Hoitohenkilökunnan palkka osaamisen ja työn vaativuuden mukaan
Hoitoalan palkkaus on pielessä Suomessa. Palkka pitäisi maksaa työn vaativuuden ja kokemuksen mukaan. Hoitoalalla on hyvin eritasoisia työpaikkoja. On itsestäänselvää että kaikki eivät kykene työskentelemään joka paikassa vaikka ovatkin koulutettuja sairaanhoitajia.
Esim. On epäreilua että leikkaussalissa, jossa leikataan sydäntä ja tehdään elinsiirtoja etc, instrumentti- ja anestesiahoitajan palkka on sama kuin muilla hoitajilla.
On epäreilua että teho-osastolla työskentelevät eivät saa enemmän palkkaa vaikka hoitavat hengityskoneessa olevaa potilasta, joka tarvitsee oman hoitajan 24/7.
On epäreilua, että synnytysosaston hoitohenkilökunta saa samaa palkkaa kuin vuodeosaston. Synnytyssalissa vastataan kahden ihmisen hengestä.
On epäreilua että vuodeosastoilla työskentelevien hoitajien palkka on sama riippumatta kokemuksesta tai työvuosista. Tämä turhauttaa henkilökuntaa.
Itse olen teho-osaston hoitaja. Voin sanoa että kysyn jatkuvasti neuvoa kokeneemmilta hoitajilta, työvuoroni suunnitellaan niin että vuorossa on aina kokeneita hoitajia minun lisäksi ja olen lähes aina 2. hoitajan virassa potilasta hoidettaessa, sillä olen uusi ja juuri valmistunut. On hyvin epäreilua, että tuo 10v osastolla tai muualla erikoissairaanhoidossa ollut hoitajatyökaverini on palkassa minun veroiseni, vaikka hän ottaa suuremman vastuun ja neuvoo siinä sivussa vielä muita ja minua. Hänen osaamisensa kuuluisi palkita isommalla palkalla työnvaativuuden ja kuormittavuuden vuoksi.
Jos työntekijä on parempi kuin minä hän ansaitsee isomman palkan. Parempi hoitaja on mielestäni kaikki ne, jotka ovat olleet kauemmin kyseisessä työtehtävässä. Esim. 3vuotta osastolla vs muutaman kuukauden osastolla. Parempi hoitaja on synnytyssalin, leikkaussalin, teho-osaston hoitaja Vs normivuodeosaston tai poliklinikan.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia ei ole mitenkään yksinkertainen. Teholla vastaat yhden ihmisen hengestä yhdessä vuorossa. Monissa muissa paikoissa, joissa ei ole yhtä kriittisesti sairaita potilaita, vastaat 30 potilaasta yksin sairaanhoitajana. Heidän lääkityksensä, hapetuksensa ja voinnin arvioiminen on esim. yhden yön kokonaan vain yhden sairaanhoitajan vastuualueella. Ei ole helppoa, ei. Meillä vuodeosastolla on pahimmillaan neljä elvytystä ollut yössä, ja minä ainoana sairaanhoitajana.
Paitsi jos tehon porukka pyörittää lisäksi sairaalan met tiimiä. Nämä ovat hankalia asioita ja ymmärrän kyllä kumpiakin osapuolia. Vuodeosastoilla työ on fyysisempää ja yleensä kiireellisempää kuin teholla. Toisaalta teholla hoitajilla on omasta kokemuksesta enemmän vastuualueita joita ei muilla osastoilla hoitajilla ole.
Kysymyshän ei ole elvytyksestä, vaan siitä, että minulla on se lähemmäs 30 potilasta hoidettavana yhden lähihoitajan kanssa. Tällöin esim. kaksi elvytystä yössä tarkoittaa sitä, että minulla on 28 ihmistä, joiden voinnin tarkkailusta olen edelleen vastuussa. Öisin on verensiirtoja, tippalaskureiden asetuksia, ekg:tä, nesteytystä ja balanssien laskemista, verensokereiden seurantaa ja insuliinipistoja, voimakkaiden kipulääkkeiden antamista ja saattohoitoa, kuolevien potilaiden rauhoittelua.. Noiden mahdollisten elvytysten lisäksi. Lisäksi potilaita pitää joskus siirtää öisin ja lisää, uusia tulee.
Toivottavasti et ymmärtänyt väärin että väheksyisin mielipidettäsi. Minäkin olen suurimman työurastani työskennellyt vuodeosastoilla ennen siirtymistä teholle. Yksiköitten erot ovat niin suuret että niiden vertaileminen on melkeinpä mahdotonta. Siitä olen ehdottoman yhtämieltä että henkilökuntamitoitukset ovat vuodeosastoilla liian pienet. Muistan kun lomallani kävin heittämässä keikkaa vuodeosastolla kun olin jo pääasiallisesti teholla, kuinka koin että työn fyysisyys iski nopeasti silmille vaikkakin päätä ei tarvinnut käyttää samalla tavalla kuin teholla ( päätä joutuu käyttämään yhtälailla myös vuodeosastolla! Mutta vain eri tavalla, esim käytännönasioitten ratkaisu :).)
Heippa vaan täältä lasten " vuodeosastoilla" yliopistollisesta keskussairaalasta.
Tiedätkö että täällä ollaan yksin vastuussa teholta samana päivänä tulleesta potilaasta joka ehkä on vielä c papissa, drenejä on vaikka muille jakaa, parentraalinen ravitsemus jne . Tämän lisäksi sinulla voi olla hoidossani vaikka kuusi muuta lasta . Pahimmassa työvuorossani jaettiin illalla lapset puoliksi toisen sh n kanssa ( s lomia) ja apuna oli 2 lastenhoitajaa. Minä hoidin yhtä tehovalvonnassa olevaa vauvaa joka oli c papissa, kahta samana päivänä ambulanssilennolla lääkärin saattamana tullutta potilasta , sekä kahta muuta tehovalvonta potilasta ja muutamaa paremipikuntoista lasta. Yhteensä 12 potilasta per hoitaja että ei nyt kamalan rentouttavaa ja helppoa ole tämäkään.
Teho on täynnä ja epävakaita potilaita pidetään osastolla kunnes elvytyksen jälkeen sinne pääsevät sitten. Itse olen kahden vuoden sisällä ollut kahdessa elvytyksessä enkä tee kuin osittaista työaikaa.
Labrat pitää osata katsoa itse, samoin potilaan vointia seuraa ainoastaan sh kun teholla on kokoajan se lääkäri jolta voi kysyä. Me soitetaan ped päivystäjälle suurimman osan aikaa vuorokaudesta , osaston lääkäri on pIkalla virka aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia ei ole mitenkään yksinkertainen. Teholla vastaat yhden ihmisen hengestä yhdessä vuorossa. Monissa muissa paikoissa, joissa ei ole yhtä kriittisesti sairaita potilaita, vastaat 30 potilaasta yksin sairaanhoitajana. Heidän lääkityksensä, hapetuksensa ja voinnin arvioiminen on esim. yhden yön kokonaan vain yhden sairaanhoitajan vastuualueella. Ei ole helppoa, ei. Meillä vuodeosastolla on pahimmillaan neljä elvytystä ollut yössä, ja minä ainoana sairaanhoitajana.
Paitsi jos tehon porukka pyörittää lisäksi sairaalan met tiimiä. Nämä ovat hankalia asioita ja ymmärrän kyllä kumpiakin osapuolia. Vuodeosastoilla työ on fyysisempää ja yleensä kiireellisempää kuin teholla. Toisaalta teholla hoitajilla on omasta kokemuksesta enemmän vastuualueita joita ei muilla osastoilla hoitajilla ole.
Kysymyshän ei ole elvytyksestä, vaan siitä, että minulla on se lähemmäs 30 potilasta hoidettavana yhden lähihoitajan kanssa. Tällöin esim. kaksi elvytystä yössä tarkoittaa sitä, että minulla on 28 ihmistä, joiden voinnin tarkkailusta olen edelleen vastuussa. Öisin on verensiirtoja, tippalaskureiden asetuksia, ekg:tä, nesteytystä ja balanssien laskemista, verensokereiden seurantaa ja insuliinipistoja, voimakkaiden kipulääkkeiden antamista ja saattohoitoa, kuolevien potilaiden rauhoittelua.. Noiden mahdollisten elvytysten lisäksi. Lisäksi potilaita pitää joskus siirtää öisin ja lisää, uusia tulee.
Toivottavasti et ymmärtänyt väärin että väheksyisin mielipidettäsi. Minäkin olen suurimman työurastani työskennellyt vuodeosastoilla ennen siirtymistä teholle. Yksiköitten erot ovat niin suuret että niiden vertaileminen on melkeinpä mahdotonta. Siitä olen ehdottoman yhtämieltä että henkilökuntamitoitukset ovat vuodeosastoilla liian pienet. Muistan kun lomallani kävin heittämässä keikkaa vuodeosastolla kun olin jo pääasiallisesti teholla, kuinka koin että työn fyysisyys iski nopeasti silmille vaikkakin päätä ei tarvinnut käyttää samalla tavalla kuin teholla ( päätä joutuu käyttämään yhtälailla myös vuodeosastolla! Mutta vain eri tavalla, esim käytännönasioitten ratkaisu :).)
Jeps, no minä -aiemmin kirjoittanut sairaanhoitaja- olen tosiaan koulutukseltani myös erityisluokanopettaja, ja teen tätä työtä nyt pääsääntöisesti. Sairaanhoitajan työ vuodeosastolla on mielestäni huomattavasti vastuullisempaa ja vaativampaa. Erityisluokanopettajana en käytännössä mitenkään voi mokata yhtä pahasti kuin sairaanhoitajana joka päivä ja hetki olisi mahdollista. Pitäisi varmaan useampien ammattien palkkausta tarkastella julkisella puolella..
Kokemuslisät tuovat jonkin verran ''reiluutta'', mutta eivät nekään kovin paljoa auta. Itse koen isona ongelmana sen, että yliopistollisessa sairaalassa synnytyssalissa työskentelevä kätilö saa saman verran palkkaa kuin vuodeosastolla työskentelevä sairaanhoitaja. Itse kummassakin roolissa työskennelleenä koen että synnytyssalikätilön kuuluisi saada enemmän palkkaa koulutuksen ja vastuun perusteella.
En ole myöskään koskaan ymmärtänyt miksi potilailta kerätään palautetta hoidosta. Näissä palautteissa kiitellyt työntekijät olisi jotenkin kiva palkita.
Olen samaa mieltä ketjun aloittajan kanssa sosiaali-ja terveysalan ammattilaisten palkkauksesta. Se on aivan liian matala verrattuna työn vaativuuteen ja koulutuksen pituuteen. Toisin kuin eräs ketjun jäsenistä totesi, Tehy ei todellakaan halua, että kaikille maksetaan "samaa liksaa tehtävän kuvasta riippumatta", vaan työn vaativuuden arvioinnin mukaan. Jos työpaikassa kaikki tekevät yhtä vaativaa työtä, on käytössä lisäksi henkilökohtaiset lisät, joilla voi palkita erityisen hyvin tehtävän suorittavia henkilöitä.
Kokemuslisät ovat lähes joka paikassa olemassa, joten kauemmin töitä tehnyt saa parempaa palkkaa automaattisesti.
Työn vaativuuden arviointi ei ole mitenkään yksinkertaista. Kuten täälläkin on keskustelua käyty, miten voi arvioida kumpi on vaativampaa - hoitaa yhtä hengityskonepotilasta, joka on sedatoitu, vai kahtakymmentä potilasta/asiakasta, joilla jokaisella on omanlaiset tarpeensa? Miten arvioida vuorovaikutuksen vaativuus kuolevan potilaan ja hänen omaistensa kohdalla?
Palkkatason työpaikalla määrittelee työnantaja. Liitot ja sen "ay-vouhottajat" tekevät joka päivä töitä sen eteen, että palkkataso nousisi, mutta päätökset tekee aina se, joka palkan maksaa.
Asiaa vaikeuttaa entisestään se, että tällä hetkellä ei todellakaan puhuta palkankorotuksista, vaan siitä, miten palkanalennukset torjutaan tai edes pienennetään.
Ei todellakaan Tehy vastusta työn vaativuuden arviointia, päinvastoin. Tehy vaatii samoista tehtävistä kaikille samaa palkkaa, mutta jos tehtävä on arvionnissa todettu vaativaksi, Tehyn mielestä siitä pitää maksaa sen mukainen palkka.
Kannattas ottaa selvää ennen kuin puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kanssa samaa mieltä. Joillain työpaikoilla tätä on yritettykin, mutta Tehy vastustaa. He haluavat, että kaikille sairaanhoitajille maksetaan sama liksa tehtävän kuvasta riippumatta. Moni hoitaja ei itsekään luota osaamiseensa ja vastustaa esim. suoriutumiseen perustuvaa palkan maksua.
Minusta tällaisenä aikana, jollain osastotyö on aivan hullua ja henkilökunta vedetty minimiin joka vuorossa ei voi edes harkita, että heillä olisi pienempi palkka kuin jollain osastolla jolla saa hoitaa 1 maks 2 potilasta kerrallaan. Se "etu" tulee jo siitä, ettei tarvi itku kurkussa yrittääselvitä hengissä vuoron läpi.
-eräs joka ei enää millään hinnalla palaisi takaisin osastotyöhön