Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitohenkilökunnan palkka osaamisen ja työn vaativuuden mukaan

Vierailija
17.01.2016 |

Hoitoalan palkkaus on pielessä Suomessa. Palkka pitäisi maksaa työn vaativuuden ja kokemuksen mukaan. Hoitoalalla on hyvin eritasoisia työpaikkoja. On itsestäänselvää että kaikki eivät kykene työskentelemään joka paikassa vaikka ovatkin koulutettuja sairaanhoitajia.

Esim. On epäreilua että leikkaussalissa, jossa leikataan sydäntä ja tehdään elinsiirtoja etc, instrumentti- ja anestesiahoitajan palkka on sama kuin muilla hoitajilla.

On epäreilua että teho-osastolla työskentelevät eivät saa enemmän palkkaa vaikka hoitavat hengityskoneessa olevaa potilasta, joka tarvitsee oman hoitajan 24/7.

On epäreilua, että synnytysosaston hoitohenkilökunta saa samaa palkkaa kuin vuodeosaston. Synnytyssalissa vastataan kahden ihmisen hengestä.

On epäreilua että vuodeosastoilla työskentelevien hoitajien palkka on sama riippumatta kokemuksesta tai työvuosista. Tämä turhauttaa henkilökuntaa.

Itse olen teho-osaston hoitaja. Voin sanoa että kysyn jatkuvasti neuvoa kokeneemmilta hoitajilta, työvuoroni suunnitellaan niin että vuorossa on aina kokeneita hoitajia minun lisäksi ja olen lähes aina 2. hoitajan virassa potilasta hoidettaessa, sillä olen uusi ja juuri valmistunut. On hyvin epäreilua, että tuo 10v osastolla tai muualla erikoissairaanhoidossa ollut hoitajatyökaverini on palkassa minun veroiseni, vaikka hän ottaa suuremman vastuun ja neuvoo siinä sivussa vielä muita ja minua. Hänen osaamisensa kuuluisi palkita isommalla palkalla työnvaativuuden ja kuormittavuuden vuoksi.

Jos työntekijä on parempi kuin minä hän ansaitsee isomman palkan. Parempi hoitaja on mielestäni kaikki ne, jotka ovat olleet kauemmin kyseisessä työtehtävässä. Esim. 3vuotta osastolla vs muutaman kuukauden osastolla. Parempi hoitaja on synnytyssalin, leikkaussalin, teho-osaston hoitaja Vs normivuodeosaston tai poliklinikan.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyssaleissa ei työskentele hoitajia, siellä työskentelee kätilöitä. Kätilön peruspalkka on parempi kuin sairaanhoitajan peruspalkka. 

Vierailija
2/27 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa ongelmaa on muillakin aloilla: kokemuslisät eivät korvaa sitä, kun lusmuileva ja riman alta työtä tekevä vetää samaa palkkaa kuin huolellinen, ahkera työntekijä. Samasta työstä sama palkka on kuin Neuvostoliitto. Kaikki sai saman rahan rippumatta työn laadusta. <seuraukset nähtiin aikanaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien etujärjestö itse on halunnut nykyisen palkkajärjestelmän. On päivänselvää että teho-osastolla tai leikkaussalissa anestesiahoitajan on tajuttava vähän enemmän hoidosta kuin tavallisella vuodeosastolla työskentelevän hoitajan. Molemmat työt ovat vaativia ja vasta kokemuksen kautta oppii asiat milloin pitäisi tehdä jotain muuta kuin seurata potilasta.

Kokemuslisä on hyvä lisä ja toiseksi lisäkouluttautumisesta voisi palkita. Valitettavasti nykyisessä taloustilanteessa minkäänlaisia merkittäviä palkankorotuksia tuskin on tulossa julkisella sektorilla kenellekään. Pikemmiin halutaan palkanleikkauksia ja lomien lyhennyksiä. Kun päivystyksiä vielä keskitetään niin työnkuva muuttunee monessa paikassa koko ajan raskaammaksi. 

Välillä sitä miettii pitäisikö jäädä vaan työttömäksi kun asunto on maksettu. Ansiosidonnaisella pärjää hyvin ja peruspäivärahan lisäksi voi saada toimeentulotukea. Jos perustuloksi tulee 1500 euroa niin taidan lopettaa työnteon välittömästi.

Vierailija
4/27 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa oikea palkkausperiaate on se, mitä asiakas on työstä valmis maksamaan. 

Vierailija
5/27 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuloksi tulee ehkä 500 e

Vierailija
6/27 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomessa aina 0 euroa eli joku muu systeemi kiitos :)

Vierailija
7/27 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kanssa samaa mieltä. Joillain työpaikoilla tätä on yritettykin, mutta Tehy vastustaa. He haluavat, että kaikille sairaanhoitajille maksetaan sama liksa tehtävän kuvasta riippumatta. Moni hoitaja ei itsekään luota osaamiseensa ja vastustaa esim. suoriutumiseen perustuvaa palkan maksua.

Vierailija
8/27 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa yksityissektorille töihin, täällä olet juuri niin hyvä kuin mitä asiakaspalaute sanoo.

Vierailija
9/27 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa yksityissektorille töihin, täällä olet juuri niin hyvä kuin mitä asiakaspalaute sanoo.

Olen jo ja asiakkaat aina sanovat jos ei näe hintalappua, että tämä on sitten ilmainen.... 

Vierailija
10/27 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kanssa samaa mieltä. Joillain työpaikoilla tätä on yritettykin, mutta Tehy vastustaa. He haluavat, että kaikille sairaanhoitajille maksetaan sama liksa tehtävän kuvasta riippumatta. .

Mihinhän tämä väite perustuu että Tehy vastustaisi? Ainakin omalla työpaikalla on yritetty päinvastoin nostaa vaativuuden mukaan palkkoja. Työnantaja yleensä on se joka vastustaa palkkojen korottamista. Tutustu nykyisiin palkkausjärjestelmiin! Ja valitettavasti esteenä on se keskinäinen kateus myös joka estää työtehtävien mukaan maksettavat palkat.

Vierailija
11/27 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin kokemusta työskentelystä teholla, salissa ja erilaisilta vuodeosastoilta. Joudun kyllä toteamaan että asia on hankala. Toisaalta lääkäreilläkään ei ole sairaalassa palkkaus kiinni työyksiköstä, vaikkakin tk lääkäri voi tienata enemmän kuin teholla työskentelevä anelääkäri.

Vierailija
12/27 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On epäreilua, että korotukset menevät aktiivisimmille ammattiyhdistysvouhottajille.

Terveisin se, jonka erikoistumiskoulutus ei vaikuttanut mitenkään palkkaan.

Vierailija
13/27 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläkin kokemusta työskentelystä teholla, salissa ja erilaisilta vuodeosastoilta. Joudun kyllä toteamaan että asia on hankala. Toisaalta lääkäreilläkään ei ole sairaalassa palkkaus kiinni työyksiköstä, vaikkakin tk lääkäri voi tienata enemmän kuin teholla työskentelevä anelääkäri.

Minulla samalaisia kokemuksia. Maksaako siitä erityisosaamisesta vaiko siitä, että hoitaa monta potilasta yhdessä vuorossa ja juoksee kieli vyön alla, eikä siltikään ehdi?

Vierailija
14/27 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytyssaleissa ei työskentele hoitajia, siellä työskentelee kätilöitä. Kätilön peruspalkka on parempi kuin sairaanhoitajan peruspalkka. 

Eihän ole. Kätilöillä, terkkareilla ja sairaanhoitajilla on TÄSMÄLLEEN sama palkkaus.

Vierailija
15/27 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä asia ei ole mitenkään yksinkertainen. Teholla vastaat yhden ihmisen hengestä yhdessä vuorossa. Monissa muissa paikoissa, joissa ei ole yhtä kriittisesti sairaita potilaita, vastaat 30 potilaasta yksin sairaanhoitajana. Heidän lääkityksensä, hapetuksensa ja voinnin arvioiminen on esim. yhden yön kokonaan vain yhden sairaanhoitajan vastuualueella. Ei ole helppoa, ei. Meillä vuodeosastolla on pahimmillaan neljä elvytystä ollut yössä, ja minä ainoana sairaanhoitajana. 

Vierailija
16/27 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta on otettava huomioon, että teho-osasto on ympäristönä aika erilainen kuin terveyskeskuksen vuodeosasto. Teholla työskenteleviltä vaaditaan teknistä osaamista ja nopeasti muuttuviin tilanteisiin sopeutumista, kyllä. Toisaalta siellä 24/7 tukena iso joukko hoitajia ja aina juuri tehohoidossa tarvittaville aloille erikoistuneita erikoislääkäreitä. Päätöksiä ei tarvitse tehdä yksin, lääkäriltä tai kokeneemmalta hoitajakollegalta voi ja saa ja pitää kysyä apua aina kun olo on epävarma. Asiakkaat ovat pääosin saamastaan hoidosta erittäin kiitollisia ja hoitajana tietää, että potilaiden eteen tehdään kaikki mahdollinen.

Siellä terveyskeskuksen vuodeosastolla mitoitus on usein sellainen, että vuorossa on yksi sh ja loput lähihoitajia. Liikkuvuus on suurta, sijaisia tulee ja menee. Lääkäri on puolet vuodesta joku kandi ja puolet vuodesta virolainen ostopalvelulääkäri, lääkäriä nähdään kerran viikossa tiistaisin 9.15-9.45 ja muina aikoina lääkäriä saa vaivata jos joku on kirjaimellisesti hengen hädässä. Eettinen stressi on jatkuvasti läsnä, asiakkaiden eteen ei voi tehdä kaikkea sitä mitä haluaisi ja yhteiskunnan rakenteet aiheuttavat pettymyksen toisensa perään - kun lähetät kotiin sen lonkkamurtumamummon, joka tulee ensi yönä päivystyksen kautta uudestaan, kun se kaatuu taas. 

Työtehtävät eroavat teholla ja vuodeosastolla tavallaan toisistaan kuin yö ja päivä, työympäristö nyt ainakin on hyvin erilainen. Toisaalta mielestäni pitäisi pohtia mikä on se hoitajuuden ydin, jos palkkausperusteet liittyvät vain siihen, kuinka montaa laitetta on osattava käyttää tai onko vastuussa yhdestä potilaasta koko vuoronsa ajan vai kahdestakymmenestä neljästä. 

Vierailija
17/27 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia ei ole mitenkään yksinkertainen. Teholla vastaat yhden ihmisen hengestä yhdessä vuorossa. Monissa muissa paikoissa, joissa ei ole yhtä kriittisesti sairaita potilaita, vastaat 30 potilaasta yksin sairaanhoitajana. Heidän lääkityksensä, hapetuksensa ja voinnin arvioiminen on esim. yhden yön kokonaan vain yhden sairaanhoitajan vastuualueella. Ei ole helppoa, ei. Meillä vuodeosastolla on pahimmillaan neljä elvytystä ollut yössä, ja minä ainoana sairaanhoitajana. 

Paitsi jos tehon porukka pyörittää lisäksi sairaalan met tiimiä. Nämä ovat hankalia asioita ja ymmärrän kyllä kumpiakin osapuolia. Vuodeosastoilla työ on fyysisempää ja yleensä kiireellisempää kuin teholla. Toisaalta teholla hoitajilla on omasta kokemuksesta enemmän vastuualueita joita ei muilla osastoilla hoitajilla ole.

Vierailija
18/27 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos tehon porukka pyörittää lisäksi sairaalan met tiimiä. Nämä ovat hankalia asioita ja ymmärrän kyllä kumpiakin osapuolia. Vuodeosastoilla työ on fyysisempää ja yleensä kiireellisempää kuin teholla. Toisaalta teholla hoitajilla on omasta kokemuksesta enemmän vastuualueita joita ei muilla osastoilla hoitajilla ole.

Kysymyshän ei ole elvytyksestä, vaan siitä, että minulla on se lähemmäs 30 potilasta hoidettavana yhden lähihoitajan kanssa. Tällöin esim. kaksi elvytystä yössä tarkoittaa sitä, että minulla on 28 ihmistä, joiden voinnin tarkkailusta olen edelleen vastuussa. Öisin on verensiirtoja, tippalaskureiden asetuksia, ekg:tä, nesteytystä ja balanssien laskemista, verensokereiden seurantaa ja insuliinipistoja, voimakkaiden kipulääkkeiden antamista ja saattohoitoa, kuolevien potilaiden rauhoittelua.. Noiden mahdollisten elvytysten lisäksi. Lisäksi potilaita pitää joskus siirtää öisin ja lisää, uusia tulee. 

Vierailija
19/27 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn vaativuuden ja henkilökohtaisen osaamisen mittaaminen on niin vaikeaa, että tulisi kovin kalliiksi. Pitäisihän siihen nimittäin jotain hyväpalkkaisia puolueettomia asiantuntijoita hommata. Ja silti varmaan ainakin puolet työntekijöistä kokisi, että oman duunin vaativuutta on aliarvioitu, eli koettu oikeudenmukaisuus tuskin paranisi siitä mitä se nyt on. Edes pitkää työuraa ei voi käyttää osaamisen mittana, siellä pisimpään töitä tehneiden joukossa kun on myös ne leipiintyneimmät, jotka odottavat enää eläkkeelle pääsyä eivätkä halua enää oppia mitään uutta (kaikki eivät ole näitä mutta osa kyllä).

Mutta jos joku on sitä mieltä, että oma liksa ei vastaa työn vaativuutta ja että paljon helpommalla saa saman palkan naapuriosastolla, niin ainahan voi pyrkiä niihin helpompiin hommiin. Hoitoalalla on sentään jonkin verran valinnan mahdollisuutta vielä. Muualla saa olla tyytyväinen, jos yleensä on työtä.

Vierailija
20/27 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymyshän ei ole elvytyksestä, vaan siitä, että minulla on se lähemmäs 30 potilasta hoidettavana yhden lähihoitajan kanssa. Tällöin esim. kaksi elvytystä yössä tarkoittaa sitä, että minulla on 28 ihmistä, joiden voinnin tarkkailusta olen edelleen vastuussa. Öisin on verensiirtoja, tippalaskureiden asetuksia, ekg:tä, nesteytystä ja balanssien laskemista, verensokereiden seurantaa ja insuliinipistoja, voimakkaiden kipulääkkeiden antamista ja saattohoitoa, kuolevien potilaiden rauhoittelua.. Noiden mahdollisten elvytysten lisäksi. Lisäksi potilaita pitää joskus siirtää öisin ja lisää, uusia tulee. 

Ja huom. kun kysymys on sairaalan vuodeosastosta, niin esim. verensokereiden mittailut eivät ole mitään "mittaanpa kakkostyypin diabetekselta sairastavilta verensokerit", vaan meillä on osastolla ihmisiä, jotka menevät öisin hypoon ja verensokerit ovat aivan sekaisin, monta kertaa yössä peräkkäin joko HI:ta tai lähempänä nollaa itse kullakin. Verensiirtopotilailla on isoja vuotoja ja ovat muuten huonokuntoisia. Nesteytystä vaativat potilaat ovat niin heikkokuntoisia, että monet eivät voi syödä itse. Jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi