Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saitko selkään lapsena?

Vierailija
17.01.2016 |

Kurittiko vanhempasi tai muut aikuiset sinua lapsena?
Miten ja mistä syistä?
Mitä haluaisit sanoa vanhemmillesi siitä nyt aikuisena?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut, vanhemmat vm. 1941.

Vierailija
2/50 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkisesti joka vitun päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut, mutta tukkapöllyä sain kyllä ja paljon!!

Vierailija
4/50 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukkapöllyä jos ei toteltu millään tai tehtiin jotain kiellettyä tai typerää. Esim kerran siskoni ja veljeni olivat ulkona (sisko oli tuolloin ehkä 7v ja veli 3v), ja sisko oli laittanut veljen kiipeämään tukkien päälle, jotka tottakai lähti pyörimään alas ja veljen jalka jäi alle ja murtui. Silloin sisko sai tukkapöllyä.

Minä sain esim siitä, kun kerran ripottelin hiekkaa veljeni tukkaan (oltiin ehkä 4- ja 5-vuotiaita).

Enpä ole katkera eikä muutkaan sisaruksistani.

Itse en omia lapsiani kuitenkaan ole kurittanut ruumiillisesti. Mulla on kait parempi pinna kuin vanhemmillani oli.

Niin ja 90-luvun lapsia olen.

Vierailija
5/50 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Ja ihan mistä syystä tahansa. Monesti nostettiin myös hiuksista ilmaan ja riepoteltiin.

vm -84

Vierailija
6/50 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukkapöllyä tuli välillä, mutta ei ikinä ilman syytä. Kuri se olla pitää. Omat vanhemmat oli molemmat 20-luvulla syntyneitä. Säälien katon näitä supernanny vai mitä ne on ohjelmia, joissa pitää kutsua ulkopuolinen apuun kun kakarat määräilee perheessä ja vanhemmat vaan levittelee käsiään. Ennenvanhaan vielä kunnioitettiin vanhempia, ei olisi tullut mieleenkään haistatella päin naamaa.

Vierailija
7/50 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukkapöllyä tuli välillä, mutta ei ikinä ilman syytä. Kuri se olla pitää. Omat vanhemmat oli molemmat 20-luvulla syntyneitä. Säälien katon näitä supernanny vai mitä ne on ohjelmia, joissa pitää kutsua ulkopuolinen apuun kun kakarat määräilee perheessä ja vanhemmat vaan levittelee käsiään. Ennenvanhaan vielä kunnioitettiin vanhempia, ei olisi tullut mieleenkään haistatella päin naamaa.

Epäonnistunut vanhempi jos ei osaa pitää kuria ilman väkivaltaa.

Vierailija
8/50 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain selkään. 

Olen ihan tyytyväinen näin jälkikäteen. Isä on menestynyt mies ja ankara kasvattaja. Pojat voivat joskus olla aika vintiöitä ja laiskanpulskeita. Ukko tiesi mikä tehoaa. 

Enpä ole voivotellut ja nyt aikuisena ihan ok välit. 

Vierailija
9/50 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kerran muistan. Ja vanhemmille haluan sanoa että älkää stressatko muinaisista asioista. Se oli sen ajan tapa eikä jäänyt pahemmin traumoja.

Vierailija
10/50 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain. Laitontahan se on jo sillon ollut, olen syntynyt 90-luvulla. Ei siihen edes paljoa tarvittu että isä hermostui ja antoi selkäsaunan ja ei muutenkaan osannut juurikaan kasvattaa lapsiaan nätisti puhumalla vaan huusi oikeastaan aina. Isäni on aina ollut todella heikkohermonen. Raivostuu helposti. Nyt aikuisena jos olen käymässä vanhempieni luona niin en juurikaan isäni kanssa juttele ja muutenkin välit ovat aika huonot. Tämä kasvatustyyli näkyy myös minussa nyky päivänä. Luultavasti todella alhainen itsetuntoni on tuosta johtuvaa ja minun on todella vaikeaa ollut opetella siihen että asioita ei ratkota raivoamisella tai väkivallalla.

Vierailija
11/50 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ja mistä syistä?

Sain, remmin solki päällä selkään, käsiin, jalkoihin ja takamukseen, niin että verta tuli ja jäi jäljet. Myöhemmin nyrkeillä. Käyttäydyin "huonosti" mm. nukuin pommiin sienimetsältä, unohdin tuoda wcpaperia kaupasta, olin tiskannut jonkun astian huonosti. 

Haluaisin sanoa että olisitte jättäneet minut tekemättä, jos noin piti kohdella. Tämä 90 luvun alussa.

Vierailija
12/50 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että näin jälkikäteen vanhempani kehtaavat ihmetellä miten siskoni sairastui masennukseen ja käyttäytyi muutenkin huonosti, teki kaikenlaisia laittomuuksia. Itselläni ei ihan noin pahaksi asiat menneet vaikka itsellänikin lievää masennusta on ollut. Eivät vaan millään ymmärrä että kasvatuksella aika usein on osuutta siihen millainen ihminen lapsesta kasvaa.

T. 10

Vierailija
13/50 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ja mistä syistä?

Sain, remmin solki päällä selkään, käsiin, jalkoihin ja takamukseen, niin että verta tuli ja jäi jäljet. Myöhemmin nyrkeillä. Käyttäydyin "huonosti" mm. nukuin pommiin sienimetsältä, unohdin tuoda wcpaperia kaupasta, olin tiskannut jonkun astian huonosti. 

Haluaisin sanoa että olisitte jättäneet minut tekemättä, jos noin piti kohdella. Tämä 90 luvun alussa.

Kauheaa! Olisivat antaneet lapsen johonkin parempaan perheeseen jossa lapsesta olisi välitetty jos kerta noin täytyi kohdella. Mistä vaan olisi parempi perhe löytynyt. Millaiset välit sinulla on nykyään vanhempiisi?

Vierailija
14/50 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ja mistä syistä?

Kauheaa! Olisivat antaneet lapsen johonkin parempaan perheeseen jossa lapsesta olisi välitetty jos kerta noin täytyi kohdella. Mistä vaan olisi parempi perhe löytynyt. Millaiset välit sinulla on nykyään vanhempiisi?

Ei minkäänlaisia enää. 

Vierailija
15/50 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Vanhemmat. Lyömällä, läpsimällä, luunapeilla, repimällä, tukistamalla, riepottamalla, remmillä + henkistä väkivaltaa, ja syyksi riitti pienikin vastaansanominen, äänähdys tai vaikka astian pudottaminen. En halua sanoa enää mitään, sillä he kyllä ymmärsivät viimeisellä kerralla ettei minua lyödä enää koskaan, ja kiitos heidän "kurinpalautuksellisten toimenpiteiden", tulen luultavasti koko loppuelämäni olemaan aikapommi joka flippaan tilanteissa joissa omaa tai lapsen koskemattomuutta uhataan.

Vierailija
16/50 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu monta kertaa. Olen syntynyt 80-luvulla, vanhempani 50-luvulla. Taisi nämä selkäänsaamiset loppua siihen kun keksin alkaa kovaan ääneen huutamaan "ei saa hakata, ei saa antaa selkään, ai sattuu". Selkäsaunan anto tapahtui aina liiterin takana ulkona, joten huuto varmasti kuului naapuriin.

Vierailija
17/50 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja haluaisin sanoa vanhemmilleni: toimitte aivan *kirosana* väärin.

Vierailija
18/50 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sain nahkavyöllä takapuolelle, jaloille ja selkään. Meitä oli useampi sisarus ja yksi tai kaksi meistä oli kovia varastamaan rahaa(tosin en ihan usko, että joka kerta sitä rahaa oli todella varastettu) isältä ja tämän naisystävältä. Saatiin sitten kaikki selkään niin kauan kunnes joku tunnusti, yleensä meni aika monta kierrosta. Joskus tunnustin että se loppuisi, mutta isä ei uskonut, koska tiesi etten minä ollut koskaan syyllinen eli aika helvetin monta kertaa sain ihan vaan huvikseni selkään.

En hyväksy minkäänlaista ruumiillista enkä henkistä kurittamista nyt aikuisena. Isän kanssa on ok. välit - ei läheiset.

Vierailija
19/50 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain tukkapöllyä ja luunappeja. Pari kertaa avarilla korville niin että soi. Äidillä oli tapana nipistellä ja uhkailla kuiskaillen.

Välillä vanhemmat tuntuivat rakastavan minua ja sitten yhtäkkiä jos teki jotain väärin niin satutettiin kovaa ja yllättäen.

Välit vanhempiin on sellaiset että en ole näyttänyt omia lapsiani kummallekaan. Eli en käy kylässä. Ovat kuulleet veljeltäni että minulla on lapsia. Yhteydenottoja on ollut mutta en noteeraa niitä.

En myöskään tunne olevani työkykyinen ja olen mielialoiltani hyvin ailahtelevainen. Syytän oikeastaan tilannetta väkivaltaisesta lapsuudestani. Olen myös hyvin epäröivä ihmisiä kohtaan. En pidä ystäviä enkä luota keneenkään. Oma miehenikin uhkailee minua ja nipistelee sekä läpsii. En pidä siitä miten hän läpsii minua seksin aikana :/

Vierailija
20/50 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kerran löi tuolilla kun olin vilkas lapsi. Isä oli empaattinen ja oli henkisesti läsnä ja äiti eli omissa maailmoissa eikä välittänyt meistä lapsista.

Olen syntynyt 1960 luvulla