Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toivoisin, että imettäjät olisivat jossain määrin häveliäitä

why???
17.01.2016 |

Olen nainen, ja myönnän, että minusta on esimeriksi ravintolassa vaivaannuttavaa, jos joku vetää tissin esille ja antaa vauvan lutkuttaa.Minusta ruumiin eritteisiin liittyvä toiminta on jossain määrin ikävää, olipa kyseessä maito, räkä tai pissa. En oikein ymmärrä, miksi asia on hoidettava mahdollisimman näkyvästi. Onko huivin käyttö niin mahdottoman traumatisoivaa lapselle? En myöskään halua katsella, kun joku ryystää räkää tai vetää käteen ravintolassa.

Minkä takia äidit kokevat niin hirveän vaikeaksi mennä vaikka vaipanvaihtohuoneeseen imettämään?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei henk. koht. kauheasti järkytä imettävät äidit eikä kenenkään tarvitse mennä haisevaan vessaan vauvaansa ruokkimaan.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos on mahdollista yksityisyyteen hommaa suorittaessa, niin se mahdollisuus tulisi hyödyntää. Tarkoitan tällä sitä, että esim. kahvilassa valitsee sen nurkkapöydän jossa voi tarvittaessa olla selin muihin asiakkaisiin. Tai laittaa harson päälle jos se ei lasta tai itse imetystä haittaa. Yleisestikin vaadin jonkin sortin käytöstapoja kaikilta ihmisiltä.

Kerran kyllä oikeasti ihmettelin kun ikeassa oli äiti pysähtynyt alakerran pientavaraosaston käytävälle johonkin matalan hyllyn päälle istumaan ja imetti molemmat rinnat paljaana siten, että kaikki ohitse menevät (oli lauantai ja koko ikea tupaten täynnä) näkivät koko toimituksen ihan ilman erityistä kyttäämistäkin.

Vierailija
62/107 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ravintoloissa ole vaivanvaihtohuoneita! Ja vessaa ei ole tarkoitus varata imetykseen, sehän vasta muita häiritsisi. Haluatko jonottaa vessaan, jonka on varannut imettävä äiti?

Inhottava erite? Siis maito? Pilaako ravintolassa pöydällä tai kahvikupissa oleva lehmänmaito sitten ruokahetkesi? Vai koskeeko inhosi vain ihmisen maitoa?

Jos ravintolassa ei ole vaipanvaihtohuonetta ei sinne kuulu viedä pikkulapsiakaan.

Vauvojen kuuluu pysyä kotonaan eikä olla missään ravintoloissa.

Tukkivat äidit vaunuillaan kaikki kulkuväylätkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paheksujilta haluaisin vielä kysyä. Kumpi teidän mielestänne on sopiva hinta teidän mielenrauhastanne? Se, että pieni ihmisolento ei saa hänelle tarkoitettua ravintoa vai se että äiti joutuu olemaan puoli vuotta neljän seinän sisällä? Eli onko se äiti vai vauva, jonka odotatte kärsivän mukavuutenne takia?

Älkääkä ämpyilkö ettei asian ratkaiseminen teille kuulu. Kun se asia nyt mielestänne teille kuuluu.

Se vaihtoehto, että äiti imettää huomaamattomasti käyttäen sopivaa vaatetusta tai esim. huivia, on aivan riittävä vaihtoehto.  Kummallista, ettei se teille luonnollisille imettäjille käy. Menettekö appivanhemmillannekin reteesti olkkarin sohvalle tissit tanassa imettämään, kun appi katsoo ampumahiihtoa vastapäätä?

Vierailija
64/107 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä ikävää, jos olet varta e vasten mennyt ravintolaan nauttimaan hyvästä ruuasta ja seurasta ja sen pilaakin joku äityli ja vauvansa tissinlutkutusshowllaan. Sillä, että äityliä ei asia haittaa, ei ole merkitystä. Jotain muuta haittaa kumminkin.

Finnien puristelu, nenän/perseen/korvan kaivelu, räkiminen ym. ovat myös normaaleita toimintoja, jotka on joskus tehtävä, harva kuitenkin kehtaa julkisesti. Ihan hyvin sen imettämisenkin voi varmasti tehdä vähän syrjemmässä, ettei muut häiriinny..

Imetys on ruokailua. Pitäisikö maiskuttajillekin olla porttikielto, tai saa mennä vessaan maiskuttelemaan? Tai jos puhuu ruokaa suussa tai pureskelee suu auki ja ryystää juomaa lasista? Saa ohjata vessaan syömään?

Nuokin ovat huonoja tapoja, joista on ehdottomasti syytä huomauttaa. Jos on pakko maiskuttaa, niin sen kun painelee vessaan maiskuttelemaan.

Näen sinut sieluni silmin menossa huomauttamaan Markulle 75 v joka maiskuttaa valkoinen liina kauluksessa äyriäiskeittoa viereisessä pöydässä Seurahuoneella. Markku on käynyt siellä viikottain vuodesta -75 ja sä oot siellä kerran juuri ja juuri kasaan riivityillä rahoillasi, joten iltasi on oltava mahdollisimman onnistunut koska uudelleen pääset Seurahuoneelle syömään ehkä 2020.

Vierailija
65/107 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellisten akkojen nillitystä, ite eivät ole kyenneet imettämään tai ovat näitä nykyajan vela-pellejä. Ykskään mies ei vastusta julkista imetystä. Ei vie ruokahaluja eikä muitakaan haluja, päinvastoin! Ei tartte peittää tissejä huiveilla ja saa ottaa molemmat tissit esille mieluusti. Nainenhan on seksikäs vasta kun on äiti, muut on tyttösiä. Kyllä miesten pitäs olla miehiä ja avata suunsa tässä asiassa (ja monessa muussakin), eikä alistua näitten vähättelijä-akkojen painostukseen.

Vierailija
66/107 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on aika huvittava puolustelu tuo että "vauvan ei pidä syödä vessassa kun muutkaan eivät syö". Ikäänkuin se pieni vauva jotain siitä tajuaisi onko se vessassa, luentosalissa vai avaruusaluksessa. Ja sitäpaitsi, johdonmukaisuuden vuoksi näiden ihmisten pitäisi kieltää vauvoilta syöminen myös mm. bussissa, kauppakeskuksessa, luentosaleissa, yöllä, sairaalassa...

Älkää syökö tai syöttäkö ketään vessassa! Vessassa pissataan ja kakataan. Älkää aiheuttako turhia jonoja!!!

Vierailija
67/107 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei henk. koht. kauheasti järkytä imettävät äidit eikä kenenkään tarvitse mennä haisevaan vessaan vauvaansa ruokkimaan.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos on mahdollista yksityisyyteen hommaa suorittaessa, niin se mahdollisuus tulisi hyödyntää. Tarkoitan tällä sitä, että esim. kahvilassa valitsee sen nurkkapöydän jossa voi tarvittaessa olla selin muihin asiakkaisiin. Tai laittaa harson päälle jos se ei lasta tai itse imetystä haittaa. Yleisestikin vaadin jonkin sortin käytöstapoja kaikilta ihmisiltä.

Kerran kyllä oikeasti ihmettelin kun ikeassa oli äiti pysähtynyt alakerran pientavaraosaston käytävälle johonkin matalan hyllyn päälle istumaan ja imetti molemmat rinnat paljaana siten, että kaikki ohitse menevät (oli lauantai ja koko ikea tupaten täynnä) näkivät koko toimituksen ihan ilman erityistä kyttäämistäkin.

Mä olen NIIN samaa mieltä kanssasi. Olen imettänyt "kaikkialla" mutta ajatellut asiasta juuri noin kuin sinä. Koittanut ajatella muitakin. Jos se ei riitä, niin minusta se ei ole enää minun ongelmani.

Vierailija
68/107 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen imeväisen kanssa pitää lähteä liikkeelle juuri ennen ruoka-aikaa? Eikö sitä vauvaa voi syöttää / imettää juuri ennen lähtöä, jolloin se on rauhallinen ja todennäköisesti vetelee päiväunia. Saa äitikin rauhassa keskittyä syömiseen. Tämä koskee kaikkia julkisia tiloja, niin ravintolaa kuin kirkkoakin ja kaikkea siltä väliltä. Mitä mieltä te rintojanne paljastelevat olisitte niistä "vapaamielisistä" naisista, jotka vaihtaisivat kesken ruokailun kuuluppia, tamponia tai sidettä keskellä ravintolasalia tai miehistä, jotka eivät vain tyydy kyhnyttelemään pöydän alla perhekalleuksiaan, vaan vetävät melan esiin ja runkkaavat kaikkien nähden? Eihän tuollainen toiminta nyt mitenkään voi ketään loukata tai närkästyttää, koska MINÄ olen niin vapaamielinen, että MINÄ teen, mitä MINÄ haluan ja milloin MINÄ haluan.

Minulla on ollut sellaisia vauvoja että a) eivät käytä tuttia tai pulloa kun eivät vain tajua siitä mitään. Ovat kai tyhmiä. B) Mun vauvat ei nuku pitkiä päikkäreitä vaikka mitä tekis, nukkuvat tissillä sen ajan mitä jaksan siellä pitää. Jos tulee itku, mun rinta on ainut lohtu mikä kelpaa.

Minun olisi sitten ollut pakko jokaisen kohdalla istua vain kotona boun pyolen vuoden ajan, ennen kuin kiinteillä alkoi muodostumaan edes ruokailujen suhteen joku rytmi?

Imetystä ei muuten voi verrata seksiin tai pissaamiseen ja ulostamiseen, se on ruokailua.

Ja läheisyyttä, mutta halaaminen ja kädestäpitäminen ja suuteleminen on myös sallittua.

Vauvat voi opettaa käyttämään tuttia. On kätevää, kun on sellainen vaimennuskeino olemassa, johon ei vaadita äidin jatkuvaa paikallaoloa.

Tämä tulee ehkä yllätyksenä mutta kaikkia ei voi opettaa. On sellaisiakin vauvoja jotka joutuneet nenämahaletkuun koska eivät ota tuttipulloa ja äiti on vaikka kuollut tai ollut onnettomuudessa tai jotain.

Vierailija
69/107 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä ikävää, jos olet varta e vasten mennyt ravintolaan nauttimaan hyvästä ruuasta ja seurasta ja sen pilaakin joku äityli ja vauvansa tissinlutkutusshowllaan. Sillä, että äityliä ei asia haittaa, ei ole merkitystä. Jotain muuta haittaa kumminkin.

Finnien puristelu, nenän/perseen/korvan kaivelu, räkiminen ym. ovat myös normaaleita toimintoja, jotka on joskus tehtävä, harva kuitenkin kehtaa julkisesti. Ihan hyvin sen imettämisenkin voi varmasti tehdä vähän syrjemmässä, ettei muut häiriinny..

Imetys on ruokailua. Pitäisikö maiskuttajillekin olla porttikielto, tai saa mennä vessaan maiskuttelemaan? Tai jos puhuu ruokaa suussa tai pureskelee suu auki ja ryystää juomaa lasista? Saa ohjata vessaan syömään?

Nuokin ovat huonoja tapoja, joista on ehdottomasti syytä huomauttaa. Jos on pakko maiskuttaa, niin sen kun painelee vessaan maiskuttelemaan.

Näen sinut sieluni silmin menossa huomauttamaan Markulle 75 v joka maiskuttaa valkoinen liina kauluksessa äyriäiskeittoa viereisessä pöydässä Seurahuoneella. Markku on käynyt siellä viikottain vuodesta -75 ja sä oot siellä kerran juuri ja juuri kasaan riivityillä rahoillasi, joten iltasi on oltava mahdollisimman onnistunut koska uudelleen pääset Seurahuoneelle syömään ehkä 2020.

Juuri näin! Mekin tosiaan olimme isoisämme kanssa ravintolassa syömässä, isoisämme on 89 v ja ollut aina hienostunut herrasmies, mutta iän myötä syöminen on käynyt hankalaksi ja kuten nämä törpöt tulevat huomaamaan, he itsekin vanhenevat ja heillekin voi tulla ongelmia syömisen kanssa. Mitenkähän he ja heidän seuralaisensa suhtautuvat kun heidän ruokapöytänsä viereen ravintolassa tulee joku nuori tekoripset väpättäen valistamaan hyvistä ruokailutavoista ja osoittaa vessanovea?

Kaikilla on oikeus käydä ravintolassa syömässä, matkustaa lentokoneella yms. ja kaikilla on oikeus ruokailla. Harvempi imettäjä rintojaan esittelee, kyllä sen varmasti 99 % pyrkii tekemään huomaamattomasti. Itse en ole koskaan nähnyt yhtäkään äitiä molemmat rinnat paljaana yleisellä paikalla imettämässä. Mutta mitään huiveja ei tuohon tarvita.

Vierailija
70/107 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ravintoloissa ole vaivanvaihtohuoneita! Ja vessaa ei ole tarkoitus varata imetykseen, sehän vasta muita häiritsisi. Haluatko jonottaa vessaan, jonka on varannut imettävä äiti?

Inhottava erite? Siis maito? Pilaako ravintolassa pöydällä tai kahvikupissa oleva lehmänmaito sitten ruokahetkesi? Vai koskeeko inhosi vain ihmisen maitoa?

Jos ravintolassa ei ole vaipanvaihtohuonetta ei sinne kuulu viedä pikkulapsiakaan.

Vauvojen kuuluu pysyä kotonaan eikä olla missään ravintoloissa.

Tukkivat äidit vaunuillaan kaikki kulkuväylätkin.

Miksi tällaisissa ravintoloissa on sitten syöttötuolit? Eivätkö ne olekaan pikkulapsia varten? Ketä varten ne sitten ovat?

Vierailija
71/107 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eläessäni onnistunut näkemään äitiä, joka imettäisi molemmat tissit levällään, mutta näitäkin ilmeisesti on. Kaupat on täynnä imetysliivejä ja sopivia paitoja, en käsitä, miksi kenenkään pitäisi riisua itseään ilkialasti imettäessään. Olen itse imettänyt kolmea lasta ilman harsoja julkisilla paikoilla, mutta tissi-ihoa on varmasti näkynyt vähemmän kuin nuorempana, jolloin baarireissulle saatettiin lähteä hyvinkin avokaulaisissa vaatteissa. Ravintolan puheensorinasta ei imetyksen äänet erotu, ellei niitä erikseen kyttää. Normaali imetys ei ole häiritsevää eikä sitä varten pidä poistua vessaan, mutta en itsekään haluaisi kenenkään tissienheiluttelua katsella.

Vierailija
72/107 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä imetys oli sen verran intiimi tapahtuma että eipä tullut mieleenkään alkaa muiden nähden imettämään. Kotona menin toiseen huoneeseen imettämään jos oli vieraita. Opetin vauvan myös syömään pullosta jo heti alkuun että isä pystyy syöttämään myös eikä tarvinnut hautautua imetyksen vuoksi kotiin. Näin olo mun mielestä helpointa.

Vierailija
73/107 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vauvan syöminen pitäisi hoitaa vessassa (joihin saattaa olla vieläpä jono, eikä kukaan kaipaa ketään imettäjää sinne tukkimaan vessaa 10-15 minuutiksi) mutta muut voivat syödä ihmisten ilmoilla? Kukaan ei ole osannut perustella tätä. 

No esim. siksi, että ne muut ruokailevat syövät lautaselta, eivä rinnasta. Se syövä lapsihan ei ongelma ole, vaan se rintojen esittely.

Ja kyllä, olen itse äiti ja vielä imettävä sellainen. Meillä on onneksi vielä ollut niin hyvä tuuri, että vauva syö sekä rinnasta että pullosta, niin imetys kotona ja julkisilla paikoilla pulloa. Koen imetyksen ysityisasiaksi, enkä halua imettää kuin mieheni nähden.

Vierailija
74/107 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka kiinnittävät näin paljon huomiota toisten ihmisten lasten syömisiin ovat hulluja.

Toinen lapseni syntyy kohta, enkä välitä tällaisesta sekoilusta pätkän vertaa: imetän missä imetän. Varoitan että olen vihainen ihminen: jos koette imetyksen julkisen kommentoimisen oikeudeksenne, voitte saada iholle epämiellyttävän huutavan mutsin. Kannattaa varoa, hormonit saattavat teettää kaikenmoista.

Vierailija
75/107 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

73, jos et osaa imettää esittelemättä rintojasi, on ihan hyvä homma että pulloruokit sen ipanasi. Tsekkaapa boobin imetyspaidat, niillä kyllä pitäis onnistua.

Vierailija
76/107 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on erite. Se maito erittyy maitorauhasista, tisseistä ja vauva imee. Tapahtuma ei ole miellyttävä muille kanssaihmisille. Pahinta on jos äiti kiskoo ruokaa itse samaan aikaan, *puistatus* ja joo olen itsekin äiti ja imettänyt, mutten julkisesti. Aina löytyi sivusta intiimi nurkkaus jonne kohteliaasti siirryin. Perusjuttuja!

Kyllä kehon/ruumiin nesteet ovat kaikki eritteitä? Osaatko luetella muut eritteet, joita syntyy kehossa?(3p).

Vierailija
77/107 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vain kerran menettänyt ruokahaluni ravintolassa ruokaillessani. Vastapäiseen pöytään tuli kasvot minuun päin syömään vammainen henkilö, jolla ruokaa valui suusta lautaselle hänen syödessään.

Häpesin todella paljon omaa reaktiotani.

Sekin oli aika epämiellyttävää kun nuori äiti vaihtoi vauvansa kakkavaipan pöydässä ja jätti käytetyn vaipan tuolille kun poistui paikalta.

Imettäminen ei ole koskaan häirinnyt vaikka asun lapsirikkaalla alueella. Vain kerran olen nähnyt imettävän äidin paljastavan rintansa. Kaikki muut ovat tehneet sen niin häveliäästi että rintaa ei ole näkynyt lainkaan.

Kerran yksi äiti lukittautui lähes tunniksi kahvilan ainoaan vessaan imettämään. Se oli hieman hankalaa niille kahvilan asiakkaille jotka olisivat vessaa tarvinneet. Aika itsekästä touhua häveliäältä äidiltä semmoinen.

Vierailija
78/107 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

73, jos et osaa imettää esittelemättä rintojasi, on ihan hyvä homma että pulloruokit sen ipanasi. Tsekkaapa boobin imetyspaidat, niillä kyllä pitäis onnistua.

Yleensä julki-imettäjiltä saa tuhat ja yksi syytä siihen, miksi ei voi käyttää imetyspaitoja tai harsoa edessä, vaan rinnan on oltava paljaana.

Ja itse imetän mieluummin omassa rauhassa, ilman yleisöä. 

Vierailija
79/107 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tissimainoksia en ole nähnyt muualla kun lehdissä, en ravintoloissa enkä muilla julkisilla paikoilla.

Itse kun imetin niin etsin ihan tarkoituksella rauhallisen paikan jossa sai imettää rauhassa ilman yleisöä tai syötin vauvan pullosta ravintolapöydässä. Minusta olisi ollut aika inhottavaa alkaa imettää toisten syödessä samassa pöydässä.

Kuljetko ulkona pussi päässä? esimerkiksi jokainen joulunalus on bussikatokset ja monet muut paikat täynnään mm. H&M-alusvaatemainoksia, jotka eivät jätä mitään arvailujen varaan.

Ilmeisesti kuljen koska en paljaita tissejä ole vielä niissäkään mainoksissa nähnyt. Alusvaatemainokset on eri asia kun paljaat tissit.

Vierailija
80/107 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on ihan meidän naisten oikeuksistakin kyse; saammekko liikkua lapsen ensimmäisen vuoden aikana kotoa ulos ollenkaan, ja kuinka paljon menemiämme paikkoja rajataan . Kaikilla lapsi ei syö pulloa, eikä kaikissa paikoissa vessa todellakaan ole hyvä paikka imettää.

Olen raskaana ja mietiskelen juuri näitä asioita. Tällä hetkellä tuntuu, että ensi kesä menee suurimmaksi osaksi kotona ja oman käden oikeudella rajaan käyntipaikkani minimiin. Imetys julkisesti tuntuu erittäin vastenmieliseltä. Mieheni mielestä maidon lypsäminen pulloruokintaa varten olisi hyvä vaihtoehto, en vaan halua tuntea itseäni lehmäksi :D mieheni ei taas pidä korvikkeiden käyttämistä vaihtoehtona. Plääh!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän