Miksi toivoisin, että imettäjät olisivat jossain määrin häveliäitä
Olen nainen, ja myönnän, että minusta on esimeriksi ravintolassa vaivaannuttavaa, jos joku vetää tissin esille ja antaa vauvan lutkuttaa.Minusta ruumiin eritteisiin liittyvä toiminta on jossain määrin ikävää, olipa kyseessä maito, räkä tai pissa. En oikein ymmärrä, miksi asia on hoidettava mahdollisimman näkyvästi. Onko huivin käyttö niin mahdottoman traumatisoivaa lapselle? En myöskään halua katsella, kun joku ryystää räkää tai vetää käteen ravintolassa.
Minkä takia äidit kokevat niin hirveän vaikeaksi mennä vaikka vaipanvaihtohuoneeseen imettämään?
Kommentit (107)
Mä voin sen tässä myöntää, etten liiku vauvani kanssa juuri missään koska en kestä imettää julkisesti. Siis, imettäminen on aika helppoa ja vauva toistaiseksi ainakin söisi huivinkin alla. Edes kotona en joka päivä ole tissit tiskissä, saati sitten jos imetän kenen tahansa muun kuin mieheni nähden. Mikä siis mättää?
En vain enää kehtaa :( Pelkään että joku tulee sanomaan siitä mulle, alkaa huutaa, saa aikaan kohtauksen, vaikka mun tissistä ei näkyisi mitään. Ei vain pysty, ujona ihmisenä jään mieluummin kotiin/käyn äkkiä vauvan varmasti nukkuessa.
Että joo. "Kiitos" tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen imeväisen kanssa pitää lähteä liikkeelle juuri ennen ruoka-aikaa? Eikö sitä vauvaa voi syöttää / imettää juuri ennen lähtöä, jolloin se on rauhallinen ja todennäköisesti vetelee päiväunia. Saa äitikin rauhassa keskittyä syömiseen. Tämä koskee kaikkia julkisia tiloja, niin ravintolaa kuin kirkkoakin ja kaikkea siltä väliltä. Mitä mieltä te rintojanne paljastelevat olisitte niistä "vapaamielisistä" naisista, jotka vaihtaisivat kesken ruokailun kuuluppia, tamponia tai sidettä keskellä ravintolasalia tai miehistä, jotka eivät vain tyydy kyhnyttelemään pöydän alla perhekalleuksiaan, vaan vetävät melan esiin ja runkkaavat kaikkien nähden? Eihän tuollainen toiminta nyt mitenkään voi ketään loukata tai närkästyttää, koska MINÄ olen niin vapaamielinen, että MINÄ teen, mitä MINÄ haluan ja milloin MINÄ haluan.
Minulla on ollut sellaisia vauvoja että a) eivät käytä tuttia tai pulloa kun eivät vain tajua siitä mitään. Ovat kai tyhmiä. B) Mun vauvat ei nuku pitkiä päikkäreitä vaikka mitä tekis, nukkuvat tissillä sen ajan mitä jaksan siellä pitää. Jos tulee itku, mun rinta on ainut lohtu mikä kelpaa.
Minun olisi sitten ollut pakko jokaisen kohdalla istua vain kotona boun pyolen vuoden ajan, ennen kuin kiinteillä alkoi muodostumaan edes ruokailujen suhteen joku rytmi?
Imetystä ei muuten voi verrata seksiin tai pissaamiseen ja ulostamiseen, se on ruokailua.
Ja läheisyyttä, mutta halaaminen ja kädestäpitäminen ja suuteleminen on myös sallittua.Vauvat voi opettaa käyttämään tuttia. On kätevää, kun on sellainen vaimennuskeino olemassa, johon ei vaadita äidin jatkuvaa paikallaoloa.
Tämä tulee ehkä yllätyksenä mutta kaikkia ei voi opettaa. On sellaisiakin vauvoja jotka joutuneet nenämahaletkuun koska eivät ota tuttipulloa ja äiti on vaikka kuollut tai ollut onnettomuudessa tai jotain.
99,5 % vauvoista ei ole syntymäorpoja nenämahaletkulaisia ja heistäkin osa kyllä oppii kelpuuttamaan huvitutin.
Huvitutin? Kauhea sana. Mietipä sitä, vauva viereisessä pöydässä lussuttaa suussa kumista nänniproteesia ja nauttii siitä.
Parempi sekin kuin että vauva karjuu pää hikisenä ja äiti reutoo tissiensä kanssa "kun tälle meidän Tapanylle ei tutti kelpaa"
Täysimetin molempia lapsiani ja jatkoin sen ylikin imetystä, ja esikoinen pullautti tutin aina ulos, eli enpä saanut häntä oppimaan tutille.
Kuopus sitten taas oppi, mutta ohiksena sanoen vieroitin hänet tutista 5-kuisena, koska näytti, ettei siitä ollut tullut hänelle siihen mennessä kovin tärkeä ja jos olisin koittanut vieroittaa vasta vuoden ikäisenä, niin lapsi olisi osannut jo aivan eri lailla kaivata tuttia.
Ja tuttihan ei tee nälästä karjuvaa lasta kylläiseksi...
Vierailija kirjoitti:
Mä voin sen tässä myöntää, etten liiku vauvani kanssa juuri missään koska en kestä imettää julkisesti. Siis, imettäminen on aika helppoa ja vauva toistaiseksi ainakin söisi huivinkin alla. Edes kotona en joka päivä ole tissit tiskissä, saati sitten jos imetän kenen tahansa muun kuin mieheni nähden. Mikä siis mättää?
En vain enää kehtaa :( Pelkään että joku tulee sanomaan siitä mulle, alkaa huutaa, saa aikaan kohtauksen, vaikka mun tissistä ei näkyisi mitään. Ei vain pysty, ujona ihmisenä jään mieluummin kotiin/käyn äkkiä vauvan varmasti nukkuessa.
Että joo. "Kiitos" tosi paljon.
Tää on tosi ikävää, mutta toki jokainen valitsee itse sen, mitä kestää, vaikka tavallaan tuskin olet valinnut pelkoasi mitenkään itse... Kunpa voisin tsempata sut oikeuttamaan oman muita häiritsemättömän imetyksesi poissa kotoakin!
Mutta jos se on energian hukkaa, niin tsemppiä sulle ajalle, jolloin sun täytyy ympäristön reaktioiden pelossa pysyä "näkymättömissä"! Muista, älä katkeroidu, pelkosi kun ei ole sinun syytäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen imeväisen kanssa pitää lähteä liikkeelle juuri ennen ruoka-aikaa? Eikö sitä vauvaa voi syöttää / imettää juuri ennen lähtöä, jolloin se on rauhallinen ja todennäköisesti vetelee päiväunia. Saa äitikin rauhassa keskittyä syömiseen. Tämä koskee kaikkia julkisia tiloja, niin ravintolaa kuin kirkkoakin ja kaikkea siltä väliltä. Mitä mieltä te rintojanne paljastelevat olisitte niistä "vapaamielisistä" naisista, jotka vaihtaisivat kesken ruokailun kuuluppia, tamponia tai sidettä keskellä ravintolasalia tai miehistä, jotka eivät vain tyydy kyhnyttelemään pöydän alla perhekalleuksiaan, vaan vetävät melan esiin ja runkkaavat kaikkien nähden? Eihän tuollainen toiminta nyt mitenkään voi ketään loukata tai närkästyttää, koska MINÄ olen niin vapaamielinen, että MINÄ teen, mitä MINÄ haluan ja milloin MINÄ haluan.
Minulla on ollut sellaisia vauvoja että a) eivät käytä tuttia tai pulloa kun eivät vain tajua siitä mitään. Ovat kai tyhmiä. B) Mun vauvat ei nuku pitkiä päikkäreitä vaikka mitä tekis, nukkuvat tissillä sen ajan mitä jaksan siellä pitää. Jos tulee itku, mun rinta on ainut lohtu mikä kelpaa.
Minun olisi sitten ollut pakko jokaisen kohdalla istua vain kotona boun pyolen vuoden ajan, ennen kuin kiinteillä alkoi muodostumaan edes ruokailujen suhteen joku rytmi?
Imetystä ei muuten voi verrata seksiin tai pissaamiseen ja ulostamiseen, se on ruokailua.
Ja läheisyyttä, mutta halaaminen ja kädestäpitäminen ja suuteleminen on myös sallittua.Vauvat voi opettaa käyttämään tuttia. On kätevää, kun on sellainen vaimennuskeino olemassa, johon ei vaadita äidin jatkuvaa paikallaoloa.
Tämä tulee ehkä yllätyksenä mutta kaikkia ei voi opettaa. On sellaisiakin vauvoja jotka joutuneet nenämahaletkuun koska eivät ota tuttipulloa ja äiti on vaikka kuollut tai ollut onnettomuudessa tai jotain.
99,5 % vauvoista ei ole syntymäorpoja nenämahaletkulaisia ja heistäkin osa kyllä oppii kelpuuttamaan huvitutin.
Huvitutin? Kauhea sana. Mietipä sitä, vauva viereisessä pöydässä lussuttaa suussa kumista nänniproteesia ja nauttii siitä.
Yllä oleva vastaus kuvaa hyvin imetysfanaatikon asennetta: äidin tulee toimia myös huvituttina. Eli se ruokintatarkoitus unohtui tykkänään, performanssi vaan pystyyn aina kun lapsi vähänkin natisee. Eikä siinä mitään, kunhan se tehtäis huomaavaisesti, vähäeleisesti ja verhottuna, mutta sehän ei käy, koska imetys on niin luonnollinen juttu, että jokaisen joka ei kestä nähdä rintoja kaikkialla, on syytä oppia hyväksymään se että on estoinen idiootti. Fanaatikko kokee olevansa jumalan ja äiti luonnon pyhällä asialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllä oleva vastaus kuvaa hyvin imetysfanaatikon asennetta: äidin tulee toimia myös huvituttina. Eli se ruokintatarkoitus unohtui tykkänään, performanssi vaan pystyyn aina kun lapsi vähänkin natisee. Eikä siinä mitään, kunhan se tehtäis huomaavaisesti, vähäeleisesti ja verhottuna, mutta sehän ei käy, koska imetys on niin luonnollinen juttu, että jokaisen joka ei kestä nähdä rintoja kaikkialla, on syytä oppia hyväksymään se että on estoinen idiootti. Fanaatikko kokee olevansa jumalan ja äiti luonnon pyhällä asialla.
Kun taas toisen sortin fanaatikko kuvittelee, että ainoa tapa vastata lapsen tarpeisiin on tökätä joko nänni tai nännin näköinen esine lapsen suuhun. Samantekevää, onko lapsi pitkästynyt, nipistääkö vatsasta, onko pöydällä kiintoisan näköinen lusikka vai onko vaippa juuri kastumassa, aina ratkaisu on työntää suuhun joo nänni tai nännin näköinen esine. Kenenkähän elämä se pyöriikään nännin tai nännin näköisen esineen ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ravintoloissa ole vaivanvaihtohuoneita! Ja vessaa ei ole tarkoitus varata imetykseen, sehän vasta muita häiritsisi. Haluatko jonottaa vessaan, jonka on varannut imettävä äiti?
Inhottava erite? Siis maito? Pilaako ravintolassa pöydällä tai kahvikupissa oleva lehmänmaito sitten ruokahetkesi? Vai koskeeko inhosi vain ihmisen maitoa?
Jos ravintolassa ei ole vaipanvaihtohuonetta ei sinne kuulu viedä pikkulapsiakaan.
Vauvojen kuuluu pysyä kotonaan eikä olla missään ravintoloissa.
Tukkivat äidit vaunuillaan kaikki kulkuväylätkin.
Miksi tällaisissa ravintoloissa on sitten syöttötuolit? Eivätkö ne olekaan pikkulapsia varten? Ketä varten ne sitten ovat?
Asiakkaiden mielistelyä. Jokainen normaali äiti ymmärtää ettei käytöstavatonta lasta viedä ravintoloihin eikä muuallekaan missä täytyisi ottaa huomioon muitakin kun oma napa.
Lapset julkiselle paikalle vasta kun on käytöstavat hallussa.
Jos imetystä on tarkoitus yrittää, niin kannattaa kyllä vaihtaa asennetta. Maitoa ei irtoa esikoisen kohdalla kenelläkään alussa, vaan tarvitaan vähän sitä hullua uskoa itseen ja tisseihin. Jos asenne on että "toivon ettei maitoa tule" niin voin luvata ettei sitä tule.