Miksi toivoisin, että imettäjät olisivat jossain määrin häveliäitä
Olen nainen, ja myönnän, että minusta on esimeriksi ravintolassa vaivaannuttavaa, jos joku vetää tissin esille ja antaa vauvan lutkuttaa.Minusta ruumiin eritteisiin liittyvä toiminta on jossain määrin ikävää, olipa kyseessä maito, räkä tai pissa. En oikein ymmärrä, miksi asia on hoidettava mahdollisimman näkyvästi. Onko huivin käyttö niin mahdottoman traumatisoivaa lapselle? En myöskään halua katsella, kun joku ryystää räkää tai vetää käteen ravintolassa.
Minkä takia äidit kokevat niin hirveän vaikeaksi mennä vaikka vaipanvaihtohuoneeseen imettämään?
Kommentit (107)
Näkyvä imettäminen on samalla tavalla ikävää kuin julkinen suuteleminen. Sitä ei voi tietenkään kieltää, eikä siitä oikein ole kohteliasta huomauttaakaan. Ja juu, luonnollista. Mutta silti minusta myös näiden tiettyjen imettäjien täytyy tyytyä siihen, että osalle ihmisistä heidän tapansa toimia aiheuttaa inhotusta ja se on ihan ok. Turha vaatia kaikkia muuttamaan kantaansa, kun se inhoreaktiokin tulee joillekin täysin luonnostaan, ilman että sen kummemmin kiihottaa itseään loukkaantumaan. Eihän se imettäjä siinä ketään ällötä, vaan se itse imetys äänineen. Ei ole henkilökohtaista, minun mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Aina imetys ei onnistu, mutta eipä tuo kyyneleitä aiheuta. Moni ruokkii äidinmaidonvastikkeella, eikä ole sen huonompi tai parempi äiti. Minä taas itse sanon, että pilaat ruokahaluni, ja minun ravintolaani et ole tervetullut. Ravintolani on lapsivapaata aluetta, ja pelkästään aikuisille. Ravintolalla on oikeus valita asiakkaansa. Aikuisten tunnelmaa ei pilata. Sinun lapsestasi ei piittaa.
Jos todella omistat ravintolan ja haluat sinne vain aikuisia asiakkaita, niin muistathan laittaa asiasta tiedotteen ovelle, että me jotka haluamme elää lapsesta huolimatta normaalia elämää, tiedämme välttää ravintolaasi. Eli minä ja hyvä muu osa ihmisistä kannamme oikein mielellämme rahat toiseen osoitteeseen.
Sinä ja sun ruokahalusi... Näin lyhennettynä LOL!
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun näiltä imetys-yök-tyypit ei kykene vastaamaan yhteen simppeliin kysymykseen, eli siihen miksi vauvojen pitäisi syödä vessassa mutta heidän ei?
T: VeLa, joka ei häiriinny julki-imettämisestä.
Minä syön aina vessassa jos aion syödä alueelta joka paljastaa toisen ihmisen intiimialueen kaikkien nähtäville. Vauvat syövät ihmisten ilmoilla silloin kun syövät ruokaa joka ei paljasta ihmisten intiimialueita kaikkien nähtäville. Vilauttelu on kielletty riippumatta siitä liittyykö siihen imettämistä vai ei, ja syöttäminen julkisesti on hyväksyttyä vain silloin jos sopivaa tilaa ei kerta kaikkiaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Näkyvä imettäminen on samalla tavalla ikävää kuin julkinen suuteleminen. Sitä ei voi tietenkään kieltää, eikä siitä oikein ole kohteliasta huomauttaakaan. Ja juu, luonnollista. Mutta silti minusta myös näiden tiettyjen imettäjien täytyy tyytyä siihen, että osalle ihmisistä heidän tapansa toimia aiheuttaa inhotusta ja se on ihan ok. Turha vaatia kaikkia muuttamaan kantaansa, kun se inhoreaktiokin tulee joillekin täysin luonnostaan, ilman että sen kummemmin kiihottaa itseään loukkaantumaan. Eihän se imettäjä siinä ketään ällötä, vaan se itse imetys äänineen. Ei ole henkilökohtaista, minun mielestäni.
Imetystä saa totta kai inhota, kunhan pitää asian omana tietonaan. Ihan samoin kuin saa inhota lihavia, väärän värisiä tai muuten erilaisia ihmisiä. Omassa rauhassaan, huutelematta ja silmiä muljauttelematta.
Vierailija kirjoitti:
Työnnätkö korvasi imettäjien tisseihin kiinni? Miten se pienenpieni ääni ravintolan hälyn keskellä voi haitata? Lähteehän aikuisten ruokailusta paljon enemmän ääntä. En ole edes kotioloissa vieressä istuvan imettäjän huomannut aikaansaavan erityisiä ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun näiltä imetys-yök-tyypit ei kykene vastaamaan yhteen simppeliin kysymykseen, eli siihen miksi vauvojen pitäisi syödä vessassa mutta heidän ei?
Minä syön aina vessassa jos aion syödä alueelta joka paljastaa toisen ihmisen intiimialueen kaikkien nähtäville. Vauvat syövät ihmisten ilmoilla silloin kun syövät ruokaa joka ei paljasta ihmisten intiimialueita kaikkien nähtäville. Vilauttelu on kielletty riippumatta siitä liittyykö siihen imettämistä vai ei, ja syöttäminen julkisesti on hyväksyttyä vain silloin jos sopivaa tilaa ei kerta kaikkiaan ole.
Onko rinnat intiimialue? Minusta sukupuolielimet ovat ne intiimialueet joiden kuuluu pysyä piilossa.
Niin kauan kun miehet voivat vapaasti liikkua rannalla, uimahalleissa ja jopa kaduilla yläosattomissa on pelkästään naurettavaa että jaksetaan vaivaantua jos nainen paljastaa rinnan ruokkimismielessä.
Tuo on aika huvittava puolustelu tuo että "vauvan ei pidä syödä vessassa kun muutkaan eivät syö". Ikäänkuin se pieni vauva jotain siitä tajuaisi onko se vessassa, luentosalissa vai avaruusaluksessa. Ja sitäpaitsi, johdonmukaisuuden vuoksi näiden ihmisten pitäisi kieltää vauvoilta syöminen myös mm. bussissa, kauppakeskuksessa, luentosaleissa, yöllä, sairaalassa...
Istuin eilen kahvilassa pöytään jonka vieressä oli äiti imettämässä vauvaa. Pystyin helposti olemaan katsomatta. En ole pitänyt itseäni mitenkään erityisen taitavana ihmisenä, mutta ilmeisesti tämä on joku superkyky johon moni muu ei kykene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko rinnat intiimialue? Minusta sukupuolielimet ovat ne intiimialueet joiden kuuluu pysyä piilossa.
Niin kauan kun miehet voivat vapaasti liikkua rannalla, uimahalleissa ja jopa kaduilla yläosattomissa on pelkästään naurettavaa että jaksetaan vaivaantua jos nainen paljastaa rinnan ruokkimismielessä.
"Niinkauan kuin miehet voivat pissata seisaaltaan niin naistenkin on pakko pissata seisaaltaan, koska naisten ja miesten kehoihin ei saa suhtautua eri tavalla koska se on poliittisesti epäkorrektia"
Jos haluat asua kulttuurissa jossa naisten rinnat eivät ole seksuaaliobjekti, niin jossain Afrikassa tai Australiassa on varmaan vielä jäljellä tällaisia kulttuureja.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aika huvittava puolustelu tuo että "vauvan ei pidä syödä vessassa kun muutkaan eivät syö". Ikäänkuin se pieni vauva jotain siitä tajuaisi onko se vessassa, luentosalissa vai avaruusaluksessa. Ja sitäpaitsi, johdonmukaisuuden vuoksi näiden ihmisten pitäisi kieltää vauvoilta syöminen myös mm. bussissa, kauppakeskuksessa, luentosaleissa, yöllä, sairaalassa...
Hmmmmm.... syön kyllä itse bussissa, kauppakeskuksessa (onhan siellä kahviloita ja ravintoloita, daaaaa) jne. No oli se yksi tapaus joo, mutta ei ihmiset yleisesti istu paskalla bussissa puhumattakaan noista muista paikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun miehet voivat vapaasti liikkua rannalla, uimahalleissa ja jopa kaduilla yläosattomissa on pelkästään naurettavaa että jaksetaan vaivaantua jos nainen paljastaa rinnan ruokkimismielessä."Niinkauan kuin miehet voivat pissata seisaaltaan niin naistenkin on pakko pissata seisaaltaan, koska naisten ja miesten kehoihin ei saa suhtautua eri tavalla koska se on poliittisesti epäkorrektia"
Jos haluat asua kulttuurissa jossa naisten rinnat eivät ole seksuaaliobjekti, niin jossain Afrikassa tai Australiassa on varmaan vielä jäljellä tällaisia kulttuureja.
Eli myönnät että rinnat eivät ole intiimialue, vaan seksuaaliobjekti? Hassua kun rinnat on "tehty" houkuttelemaan miehiä jotta lisääntyminen tapahtuisi ja rintoja voisi sitten käyttää siihen oikeaan tarkoitukseen, ruokintaan. Nyt se syöminen on hyihyi ja seksualisointi on jees ja pop.
Sairasta. Ei äidinmaito ole mikään erite, sehän on vauvan ruokaa! Kyllään ollaan kaukana luonnosta, kun vauvan ruokkiminen on oksettavaa. Ja kun se imetys ei ole pelkkää ruokkimsta, vaan se on myös vauvan rauhoittamista ja esim. kivun lievitystä. Miten te voitte olla edes samassa ravintolassa kuin vauvat? Nehän voivat milloin tahansa puklata tai kakata ja varmasti haisee pahemmalta kuin äidinmaito. Teillä on todella sairas ajatusmaailma.
Saavatko vanhukset ruokailla teidän hienohelmojen kanssa? Me kävimme jokin aika sitten isoisämme kanssa ravintolassa syömässä ja hänellä oli kova homma saada ruokansa jauhettua, kuului kyllä mässytystä ja tekohampaiden lonksuntaa, välillä pappa röyhtäisi ja ruokaa tippui rinnuksille. Pitäisikö vanhustenkin mennä vessaan syömään, ettei hienojen nuorten ihmisten täydellinen ruokahetki häiriintyisi?
Entä vammaiset ja sairaat joille ruokailu on vaikeaa? Vessaan vaan mars! Onko tämä juuri sitä täydellisyyden tavoittelua, jossa kaiken pitää olla just hienoa ja mikään ei saa häiritä ja rikkoa sitä ihanaa täydellisyyttä?
Eihän niitä rintoja ole syytä esitellä, voi imetttää niin ettei siitä juuri huomaakaan, eikä siihen mitään huiveja tarvita. Minuakin inhottaa kun tekotukkaiset, tekoripsiset ja -kyntiset ja -rusketuksiset ihmiset tulevat kanssani samaan ravintolaan, menee ruokahalu ja silmiin sattuu. Melkein yhtä kuvottavaa on nähdä näiden neitojen ja rouvien kilopakkelit ja puolet rinnoista esillä tai nippanappa vesirajaan ulottuva hame. Tupakanhajua hönkäillään, ruokaviiniä latkitaan liikaa ja käyttäydytään typerästi. Kaikkea tätä joudun sietämään käydessäni syömässä. Menisitte vessaan syömään, ettei meidän muiden tarvitsisi menettää ruokahalua takianne.
Tyhmyytenne etoo kuitenkin kaikkein eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun miehet voivat vapaasti liikkua rannalla, uimahalleissa ja jopa kaduilla yläosattomissa on pelkästään naurettavaa että jaksetaan vaivaantua jos nainen paljastaa rinnan ruokkimismielessä."Niinkauan kuin miehet voivat pissata seisaaltaan niin naistenkin on pakko pissata seisaaltaan, koska naisten ja miesten kehoihin ei saa suhtautua eri tavalla koska se on poliittisesti epäkorrektia"
Eli myönnät että rinnat eivät ole intiimialue, vaan seksuaaliobjekti? Hassua kun rinnat on "tehty" houkuttelemaan miehiä jotta lisääntyminen tapahtuisi ja rintoja voisi sitten käyttää siihen oikeaan tarkoitukseen, ruokintaan. Nyt se syöminen on hyihyi ja seksualisointi on jees ja pop.
Intiimialue = seksuaaliobjekti. Mistä sait sellaisen käsityksen että seksualisointi olisi mielestäni "pop"? Juurihan sanoin että intiimialueiden esittely julkisilla paikoilla ei ole hyväksyttävää riippumatta siitä mitä niillä kehonosilla tekee.
Se on perverssi joka kyttää.
En ole ikinä kiinnittänyt huomiota, ei ole kiinnostanut niin paljoa.
Alle vuoden ikäisen imettäminen on ihan normaalia.
Ennen vanhaan vasta häveliäitä oltiinkin ja silloin imetettiin koko kylän nähden kirkon eteisessä.
Lennoilla imetystä suositellaan pienille vauvoille. Kun vauva syö nousujen ja laskujen aikana, korvat pysyvät auki, vauva rauhoittuu hurinaan ja saattaa jopa nukahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen imeväisen kanssa pitää lähteä liikkeelle juuri ennen ruoka-aikaa? Eikö sitä vauvaa voi syöttää / imettää juuri ennen lähtöä, jolloin se on rauhallinen ja todennäköisesti vetelee päiväunia. Saa äitikin rauhassa keskittyä syömiseen. Tämä koskee kaikkia julkisia tiloja, niin ravintolaa kuin kirkkoakin ja kaikkea siltä väliltä. Mitä mieltä te rintojanne paljastelevat olisitte niistä "vapaamielisistä" naisista, jotka vaihtaisivat kesken ruokailun kuuluppia, tamponia tai sidettä keskellä ravintolasalia tai miehistä, jotka eivät vain tyydy kyhnyttelemään pöydän alla perhekalleuksiaan, vaan vetävät melan esiin ja runkkaavat kaikkien nähden? Eihän tuollainen toiminta nyt mitenkään voi ketään loukata tai närkästyttää, koska MINÄ olen niin vapaamielinen, että MINÄ teen, mitä MINÄ haluan ja milloin MINÄ haluan.
Minulla on ollut sellaisia vauvoja että a) eivät käytä tuttia tai pulloa kun eivät vain tajua siitä mitään. Ovat kai tyhmiä. B) Mun vauvat ei nuku pitkiä päikkäreitä vaikka mitä tekis, nukkuvat tissillä sen ajan mitä jaksan siellä pitää. Jos tulee itku, mun rinta on ainut lohtu mikä kelpaa.
Minun olisi sitten ollut pakko jokaisen kohdalla istua vain kotona boun pyolen vuoden ajan, ennen kuin kiinteillä alkoi muodostumaan edes ruokailujen suhteen joku rytmi?
Imetystä ei muuten voi verrata seksiin tai pissaamiseen ja ulostamiseen, se on ruokailua.
Ja läheisyyttä, mutta halaaminen ja kädestäpitäminen ja suuteleminen on myös sallittua.
Vauvat voi opettaa käyttämään tuttia. On kätevää, kun on sellainen vaimennuskeino olemassa, johon ei vaadita äidin jatkuvaa paikallaoloa.
Kyllä se on erite. Se maito erittyy maitorauhasista, tisseistä ja vauva imee. Tapahtuma ei ole miellyttävä muille kanssaihmisille. Pahinta on jos äiti kiskoo ruokaa itse samaan aikaan, *puistatus* ja joo olen itsekin äiti ja imettänyt, mutten julkisesti. Aina löytyi sivusta intiimi nurkkaus jonne kohteliaasti siirryin. Perusjuttuja!
Jos imetyksen katseleminen ravintolassa häiritsee, voithan peittää pääsi harsolla ja ruokailla lautasinesi siellä harson alla. Pidä kuitenkin huoli, ettei ryystämisesi häiritse vauvojen ruokailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko miettineet mikä kemikaalimäärä yleisissä vessoissa on ja mitä se tekee pienelle vauvalle kun hän siellä syö. Kakkabakteerit jää varmaan kakkoseksi kunhan lisää tutkimustuloksia niistä pesuaineita tulee lisää. Olisiko mukava myös odottaa romanttisella aterialla jalat ristissä kun vessat varattuna imetykseen?? T. Lapseton
Ennen romanttista ateriaakin kannattaa kotona käydä vessassa.
t. Täti
Jos minua jännittää, vaikka se olisi positiivisella tavalla hermostumista niin mun on päästävä vessaan hetkeä ennen h-hetkeä vaikka olisin kotona juuri käynyt vessassa. Noin, olepa hyvä. Nyt pystyt myös ymmärtämään muunlaisia ihmisiä kuin itseäsi. t. Toinen täti
Rakkovaivoille ei tietysti mitään voi. Painajaiseni olisi matkustaa mannertenvälinen lento Anna-Leena Härkösen vieressä käytäväpaikalla. Olen kerran sinnitellyt yölennon yhden naisen vieressä, hänen piti päästä 10 tunnin aikana 6 kertaa vessaan. Eikä hänelle tietenkään käynyt päinsä vaihtaa käytäväpaikalle, koska hänellähän oli ikkunapaikka.
No joo, toinen tarina. Mutta huomaavaisuutta, arvoisat julki-imettäjät, kiitos!
Kyse ei ole mistään rakkovaivasta, idiootti... Voin olla yön käymättä vessassa ja olenkin.
Pään sisäinen rakkovaivahan se on... ja sitten vielä suutut siitä tosiasiasta :D
Aina imetys ei onnistu, mutta eipä tuo kyyneleitä aiheuta. Moni ruokkii äidinmaidonvastikkeella, eikä ole sen huonompi tai parempi äiti. Minä taas itse sanon, että pilaat ruokahaluni, ja minun ravintolaani et ole tervetullut. Ravintolani on lapsivapaata aluetta, ja pelkästään aikuisille. Ravintolalla on oikeus valita asiakkaansa. Aikuisten tunnelmaa ei pilata. Sinun lapsestasi ei piittaa.