Tulihan annettua tukkapöllyä alle 2 veelle...
Huono omatunto on juu, ja nyt kun poika on enkelinä untenmailla niin voisin antaa tukkapöllyä itselleni...Mutta muutama hetki taaksepäin, nukkumaanmenoshow jne, ja tällä äidillä kilahti, karjaisin ja jumalauta ja otin takatukasta kiinni. Johan meno rauhottui, mutta mistä tää huono omatunto? Halittiin pojan kanssa, selitin kyllä että meni hermot jne ja pyysin jopa anteeksi, varmaan enemmän itseltäni.
En hyväksy, tietenkään, lyömistä, tukasta ottamista viimeisenä keinona en edes pidä pahana (no tulee varmaan tukkaan mulle, pahoinpitelijä-äidille, soittakaa jo valvojalle!), mutt tää kolkuttava omatunto, hohhoijaa...
Kommentit (50)
Meillä se on kasvatuskeinona käytössä nyt ja jatkossakin.
Mutta jotenkin se ikä on onneksi vienyt ehdottomuutta ja tuonut tilalle ymmärrystä muitakin kohtaan.
Niinkuin tuolla joku aikaisemmin kirjoitti, on eri asia, jos lasta pahoinpidellään fyysisesti tai henkisesti. Mutta se, että lastaan rakastava ja tavallisesti asiat mallikkaasti hoitava vanhempi erehtyy väsyneenä tekemään jotain, mitä itsekin katuu, on ihan toinen juttu.
Paljon terveemmän pohjan elämälle antaa ymmärräys siitä, että minäkään en ole virheetön, eikä oikeudentajuni jumalainen.
- 19
... mutta oliko alkupään kirjoittaja tosissaan, kun sanoi, että " pitäisi riittää yksi kerta kun komentaa esim. riehumisesta" ??
Kai nyt jokainen, jolla on lapsia, ymmärtää sen, ettei yksi kerta todellakaan aina riitä.. eikä TARVITSE riittää. Lapsi on vielä LAPSI ja vaatii monia kertoja sanomista ja selittämistä ennen kuin asiat ymmärretään.
Hui kauhistus, jos tosiaan joku ajattelee, että 2-vuotiaan lapsen pitäisi aina ymmärtää/totella, kun kerran komennetaan...
Älkää tehkö enää lapsia kun ette osaa kasvattaa ja hoitaa niitä.
Olisiko luonto ollut niin fiksu, että olisi jo etukäteen ottanut vanhempien ajatusmaailmasta selvää ja antanut huonoimmin käyttäytyvät lapset niille, jotka eivät kaihda pahoinpitelyäkään ' kasvatus' keinona. Not.
Huonoimmin käyttäytyvät lapset taitavat olla pahoinpitelijöillä vain siksi, että näillä vanhemmilla ei oikeasti ole minkäänlaista käsitystä siitä, miten lapsen kanssa selviää.
Usko pois, uhmaikäisiä ja hankalia lapsia on muillakin. He vain osaavat pysyä aikuisina niissä tilanteissa, joissa tarvis on.
Kuri ja pahoinpiteleminen eivät ole synonyymeja.
Vierailija:
Mutta tulee se päivä teillekin, milloin pikku puppulannelaittaa teidätkin koville. Toivon vaan sydämestäni ettei se tulee silloin, kun kurittaminen (henkinen ja fyysinen) ei ole enää mahdollista!Eikös sitä sanota, että terve lapsi kapinoi ja kokeilee!
Minä olen saanut tukkapöllyä aikoinani ja silti olen KUNNON ihminen -jopa korkeakoulutettu :), sekä omaan mielestäni terveen itsetunnon.
Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee! Ja on muuten tosi!
21 puhuu asiaa!!!
Älkää tehkö enää lapsia kun ette osaa kasvattaa ja hoitaa niitä.
Luetaan huonosti kirjoituksia ja nähdään niistä vain ne kohdat, jotka halutaan nähdä. Onko tosiaan niin, että pieni tukasta nippaisu on ihan jumalattoman vakava rike, joka voidaan rinnastaa hakkaamiseen? Meidän vanhempia on kuulkaas vielä kasvatettu vitsalla ja tukistamisella ja kai heistä suurimmasta osasta on tullut ihan normaaleja ihmisiä. Ei siihen aikaan haistateltu vanhemmille, sillä vanhempia kunnioitettiin.
Vierailija:
Olisiko luonto ollut niin fiksu, että olisi jo etukäteen ottanut vanhempien ajatusmaailmasta selvää ja antanut huonoimmin käyttäytyvät lapset niille, jotka eivät kaihda pahoinpitelyäkään ' kasvatus' keinona. Not.
Huonoimmin käyttäytyvät lapset taitavat olla pahoinpitelijöillä vain siksi, että näillä vanhemmilla ei oikeasti ole minkäänlaista käsitystä siitä, miten lapsen kanssa selviää.Usko pois, uhmaikäisiä ja hankalia lapsia on muillakin. He vain osaavat pysyä aikuisina niissä tilanteissa, joissa tarvis on.
Vierailija:
Mutta tulee se päivä teillekin, milloin pikku puppulannelaittaa teidätkin koville. Toivon vaan sydämestäni ettei se tulee silloin, kun kurittaminen (henkinen ja fyysinen) ei ole enää mahdollista!Eikös sitä sanota, että terve lapsi kapinoi ja kokeilee!
Minä olen saanut tukkapöllyä aikoinani ja silti olen KUNNON ihminen -jopa korkeakoulutettu :), sekä omaan mielestäni terveen itsetunnon.
Lisäksi hiuksista nippaaminen johtaa hyvin herkästi lisääntyvään väkivaltaan. Siitä lienee ollut kyse näissä meidän vanhempienkin kasvatuksissa; kun tukasta kiinni ottaminen ei enää riittänyt oli otettava käyttöön vitsa. Jos lapsena tukisteltu tai vitsalla kasvatettu lapsi jatkaa tätä kasvatustyyliä omien lastensa kanssa, ei voida ihan tosissaan sanoa, että hänellä ei ole minkäänlaisia traumoja.
Vierailija:
Luetaan huonosti kirjoituksia ja nähdään niistä vain ne kohdat, jotka halutaan nähdä. Onko tosiaan niin, että pieni tukasta nippaisu on ihan jumalattoman vakava rike, joka voidaan rinnastaa hakkaamiseen? Meidän vanhempia on kuulkaas vielä kasvatettu vitsalla ja tukistamisella ja kai heistä suurimmasta osasta on tullut ihan normaaleja ihmisiä. Ei siihen aikaan haistateltu vanhemmille, sillä vanhempia kunnioitettiin.
Ei ole minunkaan tarvinnut lapsiani fyysisesti kurittaa, ei koskaan. Lapsia on viisi, vanhin pian 18. Ennen lasten saantia ajattelin, että ilman muuta heitä voi välillä nippaista tai tukistaa, jos mikään muu ei auta. Suorastaan ihmettelin 80-luvulla lakia, jossa kriminalisoitiin lasten fyysinen kurittaminen. Onneksi äly hiipi itselläni pintaan lasten saannin myötä. Aina on löytynyt jokin muu keino kuin fyysinen kurittaminen. Eikä todellakaan ole kyse siitä, etten olisi jo uhmaikiä ja murrosikiä ihan riittävästi nähnyt ja kokenut. Kyllä ne kiristävät itse kunkin vanhemman pinnaa, ihan varmasti. Usein vedotaan siihen, ettei itsellekään ole mitään traumoja jäänyt fyysisestä kurittamisesta. Se, että itse jatkaa samalla linjalla, osoittaa vain sen, että traumoja on jäänyt ja pahoja.
Tiedoksi vielä epäilijöille: lapsemme eivät ole kasvaneet ilman kuria. Heille on asetettu rajat ja on myös vaadittu niiden noudattamista. Eikä heistä todellakaan ole tullut mummon potkijoita.
Minusta on hyvä merkki, että tajuaa tekevänsä väärin ja katuu lapselle hermostumistaan. Näin minä ymmärsin näistä ihan alkupään kirjoituksista. Mutta tämä on tätä tyypillistä AV-menoa: Yleistetään kaikki asiat ja jos joku on eri mieltä, on hän heti lapsensa (tuleva) hakkaaja.
Vierailija:
Lisäksi hiuksista nippaaminen johtaa hyvin herkästi lisääntyvään väkivaltaan. Siitä lienee ollut kyse näissä meidän vanhempienkin kasvatuksissa; kun tukasta kiinni ottaminen ei enää riittänyt oli otettava käyttöön vitsa. Jos lapsena tukisteltu tai vitsalla kasvatettu lapsi jatkaa tätä kasvatustyyliä omien lastensa kanssa, ei voida ihan tosissaan sanoa, että hänellä ei ole minkäänlaisia traumoja.Vierailija:
Moni jatkaa siitäkin huolimatta.
Heidän oma päänsä ei selkeästikään toimi noissa tilanteissa ilman vakavaa itsetutkiskelua ja pohdintaa ja jos kaikki vain ymmärtävät heidän hermostumisensa, he saavat oikeutuksen jatkaa nippailujaan.
Jos edes yksi miettisi mikä meni vikaan, kun pitää tarttua pientä lasta hiuksista kiinni - näissäkin tilanteissa alle kaksivuotiaita - ovat nämä keskustelut täyttäneet tarkoituksensa.
Vierailija:
Mutta kuka sanoo, että nämä lastaan kerran pari nippaiseet äidit tekevät sitä jatkuvasti ja jo kohta hakkaavat lapsiaan?
..niin ymmärtäisit yksinkertaisesti sen, että hankalia lapsia kun ei ihan aina vain päästä silittelemällä kasvateta.
Vierailija:
Huonoimmin käyttäytyvät lapset taitavat olla pahoinpitelijöillä vain siksi, että näillä vanhemmilla ei oikeasti ole minkäänlaista käsitystä siitä, miten lapsen kanssa selviää.Usko pois, uhmaikäisiä ja hankalia lapsia on muillakin. He vain osaavat pysyä aikuisina niissä tilanteissa, joissa tarvis on.
Vierailija:
Minkälaisia tilanteita näiden hankalien lasten kanssa tulee, jos ne ovat niin paljon vaikeampia kuin muilla?
Vierailija:
..niin ymmärtäisit yksinkertaisesti sen, että hankalia lapsia kun ei ihan aina vain päästä silittelemällä kasvateta.
Minulla on yli 2-vuotiaita lapsia. Olen rankaissut heitä fyysisesti ainoastaan kaksi kertaa ja molemmat kerrat olivat pieni nippaisu hiuksista, kun kumpikaan ei uskonut miljoonasta kiellosta ja pois siirtämisestä huolimatta ja olin itse silloin sairaana.
Luuletko tosiaan, että minun tulevaisuuteni on olla lapsiani hakkaava äiti? Tervetuloa auttamaan meille kahden uhmaikäisen kasvattamisessa, kun sinulla tuota virtaa, kärsivällisyyttä ja niitä hyviä keinoja/neuvoja tuntuu riittävän.
-Niiden kaksosten äiti, jotka saivat sunnuntaina " tukkapöllyä" (mikä numero tuolla alkupäässä nyt olinkaan)-
murrosikäiseni, kaksi uhmaikäistä ja ylivilkkaan pakkomielleoireyhtymästä kärsivän kehitysvammaisen lapseni?
Vierailija:
Tervetuloa auttamaan meille kahden uhmaikäisen kasvattamisessa, kun sinulla tuota virtaa, kärsivällisyyttä ja niitä hyviä keinoja/neuvoja tuntuu riittävän.-Niiden kaksosten äiti, jotka saivat sunnuntaina " tukkapöllyä" (mikä numero tuolla alkupäässä nyt olinkaan)-
Heeeiiii....hallooooo....
Nämä täydelliset äidit, joita tällä palstalla on muuten älyttömön paljon, ovat menettäneet suhteellisuudentajunsa. On hienoa jos todella pystytte kasvattamaan lapsenne niin ettei tarvitse esim. tukistaa, mutta järki käteen. Kun (tai teidän tapauksessanne JOS) joskus suuttutte/lapsenne on juoksemassa kaivoon, niin tartutteko lastanne esim. kädestä kiinni? Jos lapsenne riehuu ja raivoaa, niin pidättekö häntä tiukasti sylissänne? Sattuu kuulkaa sekin, enemmänkin kuin haivenesta nykäisy, jolla ei ole KIVUN/VÄKIVALLAN/PAHOINPITELYN kanssa mitään tekemistä. Jos joku tukistaa ravistamalla raivopäissään niin se on väkivaltaa ja tuomittavaa.
Mikset voi mennä hänen kanssaan kauemmas leikkimään tai pitää häntä kädestä vaarapaikkojen lähellä? Mikä ihme on siinä, että lapseen ei voida koskea muuten - esimerkiksi juuri kädestä kiinni pitämällä - kuin tukistamalla?
http://jkk.mll.fi/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen/lapsi_kiukkuaa_ja…
Vierailija:
Heeeiiii....hallooooo....
Nämä täydelliset äidit, joita tällä palstalla on muuten älyttömön paljon, ovat menettäneet suhteellisuudentajunsa. On hienoa jos todella pystytte kasvattamaan lapsenne niin ettei tarvitse esim. tukistaa, mutta järki käteen. Kun (tai teidän tapauksessanne JOS) joskus suuttutte/lapsenne on juoksemassa kaivoon, niin tartutteko lastanne esim. kädestä kiinni? Jos lapsenne riehuu ja raivoaa, niin pidättekö häntä tiukasti sylissänne? Sattuu kuulkaa sekin, enemmänkin kuin haivenesta nykäisy, jolla ei ole KIVUN/VÄKIVALLAN/PAHOINPITELYN kanssa mitään tekemistä. Jos joku tukistaa ravistamalla raivopäissään niin se on väkivaltaa ja tuomittavaa.
Etenkin jos se tarkoittaa vain sitä, että tällainen äiti ei satuta lastaan omassa avuttomuudentunnossaan.
Suhteellisuudentajua, joo-o.
koskaan pidellyt lastasi tiukasti sylissä?
T.isi
Vierailija:
Etenkin jos se tarkoittaa vain sitä, että tällainen äiti ei satuta lastaan omassa avuttomuudentunnossaan.
Suhteellisuudentajua, joo-o.
Mutta tulee se päivä teillekin, milloin pikku puppulannelaittaa teidätkin koville. Toivon vaan sydämestäni ettei se tulee silloin, kun kurittaminen (henkinen ja fyysinen) ei ole enää mahdollista!
Eikös sitä sanota, että terve lapsi kapinoi ja kokeilee!
Vierailija: