Väsyneen naisen vastaus Heli Vaaraselle.

Vierailija

Moikka Heli,

ajattelin kirjoittaa sulle näin suoraan kun selkeästi tunnut imuroivan kaiken tarvittavan informaatiosi täältä vauva.fi-palstalta. Tai ainakin hyvin ahkerasti surffaat, kun kykenet ihan määrittämään miten "- Monet nykyiset kolme- ja nelikymppiset äidit ovat osa vauva.fi- ja somesukupolvea." Siis toistan: Väestöliiton parisuhdeterapeutti käyttää ympäristönsä havannointiin Suomen suurinta provopalstaa. Hän määrittää vauva.fin niin tärkeäksi, meidät voi määrittää vauva.fi-sukupolveksi. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomen valtio maksaa palkkaa näkemyksistä suomalaisista parisuhteista ihmiselle, joka olettaa a)ihmisten olevan tosissaan täällä b) ihmisten ylipäätänsä käyvän täällä. Sellasta tähän alkuun. Aika hurjan tieteellisen ajattelukyvyn on selkeästi kehittänyt tuo mallina olo, taideteoksien myynti ja "kaupunkitutkimuksen tutkijakoulu."

Niin tosiaan, ajattelin ottaa sinuun sitten tätä kautta yhteyttä. Kerrot, kuinka sydäntäsärkevää on, miten suomalaiset naiset vaativat mahdottomia, vähättelevät, pilkkaavat ja hylkäävät treffikumppaneita kenkien perusteella.
Älykkäästi olet tämän vähättelyn päätellyt johtuvan "väsymyksestä." Lainaisin sanomisiasi: "Vaarasen mukaan naisen käytöksen taustalla on väsymys. Moni nainen on uupunut vaativassa työssään ja paineissa olla samaan aikaan toimelias ja jaksava äiti tai kumppani. Energiaa ei vain riitä puolisolle asti."

Nyt päästiinkin siihen ytimeen. Onko sinulle, rakas Heli Vaaranen, pätkähtänyt koskaan mieleen MIKSI naiset ovat niin väsyneitä? Aika ylimalkainen vastaus, miten "toimeliaan" äitiyden ja kumppanuuden yhdistäminen työelämään on aika rankkaa.
Tässä on teidän väestöliiton oma tutkimuksenne, mihin ihan itsekin olet päässyt kommentoimaan. http://yle.fi/uutiset/kotityot_ovat_yleisin_riidanaihe_-_ei_ainoastaan_s...
Ensimmäinen riidan aihe on kotityöt, toisena on erityisesti miehillä oma aika. Väestöliiton sivuilta löytyy tutkimuksia siitä, miten kotityöt eivät vieläkään jakaannu tasaisesti, ja kuinka kotitöiden lisääntyminen vaikuttaa naisten halukkuutteen saada lapsia.

Mietiskelitkö näitä omia tutkimuksianne ennenkuin päätit pyöräyttää tuon miesasiamiesten penikset kovettavat tieteelliset kommenttisi esille?
Arvaa mitä. Olet oikeassa. Naiset ovat väsyneitä. AIVAN. HEL-VE-TIN VÄSYNEITÄ.

Arvaa mitä siitä väsymyksestä syntyy? Katkeruutta, epätyytyväisyyttä ja pahaa oloa. Tämä paha olo sitten kohdistuu johonkin. Sinun mielessäsi se kohdistuu syyttömään mieheen, joka tekee kyllä ja yrittää epätoivoisesti miellyttää, mutta ei pysy järjettömissä vaatimuksissa mukana. Toisin sanoen, nainen on väsynyt, purkaa sen syyttömään mieheen, joka jostain kumman syystä ei olekaan yhtä väsynyt.

Arvaa mitä, mä tarjoilen sulle nyt mun empiiristä tutkimusta ihan 100% ilmaiseksi. En tarvitse apurahaa tutkimukseen, ihan voin vain valottaa näin tätä mun ja kaikkien tuntemieni naisten sielunelämää. Ole hyvä!

Kerronpa tässä meidän omasta elämästä. Aamuisin tarhaan ja kouluun lapset hoitaa minä. Mies hoitaa töihin itsensä. Mies hakee lapset usein. Minä käyn kaupan kautta, hoidan ruoan ja autan läksyt. Mies ja minä kuskataan vuoron perään lasta harrastuksiin.

Kuullostaa aika tasa-arvoiselta vielä, vai mitä? Ei minulla ole mitään syytä olla väsyneempi kuin mies.
Eikö? Valotetaanpa tätä meidän arkea hieman.
Aamuisin minä herätän, puen, teen aamupalan pienemmälle, autan pesussa, autan isompaa etsimään juuri sen yhden jutun mikä on hukassa/väärin. Samalla puen, syön ja pesen itseni.
Moni varmasti sanoisi tähän, että mikset anna miehesi tehdä? NO, mäpä "annoin". Lopputulos oli se, että tarhasta on soitettu, miten lapsi on puettu väärin ja liian kevyesti. Koululaiselle ei osaa muistuttaa, mitä lappua tarvitaan mukaan, ei osaa katsoa lukujärjestystä, että heittääkö kouluun vai sinne uimahallille, ja JOS pitää lähteä sinne uimhallille, tää herra ei kykene tarkistamaan onko tytöllä kaikki tarvittava mukana. Nykyään ei haittaa, kun iso tyttö osaa jo katsoa peräänsä. Kolmosluokkalainen ei vaan oikein osaa. Lapset on vähän sellasia, ettei kaikkea muista tai osaa suunitella. Myöskin nää miehen aamuherätykset ja kouluuviemiset on ollut yhtä marmatusta, miten hänellä on kiire ja tehkää te tytöt ite. Aamut on yksinkertaisesti sysätty mulle. Kyllä, olemme riidelleet, keskustelleet, minä olen itkenyt, olen pyytänyt, mies ei yksinkertaisesti kykene tähän. Se on vaan jätetty mulle.

Toinen on ruoan laitto iltaisin. Mies kokkaa pari kertaa viikossa, minä loput. Kun minä kokkaan, se tarkoittaa sitä, että siivoan jälkeni ja keittiön ruoanlaiton jälkeen. Kun mies kokkaa, se tarkoittaa sitä, että pannut jätetään likoamaan tiskialtaaseen, pöydät pyyhkimättä ja valmistustavarat levälleen.

Läksyihin mies ei jaksa keskittyä. Hän on niin väsynyt töistä päästyään. Ei häntäkään koskaan autettu läksyissä, se on niiden duunia.

Kun lapset viedään harkkoihin, miehen kohdalla se tarkoittaa kenkien laittamista jalkaan ja autoon istumista. Minun kohdallani se tarkoittaa kamojen pakkaamista, välipalan ja veden muistamista, pyyhkeen muistamista, treenikamojen lisäksi. Kun tämä lapsen valmistanen harkkoihin sattuu hänen kohdalleen, hän ei yksinkertaisesti tee sitä. Ei vaan tee. Ja kun tullaan kotiin, märkä pyyhe jää kassiin ja puolikas banaani jätetään viemättä roskiin, vaatteita ei laiteta pesuun.

Olen hyvin "onnekas", koska mies "osallistuu" kotitöihin. Niin, osallistuu. Kotityöt on siis mun iso prokkis, koko talon puhtaanapito on minun vastuullani, ja mies sitten osallistuu tähän projektiin. Tämä ei koskaan tapahdu oma-aloitteisesti. Lentäisin varmaan perseelleni, jos tulisin kotiin ja löytäisin miehen imuroimasta "Joo, mä nyt alotin tän siivomisen kun sun vanhemmat tulee illalla." Mä hoidan valehtelematta 80% kaikesta.

Mulla on hyvä idea teille sinne Väestöliitolle, kun kovin innoissanne rustaatte tutkimuksianne. Voisitteko ystävällisesti tehdä tieteellisen tutkimuksen siitä, miten usein se on MIES joka on vetovastuussa näistä asioista:
-Joulukorttien lähetys (muutenkin sukulaisten muistaminen, kutsuihin vastaaminen ja lahjojen osto, merkkipäivien muistaminen)
-Teillä kotona niiden juhlien järjestäminen, suunnittelu ja toteutus. Sehän on ihan tunnettu fakta, että miehet ovat niitä, jotka esim. ylioppilasjuhlat toteuttavat ja stressaavat mopin varressa, miten niihin on enää vaan kaksi viikkoa ja vieläkin ikkunat pesemättä. Kun tulee vieraita, onko se mies joka hoitaa ruoat, siivouksen ja sen itse vitun vierailun sopimisen?
-Lasten lääkärit, lasten synttärit (esim. lahjat, muistaminen, kuljetus), lasten koulutapahtumat, vanhempainillat, lasten harrastuksiin liittyvät asiat, matkoille lähdettäessä lasten tavaroiden pakkaaminen

Teillä ilmeisesti on päädytty siihen, että miehet kyllä tekevät, mutta ei nyt vaan ylitarkan ja neuroottisen naisen mielestä tarpeeksi hyvin. Onko se omalla tavalla tekemistä, että jättää lapsen pukematta asiallisesti, koska antoi tytön itse valita vaatteensa? Onko se omalla tavalla tekemistä, että hutaisee imurilla, kun huomautat asiasta sanotaan "tee ite jos osaat niin hyvin"? Onko se ihan mahdoton ajatus, että miehet saattaisivat nauttia ja ottaa kaiken irti tästä ikiaikaisesti asemastaan passattavana, joten avuttomuuteen on niin kiva ja helppo heittäytyä, vedoten siihen, että mikään tehty ei kelpaa?

Nyt päästiin kakkosaiheeseen, eli omaan aikaan.
Miksi sinä, rakas Heli Vaaranen, uskot tämän olevan erityisesti miehille riidanaihe?
Uskotko sinä sitä, että naiselle on helpompaa vaan ilmoittaa ja lähteä sinne jumppaan, vai toisinpäin? Kumman sinä arvioit olevan sen, joka ottaa reippaasti harrastuksia ja juhlimisiltoja itselleen? Kumman sinä uskot olevan se, jota stereotypisesti pidetään nalkuttavana ilonpilaajana, jota kutsutaan "pirttuhirmuksi", jonka yleisesti uskotaan olevan se joka yrittää kahlita ryyppäämään rynnistävää puolisoon kotiin? Kumman sinä, rakas pieni Heli, uskot olevan se, joka vetoaa kavereilleen puhelimeen, että "en voi tulla kun toi ei päästä"? Kumpia sinä näät juhlimassa kaupungilla, miehiä vai keski-ikäisiä naisia?

Kumman sukupuolen sinä arvelet olevan se, joka on ympäri maailma taantunut toisen palvelijaksi parisuhteessa? Kumpi sukupuoli se on, jonka oletetaan uhraavan uransa ja elämänsä toisen ja perheen hyväksi? Kumpi sukupuoli se on, jota on KOKO historian käytetty syntipukkina? Kumpi sukupuoli on se, jonka liikettä syytetään joka päivä länsimaissa yhteiskunnan "rappiosta"? Kumpi sukupuoli on se, jota yleisesti pidetään joustavana ja helpompana muuttaa? Tämä näkyy esim. siinä, miten Kiinassa tätä sukupuolta on propaganda avulla ahdistettu väkisin naimisiin ja saamaan lapsia brändäämällä tämän sukupuolen edustajat "jämiksi" jos he ovat yli 27-vuotiaita?

Kumpis sukupuoli se olikaan, jota varten on oma nimitys suomalaisessa(kin) kielessä, kun he pääsevät naimisiin, mutta miehen säilyessä ennallaan? Niin, mies ja vaimo. Aika jännä. Madame et mademoiselle. Mies on vaan l´homme koko elämänsä.

Kun nainen koulutetaan kehitysmaissa, koulutat samalla koko perheen. Kun koulutat miehen, koulutat miehen. Kun naisille annettaan palkkaa näissä samoissa rutiköyhissä maissa, he käyttävät sen lasten hyvinvointiin. Miehet käyttävät itseensä. Heli, olisiko se hyvin haastavaa ja kammottavaa myöntää, että ihan oikeasti, ihan aikuisten oikeasti, miehet ovat itsekkäämpiä ja holtittomimpia kuin naiset? Olisiko se niin vaikea hyväksyä ne tosiasiat, että rikokset ja sekoilu on enimmäkseen miesten heiniä, koska naisten pitää ajatella muita? Esim. rattijuopoista 90% on miehiä. Naiset vaan yksinkertaisesti ajattelevat enemmä muiden hyvinvointia, eivätkä siksi mene samalla joukolla kännissä rattiin. Olisiko se vaikea hyväksyä, että se on useimmiten mies joka ryyppää/pelaa talot ja maat? Kertooko se mielestäsi mitään, että naiset itsenäistyvät aikaisemmin, muuttavat omilleen aikasemmin, pääsevät yliopistoihin (valtava luku-urakka) enemmän kuin miehet?
Heli, mitäpä jos me kerrankin laskisimme aseemme ja vihamme naisia ja pieniä tyttöjä vastaan, ehkä ensimmäisenä sukupolvena historiassa, emmekä asettaisi heitä vastuuseen kaikesta mikä on väärin?

Katsos kun Heli, totuus tossa vuodatuksessasi on se, että naiset ovat väsyneitä. Miehet, jotka ovat totutettu pitämään itseään sinä palveltavana ja luomakunnan kruununa, jotka ovat tottuneet, että äiti hoitaa kotityöt ja järjestää elämän, loukkaantuvat verisesti kun heidän tekemisiään "kritisoidaan" (eli ihmetellään, miksi helvetissä niitä ei voi hoitaa kunnolla) ja pitävät tätä merkkinä naisen ilkeydestä, ei siitä, että heillä itsellään voisi olla parannettavaa. Useat miehet myös heittäytyvät tähän avuttomuuteen, kun ei kuitenkaan kelpaa. Tämä olotila mahdollistaa sen herkullisen marttiyryyteen heittäytymisen, jota koko tekstiti henki. Eli kyllä sä saat olla vetovastuussa, mutta silti pitää olla iloinen ja hyväntuulinen naureskelija.

Myöskin haluaisin puuttua tähän timantipalaseesi tekstissäsi:
"- Miesten tekemä vähättely ei ole minulle tuttu ilmiö.

Rakas Heli pieni, kun sulta toi internetsurffaus onnistuu, niin käyppä vilkaisemassa sellaiset sivustot kuin reddit, ylilauta, facebook, twitter, return of the kings, red pill-ideologia. Tulethan sitten kertomaan takaisin mitä ajattelet. Jos tämä ei riitä, avaa vitsikirja ja etsi siellä naisiin kohdistuvat vitsit (vaimovitseistä voi aloittaa ja anoppivitseihin lopettaa.)

Tähän loppuun haluaisin kommentoida vielä yhtä säihkyvää aivorubiinisiasi kun kysyt, onko toinen vierellä yhä kun rupsahtaa, sairastuu tai vanhenee. Tähän vastaisin parilla tutkimuksella, jos vanha klisee nuorten sihteeriensä matkaan lähtevistä keski-ikäisistä naisista ei auta:

http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/2014092518694701_lz.shtml
http://www.iltasanomat.fi/seksi-parisuhde/art-1288689104193.html

Ja arvaa, kumpi sukupuoli on herkempi näkemään itsensä syyttömämpänä ja kaltoinkohdeltuna, ei kaltoinkohtelijana? Arvaa, kumpi sukupuoli se on, joka uskoo treffikumppanin kokevan hänet vastenmieliseksi kenkien vai käytöksen perusteella?

Ja vikaksi: arvaa, kumpi sukupuoli tuli vakana näyttämään artikkeliasi vähättelystä eilen, hänen lähdettyä tänään koko viikonlopuksi kavereiden kanssa mökille jättäen mut sairaiden lapsien kanssa yksin? Pystytkö arvaamaan?

Hyvää perjantaita.

Sivut

Kommentit (545)

Vierailija

Uupunut äiti, joka käyttää kaiken aikansa av-palstalla. Voi että elämäsi on raskasta.

Onneksi kehitysmaiden naisilla on asiat hyvin, kun vesi haetaan saviruukuissa pään päällä kaivosta , joka on 10 kilometrin päässä. Sinun kärsimyksesi ovat paljon, paljon suuremmat. Voimia ja jaksuhali!

Vierailija

Kirjoitat hyvin. Hienoa, että purat tuntojasi näin. Oivaltavaa tekstiä ja varmasti painavaa elämää, jonka noin vietät. Mies, joka ei ole naisen ajatteleman miehen mittainen. Mutta toisaalta, onhan sekin vähättelyä, ettei mies yllä siihen, minkä nainen mieltää mieheksi. Tarkoitin tuolla itseäni, en sinua enkä tekstiäsi.

Toivottavasti tuo heli, jolle kirjoitit, lukee sen täältä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaisitko saman suomeksi , kiitos?

Ootko oikeasti nui tyhmä, vai etkö tajua muuta kuin kaunokielistä proosaa? Tod.näk. kännyllä kirjoitettu, muutama kirjoitus- ja ajatusvirhe mut hei, mä sain ainakin selkoo. Tsiisus.

Vierailija

Lyhyesti: Vaaranen toi esille täydellisyyteen pyrkivät naiset, jotka väsyvät pyrkimyksissään. Voisiko sitä vannetta vähän löysätä, tai vaihtaa kumppania, jonka elämästä tekee kurjan.

Olisi reilua kummallekin.

Vierailija

Lasten synttärit , lasten lahjat ja joulukortit. Ihanaa uhritumista perheen asioiden eteen. Törkeä mies sinulla.

Isoisoäitisi lähti suoraan saunasta synnyttämästä lehmiä lypsämään tai rikkakasveja kitkemään, mutta sinulle uupumus tulee jo joulukorteista. Nuo törkeät piittaamattomat miehet ovat keksineet ne kotityötkin sinulle,

ilman miehiä kukaan nainen ei koskaan imuroisi tai pesisi pyykkiä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sori, en voi. Olen liian väsynyt siihen.

No jos tiivistän kun sulla tuntuu tiukkaa tekevän: olisiko se ehkä ylitsepääsemättömän vaikeaa siellä Väestöliitossa tai Helin vastaanotolla pohdiskella, että joo, naiset ovat kärttyisiä, väsyneitä, tyytymättömiä ja vähätteleviä, mutta että MIKSI ​naiset käyttäytyvät näin. Onko se sitä, että naisluonne on vaan nyt niin paha (tämähän ei nyt kovin uusi juttu olisi), vai että naisilla saattaa olla jokin syy ​miksi he vähättelevät. Nyt meininki on sitä, että koulukiusattu lyö kun häntä on liian kauan ahdistettu, ja metakka puhkeaa siitä lyömisestä ja kiusatun väkivaltaisuudesta, ei siitä syystä miksi löi (tämä on nyt TODELLA huono esimerkki mutta en jaksa miettiä toista. Ei sillä, että hyväksyn väkivaltaa.).

Ei. En muista ikinä lukeneeni Heli Vaaraselta tai yhdeltäkään muulta vitun väestöliiton lässyttäjäpönöttäjältä huolestunutta kannanottoa, että miksi emme opeta poikia kantamaan vastuuta kotitöistä tai muiden hyvinvoinnista. Sen sijaan muistan lukeneeni "huolestuneita" kannantottoja naisilta hyvissä ammateissa, miten naiset pihtaa ja vähättelee. Naisia, kun nyt yleisesti ottaen, on helpompi manipuloida ja syyllistää.

Toisin sanoen: Heli Vaaranen vaatii, että naiset hylkäävät vittumaisen asenteensa, ja alistuvat kohtaloonsa iloisesti hymyillen, vaikka koko maailman väsymys kaatuisi päälle. Hän kun ei viitsi pohtia, olisiko miehillä jokin osa tähän parisuhdeyhtälöön, jossa toinen on uupunut ja tyytymätön (selvä ammattilaisen merkki). Sen sijaan hän potkaisi hurmaavan marttyyribuffetissa herkuttelun, jossa koko Suomi on erilaisissa someissa vellonut. Siis siitä, miten naiset ovat julmia ja tyytymättömiä eivätkä osaa rakastaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Välilyönti tulee vasta pilkun jälkeen, ei ennen pilkkua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti: Vaaranen toi esille täydellisyyteen pyrkivät naiset, jotka väsyvät pyrkimyksissään. Voisiko sitä vannetta vähän löysätä, tai vaihtaa kumppania, jonka elämästä tekee kurjan.

Olisi reilua kummallekin.

Vaarasen viesti ei mene palstan mammoille millään perille.  Tärkeämpää on valittaa siitä kun mies puki kaksi vuotta sitten Jorma-Irmelille tarhaan punaisen paidan harmaiden housujen kanssa, vaikka kaikkihan sen tietää että sen kanssa olisi pitänyt pukea sininen paita. Mies ei vaan tätä tiedä ja on siksi kelvoton isä ja puoliso. Nih.

Mutta ei siinä mitään, kun ei mene mammoille jakeluun , niin se ei vaan mene.

Sama kuin tunkisit neliötä palikkatestissä pyöreään aukkoon.

tack tack

Kiva juttu, en jaksanut ihan kaikkea lukea, ja ap passaat sitä isoa koululaista aikas paljon- tunsin itseni laiskumukseksi, meillä pakkaa itse harrastuksiin ja kouluun ja pukee ja tekee läksyt itse, ja suvullekin voi sanoa, että et jaksa enää lahjoa ja muistella ketään, että olet väsynyt ja nyt olisi miessukupuolen aika tehdä se mitä naiset ovat tehneet.

Sellainen juttu tuli mieleen, että terapeutin työ taitaa ollakin aikamoista perseennuoleskelua.

Eli terapeutin  on pakko uskoa, kun se einari pekka väittää, että hänet on vääränlaisten kenkien takia potkaistu pihalle 10 kertaa!

Samaan aikaan moni nainen päätyy kerta toisensa jälkeen hakattavaksi suhteessaan, aina uudestaan. Terveitä toista kunnioittavia ja vastuullisia puolet kotitöistä tekeviä ihmisiä miehiä ei ole, silloin kun elämä onraskasta eli silloin kun on lapsia. Helppo tehdä kotitöitä silloin kun niitä kotitöitä ei ole. Heti kun menee vaikeammaksi moni mies lyö hanskat tiskiin.

Jos terapeutti on koulutettu ja tarkkasilmäinen ja omaa ihmistuntemusta ja sanoo einarille, että haista jätkä paska, sinähän valehtelet! Niinhups, katoaa asiakkaat ja mani!!!!

Mitä järkeä siis on terapiassa, jos siellä käy itselleen empatiaa hakemassa vaikka narsistit ja psykopaatit!

Terapeutin pitäisi olla hirvittävän älykäs, mutta en sitten tiedä millaiset ihmiset hakeutuvat noiihin duuneihin. Samoin pitäisi olla tarkkasilmäinen ja älykäs jos on sosiaalityötntekijä, lastensuojelussa ym mutta noihinhan pääsee kuka vaan, pääsyvaatimukset matalat...

Kiitos ap kun jaksoit kirjoitaa terapeutille meidän puolesta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lasten synttärit , lasten lahjat ja joulukortit. Ihanaa uhritumista perheen asioiden eteen. Törkeä mies sinulla.

Isoisoäitisi lähti suoraan saunasta synnyttämästä lehmiä lypsämään tai rikkakasveja kitkemään, mutta sinulle uupumus tulee jo joulukorteista. Nuo törkeät piittaamattomat miehet ovat keksineet ne kotityötkin sinulle,

ilman miehiä kukaan nainen ei koskaan imuroisi tai pesisi pyykkiä?

Joo niin teki, isoäitini synnytti kuusi lasta ja hoiti heidät ja kodin TÄYSIN yksin.

Kerro mulle yksikin syy, miksi haluaisin taantua hänen tasolleen enkä vaatia mieheltäni isompaa panostamista? Ja joo kyllä, toi on yleinen kommentti. Kun nainen sanoo, että joko hän hoitaa joulukortit tai ne ei tule hoidetuksi lainkaan, se on uhriutumista ja vanne on kireällä. Sitä EI voitaisi harkita, että se mies alkaisi tekemään niitä joulukortteja kanssa, koska se nyt vaan on asia joka pitää tehdä.

Vierailija

Syitä näiden naisten kiukkuisuuteen ja väsymiseen on pohdittu ja esiin tuotu vaikka kuinka. Mutta ne syyt eivät kelpaa. Vai yksi syy tuntuu kelpaavan.

Mies!

Sivut

Ketju on lukittu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat