Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ootteko huomanneet tämän? Ihmiset jotka uhkailee itsemurhalla, ei sitä oikeasti koskaan tee, ja sitten

Vierailija
15.01.2016 |

taas ne itsaritapaukset, siis joka oikeasti tappaa itsensä, tulee usein kuin salama kirkkaalta taivaalta, ainakin lähipiirille. Itsemurhalla uhkailijat sen sijaan ovat luku sinänsä, usein narsistisesti sairaita yksilöitä, jotka käyttävät tuota uhkailua keinona saada haluamansa lähipiiriltä - huomiota, rahaa tmv.

Tällaisia huomioita mulla vuoden työssäkäynnin jälkeen.. - psyk.sh

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole huomannut. Kyllä se joka mun lähipiiristä itsensä tappoi, myös uhkaili sillä aiemmin.

Samoin mun faija. Just äsken vein kynttilän.

Vierailija
42/63 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole se, mikä väittää olevansa. Ei mitenkään voi olla.

Ja tunnen ihmisen, joka yritti monesti itsemurhaa lopulta onnistuen.

Millainen säheltäjä pitää olla, jos yrittää tappaa itsensä monesti siinä onnistumatta? Aika aasi saa olla kyllä. Ei se mitään rakettitiedettä ole, saatana!

Näinpä. Tämä jo kertoo "jotain". Kyllähän se nyt saatana henki lähtee jos oikeasti niin haluaa! Mutta ei, kivempi on esiintyä kymmenen kertaa itsaria yrittäneenä uhrina ja kerjätä sääliä. Nyyh nyyh ja niisk niisk. Säälittävää indeed...

Oletteko koskaan yrittäneet tappaa itseänne? Vaikkapa lääkkeillä? Tiedätkö mitä lääkkeitä käyttää ja paljonko? Mistä saat lääkkeet? Tiedätkö mitä tuntuu, kun koko kroppa panee vastaan sellaisella voimalla, että et ole koskaan voinut edes kuvitella? Oksentaa lääkkeet vaikka yrittää ettei. Kroppa sanoo aivoille, että mieti vielä. Sama, jos viiltää itseään ja veri alkaa täyttää kylpyammeen. Elimistö ja kaikki itsessä taistelee mieltä vastaan - ja monesti voittaa. Kunnes...

Moni ei halua traumatisoida junankuljettajia ja matkustajia menemällä junan alle. Korkealta hypätessä voi jäädä henkiin. Hukuttautuessa voi päätyä semivihanneksena hoitokotiin huojumaan. Aseita ei noin vain saa.

Seliseli. Hirttäytyminen on aika helppo ja varma keino. Jos siis oikeasti haluaa kuolla, ei jäädä henkiin ja kalastella sääliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 jatkaa. En nimenomaan tarkoittanut olla ylimielinen. Työuraa takana yli 100% enemmän kuin sinulla. Myös raskaassa psykiatriassa, en ole sh. Kuka tahansa pätevä työnohjaaja olisi antanut saman vinkin kun tässä luettavissa kokemuksena ja viitteinä tutkimuskirjallisuuteen.

Vierailija
44/63 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsemurhapuheet on aina syytä ottaa vakavasti. Ihminen saattaa päätyä itsemurhaan vuosienkin jälkeen. (Hietaharju - Nuutila 2012,139.)

Lähde:

Hietaharju, P. - Nuutila, M. 2012. Käytännön mielenterveystyö. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Niinpä. Ja ap tekee jo yhteenvetoa yhden (!!!) vuoden jälkeen.

Palaappas ap 30 vuoden kuluttua asiaan. Tee se yhteenvetos silloin.

Vierailija
45/63 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on vaikea hyväksyä sen takia, että  esität asiat faktana ja perustelet sen mutuna. Ymmärrä tämä nyt oikeasti.

Vierailija
46/63 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä on kanssa ekan vuoden psyk.sh. ja mies, tykkään naida niitä surkeita naisreppanoita perseeseen ja alistaa ihan urakalla, mun mielestä nää kerjää tuota usein ihan tahallaan, käyttäytyvätkin kuten valmiit uhrit, joten mitä vittua, sitä saa myös mitä tilaa! Open tai äidin pitäisi kasvattaa nää vähän toisin, meidän sairaanhoitajien työnkuva tai moraali, tai edes etiikka ei kata kaikkia niitä puolia, mitä tässä paskajobissa joutuu kohtaamaan. Psykalla saa onneksi mellastaa melko vapaasti, ja nujertaa ihmisiä, siitä mä tykkään. Halusin tuomariksi, muttei rahkeet riittäneet lukiossa, kun tytöt kiinnosti ihan liikaa. Ihan parasta on painimatsi kunnon hullun kanssa, näiden ihmisten kantelut eivät mene ikinä missään läpi, joten saan toteuttaa itseäni täällä miten mielin.

Vierailija
47/63 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En latele mitään mutua, vaan sadannen kerran: OMAN EKAN VUODEN TYÖKOKEMUKSENI YHTEENVEDON. Se ei ole tieteellistä tutkimusta, se ei ole mutua, vaan se on juuri sitä mitä minä sanon. Miksi tämä on niin vaikea teidän hyväksyä?? ap

Koska ihminen saattaa päätyä itsemurhaan vuosienkin jälkeen. 

Vierailija
48/63 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen säheltäjä pitää olla, jos yrittää tappaa itsensä monesti siinä onnistumatta? Aika aasi saa olla kyllä. Ei se mitään rakettitiedettä ole, saatana!

Näinpä. Tämä jo kertoo "jotain". Kyllähän se nyt saatana henki lähtee jos oikeasti niin haluaa! Mutta ei, kivempi on esiintyä kymmenen kertaa itsaria yrittäneenä uhrina ja kerjätä sääliä. Nyyh nyyh ja niisk niisk. Säälittävää indeed...

Oletteko koskaan yrittäneet tappaa itseänne? Vaikkapa lääkkeillä? Tiedätkö mitä lääkkeitä käyttää ja paljonko? Mistä saat lääkkeet? Tiedätkö mitä tuntuu, kun koko kroppa panee vastaan sellaisella voimalla, että et ole koskaan voinut edes kuvitella? Oksentaa lääkkeet vaikka yrittää ettei. Kroppa sanoo aivoille, että mieti vielä. Sama, jos viiltää itseään ja veri alkaa täyttää kylpyammeen. Elimistö ja kaikki itsessä taistelee mieltä vastaan - ja monesti voittaa. Kunnes...

Moni ei halua traumatisoida junankuljettajia ja matkustajia menemällä junan alle. Korkealta hypätessä voi jäädä henkiin. Hukuttautuessa voi päätyä semivihanneksena hoitokotiin huojumaan. Aseita ei noin vain saa.

Seliseli. Hirttäytyminen on aika helppo ja varma keino. Jos siis oikeasti haluaa kuolla, ei jäädä henkiin ja kalastella sääliä.

Eli olet joku tissiposkijonne joka ei tiedä näistä hommista mitään. Leikit kovista vauvafoorumilla, kaikista mahdollisista paikoista.

Vierailija
49/63 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me meuhkaamme siksi, että sinä olet täällä nyt ammattisi edustaja ja latelet mutua. Todella vaarallista ja lyhytnäköistä.

Nyt oikeasti pyydän, jo ihan ammattisi vuoksi, että nojautuisit tieteellisiin tutkimuksiin. Ja jos olet provo, niin miettisit, onko tästä aiheesta viisasta trollailla.

En latele mitään mutua, vaan sadannen kerran: OMAN EKAN VUODEN TYÖKOKEMUKSENI YHTEENVEDON. Se ei ole tieteellistä tutkimusta, se ei ole mutua, vaan se on juuri sitä mitä minä sanon. Miksi tämä on niin vaikea teidän hyväksyä?? ap

"MUTU" tarkoittaa "Musta tuntuu", eli kyllä, latelet juuri tällaista mutua vailla faktatietoa.

Se, että susta tuntuu tältä, ei tarkoita että asiat kuitenkaan olisivat todellisuudessa niin.

Vierailija
50/63 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap katsoo asiaa väärästä suunnasta. Varmasti on paljon itsemurhalla uhkailevia ja sitä avunhuutona käyttäviä, jotka eivät koskaan tapa itseään. Mutta kun tutkitaan itsemurhan tehneiden historiaa, heistä aiemmin kuviteltua paljon suurempi osa on puhunut aikeistaan etukäteen. Eli kyllä, varmasti on "turhia uhkailijoita" (kamala ilmaus maassa, jossa oikeasti itsemurhalla uhkailu on monesti ainoa tapa saada edes jotain mt-apua), mutta se ei tarkoita sitä, että iso osa itsemurhista tulisi läheisille ihan puskista, varoittamatta.

Vierailija
51/63 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsellä on sellainen kokemus että kun olin masentunut ja puhuin itsemurhasta, niin läheiset eivät välittäneet sillä se oli heidän mielestään höpisemistä. Mies sanoi jopa että sitten täytyy tappaa itsensä, jos siltä tuntuu. Olinkin todella pohjalla sen jälkeen.

Mutta oikeastaan sisuunnuin siitä, raivostuin millaisia välinpitämättömiä kusipäitä. Päätin että minähän olen täällä saatana vaikka väkisin noiden kiusaksi.

Nykyään sanovat että kiva kun olet noin pirteä. Niin olen ja onnellinen, koska olen täysin riippumaton noista ihmisistä. Elän vain itseni ja lasteni vuoksi. Mutta se kannattaa heidän muistaa, että täältä ei löydykään olkapäätä kun se maailma yhtäkkiä kolhiikin.

Niin että joskus se läheisten uskomattomuus ja välinpitämättömyys saattaa sisuunnuttaa, niin että ei teekään mitään. Mutta muistakaa välinpitämättömät läheiset, että älkää menkö myöhemmin sitten kerjäämään sääliä omiin ongelmiinne!

Vierailija
52/63 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä itsemurha uhkaileva pitäisi ottaa tosissaan, ikinä ei saa kääntää selkää apua tarvitsevalle! Aika raukkamainen teko jos sellaiselle pystyt selän kääntämään.

Vierailija
53/63 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ne itsemurhalla uhkailleet onnistuvat siten saada apua masennukseen/itsetuhoisiuteen/mistä ikinä johtuukaan?

Vierailija
54/63 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köysi on aika pätevä tapa ja helppo saatavuuskin on valttina. Itse ainakin, kun toissa vuonna suunnittelin itsemurhaa, luin hyvin tarkkaan mm. annostuksista ja lääkkeiden komboista, joiden avulla se lääkkeellinenkin itsemurha onnistuu 80% varmuudella. Voi myös tietysti yhdistää kaksi eri tapaa, jolloin kuolemisen mahdollisuus on aika korkea. Minulla vielä sattui olemaan sellaisia lääkkeitä määrättynä (ja enemmän kuin tarpeeksi), joilla on moni päässyt hengestään, mutta ei niitäkään olisi voinut ottaa yksinään ilman eräitä muita lääkkeitä. Tekisi mieleni luetella ne lääkkeet tähän, mutta en taida ;) Ottakaa itse selvää. 

Ranteiden viilteleminen ja randomien lääkkeiden+alkoholin ottaminen eivät ikävä kyllä ole kovin päteviä tapoja.

-ex-itsemurhakanditaatti

Vierailija
55/63 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

51, todella raukkamaisia läheisiä kyllä jos nyt vaan vuodattavat omia ongelmiaan sinulle kuin ei mitään.

Vierailija
56/63 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köysi on aika pätevä tapa ja helppo saatavuuskin on valttina. Itse ainakin, kun toissa vuonna suunnittelin itsemurhaa, luin hyvin tarkkaan mm. annostuksista ja lääkkeiden komboista, joiden avulla se lääkkeellinenkin itsemurha onnistuu 80% varmuudella. Voi myös tietysti yhdistää kaksi eri tapaa, jolloin kuolemisen mahdollisuus on aika korkea. Minulla vielä sattui olemaan sellaisia lääkkeitä määrättynä (ja enemmän kuin tarpeeksi), joilla on moni päässyt hengestään, mutta ei niitäkään olisi voinut ottaa yksinään ilman eräitä muita lääkkeitä. Tekisi mieleni luetella ne lääkkeet tähän, mutta en taida ;) Ottakaa itse selvää. 

Ranteiden viilteleminen ja randomien lääkkeiden+alkoholin ottaminen eivät ikävä kyllä ole kovin päteviä tapoja.

-ex-itsemurhakanditaatti

Jep. Ainakin yhdessä vaiheessa netissä oli sveitsiläisten eutanasia-aktivistien lääkekombot. Kuulostivat järkeenkäyviltä. Nythän niitä saisi sen kun tilaisi vaan Silk Roadilta. Onko sitten 100% kuranttia tavaraa, en tiedä. Mutta taas yksi palvelus, minkä netti on tehnyt ihmiskunnalle.

Vierailija
57/63 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lähipiirissäni on henkilö joka on jo vuosia uhkaillut itsemurhalla. Näitä uhkailuja ja "hyvästi jättöjä" on siis ollut niin paljon että kahden käden sormet eivät riitä laskemaan. Ainakin kerran on "yrittänytkin" siinä kuitenkaan onnistumatta. Otti lääkkeitä ja soitti käsittääkseni itse ambulanssin. Tämä henkilö siis on henkisesti sairas, mutta en usko että itsemurhaa tulee ikinä milloinkaan tekemään. Halu elää on ilmeisesti niin kova vaikka hänen elämänsä lähes kaikilla tavoilla on surkeaa. Ja ikävä sanoa näin, mutta uskon että hänelle itselleen ja kaikille läheisilleen olisi tietyllä tavalla parempi jos hän todella tekisi itsemurhan. Sillä toistaiseksi tämä henkilö on aiheuttanut lähes pelkästään huolta ja murhetta muille ihmisille.

Vierailija
58/63 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, tekeekö joku oikeasti itsemurhan, selviää vasta sitten kun henkilö kuolee ja tiedetään kuolinsyy. Itse tiedän yhden henkilön, joka teki itsemurhan 74-vuotiaana, eli siihen asti hän "vain puhui muttei toteuttanut".

Eikä selviä välttämättä silloinkaan. Tuttuni lopetti tarpeellisten lääkkeiden syönnin ja kuolinsyy oli perussairaus johon kuoli. Unohtiko lääkkeet, jättikö pois koska uskoi pärjäävänsä ilman? Vai tappoiko itsensä.

Vierailija
59/63 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lähipiirissä on yksi joka uhkailee itsemurhalla toistuvasti. Kun hänelle soittaa apua niin naureskelee poliisille/ ambulanssille että ei hänellä ole hätää eikä aikeissa tehdä mitään itselleen. 

Tuon jälkeen haukkuu lähipiirin joka on huolissaan hätäkeskukseen soittanut..

Vierailija
60/63 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrian työpaikat on todella raskaita, kun joutuu päivittäin uhkailun kohteeksi. Uhataan itsemurhalla tai väkivallalla tai kantelun tekemisellä. Työyhteisön ja johtamiskulttuurin pitää olla todella hyvää ja tukea antavaa. Työnohjauksen pitää olla tiivistä ja yksilöllistä, että työntekijä voi keskustella kokemastaan ja saada neuvoja.

Tsemppiä ap:lle työhön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä