Mies avautui minulle tuon vähättely-artikkelin kanssa.
Hoidan kodin ja lapset lähes kokonaan yksin, mies on töissä 10-18h/vrk riippuen sesongista. Meillä on 3alle kouluikäistä lasta. Minä kasvatan ja hoidan lapset, hoidan pyykit, tiskit, siivoukset, leikkaan lasten hiukset, huolehdin että aina on sopivaa ja asianmukaista vaatetta, lämmitän talon, hoidan pihan, teen ruokaostokset, joka ikinen päivä on lämminruoka pöydässä kun mies tulee. Mies tekee jonkun verran töiden jälkeen, saattaa esim laittaa tiskit ja antaa lapsille iltapalan, riippuen päivästä. Kerran viikossa hän on kokonaisen päivän kotona ja minä olen silloinkin päävastuussa kaikesta.
Kyllä, minä joskus väsyneenä tiuskin miehelle ja sanon pahasti. Mutta eikö kaikki tee niin? Mielestäni myös mieheni. Se on ihan normaalia että väsymys/stressi purkautuu siihen puolisoon?
Olen nyt ollut aika nihkeä seksielämässä ja muutenkin, mies on haikaillut exäänsä välillä. Ex on täysin erilainen kuin minä. Äijämäisempi ja menevämpi, ei yhtään näin koti ihminen kuin minä.
Olen tehnyt jonkinverran mallintöitä ennen lapsia ja olen vieläkin hyvässä kunnossa, rinnat ei enää niin kiinteät mutta muuten olen ihan nätti ja hoikka. Olen alkanut kuitenkin epäillä omaa ulkonäköäni ja muutenkin itseäni nyt, tunnen syyllisyyttä ja huonoutta. Toisaalta en tiedä mitä tekisin toisin, olen mielestäni yrittänyt parhaani ja olen jaksanut olla lapsille hyvä äiti.
Tuo "uutinen" oli minusta aika huono. En tiedä petaako mies vain eroa tai muuta. Toisaalta vannoo rakkautta, ehdotin itse kerran että lähtisin lasten kanssa jos tää ei toimi mutta sekään ei tunnu sopivan. Itse haluaisin vielä yrittää, tuntuu vain pahalta.
Ainiin, tämäkin on nyt vähättelyä. Kun ei mistään saa sanoa.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Monet miehet vilpittömästi olettavat, että heitä ylistetään heidän tekemistään töistä ja lisäksi kotitöistä.
Vaimo käy töissä ja tekee pitkää päivää, hoitaa yksin pariskunnan neljä lasta, suuren omakotitalon, pihan, yhteydenpidon sukulaisiin ja kouluun jne.
Mies vie roskat ja odottaa, että hänelle huudetaan hurraata.
Mies lyö naulan seinään taulua varten ja vaatii vaimon ja lapset paikalle ihailemaan ja ojentamaan vasaran.
Mielestäni tilanne on naurettava.
Ja tästä opimme, että kun tarpeeksi yleistetään ja kärjistetään, saadaan miehet näyttämään aivan paskoilta, vaikka koko tarina perustuisikin vain yhden naisen mielikuviin eikä todelliseen elämään. Tätä sitten hoetaan niin kauan, että sitä aletaan pitää yleisenä totuutena.
pohjmies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tekee mielestäni kaikki kotityöt ihan hyvin kun vain tekee. Hänellä on myös silmää pukea lapset, enkä usko että valittaisin vaikkei vaatteet niin natsaiskaan. Mies osaa myös jkokata ja leipoa, en valita niistäkään.
Ap
Siis pä, kyse on siitä mitä et kerro tässä. Meillä kaikilla on sokeat pisteemme, joita emme itse havaitse. Onko kyse klassisesta kielletystä puheenaiheesta, jota ei saa ottaa esille? SE on parin yhteinen juttu, ei sitä muut voi tietää.
OLisko kuitenkin enemmän kyse arvostuksesta miehenä ja naisena? Ja olisko tuo arvostuksen puutteen tunne molemminpuolinen? Ap kertoi että sänkyelämä on ollut nihkeää ja puhui peloistaan miehen exän suhteen, vertaili itseään häneen. JOskushan se riita tehdään asian vierestä kun itse asiasta ei kehdata tai ei itsekään ole tajuttu mikä oikeasti hiertää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidan kodin ja lapset lähes kokonaan yksin, mies on töissä 10-18h/vrk riippuen sesongista. Meillä on 3alle kouluikäistä lasta. Minä kasvatan ja hoidan lapset, hoidan pyykit, tiskit, siivoukset, leikkaan lasten hiukset, huolehdin että aina on sopivaa ja asianmukaista vaatetta, lämmitän talon, hoidan pihan, teen ruokaostokset, joka ikinen päivä on lämminruoka pöydässä kun mies tulee. Mies tekee jonkun verran töiden jälkeen, saattaa esim laittaa tiskit ja antaa lapsille iltapalan, riippuen päivästä. Kerran viikossa hän on kokonaisen päivän kotona ja minä olen silloinkin päävastuussa kaikesta.
Kyllä, minä joskus väsyneenä tiuskin miehelle ja sanon pahasti. Mutta eikö kaikki tee niin? Mielestäni myös mieheni. Se on ihan normaalia että väsymys/stressi purkautuu siihen puolisoon?
Olen nyt ollut aika nihkeä seksielämässä ja muutenkin, mies on haikaillut exäänsä välillä. Ex on täysin erilainen kuin minä. Äijämäisempi ja menevämpi, ei yhtään näin koti ihminen kuin minä.
Olen tehnyt jonkinverran mallintöitä ennen lapsia ja olen vieläkin hyvässä kunnossa, rinnat ei enää niin kiinteät mutta muuten olen ihan nätti ja hoikka. Olen alkanut kuitenkin epäillä omaa ulkonäköäni ja muutenkin itseäni nyt, tunnen syyllisyyttä ja huonoutta. Toisaalta en tiedä mitä tekisin toisin, olen mielestäni yrittänyt parhaani ja olen jaksanut olla lapsille hyvä äiti.
Tuo "uutinen" oli minusta aika huono. En tiedä petaako mies vain eroa tai muuta. Toisaalta vannoo rakkautta, ehdotin itse kerran että lähtisin lasten kanssa jos tää ei toimi mutta sekään ei tunnu sopivan. Itse haluaisin vielä yrittää, tuntuu vain pahalta.
Mistä ihmiset on saanu sen kuvan että puolisolle saa tiuskia ja kiukutella. Ei tulisi mieleenkään (42v naimisissa). Itse me naiset on ne kotityöt otettu itelleen, niin minäkin. Mutta minä myös nautin siitä että teen ne ja koti on siisti.
Minä en ainakaan ole itse niitä ottanut itselleni. Vaihtoehdot vaan olivat aika huonot, kun muuten niitä ei olisi tehnyt kukaan.
Minusta on ihan inhimillistä, että välillä hermo menee ja puhuu rumasti, kun ensin sanoo kymmenen kertaa nätisti ja kohteliaasti, eikä mitään tapahdu. Yleensä mies saa vipinää kinttuihin, kun vähän karjaisee. Olkoonkin sitten niin, että sen jälkeen on naama väärinpäin. Mutta kun muuten mitään ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Monet miehet vilpittömästi olettavat, että heitä ylistetään heidän tekemistään töistä ja lisäksi kotitöistä.
Vaimo käy töissä ja tekee pitkää päivää, hoitaa yksin pariskunnan neljä lasta, suuren omakotitalon, pihan, yhteydenpidon sukulaisiin ja kouluun jne.
Mies lyö naulan seinään taulua varten ja vaatii vaimon ja lapset paikalle ihailemaan ja ojentamaan vasaran.
Lollero. VMP.
Tälle litanialle ei voi muuta sanoa.
Monesti nainen on parisuhteen lapsi, joka kiukuttelee ja purkaa pahan olonsa mieheensä. Jos mies ei ota aikuisen roolia ja aseta naiselle rajoja, suhde on tuomittu epäonnistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmiset on saanu sen kuvan että puolisolle saa tiuskia ja kiukutella. Ei tulisi mieleenkään (42v naimisissa). Itse me naiset on ne kotityöt otettu itelleen, niin minäkin. Mutta minä myös nautin siitä että teen ne ja koti on siisti.
Mutta miestä kai sentään kuuluu ylistää ja kehua, jos hän joskus tekee jotain kotona?
Vierailija kirjoitti:
Monesti nainen on parisuhteen lapsi, joka kiukuttelee ja purkaa pahan olonsa mieheensä. Jos mies ei ota aikuisen roolia ja aseta naiselle rajoja, suhde on tuomittu epäonnistumaan.
Muhaha. Suomalaisesta miehestä ei ole aikuisen roolia ottamaan. Ei kotona eikä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Elin tuollaisessa perheessä. Äiti kävi töissä ja huolehti kaikista kotitöistä. Isäpuoli löi seinään naulan ja tarvitsi kaikkia meitä tuijottamaan tekoaan ja kehumaan hänen suoritustaan. Koomista - ja todella miehekästä...
Tuo työmäärä kuullostaa hullulta! Ei paljon isä näe lapsia eikä naistaan :( Pitäisi vähän priorisoida. Ymmärrän. Raha. Mutta joskus on hyvä nipistää, jotta saa olla perheensä kanssa. Ei kuolinvuoteella töitä murehdita! Ja ymmärrän että äitiä väsyttää. Kauheasti lokaa on saanut täällä niskaan. Jokaisen pitäisi yrittää ymmärtää häntäkin. Minulla ei edes ole kolmea lasta. Mutta ei aina jaksa. Ja silloin tarvitsee puolisoaan. Kasvattaminen on rankkaa työtä!
MUTTA: Minäkin haluisin olla lasten kanssa kotona. Nauttisin siitä. Ainakin useimpina päivinä! ;) Mieskin on saman verran kuin minä, 8h. Yhteisillä tuloilla eletään ja pärjätään. Duunareita. Mutta niin hän on läsnä. Nää on vähän tälläsii asioita. Mutta hän on mun kumppani. Kaikki hoidetaan yhdessä. Jos toista väsyttää, toinen ottaa ohjat käteen. Se on mulle parempi vaihtoehto. Saisitteko tasattua työnne?
Minulla ei ole kolmea lasta. Mutta vähempääkin määrään saa rahaa menemään. Jos toinen vain käy töissä, niin väkisinkin työmäärät hulluja. Sen ajan sinä olet töissä kotona. Niin se menee :/
Mutta mielestäni lapset kuuluu kasvattaa yhdessä. Oma isäni oli myös aina töissä. Äiti kolmen lapsen kanssa kotona. Enpä ole läheinen ollut hänen kanssaan. Väleissä nyt tietenkin. Elättäjää ei näy. Ei pysty.
Tuo exä juttu oli ikävä :/ Ei sovi kanssa kuvioihin.
Rakkautta teille!
Miehesi tuo leivän pöytään, mahdollistaa puutarhanhoitosi ja sinä OLET KOTONA. Siinä on syitä kyllikseen. Muista myös, että toisin kuin sinä miehellesi, sinun miehesi ei voi avautua päivän mittaan asiakkailleen, tai saatte pian hoitaa talouttanne konalalaisessa vuokrakolmiossa täyspäiväisesti kahdestaan. Puutarhaa ei onneksi tarvitse enää ajella, sillä se on kaupungin.
Meillä kaikki tehdään yhdessä, on rakennettu 2 taloakin itse. Mieheltä ei puutu mitään, on seksiä ( hyvää sellaista) niin usein kun haluaa, keksin hänelle yllätyksiä ilahduttamaan. Hoidan raha-asiat ettei hänen tarvitse stressata. Tänäaamuna leivoin tuoreita juusto sconeseja aamupalalle, kuten niin usein muulloinkin.
Minua kohtaan hän on rakastava ja arvostava kuten minäkin häntä kohtaan ja silti vuosien mittaan hän on valittanut sitä ettei mikään kelpaa tai riitä! En ymmärrä? En ole koskaan valittanut siheetta enkä ikinä vertaa muiden elämään. Olisiko syynä tarpeettomasti huono itsetunto jota en 24/7 jaksa pönkittää?? Tuen uralla, kuuntelen murheet, jaan stressin (jota olisi itselläkin) mutta silti mies kokee roittämättömyyttä joskus.
Minulle ei nyt vieläkään ole selvinnyt, että mitä aloittajan mies oikein on nyt sanonut. Ap kertoi että hän avautui ja sen jälkeen ap kertoi mitä kaikkea itse tekee ja on tehnyt.
Mitä se mies nyt avautui? Mitä ihan konkreettisesti sanoi ja millaisessa tilanteessa? Miten tämä ex liittyy avautumiseen? Mitä ap miehen mukaan tekee väärin?
Vierailija kirjoitti:
Sinä teet valtaosan perheen töistä ja mies elättää perheen, koska nähtävästi haluaa tehdä niin.
Idea on siinä, että sinun tekemisesi ei ole yhtään mitään. Sinun pitää laulaa lastenne kanssa kuorossa ylistyslauluja miehelle, hänen taitavuudelleen, komeudelleen ja älylleen ja sille, että hän elättää perheen tekemällä pitkää päivää. Ymmärräthän, että kaikkien tekemiesi töiden, lastenhoidon, pihanhoidon jne. määrällä tai laadulla ei ole mitään merkitystä. Ei yhtään mitään. Sinun velvollisuutesi on näyttää hyvältä ja olla ahkera.
Kaikella, mitä mies, tekee tai sanoo tai osaa on valtava merkitys. Ylistyslaulu miehelle on paikallaan heti aamusta ja toinen hänen palattuaan kotiin. Seksiä on annettava vaikka heti synnytyksen jälkeen, ettei miehelle tule paha mieli. Jos mieheltä kielletään seksi vaikkapa ollessasi kaksi viikkoa keuhkokuumeen vuoksi sairaalassa, niin hänellä on täysi oikeus pettää sinua ja jättää sinut, koska hän ei saanut seksiä.
Toivon, että huolehdit tulevaisuudessa siitä, että miehesi kokee olevansa ainoa kunnioitettu ja arvostettu henkilö perheessä ja ymmärrät, että olet olemassa tässä maailmassa vain häntä ja muita miehiä palvelemassa.
Vihdoinkin!! Juuri näin se menee!
Lopettakaa jo naiset tekemästä tätä miehen eteen, kun ne ei kerta sille mitään arvoa anna!
Kaikki naiset, luokaa uraa, harrastakaa, älkää tehkö lapsia, älkää muuttako miesten kanssa yhteen, seksiä VAIN silloin kun itseä kiinnostaa.
Pitäisikö naisten perustaa sellainen marttyyri uhrien itkupiiri. Käytte vollottamassa ja ulisemassa torilla aamuisin kolikkopurkin kanssa. Sitten pullakahville haukkumaan miehiä, jotka on töissä jotta laskut saadaan maksettua ja lapset saisi ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö naisten perustaa sellainen marttyyri uhrien itkupiiri. Käytte vollottamassa ja ulisemassa torilla aamuisin kolikkopurkin kanssa. Sitten pullakahville haukkumaan miehiä, jotka on töissä jotta laskut saadaan maksettua ja lapset saisi ruokaa.
Minun käsittääkseni tässä maassa on suunnilleen yhtä monta työssäkäyvää miestä ja naista. Naisia taisi olla vähän enemmän. Sinun maailmankuvasi ei ole suomalaista todellisuutta. Useimmiten kotiäiditkin ovat kotona vain muutamia vuosia, sen ohimenevän ajan kun lapset ovat pieniä.
Kyllä se on meilläkin niin, että jos pesen vaikka kylppärin neljä kertaa ja mies sitten kerran, niin miestä pitäisi kiitellä. Enkä ole edes kotiäiti, lapset jo koulussa. Ja jos mies puhuu arvostuksenpuutteesta, sillä viitataan lähes yksinomaan seksiin. Mies kun haluaisi joka päivä, minä en.