Miksi Suomessa ei enää pääse suoraan lääkäriin? Mikä idea on hoitajakierroksessa, joka joko viivästyttää tai estää koko lääkäriin pääsyn??
Esimerkkini on Oulun Yths:ltä, jota koskee hoitotakuusäädökset kuten terveyskeskuksia. Soitin perjantaina Yths:lle, tai siis jätin takaisinsoittopyynnön. Sinnehän ei ole mahdollista varsinaisesti soittaa. Jäin odottamaan takaisinsoittoa. Kun minulle sitten perjantaina soitettiin, kerroin vaivani.
- Sääressä tulehtunut, kipeä haava.
- Peräaukosta tulee verta pyyhkiessä.
Minulle sanottiin, että saan maanantaille ajan hoitajalle. Siis maanantaille. Hoitajalle. Siihen asti minun käskettiin suihkutella säärtä ja peräaukkoa vedellä. Hoitaja sitten antaisi minulle ruokavalio-ohjeita.
Viikonlopun ajan säären haavaa särki mm. kävellessä ja levossa. Maanantaina klo 10 oli aika hoitajalle. Hän vilkaisi ensin säären haavaa ja sanoi että huh huh. Peräaukkoa hän ei edes katsonut, koska oli selvää, että jo pelkän säären takia kuulun lääkärin hoitoon. En saanut lääkäriaikaa maanantaille. Tiistainkin ajat olivat jo menneet. Keskiviikolle eli "ylihuomiselle" ei saanut antaa vielä aikoja. Minulle sanottiin, että minulle soitetaan tiistaiaamuna ja annetaan lääkäriaika keskiviikolle. Näin tehtiin.
Olin siis edellisen viikon perjantaina ottanut yhteyttä Yths:lle, ja keskiviikkona sitten pääsin lääkäriin. Lääkärikin piti säären haavaa pahan näköisenä ja määräsi viikon antibioottikuurin ja antibioottivoiteen. Peräaukossa lääkäri totesi haavauman. Siihen määrättiin reseptilääkkeeksi diltiatseemivoidetta. Lisäksi määrättiin reseptillä ulostuslääkettä, jotta ainakaan kova uloste ei repisi haavaumaa rikki.
Yhteydenotto perjantaina, antibioottikuuri ja muut lääkkeet vasta seuraavan viikon keskiviikkona. Miksi näin? Miksi siihen tarvittiin se ylimääräinen hoitajakierros? Ilman tuota täysin turhaa ja käsittämätöntä hoitajakierrosta olisin päässyt lääkäriin nopeammin ja lääkehoito olisi päässyt alkamaan aikaisemmin. Lääkäriaikahan olisi perjantaina voitu antaa minulle perjantaiksi/maanantaiksi.
Ai niin: ei minulle mitään ruokavalio-ohjeita antanut kukaan.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä itse teit sille haavalle? Mitenkään siis tuohon muuhun juttuun kantaa ottamatta. Kun mä en oo koskaan eikä lapsetkaan oo ikinä tarvinneet lääkäriä haavan takia vaikka niitä on ollut kaikennäkösiä. Niin kiinnostaa että miten haavasta saa niin pahan että pitää mennä lääkäriin ja hoiditko sitä itse ollenkaan?
Jos haavaan pääsee jo syntyvaiheessa bakteeri, ei siinä enää Betadinet, Septidinit tai vetyperoksidit auta, vaan tarvitaan antibiootteja.
Ja höpönlöpön ja hevonhumppaa - olenpahan ihan itse hoitanut tulehtuneen mätivän haavan ihan terveeksi
puhdistamalla monta kertaa päivässä ja käyttämällä esim. Bacibactia , jossa on vähän jotain antiubioottia.
No sama täällä (paitsi en ole käyttänyt Basibactia) ja lisäksi käytän tulehduskipulääkettä jos on tulehdusta. Antibiootteja olen itse syönyt viimeksi ehkä ala-asteella (olen 30 v.), 6- ja 8-vuotiaat lapseni ei ole syöneet koskaan kuuria. Joten uskoisin että vastustuskyky on meillä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkini on Oulun Yths:ltä, jota koskee hoitotakuusäädökset kuten terveyskeskuksia. Soitin perjantaina Yths:lle, tai siis jätin takaisinsoittopyynnön. Sinnehän ei ole mahdollista varsinaisesti soittaa. Jäin odottamaan takaisinsoittoa. Kun minulle sitten perjantaina soitettiin, kerroin vaivani.
- Sääressä tulehtunut, kipeä haava.
- Peräaukosta tulee verta pyyhkiessä.Minulle sanottiin, että saan maanantaille ajan hoitajalle. Siis maanantaille. Hoitajalle. Siihen asti minun käskettiin suihkutella säärtä ja peräaukkoa vedellä. Hoitaja sitten antaisi minulle ruokavalio-ohjeita.
Viikonlopun ajan säären haavaa särki mm. kävellessä ja levossa. Maanantaina klo 10 oli aika hoitajalle. Hän vilkaisi ensin säären haavaa ja sanoi että huh huh. Peräaukkoa hän ei edes katsonut, koska oli selvää, että jo pelkän säären takia kuulun lääkärin hoitoon. En saanut lääkäriaikaa maanantaille. Tiistainkin ajat olivat jo menneet. Keskiviikolle eli "ylihuomiselle" ei saanut antaa vielä aikoja. Minulle sanottiin, että minulle soitetaan tiistaiaamuna ja annetaan lääkäriaika keskiviikolle. Näin tehtiin.
Olin siis edellisen viikon perjantaina ottanut yhteyttä Yths:lle, ja keskiviikkona sitten pääsin lääkäriin. Lääkärikin piti säären haavaa pahan näköisenä ja määräsi viikon antibioottikuurin ja antibioottivoiteen. Peräaukossa lääkäri totesi haavauman. Siihen määrättiin reseptilääkkeeksi diltiatseemivoidetta. Lisäksi määrättiin reseptillä ulostuslääkettä, jotta ainakaan kova uloste ei repisi haavaumaa rikki.
Yhteydenotto perjantaina, antibioottikuuri ja muut lääkkeet vasta seuraavan viikon keskiviikkona. Miksi näin? Miksi siihen tarvittiin se ylimääräinen hoitajakierros? Ilman tuota täysin turhaa ja käsittämätöntä hoitajakierrosta olisin päässyt lääkäriin nopeammin ja lääkehoito olisi päässyt alkamaan aikaisemmin. Lääkäriaikahan olisi perjantaina voitu antaa minulle perjantaiksi/maanantaiksi.
Ai niin: ei minulle mitään ruokavalio-ohjeita antanut kukaan.
No huh huh. Onneksi en asu siinä muslimiparatiitissä missä saa rahaa jos panee SPR vapaaehtoisia
Minua ihmetyttää tuossa eniten se, että hoitaja ei katsonut sitä peräpään haavaa. Muuten kuulostaa ihan normisetiltä. Ihmisillä on niin paljon vakavia sekä henkisen että fyysisen puolen vaivoja, jotka vaativat lääkärin. Odotusaika ei ollut sinulla pitkä.
Lisäksi monet menevät lääkäriin turhaan.
En ota kantaa ap:n tapaukseen, mutta yleisesti ottaen on nöyryyttävää, että tk:een soittaessa on ikäänkuin todistettava, että tarvitsee lääkäriä. Hoitaja sitten päättää puhelimen päässä, oletko oikeutettu aikaan vai et. Ja ajat saattavat olla viikkojen päähän.
Pelkästään tästä syystä ymmärrän hyvin, jos oireita liioiteltaisiin, täytyy olla hyvä tarina, että sen lääkäriajan edes saa.
Täällä myös niin, että hoitaja saattaa katsoa vaivan ja sitten pyytää lääkäriltä reseptiä vaivaan, siis jos se on selkeä. Aivan turhaa kuluttaa lääkärin aikaa jos sitä ei oikeasti tarvita.
Aapeenkin tapauksessa jos haava ei olisi ollut niin paha, oltaisiin voitu toimia näin.
Mulle hoitaja antoi astmanhoito-ohjeita kun oli keuhkokuume. Seuraavana päivänä mentiinkin jo kiirusti sairaalaan. Joka kerta kun olen käynyt hoitajalla niin lääkäriin on pitänytg mennä, joten tuntuu aika turhalta (ja toisinaan vaaralliselta)tämä hoitajaveivaus
Mulla oli jatkuva kipu ja paineen tunne korvassa. Soitin terveyskeskukseen saadakseni lääkärinajan. Ylimielisen kuuloinen hoitaja puhelimessa sanoi, että mulla on vain vaikkua korvassa ja lääkärin sijaan hän varaa mulle ajan sairaanhoitajalle, joka sitten huuhtelee mun korvat. Aika olisi viikon kuluttua. Puhelu päättyi tähän.
Kipu ja paineen tunne paheni ja hakeuduin päivystykseen. Lääkäri sanoi, että mun korva näyttää niin huolestuttavalta, että laittaa heti kiireellisen lähetteen korvapolille.
Sairaanhoitajan vastaanottoajan luonnollisesti peruutin.
Erikoislääkäri korvapolilla totesi, että mun tärykalvo on niin hauras ja ohut, ettei se kestä vanupuikkoja tai huuhteluita.
Onneksi kipu paheni ja menin päivystykseen! Ajatuskin siitä, mitä olisi voinut tapahtua sairaanhoitajan korvan putsausoperaatiossa...
Ap tässä. Kävin viime viikon keskiviikkona lääkärissä. Peräaukon haavauman takia, ulosteen pitämiseksi pehmeänä, sain mm. reseptin Levolac-lääkkeeseen. Käytin sitä 2 vuorokautta, ja valvoin ne yöt lääkkeen aiheuttamien ilmavaivojen takia. Perjantaina loin itselleni kansalaisen sähköisen asiointitilin ja asioin Yths:llä sähköisesti. https://asiointi.yths.fi/yhteydenotto_yths
"Yhteydenotto minua hoitavaan henkilöön
Haluan ottaa yhteyttä minua hoitavaan henkilöön, koska minulla on kysyttävää tällä hetkellä meneillään olevasta hoidostani. Saat ilmoituksen sähköposti- tai tekstiviestinä kun YTHS on vastannut Asiointitilillesi. Joihinkin asioihin ei voida ottaa kantaa Asiointitilin kautta, jolloin voit saada sinua hoitavalta henkilöltä kehotuksen varata puhelin- tai käyntiajan."
Lähetin viestin lääkärilleni. Kirjoitin, etten pysty oireiden takia käyttämään Levolacia, ja pyysin kirjoittamaan reseptin siihen toisentyyppiseen lääkkeeseen (Vi-Siblin), josta hän oli ensin puhunut. Viestiin ei koskaan vastattu. Odotin maanantain, ja odotin tänään puoleen päivään asti. Sitten jätin Yths:lle takaisinsoittopyynnön. Minulle soitettiin takaisin, ja kysyin, miksen ole saanut vastausta sähköisen asiointitilin kautta jättämääni pyyntöön. Hoitajalla ei ollut aavistustakaan. "Ainoa mitä voin tehdä, on varata sinulle soittoaika lääkärille." Soittoaika varattiin perjantaille. Sitten hoitaja löi luurin korvaani. Jätin uuden takaisinsoittopyynnön välittömästi, ja odotan nyt takaisinsoittoa.
Ensin annetaan peräaukon haavan repeillä perjantaihin asti, ja sitten perjantaina lääkäri mahdollisesti määrää Vi-Siblinin, jota hän viime viikon keskiviikkona ensin ehdotti? Ei kai se näin voi mennä.
Ainoa syy, miksi käytän Oulun Yths:n palveluja, on se, että Oulun kaupungin terveyskeskuksessa palvelu on käsittääkseni vielä huonompaa.
Mikä virka on sähköisellä asiointitilillä, jos viesteihin ei tosiasiassa vastata vaan potilaan pitää miettiä tuleekohan vastausta ikinä, ihmetellä miksi vastausta ei ole tullut ja lopulta soitella perään?
Tampereella olen aina päässyt lääkärille kun ajanvaraukseen olen soittanut. Jos on ollut kiire asia, ohjaavat he päivystykseen. Lapsille olen joskus pyytänyt terkan aikaa johonkin pieneen vaivaan.
Jos olisin ap, olisin mennyt päivystykseen.
Systeemi on jo rakenteeltaan viallinen.
Järjestelmälle on isompi ongelma jos yksikin "turha" asiakas pääsee lääkäriin liian aikaisin kuin se että potilaalle tarpeellinen hoito myöhästyy kun puhelimessa diagnoosin tehnyt hoitsu luki soittajan ajatuksia hieman väärin.
Jos edes potilaan tapaava lääkäri ei aina onnistu diagnosoimaan vaivaa oikein tai näe että se vaatii kiireellistä hoitoa niin miten hitossa joku hoitsu voisi päästä 100% täydelliseen tulokseen puhelimessa puhumalla. Kuitenkin näiltä hoitsuilta odotetaan 100% täydellistä tulosta ainakin siihen suuntaan että kiireetöntä tapausta ei saa päästää lääkäriin kiireellisenä tai tulee palautetta.
Sama ongelma on tietty hätäkeskuspäivystäjillä joille priorisoidaan yhdeksi tärkeimmistä hommista se että ambulanssit ei kulje turhaan semmoisen potilaan luo joka ei tarvitse ambulanssia.
Tämmöistä jälkeä syntyy kun palvelu joka ei sinänsä tuota mitään paitsi palvelua kansalaisille koitetaan mitoittaa yrityksistä tutuilla mittareilla eli kaiken on "tuotettava" jotain.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Kävin viime viikon keskiviikkona lääkärissä. Peräaukon haavauman takia, ulosteen pitämiseksi pehmeänä, sain mm. reseptin Levolac-lääkkeeseen. Käytin sitä 2 vuorokautta, ja valvoin ne yöt lääkkeen aiheuttamien ilmavaivojen takia. Perjantaina loin itselleni kansalaisen sähköisen asiointitilin ja asioin Yths:llä sähköisesti. https://asiointi.yths.fi/yhteydenotto_yths
"Yhteydenotto minua hoitavaan henkilöön
Haluan ottaa yhteyttä minua hoitavaan henkilöön, koska minulla on kysyttävää tällä hetkellä meneillään olevasta hoidostani. Saat ilmoituksen sähköposti- tai tekstiviestinä kun YTHS on vastannut Asiointitilillesi. Joihinkin asioihin ei voida ottaa kantaa Asiointitilin kautta, jolloin voit saada sinua hoitavalta henkilöltä kehotuksen varata puhelin- tai käyntiajan."
Lähetin viestin lääkärilleni. Kirjoitin, etten pysty oireiden takia käyttämään Levolacia, ja pyysin kirjoittamaan reseptin siihen toisentyyppiseen lääkkeeseen (Vi-Siblin), josta hän oli ensin puhunut. Viestiin ei koskaan vastattu. Odotin maanantain, ja odotin tänään puoleen päivään asti. Sitten jätin Yths:lle takaisinsoittopyynnön. Minulle soitettiin takaisin, ja kysyin, miksen ole saanut vastausta sähköisen asiointitilin kautta jättämääni pyyntöön. Hoitajalla ei ollut aavistustakaan. "Ainoa mitä voin tehdä, on varata sinulle soittoaika lääkärille." Soittoaika varattiin perjantaille. Sitten hoitaja löi luurin korvaani. Jätin uuden takaisinsoittopyynnön välittömästi, ja odotan nyt takaisinsoittoa.
Ensin annetaan peräaukon haavan repeillä perjantaihin asti, ja sitten perjantaina lääkäri mahdollisesti määrää Vi-Siblinin, jota hän viime viikon keskiviikkona ensin ehdotti? Ei kai se näin voi mennä.
Ainoa syy, miksi käytän Oulun Yths:n palveluja, on se, että Oulun kaupungin terveyskeskuksessa palvelu on käsittääkseni vielä huonompaa.
Mikä virka on sähköisellä asiointitilillä, jos viesteihin ei tosiasiassa vastata vaan potilaan pitää miettiä tuleekohan vastausta ikinä, ihmetellä miksi vastausta ei ole tullut ja lopulta soitella perään?
Tuota Vi-Sibliniä saa muuten ilman reseptiä apteekista, jos asia on vielä ajankohtainen tai toistuu joskus.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella olen aina päässyt lääkärille kun ajanvaraukseen olen soittanut. Jos on ollut kiire asia, ohjaavat he päivystykseen. Lapsille olen joskus pyytänyt terkan aikaa johonkin pieneen vaivaan.
Mikä on päivystys? Kiireellisetä hoitoako tarkoitat? Kuten sanoin, hoitotakuusäännökset koskevat tuota puljua. Sieltä on siis saatava sekä kiireellinen että kiireetön hoito. Siellä annetaan lääkäriaikoja samalle päivälle, eli Yths = päivystys. Kun alun perin soitin sinne, hieno terveydenhuollon ammattihenkilö teki puhelimessa hoidontarpeen arvion ja arvioi, että minun ei tarvitse mennä päivystykseen. Kaipa hän olisi minulle kertonut, jos minun olisi pitänyt mennä päivystykseen. Jännä jos arvioi että minun pitäisi hakeutua jonnekin muualle päivystykseen mutta ei maininnut asiasta minulle sanallakaan vaan sanaili rauhallisesti että voisit maanantaina tulla käymään hoitajalla. ap
Menin sairaanhoitajan päivystykseen akuutin virtsatieinfektion takia. Pikatesti näytti, että bakteereja on. Soitto lääkärille, voiko tehdä puhelinreseptin. No ei voi, haluaa nähdä potilaan. Odotin 5 tuntia. En voinut poistua syömään tms. koska "lääkäri katsoo sinut jossain välissä". Siis päivän lopussa. Vilkaisi minua ja kirjoitti reseptin. Olin vastaanotollaan 3 minuuttia odotettuani ensin sen 5 tuntia ravaten vessassa vähän väliä peläten, että seuraavaksi on vuoroni ja olen siellä vessassa.
Toisella kertaa kaaduin ja ranne kipeytyi. Menin päivystävälle sairaanhoitajalle, mutta koska tilanne ei ollut akuutti, sain ajan lääkärille 3 vrk päähän. Menin yksityiselle, siellä kuvattiin ja todettiin murtuma, käsi kipsattiin. Menin kuitenkin lääkärille sovittuna aikana, koska halusin kuulla, mitä mieltä hän on siitä, että hoitajan pikadiagnoosi ei osunut oikeaan. Lääkärin mielestä hoitaja toimi oikein, koska ei ole tarkoituskaan, että julkisella puolella hoidetaan kaikki tapaturmat.
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa ap:n tapaukseen, mutta yleisesti ottaen on nöyryyttävää, että tk:een soittaessa on ikäänkuin todistettava, että tarvitsee lääkäriä. Hoitaja sitten päättää puhelimen päässä, oletko oikeutettu aikaan vai et. Ja ajat saattavat olla viikkojen päähän.
Pelkästään tästä syystä ymmärrän hyvin, jos oireita liioiteltaisiin, täytyy olla hyvä tarina, että sen lääkäriajan edes saa.
ANTAKAA PALAUTETTA AJANVARAUKSESTA OSASTONHOITAJALLE! Meillä kävi kaksi sattumaa yhtenä kesänä, jotka saivat mut antamaan palautetta ajanvarauksen toiminnasta, ja sen jälkeen systeemi parani (en tiedä, miten paljon palautteellani oli osuutta asiaan). Ensimmäinen juttu oli se, kun mulla puhkesi kova oksennusmigreeni. En siis ollut aikaisemmin kärsinyt migreenistä, ja lapsia hoitamaan tullut sairaanhoitajaäitini oli sitä mieltä, että neurologisperäinen oksentelu täytyy tutkia, kun sitä ensimmäisen kerran ilmenee. TOinen oli paljon vakavampi juttu, ajanvaraaja yritti viestiä mulle, ettei vatsataudista kärsivä kuivunut vauva muka tarvitsisi aikaa (vietettiin 4 päivää osastolla sen jälkeen), ja tämän jälkeen laitoin sen palautteen.
-
YTHS:n toiminnasta sen verran, että ainakin Helsingissä oli mun opiskeluaikanani sekä päivystys- että vastaanottoaikoja, mutta pitää vain tietää, koska soittaa. Eivät hoitajat siellä kyllä kauheasti opastaneet, että soita siihen ja siihen aikaan, niin voit saada päivystysajan. Toki jos on pelkkä takaisinsoittojärjestelmä, niin se ei auta. Mutta jos Oulun YHTHS:llä ei yksinkertaisesti ole akuuttihoitoa, pitääko opiskelijoiden sitten käydä päivystyksessä TK:ssa? Kannattaa katsoa tämä sieltä YTHS:n sivuilta. Jos siellä luvataan, että akuuttihoitoa pitäisi saada, sitä myös pitäisi saada. Jos ei saa, anna palautetta ja ota vaikka yhteyttä johonkin edariedustajaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuota Vi-Sibliniä saa muuten ilman reseptiä apteekista, jos asia on vielä ajankohtainen tai toistuu joskus.
Totta, mutta tuntuu väärältä joutua maksamaan siitä enemmän vain siksi, että lääkäri ei vastaa sähköisen asiointitilin kautta jätettyihin viesteihin yhtään mitään (edes kirjoittamalla, että sori, en nyt vastaa tuohon sun reseptipyyntöön).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on päivystys? Kiireellisetä hoitoako tarkoitat? Kuten sanoin, hoitotakuusäännökset koskevat tuota puljua. Sieltä on siis saatava sekä kiireellinen että kiireetön hoito. Siellä annetaan lääkäriaikoja samalle päivälle, eli Yths = päivystys. Kun alun perin soitin sinne, hieno terveydenhuollon ammattihenkilö teki puhelimessa hoidontarpeen arvion ja arvioi, että minun ei tarvitse mennä päivystykseen. Kaipa hän olisi minulle kertonut, jos minun olisi pitänyt mennä päivystykseen. Jännä jos arvioi että minun pitäisi hakeutua jonnekin muualle päivystykseen mutta ei maininnut asiasta minulle sanallakaan vaan sanaili rauhallisesti että voisit maanantaina tulla käymään hoitajalla. ap
Kiireellistä hoitoa tarkoitan. Ei täälläkään pääse samana päivänä, jos ei ole peruutusaikoja ja sen takia ohjaavatkin päivystykseen.
Jos hoidon tarpeen arviointi vaatii terveyskeskuksessa käyntiä, sinne on saatava aika kolmen arkipäivän kuluessa yhteydenotosta.
Eli ihan oikein toimittiin.
Nämä idioottimaiset hoitajien vastaanotot ovat lisääntyneet kuin syöpä. Täysin hyödyttömiä lässytyksiä ammattitaidottomien ihmisten kanssa (kun se diagnosointi edelleen on lääkärien asia, samoin lääkehoidon suunnittelu), ja sen jälkeen samat joutuu kertomaan uudestaan lääkärille, jolle pahimmassa tapauksessa hoitaja on tehnyt oman ammattitaitonsa mukaisen raportin. "Hoitaja Virtanen kertoi, että sinulla on vatsakipuja ja olet tupakoinut pitkään. Käytätkö muita päihteitä?" "No ei ole, kun keuhkot rahisevat hengittäessä ja hengitys on vaikeaa. En ole eläessäni polttanut yhtäkään savuketta, enkä juo koskaan, enkä käytä yhtään mitään aineita."
Jos olisin lääkäri, en tiedä, itkisinkö vai nauraisinko, jos saisin kaiken kiireeni keskelle viestin, jossa valitetaan, kun ilmavaivat häiritsevät nukkumista, ja kinutaan reseptiä parin euron käsikauppavalmisteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Nämä idioottimaiset hoitajien vastaanotot ovat lisääntyneet kuin syöpä. Täysin hyödyttömiä lässytyksiä ammattitaidottomien ihmisten kanssa (kun se diagnosointi edelleen on lääkärien asia, samoin lääkehoidon suunnittelu), ja sen jälkeen samat joutuu kertomaan uudestaan lääkärille, jolle pahimmassa tapauksessa hoitaja on tehnyt oman ammattitaitonsa mukaisen raportin. "Hoitaja Virtanen kertoi, että sinulla on vatsakipuja ja olet tupakoinut pitkään. Käytätkö muita päihteitä?" "No ei ole, kun keuhkot rahisevat hengittäessä ja hengitys on vaikeaa. En ole eläessäni polttanut yhtäkään savuketta, enkä juo koskaan, enkä käytä yhtään mitään aineita."
Meidän terveyskeskuksessa hoitajat on onneksi ammattitaitoisia, ja hoitajavastaanottojen lisääminen on todella nopeuttanut päivystystä. Kaikki edelliset akuuttijuttuni olen hoitanut hoitajavast.oton kautta (migreeni (lääkkeen tiputus), pitkittynyt poskiontelontulehdus, silmän oireilu).
Ap sai Suomen mittakaavassa hyvää palvelua ja itkee täällä.