Miksi Suomessa ei enää pääse suoraan lääkäriin? Mikä idea on hoitajakierroksessa, joka joko viivästyttää tai estää koko lääkäriin pääsyn??
Esimerkkini on Oulun Yths:ltä, jota koskee hoitotakuusäädökset kuten terveyskeskuksia. Soitin perjantaina Yths:lle, tai siis jätin takaisinsoittopyynnön. Sinnehän ei ole mahdollista varsinaisesti soittaa. Jäin odottamaan takaisinsoittoa. Kun minulle sitten perjantaina soitettiin, kerroin vaivani.
- Sääressä tulehtunut, kipeä haava.
- Peräaukosta tulee verta pyyhkiessä.
Minulle sanottiin, että saan maanantaille ajan hoitajalle. Siis maanantaille. Hoitajalle. Siihen asti minun käskettiin suihkutella säärtä ja peräaukkoa vedellä. Hoitaja sitten antaisi minulle ruokavalio-ohjeita.
Viikonlopun ajan säären haavaa särki mm. kävellessä ja levossa. Maanantaina klo 10 oli aika hoitajalle. Hän vilkaisi ensin säären haavaa ja sanoi että huh huh. Peräaukkoa hän ei edes katsonut, koska oli selvää, että jo pelkän säären takia kuulun lääkärin hoitoon. En saanut lääkäriaikaa maanantaille. Tiistainkin ajat olivat jo menneet. Keskiviikolle eli "ylihuomiselle" ei saanut antaa vielä aikoja. Minulle sanottiin, että minulle soitetaan tiistaiaamuna ja annetaan lääkäriaika keskiviikolle. Näin tehtiin.
Olin siis edellisen viikon perjantaina ottanut yhteyttä Yths:lle, ja keskiviikkona sitten pääsin lääkäriin. Lääkärikin piti säären haavaa pahan näköisenä ja määräsi viikon antibioottikuurin ja antibioottivoiteen. Peräaukossa lääkäri totesi haavauman. Siihen määrättiin reseptilääkkeeksi diltiatseemivoidetta. Lisäksi määrättiin reseptillä ulostuslääkettä, jotta ainakaan kova uloste ei repisi haavaumaa rikki.
Yhteydenotto perjantaina, antibioottikuuri ja muut lääkkeet vasta seuraavan viikon keskiviikkona. Miksi näin? Miksi siihen tarvittiin se ylimääräinen hoitajakierros? Ilman tuota täysin turhaa ja käsittämätöntä hoitajakierrosta olisin päässyt lääkäriin nopeammin ja lääkehoito olisi päässyt alkamaan aikaisemmin. Lääkäriaikahan olisi perjantaina voitu antaa minulle perjantaiksi/maanantaiksi.
Ai niin: ei minulle mitään ruokavalio-ohjeita antanut kukaan.
Kommentit (53)
Eipä tässä ole enää mitään järkeä. Luurin korvaan lyönnin jälkeen tekemäni takaisinsoittopyynnön jälkeen minulle soitti eri hoitaja. Kerroin taas samat lätinät. Hän sanoi vievänsä lääkärille viestin, että viesteihini ei ole vastattu.
Sen jälkeen soitti lääkäri ja kyseli, että mitäs asiaa. Sanoin, että kerroin asiani niissä viesteissä. Hän ei ollut vieläkään saanut niitä. Se sähköinen asiointi on kuulemma sellainen, että ne viestit menevät yhdessä läjässä jonnekin, ja joku sitten joskus katsoo ne ja toimittaa niille, joille ne on osoitettu.
Sanoin, että sähköisen palvelun todellinen luonne olisi syytä kertoa nettisivulla.
En sitten tiedä, missä vaiheessa kalenterivuotta ne viestit päätyvät lääkärille. Keväämmällä sitten?
ap
Kaikki perän ja haavanhoitotarpeet saa apteekista ilman reseptiä ja lääkärikäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudestaan: miksi hakeuduit tavalliselle vastaanotolle etkä päivystykseen, vaikka halusit hoitoa nopeasti?
En ole ap, mutta ainakaan omassa kotikunnassani ei ole virka-aikana päivystystä. Virka-aikana vaivat hoidetaan todellakin tuolla tavalla soittelemalla ympäriinsä. Päivystys on iltaisin, öisin ja viikonloppuisin lähimmässä keskussairaalassa (matkaa 50 km).
Aina on päivystys tai ainakin sellainen kuuluu olla. Käymällä paikanpäällä hoitajat tekevät kiireellisyys arvion.
Oma käsitys oli myös samanlainen kuin sinulla kunnes tuli luunmurtuma, joka johtuikin kasvaimesta. Sen jälkeen käskivät soittaa kun oli jotain uutta oiretta ja aina kun ovat arvioineet tilanteen oireen pohjalta akuutiksi, ovat samalle päivälle järjestäneet lääkärin päivystysajan. Viimeksi esimerkiksi oireiden pohjalta käskivät heti paikanpäälle, ohjasivat minut vuoteeseen jossa mitattiin kuume ja verenpaine, labrasta kävi hoitaja ottamassa kokeet ja nukuin siinä valvonnassa kunnes lääkäri tuli paikalle. Kiireinen lääkäri totesi kokeiden pohjalta tilanteeni, teki tarvittavan lähetteen yliopistosairaalaan ja kertoi, että ei ollut kiirettä aiheuttavaa huolta.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin lääkäri, en tiedä, itkisinkö vai nauraisinko, jos saisin kaiken kiireeni keskelle viestin, jossa valitetaan, kun ilmavaivat häiritsevät nukkumista, ja kinutaan reseptiä parin euron käsikauppavalmisteeseen.
Se poikkeaisi tästä tilanteesta ainakin siten, että saisit viestin, toisin kuin minun lääkärini. Levolac maksoi 17,89 euroa, eli sen verran ensin maksoin tyhjästä. Vi-Siblin reseptillä näyttää maksavan 23,58. Käsikauppatavarana moninkertainen hinta. ap
Tarkoitus on ohjata ihmiset TARVITSEMAANSA hoitoon ja vähentää turhaa kuormitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä itse teit sille haavalle? Mitenkään siis tuohon muuhun juttuun kantaa ottamatta. Kun mä en oo koskaan eikä lapsetkaan oo ikinä tarvinneet lääkäriä haavan takia vaikka niitä on ollut kaikennäkösiä. Niin kiinnostaa että miten haavasta saa niin pahan että pitää mennä lääkäriin ja hoiditko sitä itse ollenkaan?
Jos haavaan pääsee jo syntyvaiheessa bakteeri, ei siinä enää Betadinet, Septidinit tai vetyperoksidit auta, vaan tarvitaan antibiootteja.
Ja höpönlöpön ja hevonhumppaa - olenpahan ihan itse hoitanut tulehtuneen mätivän haavan ihan terveeksi
puhdistamalla monta kertaa päivässä ja käyttämällä esim. Bacibactia , jossa on vähän jotain antiubioottia.
No hyvä jos sinulla auttaa Bacibact tällaisiin haavoihin: http://www.duodecim.fi/kotisivut/docs/f-529517286/kro_infektoituneet_tu…
Minä hain mieluummin (yksityiseltä) antibioottia. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota Vi-Sibliniä saa muuten ilman reseptiä apteekista, jos asia on vielä ajankohtainen tai toistuu joskus.
Totta, mutta tuntuu väärältä joutua maksamaan siitä enemmän vain siksi, että lääkäri ei vastaa sähköisen asiointitilin kautta jätettyihin viesteihin yhtään mitään (edes kirjoittamalla, että sori, en nyt vastaa tuohon sun reseptipyyntöön).
Hyvä ihminen, osta pieni erä itse ja hanki reseptillä suurempi paketti myöhemmin. Ongelmasi ei nyt ole niin suuri, että sinua voi kiireelliseksi luokitella. ja aina voit mennä TK:lle. JOs mietit kuinka halpaa tuo yths sinulle on olet saanut jo rahojesi edestä huomattavasti palvelua - sen vielä paremman maksaisimme me, veronmaksajat, ja miksi pitä esim. päivystystä monessa instituutiossa Oulun kaltaisessa paikassa jossa on yliopistollinen sairaala päiystyksineen... Olet onnekas moneen muuhun verrattuna, monenlaisia palveluita ihan lähellä (TK, YTHS, OUS päivystys, yksityiset lääkäriasemat).
Vierailija kirjoitti:
Eipä tässä ole enää mitään järkeä. Luurin korvaan lyönnin jälkeen tekemäni takaisinsoittopyynnön jälkeen minulle soitti eri hoitaja. Kerroin taas samat lätinät. Hän sanoi vievänsä lääkärille viestin, että viesteihini ei ole vastattu.
Sen jälkeen soitti lääkäri ja kyseli, että mitäs asiaa. Sanoin, että kerroin asiani niissä viesteissä. Hän ei ollut vieläkään saanut niitä. Se sähköinen asiointi on kuulemma sellainen, että ne viestit menevät yhdessä läjässä jonnekin, ja joku sitten joskus katsoo ne ja toimittaa niille, joille ne on osoitettu.
Sanoin, että sähköisen palvelun todellinen luonne olisi syytä kertoa nettisivulla.
En sitten tiedä, missä vaiheessa kalenterivuotta ne viestit päätyvät lääkärille. Keväämmällä sitten?
ap
Kun hoitajat kirjaavat asioita järjestelmään, ne näkyy siellä lääkärille. Lääkäri ei kuitenkaan aina ole välttämättä tilanteessa, jossa hän pääsisi avaamaan niitä tietoja. Eikä etenkään silloin, jos hoitaja käy kertomassa kenelle pitää soittaa. Lääkäri saattaa olla osastokierrolla, päässyt potilashuoneesta ja menossa seuraavaan tai hän on jo saattanut avata seuraavan potilaansa tietoja, kun tulee tarve soittaa heti.
Ei kai ne viestit ole unohtuneet lääkärin kysyessä?
T. Myös potilaana asioita ihmetellyt
Jos aikoja jaettaisiin kuten kukin itse haluaa niin seuraava vapaa aika olisi ollut keväällä 2017. Nyt pääsit jo seuraavalla viikolla.
Meillä maksaa tuo hoitajalla käynti. Jossain vaiheessa oli 9 euroa, en tiedä mitä tänä vuonna on. Ottaisi aivoon ensin maksaa hoitaja, ja sitten lekuri. Tosin meillä on niin huonot lekurit terveyskeskuksessa, että luulenpa hoitajien olevan jopa pätevämpiä. Ainoa huono puoli on, että hoitajilla ei ole lupaa lähetteiden ja reseptien kirjoittamiseen.
Kyllä Suomessa pääsee lääkärille, voit valita haluamasi joko yleis-, tai erikoislääkärin, kun hakeudut yksityiselle lääkäriasemalle. Yleislääkäri ei maksa kohtuuttomasti, verrattuna siihen, että ajat saat heti, et mene ensin hoitajalle, joka pystyy tekemään oman arvionsa jopa lähihoitajan koulutuksella.
Soteuudistus muuttaa tilanteen potilaan eduksi, voit valita myös yksityisen lääkärin, mutta hinta pysyy kunnallisen hintana.
Tervetuloa SOTE.
Tämä hoitajakierros on luotu muka karsimaan kiireettömät ja ei -lääkäriä tarvitsevat jonoista pois. Samalla kerätään systeemiin rahaa, kun käyntejä kertyy useampi. Siellä sitten ylimieliset hoitsut leikkivät jumalaa ja viskovat ihmisiä hoidon piiristä pois vaikka olisi ihan oikeaakin vaivaa. Tämä tehdään puhelimessa ja näkemättä itse vaivaa.Systeemi on muuttunut ja täysin mätä nykyään. Hoitoa ei saa, lääkärikään ei osaa töitään ja lähettää eteenpäin kun ei google osaa kertoa hänelle mikä minua vaivaa. Omaa rajusti kutisevaa, hilseilevää päänahan ihottumaa ei ole saatu diagnosoitua puoleen vuoteen. 2 lääkäriä on jo päänahan nähnyt mutta diagnoosia eivät kykene antamaan. Kortisonia lisää vaan, jota jo osasin kyllä käyttää alunperinkin. Ei lähetettä sairaalaan ihotaudeille, vatkataan vaan hoitaja-lääkäri-hoitaja-akselilla eestaas ja puhelimet soi. Koko ajan on eri ihminen langan päässä. Ohjeet on tyyliin " käytän itse hunajaa päässä saunoessa" Hohhoijaa. Ihotatutilääkäri antaisi vastauksen todennäköisesti alle minuutissa. Nyt on mennyt puoli vuotta ja vaiva on pahentunut. Apua ei saa. Yksityiseen ei ole varaa mennä, jota sitäkin hoitaja ehdotti suoraan. Tällaista saamme nykyaikana sillä kaikella verorahalla mitä palkastamme sinne syydämme, emme mitään!
Monissa terveyskeskuksissa lähihoitaja arvio hoidon tarpeen puhelimitse. Ovatko nuo arviot sitten osuuneet oikeaan, aikamoista rulettia. Itse asioin yksityisellä suuressa ketjussa, ajan varaan netistä, haluamalleni asiantuntijalle. En ole asioinut tk:ssa 80-luvun jälkeen, enkä aio asioida.