Miksi suomessa KAIKKI salaatinkastikkeet ja majoneesit on rypsiöljypohjaisia?
Eikö voisi olla edes yhtä terveellistä vaihtoehtoa, joka on tehty oliiviöljyyn tai avokaadoöljyyn?
Kommentit (20)
No ei ole kovin vaikeaa tehdä itse majoa tai salaatinkastiketta.
Ei tulisi mieleenkään ostaa mitään teollista valmista kastiketta. Rypsi on Suomessa aivan kaikessa, sillä sitä on paljon pelloilta. Ruokapyramidi on melko tarkka kopio siitä, mitä Suomessa tuotetaan sekä muutama hedelmä tilkkeeksi. Rypsi ja ruokapyramidi ei liity terveyteen millään tavalla.
Miksi joka paikkaan pitää tunkea salaattikastiketta. Hyi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole kovin vaikeaa tehdä itse majoa tai salaatinkastiketta.
Niin. Ja eikös majoneesia ole muutenkin hyllyt notkollaan ja makuja laidasta laitaan?
Oliiviöljyä on maustettuja monenlaisia kaupoissa.
Mikä on tekosyysi ettet tee itse soossejasi?
Öljyn laatu ei kaupan kastikkeissa ole pahin ongelma, vaan tolkuton sokerin ja kemikaalipaskan määrä.
Käytä poika turkkilaista jugurttia, kermaviiliä tai oliiviöljy plus mauteita.
Ei se majoa tartte olla
Syy tähän on se, että oliiviöljyn maku muuttuu teollisessa majoneesinvalmistusprosessissa kitkeräksi. Siksi sitä ei käytetä ainakaan yksinään, vaan esimerkiksi auringonkukkaöljyn kanssa. Vaikka tässä: https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/gran-cucina-tryffelimajoneesi-120g-…
Vierailija kirjoitti:
Käytä poika turkkilaista jugurttia, kermaviiliä tai oliiviöljy plus mauteita.
Ei se majoa tartte olla
Ässän pistin Lassin taskuun.-korjaus edelliseen
Voisiko majoneesin tehdä kirkastettuun voihin?
Onko kokkeja paikalla?
Vierailija kirjoitti:
Onko kokkeja paikalla?
Siitä tulee kittiä.
Toisin kuin öljypohjaisessa majoneesissa, kirkastetun voin tulee olla lämmintä (noin 50-60-asteista), jotta voi ei jähmety kesken sekoittamisen. Kaada voi ohuena nauhana kananmunankeltuaisten joukkoon samalla voimakkaasti vatkaten (esim. sauvasekoittimella).
Koostumus ja säilytys: Voi kovettuu kylmässä, joten voimajoneesi muuttuu jääkaapissa kiinteäksi. Se kannattaa ottaa huoneenlämpöön hieman ennen tarjoilua pehmenemään.
Vierailija kirjoitti:
Onko kokkeja paikalla?
Voi, mutta se pitää käyttää heti lämpimänä, koska se jähmettyy kylmässä jääkaapissa käytännössä maustevoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko kokkeja paikalla?
Kyllä, majoneesin voi tehdä kirkastettuun voihin. Tällöin lopputuloksena on runsas ja täyteläinen voimajoneesi. Kulinaarisessa perinteessä tätä kutsutaan kuitenkin useammin hollandaise-kastikkeeksi
"Ei tulisi mieleenkään ostaa mitään teollista valmista kastiketta."
Ja nämä ilmeisesti hyvinkin suositut Poppamies -(siipi)kastikkeet. Kerran katsoin ainessisältöä, melkoista sontaa, hyvin paljon lisäaineita. Näitä porukka sitten dippailee jossain kylpypaljussaan kännibileissä.
Miksi et tee itse? On vähemmän lisäaineita.
Salaattikastike on turha. Salaatin voi syödä ilman sitä.
En osta mitään valmiita salaatinkastikkeita. Ei kestä minuuttiakaan kun teen itte vinaigretten ja tietty oliiviöljyllä. Sitruunanmehu, pippuri, suola, hunaja, sinappi ja oliiviöljy. On parasta.
Samaa olen miettinyt, kävin joskus kaikki salaatinkastikkeet kaupassa läpi ja olin, että mitä hittoa, eikö yhtään oliiviöljypohjaista. Olisin valmis maksamaan paremmasta vähän enemmän. Ja ei, en jaksa tehdä itse.