Influenssa vs. flunssa? Kokemuksia?
Influenssa kestää jopa kuukauden ja loppuvaiheessa muuten terve potilas voi olla jo todella heikkona. Vanhukset usein kuolevat juuri influenssaan. Flunssahan ei vaadi hoitoa, vaan lepo riittää. Influenssa on kuitenkin niin vakava, että sitä vastaan on kehitetty rokote.
Kertokaa kokemuksianne, kun teillä on oikeasti ollut influenssa? Mitä eroa on flunssaan?
Kommentit (48)
Influenssa iskee noin kerran kymmenessä vuodessa, on raskas tauti, viikko menee korkeassa kuumeessa sängyn pohjalla. Jälkitaudit tavallisia, esim. keuhkoputkentulehdus. Flunssassa voi olla vaikka töissä panadolin voimin.
Influenssan olen sairastanut 3 kertaa. Alkaa eri tavalla kuin flunssa, ensin nousi kova kuume, ei muita oireita, mutta heti perään yskä. Ei siis ns. vilustumisoireita, kuten kurkkukipua tai nenän tukkoisuutta/nuhaa. Yhdellä kertaa lapsena tuli jälkitautina nuhakuume. Ei kyllä ole kuukautta kestänyt koskaan, mutta nyt viimeksi kuumetta oli 6 päivää.
Kyllä sen itse ainakin tuntee, että onko flunssa vai influenssa.
Uskoakseni kerran olen aikuisena sairastanut influenssan. Kuume nousi parissa tunnissa korkealle, ilman mitään etukäteisnuhia tai - kurkkukipuja. Heti oli selvää ettei huomenna pääse opiskelemaan tai töihin, vaikka kuinka söisi Buranaa ja nukkuisi kymmenen tunnin yöunet. Alussa olo ei ollut edes flunssaisella tavalla kipeä, ainoastaan kova kuume ja lihaksiä särki. Sellainen erikoinen enne tosin oli, että päivällä söin ruokalassa oikeasti ainakin kaksinkertaisen annoksen, ruoanhimo oli aivan valtava muutama tunti ennen sairastumista.
Sairastaminen vei kaksi viikkoa. Yhtenä päivänä kävin hoitamassa välttämättömän noin tunnin tapaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Uskoakseni kerran olen aikuisena sairastanut influenssan. Kuume nousi parissa tunnissa korkealle, ilman mitään etukäteisnuhia tai - kurkkukipuja. Heti oli selvää ettei huomenna pääse opiskelemaan tai töihin, vaikka kuinka söisi Buranaa ja nukkuisi kymmenen tunnin yöunet. Alussa olo ei ollut edes flunssaisella tavalla kipeä, ainoastaan kova kuume ja lihaksiä särki. Sellainen erikoinen enne tosin oli, että päivällä söin ruokalassa oikeasti ainakin kaksinkertaisen annoksen, ruoanhimo oli aivan valtava muutama tunti ennen sairastumista.
Sairastaminen vei kaksi viikkoa. Yhtenä päivänä kävin hoitamassa välttämättömän noin tunnin tapaamisen.
Ihan kuin minun kokemus. Olen sairastanut influenssan kaksi kertaa, ja sen erottaa tavallisesta flunssasta juurikin oireiden voimakkudesta ja siitä, että kuume nousee ilman mitään ennakkovaroituksia.
Influenssassa on järkyttävä päänsärky jota ei saa millään pois !
Influenssa on ankarampi kuin flunssa. Influenssan sairastin lapsena ties kuinka monta kertaa, varmaan kerran joka vuosi. En edes ole pysynyt laskuissa tarkan määrän suhteen. Sitenhän se tarttui, että kun yksi koululuokasta sairastui, niin sitten sairastuivat muutkin, kunnes koko luokka oli käyty läpi. Joko porukka meni sairaana kouluun tai sitten liian nopeasti taudin päättymisen jälkeen tai rajuimman vaiheen ohimenon jälkeen.
Minulla on ollut influenssa kerran. Äkillisesti nousi kuume neljäänkymmeneen, sitten tuli hirveä päänsärky. Ei kuitenkaan ollut nuhaa tai yskää missään vaiheessa !
Päädyin lopulta päivystykseen jossa todettiin paha ( pissa oli ollut rakossa vain puoli tuntia mutta oli täynnä bakteereja!) Virtsis, en ollut tajunnut oireita surkealta ololtani...
Influenssa on ihan eri tauti kuin flunssa. Vaikka sairastuisi ensi kertaa, tietää kyllä heti, että ei ole kyse mistään flunssasta.
Kuume nousee välittömästi erittäin korkeaksi ja lihaskivut ja päänsärky niin koviksi, että on mahdoton ajatellakaan nousevansa sängystä, makaa vain täysin velttona ja tärisee. Flunssalle (eli nuhakuumeelle) tyypillisiä oireita eli nuhaa, yskää, kurkkukipua ei sen sijaan välttämättä tule ollenkaan.
Influenssa on itselläni (sairastanut 1960-luvulla, 1970-luvulla ja 1980-luvulla) kestänyt kymmenkunta päivää. Viimeisimmällä kerralla sain jälkitautina keuhkokuumeen (myös jälkitaudit erottavat influenssan flunssasta) ja jouduin sairaalaan. Niukin naukin selvisin.
Aika moni on tainnut kuitenkin sairastaa vain kovemman luokan flunssan. Mutta se ei kuitenkaan tee siitä influenssaa.
Minä en tiedä, kumpi minulla on silloin kun on. Ensin kipeytyy kurkku, sitten nousee kuume. Vähitellen kurkkukipu vaihtuu tukkonenäksi. Kuume sahaa ylös alas, kipuaa 39 asteeseen tai ylikin. Mutta ei tätä kovin pitkään kestä, enkä ole taudin jälkeen mitenkään puhki.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiedä, kumpi minulla on silloin kun on. Ensin kipeytyy kurkku, sitten nousee kuume. Vähitellen kurkkukipu vaihtuu tukkonenäksi. Kuume sahaa ylös alas, kipuaa 39 asteeseen tai ylikin. Mutta ei tätä kovin pitkään kestä, enkä ole taudin jälkeen mitenkään puhki.
Ja juu päänsärkyä ja lihaskipuja voi olla myös, mutta ei nekään kovin kamalia.
Sairastin A-influenssan kaksi vuotta sitten. Taustalla mulla on astma. Menin niin huonoon kuntoon, että viimein päivystykseen päästyäni minut toimitettiin heti tehostettuun hoitoon ja eristyksiin. Siellä meni viikko, toinen viikko keuhko-osastolla. Keuhko rtg oli täynnä tuhrua. Vaikka olin tosi huonossa hapessa, kuumetta ei juurikaan ollut. Se liman määrä oli jotain järkyttävää. Kyljet kipeinä yskimisestä ja jatkuva hapennälkä. Siitä eka viikosta en juuri muista mitään.
Kotiuttaessa lääkäri totesi, että tullessani sairaalaan kuntoni oli jo hengenvaarallisen huono ja että onneksi tilanne saatiin haltuun.
Meinasi 2-vuotias lapseni jäädä äidittömäksi... Karmea kokemus.
Lapsella ja minulla todettiin influenssa viikonloppuna (testillä, eli siis varma tieto, ei mutu). No meillä molemmilla korkea kuume n. 40 c ja pääkipu, mutta ei juurikaan muita flunssan oireita, joka minusta on kovin yllättävää. Luulin, että influenssassa on ihan järjetön nuha, yskä ja kurkkukipu. Nyt vain makaan sohvalla, mutta en koe oloani ihan hirveän kipeäksi.
Lapsella ja minulla todettiin influenssa viikonloppuna (testillä, eli siis varma tieto, ei mutu). No meillä molemmilla korkea kuume n. 40 c ja pääkipu, mutta ei juurikaan muita flunssan oireita, joka minusta on kovin yllättävää. Luulin, että influenssassa on ihan järjetön nuha, yskä ja kurkkukipu. Nyt vain makaan sohvalla, mutta en koe oloani ihan hirveän kipeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Sairastin A-influenssan kaksi vuotta sitten. Taustalla mulla on astma. Menin niin huonoon kuntoon, että viimein päivystykseen päästyäni minut toimitettiin heti tehostettuun hoitoon ja eristyksiin. Siellä meni viikko, toinen viikko keuhko-osastolla. Keuhko rtg oli täynnä tuhrua. Vaikka olin tosi huonossa hapessa, kuumetta ei juurikaan ollut. Se liman määrä oli jotain järkyttävää. Kyljet kipeinä yskimisestä ja jatkuva hapennälkä. Siitä eka viikosta en juuri muista mitään.
Kotiuttaessa lääkäri totesi, että tullessani sairaalaan kuntoni oli jo hengenvaarallisen huono ja että onneksi tilanne saatiin haltuun.
Meinasi 2-vuotias lapseni jäädä äidittömäksi... Karmea kokemus.
Eikö sulla ole rokotusta?
Mulla oli influenssa viimeksi viitisen vuotta sitten. Se alkoi yhden yön oksentelulla, jota seurasi raajojen särky ja kuume n. 39 astetta. Kurkku oli myös kipeä. Tunsin itseni tosi sairaaksi ja pyörin vain tuskissani sängyssä. Ei jaksanut edes telkkaria tai nettiä katsella. Ruokahalu hävisi täysin ja väkisin piti yrittää juoda ja jotain syödäkin. Kuume laski kyllä parissa päivässä, mutta pysyi kuitenkin noin 37,7 asteessa. Olo oli heikko ja silmätulehduskin iski, joten lääkärille oli raahauduttava. Sain antibiootit varmuuden vuoksi, vaikka turhaahan se oli. Toipuminen kesti pari viikkoa ja syöminenkin oli pitkään jotenkin vaikeaa. Eli melkoisen inhottava tauti, kyllä tavallinen flunssa on pientä tuohon verrattuna.
Kuume on erona. Se tulee ihan yllättäen ja menee lähelle neljääkymppiä heti. Nuhaa, yskää tms. Ei välttämättä juuri ole, tai ovat lievempinä kuin normiflunssassa.