Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Influenssa vs. flunssa? Kokemuksia?

Sänkyyn vai hautaan?
14.01.2016 |

Influenssa kestää jopa kuukauden ja loppuvaiheessa muuten terve potilas voi olla jo todella heikkona. Vanhukset usein kuolevat juuri influenssaan. Flunssahan ei vaadi hoitoa, vaan lepo riittää. Influenssa on kuitenkin niin vakava, että sitä vastaan on kehitetty rokote.

Kertokaa kokemuksianne, kun teillä on oikeasti ollut influenssa? Mitä eroa on flunssaan?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero flunssan ja infulenssan välillä minulla ainakin on ollut ihan selvä. Infulenssa ei tunnu olossa "tuleeko vaiko ei" tunteena vaan tulee yks kaks ja jyrää päälle. Lihaskivut tulee ensin sitten alkaa vilunväristyksien säestämänä nousta kuume ja kohta jo horkassa täristään. Pääkipua myös, mutta ei nuhaa eikä kurkkukipua. Olo on tuskainen ja lihakset kipeät jolloin välillä asennon vaihtokin sattuu. Hakkaava yskä saapuu seuraavaksi ja valvottaa yöllä ja on niin voimakasta että kylkikaaret kipeytyy ja tuntuu että kaikki sisuskalut hellänä yskimisestä. Tätä kestää sen kolme neljä pv ja sitten onkin takki tyhjä paukuista ja joka pieni askar saa hikenä vesiputouksen aikaan ja perään syvän vilun ja heikotuksen tunteen. Pala palalta hankittava taas fyysinen jaksaminen ja parasta apua on levähtäminen ja nukkuminen aina kun voi. Malttia töihin menoon ym aktiviteettiin että välttyisi jälkitaudeilta.

Vierailija
22/48 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelläni ollut nyt reilu pari viikkoa lämpölyä, sahaa päivittäin 37-38 välissä ja väsymys ollu toisinaan älytön. Muita oireita rintakivun ja lievän päänsäryn lisäksi ei juurikaan ole.

Lääkärissä kävin ja crp, ekg ja verenkuva normaali, mutta sydämestä kuului sivuääni jota epäili, että voisi taudista johtua. Lääkäri epäili influenssaa, mutta koska oireet on niin lievät ja kestäny niin kauan ite alan epäillä jo pahinta.

Oon siis perusterve parikymppinen nainen ja koko kuumeilun ajan oon ollu tekemättä mitään, joten pitkittynyt kuumeilu ei siitäkään voisi johtua, että oon rasittanu itteäni tällä välin.

Että jos jollain on ollut samankaltaisia oireita olisi kiva kuulla johtuko influenssasta vaiko jostain muusta ja kauan oireet lopulta kesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko influenssa iskeä kaksi kertaa peräkkäin?

Nelisen viikkoa sitten iski influenssa, lääkärissäkin kävin ja sanoivat influenssaks. Alko tosiaan suht unettomalla tärinä ja vapina yöllä ja aamulla oli sit tuhannen päänsärky ja muita särkytuskia ja hirveen kuuma jne. Ei se kestänyt kun viikon.

Mutta nyt: eilen oli ihan pikku kurkkukipu, ei yskää eikä nuhaa. Iltaan mennessä alko heittään päästä, sain kuitenkin ihan hyvin unta. Mutta sitten joskus neljän aikaan aamuyöstä tää alkoi: taas hirvee tärinä ja kokoajan piti pyöriä ja vaihtaa asentoa ja en saanu sitten oikeestaan nukuttua moneen tuntiin. Nyt aamusta sain vihdoin syötyä jugurtin ja otettua buranaa, ja nukahdinki sitten heti. Siinä nukkuessa ilmeisesti kuume laski ja hikoilinkin ihan vesiputouksena, virtas vaan otsaa ja selkää pitkin ja olo on ku tiskirätillä. Särkee yhä paikkoja, mut olo parempi ku yöllä, mut tosi heikko jos nousen ylös. Myös oksettaa ja etoo, samoin kun sillon muutama viikko sitten. Ainut ero tässä on tosi kova limanen nuha ja kurkkukipu ja nielu tuntuu turvonneelta. Voiko olla sama tauti, vai iskikö muhun nyt vaan tosi ilkee flunssa? En luulis jälkitaudikskaan, kun siitä alkuperäsestä on jo monta viikkoa.

Vierailija
24/48 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
25/48 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssa on sata kertaa karmeampi kuin tavallinen flunssa. Keuhkoja repivä yskä, pahoinvointi, lihassäryt, korkea kuume, horkassa palelu ja oksettava olo. Ei välttämättä yhtään nuhaa tai kurkkukipua... ihan järkyttävä tauti ja jatkossa otan rokotuksen.

Vierailija
26/48 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokottaminen on tärkeää. Sain tämän A-influenssan vaikka hain piikin lokakuussa, mutta tauti oli varsin siedettävä (vert.läheiset)

Vierailija
27/48 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Influenssassa on järkyttävä päänsärky jota ei saa millään pois !

tästä vähän päättelin lapseni sairastaneen viime viikolla influenssan. Kuume pysyi lääkkeilläkin yli 38 ( hänellä on ollut viimeksi kuumetta 9 vuotta sitten), pääkipu oli "kuin aivot porautuisivat" ja oli myös näköhäiriöitä. Kesti kuusi päivää nuo kovimmat oireet. Silloin ei jaksanut sängystä nousta, hyväkuntoinen nuori mies.

Kovalla jäsensäryllä alkoi tauti.

Vierailija
28/48 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

_Tyypillisesti_ influenssa on raju; siihen liittyy lihas- ja nivelkipuja, päänsärkyä ja nopeasti noussut korkea kuume, joskus kuivaa yskää. Kurkkukipua, nuhaa jne. ei niinkään (lapsilla on kyllä näitäkin aika usein). Voi olla myös oksentelua ja ripulia - monilla kova kuumekin voi tehdä vatsalle tepposet. Komplikaationa voi tulla mm. korvatulehdus (myös aikuisille), keuhkokuume, poskiontelotulehdus. Pahimmillaan henkeä uhkaavia tilanteita; rajuja molemminpuolisia keuhkokuumeita, ARDS, sydänlihastulehdusta. Iäkkäille ja muuten sairaille usein pahempi juttu kuin perusterveille, mutta kyllä tervekin voi saada huonolla tuurilla komplikaation. Mutta influenssan voi myös sairastaa varsin vähäoireisena, tai kanniskella virusta eteenpäin ihan oireettomanakin. Tämän vuoksi esim. hoitohenkilökunnan rokottaminen on tärkeää - influenssaa voi hyvinkin levittää tietämättään. 

Tavanomaiseen virusflunssaan viittaavia oireita ovat kova tukkoisuus ja nuha, kurkkukipu, äänen käheytyminen, limainen yskä ja lievä lämpöily. Mutta olo voi olla varsin kurja ihan tavallisessakin räkätaudissa, aiheuttajaviruksia on kuitenkin aika liuta ja niiden aiheuttamat oireet vaihtelevat. Myös niiden joukossa on viruksia, jotka voivat aiheuttaa ikäviäkin komplikaatioita. 

Influenssan voi varmistaa pikatestillä, mutta jos vaikkapa perheenjäsenilläkin tai muussa lähipiirissä on ollut influenssaksi varmistettua tautia ja sitten itse sairastuu samantyyppiseen tautiin, niin aika varma voi olla, että influenssahan se. Sitten taas jos on pidempikestoinen, vähitellen alkanut ja vähän lievempi taudinkuva, niin todennäköisempää lienee jokin muu aiheuttaja kuin influenssa. Jos epäilee sairastaneensa influenssan, on syytä pitää taudin jälkeinen lepo-/palautteluaika pidempänä kuin perusflunssan jälkeen - ihan heti ei kannata hiihtolenkille hyökätä, vaikka vointi tuntuisi jo paremmalta. 

Vierailija
29/48 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
30/48 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaisiko ottaa rokote??

Vierailija
31/48 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssa:

- erittäin nopeasti nouseva kuume

- kuume 39 - 40 astetta

- kuumeen kesto kaksi viikkoa

- hyväkuntoinenkin menee heikkoon tilaan

- kuoleman riski myös perusterveillä ikään katsomatta

- jälkitaudit erittäin todenäköisiä, osa jälkitaudeista on hengenvaarallisia

- palautuminen kestää pitkään

- elimistön täydellinen palautuminen kestää n. 3 kk.

Influenssa on siis ihan eri kova kuin kovin flunssa. Influenssan sairastaneet tietävät eron.

Vierailija
32/48 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raju tauti kirjoitti:

Influenssa:

- kuume 39 - 40 astetta

Influenssa on siis ihan eri kova kuin kovin flunssa. Influenssan sairastaneet tietävät eron.

Influenssan laatu ja kesto vaihtelee kyllä kovasti eri ihmisillä: se voi olla myös lievä ja kuumeeton, jopa oireeton, kuten koronakin. Mulla on ollut influenssoja, mutta kuume ei ole koskaan kestänyt muutamaa päivää pitempään, mutta silti ne on ollut helppo erottaa tavallisesta flunssasta.

Vierailija
33/48 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikainfluenssan sain 2009, konfirmaatiopäivänäni. Olin koko päivän ihan kunnossa, kunnes siinä vielä yhden viimeisen vieraan läsnäollessa nousi kuume naps noin kymmenessä minuutissa melkein neljäänkymppiin. Kaaduin sänkyyn ja siellä olin muutaman viikon. Näin hallusinaatioita yöllä, koska kuume oli niin korkea. Aamulla heräsin valtavalla hikilätäkössä koska "olin tervehtynyt", eli kuume oli vain 38 :D Olin kuin suihkussa käynyt, oikeasti. Lakanat aivan likomärät. Ripuloin ja taisin oksentaakin. Vessaan raahautuminen oli ihan valtava urheilusuoritus, useat päivät makasinkin patjalla kylppärissä ettei tarvitsisi kävellä talon toiseen päähän. Enkä ole IKINÄ kipeä, saan pienen kurkkukipuflunssan kerran vuodessa

Good times.

Vierailija
34/48 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssa iski kuin salama, illalla pelasin vielä tanssipeliä mutta yön aikana heräsin kolme kertaa kun oli niin k-y-l-m-ä. Heräsin ennen kuutta ja kuumetta oli 39 astetta, seuraava viikko meni 37-40 asteen väliä sahaten. Järjettömän lihas- ja selkäkivut, valonarat silmät, tajuton väsymys. Ei oikein yhtään yskää eikä nuhaa, vaan semmoinen kuuma kuiva tulehdusolo.

Flunssa on aina alkanut pöhnäisellä sairaalla ololla ja lipsunut siitä tuhnuisemmaksi parin päivän aikana. Räkäpapereita täyttyy mutta kuume ei nouse.

Vierailija
35/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raju tauti kirjoitti:

Influenssa:

- kuume 39 - 40 astetta

Influenssan laatu ja kesto vaihtelee kyllä kovasti eri ihmisillä: se voi olla myös lievä ja kuumeeton, jopa oireeton, kuten koronakin. Mulla on ollut influenssoja, mutta kuume ei ole koskaan kestänyt muutamaa päivää pitempään, mutta silti ne on ollut helppo erottaa tavallisesta flunssasta.

paitsi sitten kun sairastuu oikeasti influenssaan niin tietää eron kyllä jo ensimmäisten tuntien aikana.... puhumattakaan missä kunnossa alkaa olemaan toisella viikolla...

Vierailija
36/48 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin luullut sairastaneeni influenssan jo monta kertaa mut viime talvena sairastuin ensimmäistä kertaa ja jo ensimmäisten tuntien aikana tajusin että tämä ei todellakaan ole normaalia vaan tosi kumma ja raju tauti. pelkäsin aika paljon ja kävin lääkärissä. se kuume oli järkky miten korkee ja kesti ja kesti viikosta toiseen... olin ihan poikki. oliki sellane koettelemus ja kesti 2 kk ennen kuin tunsi parantuneeni täysin.

Vierailija
37/48 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen huomaa heti, että nyt on jotain tosi pahaa tapahtumassa, kun influenssa iskee. Ei todellakaan voi sotkea flunssaan, niin eri kova ja pitkä tauti on kyseessä.

Vierailija
38/48 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva tauti. Kannattaa sairastua.

Vierailija
39/48 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä päästä helpolla tuo tauti. Rokotteen olen ottanut ensimmäisen kerran jälkeen joka vuosi. Enää en selviäisi hengissä influenssasta.

Vierailija
40/48 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän flunssalla ja influenssalla olen mitään tekemistä keskenään. Täysin erilaiset virukset ja taudin oireet ja rajuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi