Influenssa vs. flunssa? Kokemuksia?
Influenssa kestää jopa kuukauden ja loppuvaiheessa muuten terve potilas voi olla jo todella heikkona. Vanhukset usein kuolevat juuri influenssaan. Flunssahan ei vaadi hoitoa, vaan lepo riittää. Influenssa on kuitenkin niin vakava, että sitä vastaan on kehitetty rokote.
Kertokaa kokemuksianne, kun teillä on oikeasti ollut influenssa? Mitä eroa on flunssaan?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Sairastin A-influenssan kaksi vuotta sitten. Taustalla mulla on astma. Menin niin huonoon kuntoon, että viimein päivystykseen päästyäni minut toimitettiin heti tehostettuun hoitoon ja eristyksiin. Siellä meni viikko, toinen viikko keuhko-osastolla. Keuhko rtg oli täynnä tuhrua. Vaikka olin tosi huonossa hapessa, kuumetta ei juurikaan ollut. Se liman määrä oli jotain järkyttävää. Kyljet kipeinä yskimisestä ja jatkuva hapennälkä. Siitä eka viikosta en juuri muista mitään.
Kotiuttaessa lääkäri totesi, että tullessani sairaalaan kuntoni oli jo hengenvaarallisen huono ja että onneksi tilanne saatiin haltuun.
Meinasi 2-vuotias lapseni jäädä äidittömäksi... Karmea kokemus.
Hehee, sulla on ollut vaikea koronatauti jo vuonna 2014. :)
Tiedän useammankin influenssan takia sairaalahoidossa olleista (yksi kuoli) ja huolestuttavinta on se, että ovat kaikki hyväkuntoisia terveitä alle 40-vuotiaita.
Sellainen fiilis, että influenssa ei erottele hyväkuntoisia vanhuudenheikoista niin kuin korona.
Kuume sahasi pienestä lämmöstä 39 joka yö 8 päivää ennenkuin hakeuduin lääkäriin, keuhkokuumeen pelossa. Yskin ihan järkyttävästi limaa. Astma taustalla. En meinannut jaksaa kauppaan mennä tai ulkoilemaan. Hoidin silti samalla yksin vauvaa ja sairasta päiväkoti-ikäistä. Olisi voinut olla pahempikin.
Kuume nousi tunnissa lähes neljään kymppiin. Hirveät lihaskivut ja pääkipu. Samalla alkoi kuiva yskä, joka muuttui myohemmin limaiseksi. Kuume kesti viikon, lihas ja pääkipu kolme päivää. Oli todella rankka tauti. Ja olen hyväkuntoinen kolmekymppinen. Tuttuni kuoli influenssaan nelikymppisenä pari vuotta sitten. Oli aivan perusterve, mutta keuhkokuume vei.
Flunssa on tukkoinen, pehmeä ja unettava.
Influenssa on koko elimistön räjäyttävä helvetti. Polttavan tuskainen, oksettava, agressiivinen, tappava.
Lapsella influenssa aiheutti 3 viikon kuumeen ja se kuume oli yli 40. Korvat tulehtuivat. Oli kantokunnossa ja luuta ja nahkaa sen jälkeen. Lapsen kaveri oli samassa taudissa sairaalassa asti.
Ei mikään flunssa ole todellakaan tuollainen.
Palstalla on jo tämä iso influenssa-ketju jossa influenssan kokeneet kertovat kokemuksistaan. Luin niitä läpi ja olen iloinen että olen selvinnyt ilman influenssaa. Niin moni on ollut sairaalassa ja joku tehollakin. Siis pelottavan suurella prosentilla vie sairaalaan.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3831934/rajuin-influenssakokemuksesi-on…
Ei influenssa aina ole mikään raju tauti. Itselläni on ollut kolme kertaa, ja jokainen on ollut edellistä lievempi.
Influenssaa ei voi erehtyä luulemaan flunssaksi, niin erilaisia tauteja ne ovat. Influenssa alkaa lihaskivuilla ja kuumeella. Kurkkukipu ja räkä eivät liity influenssaan. Muutama päivä kuumeen jälkeen tulee hengenahdistusta, kuin olisi astma. Kuumeen laskettua voi tulla varpaisiin kutisevaa ihottumaa, joka menee ohi parissa päivässä. Influenssan jälkeen saattaa olla heikossa kunnossa viikkoja, joten rasitusta pitää välttää. Angiina on yleinen influenssan jälkitauti.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3831934/rajuin-influenssakokemuksesi-on…
Siinä kokemuksia.