Miten varpaat pysyvät lämpiminä -15 asteessa ulkona? Ei onnistu mikään.
Varpaani ja sormeni jäätyvät ulkona, vaikka liikun. Vien lapsen päiväkotiin ja kävelen bussipysäkille, kävelyä yhteensä noin 20 minuuttia. Tuona aikana varpaani jäätyvät ja ovat ihan valkoiset, kun pääsen töihin. Sormenikin jäätyvät, mutta pystyn tunkemaan käsiäni takin taskuihin.
Minä vähät välitän siitä, miltä näytän. Haluan, että minulla on lämmin. Minulla on Fjällrävenin paksuin ja lämpimin talvitakki, sen alla paksu, oikea norjalaisneule (oikeaa villaa). Sen alla fleece ja sen alla merinovillainen aluspaita. Keskikeho pysyy lämpimänä. Jaloissa on merinovillaiset pitkät alushousut (pitkät kalsarit siis), niiden päällä fleeehousut ja niiden päällä paksuimmat toppahousut, joita Partioaitassa myytiin. Päässä on silkkivillainen kypärämyssy, jonka päällä on villapipo ja käytän tietenkin sitä takin huppua noiden päällä. Käsissä on villatumput, joiden päällä on jotkut kaikelta säältä suojaavat extreme-pakkasia kestävät lämpötoppahanskat. Ja silti näpit jäätyy.
Jaloissa on paksut, extreme-lämpötiloihin kehitetyt merinovillaiset villasukat (puoli senttiä paksut ja tiiviit). Kenkinä Sorelit.
Sormet saan jotenkuten pidettyä lämpiminä, kun pidän niitä taskuissa, mutta jaloille en pysty mitään. Mitä siis laitan kenkiin, kun ei mikään auta?
Kommentit (138)
Hommaat tämmöset:https://varuste.net/ThermaCELL+Langattomat+l%C3%A4mp%C3%B6pohjalliset?_…
Ulkotyössä hyväksi todetut.
Paksut kengät estävät jalan liikkeen, joten kipristele varpaita.
Osta baffin nunavut kengät. Sorelit eivät ole tarpeeksi lämpimät!
Baffinilla on myös vähemmän eristäviä malleja, jos nuo tuntuvat liian isoilta.
Mulla on aidot Uggit ja ne lämmitti koko päivän -28 asteessa. Jalat tulee kävellessä vähän kipeeksi mutta koskaan ei oo tullu kylmä, vaikka palelen helposti.
Mä ostin akkulämmitteiset kengät :)
Kuulostaa kyllä uskomattoman kovalta toppaukselta jo nyt.
Mutta minusta Riekerit on lämpimämmät kuin Sorelit, jotka sopii paremmin silloin, kun tarvitaan vesitiivistä kenkää.
Oikeasti ainoa mikä auttaa on noi lämmitettävät pohjalliset, kovilla pakkasilla ei staatisissa ulkotöissä pärjää millään muulla.
Miten sä pärjäät kovemmilla pakkasilla?
Osta lämpöpohjalliset tai kokeile laittaa kenkien sisäpohjiin foliota.
Uggit pitää lämpiminä. Itse käytän niitä ja täytyy kyllä sanoa, ettei ole jalat palelleet koko pakkasaikana eikä ole tarvinnut villasukkiakaan käyttää.
Puristaako kengät eli olteko ahtanut liian paksut sukat liian pieniin kenkiin?!
Kannattaa laittaa kahdet sukat. Sukkien väliin jää lämmittävä ilmakerros. Itselläni on niin Sorellit kuin Kuomatkin ja ainakin mun jaloille Kuomat on lämpimämmät. Jalkoihin laitan ensin ihan normaalit puuvillasukat ja sitten villasukat. Jos joudun seisomaan paljon niin laitan alimmiksi sukiksi sellaiset ihan ohuet villasukat. Ja kengät ei tosiaan saa olla liian ahtaat, silloin tulee kylmä.
Minä ostin kenkäkaupasta kymmenisen vuotta sitten varrelliset talvikengät (ei mitkään saappaat kuitenkaan) jotka ovat tavallistenkin sukkien kanssa lämpimät (pörröinen vuori, fleeceä?). Noissa lukee Urban Reserve, en sitten tiedä onko se merkki. Pohja pitää lumessa paremmin kuin Uggeilla, jotka taas on ilman sukkiakin todella lämpöiset.
PS. Sormien ja varpaiden kylmyys liittyy usein ääreisverenkierron häiriöihin.
Kuulostaa oudolta. Kävisin sinuna lääkärillä, ei tuolla ylenpalttisella pukeutumisella todellakaan pitäisi palella.
Jos sukka tai kenkä vähänkin puristaa jalkaa tai jalkaterää, veri ei kierrä eli sama juttu kuin vesi ei kiertäisi pattereissa.
Vanhanajan huopikkaissa jalat pysyvät lämpiminä vaikka 40 asteen pakkasissa.
Toppaat itseäsi niin paljo, ettei verenkierto tajua buustaantua ulkona tai sitten veri ei pääse kiertämään tai sulla verenkierto-ongelma ja pitäisi mennä lääkärille eikä kenkäkauppaan.
Oletko kokeillut perinteisiä huopikkaita? Pehmeän ilmavat villasukat, ei tiiviit ja huopikkaat. Kerrospukeutuminen ei saa olla tiivistä tai kireää.
On olemassa ainakin sellaisia ukkovarpaanlämmittimiä. Törmäsin vastikään jossakin verkkokaupassa, kun etsin jotakin muuta.
Kengät eivät purista. Ostin vähän isommat, jotta sinne mahtuisi paksut villasukat väliin.
Minulla on usein kylmät varpaat, sormet ja nenänpää. Kesälläkin.
Ei ole kilpirauhasongelmia.
Palelen aina, eivätkä muut käsitä, että mulla on oikeasti kylmä. Todella inhottavaa, kun monet (ette te, mutta esim. työkaverit) pitävät minun palelemistani asennevammana tai totuttelukysymyksenä. Johan tässä on talviin totuteltu yli kolmekymmentä vuotta!
Kovemmille pakkasille lisään vielä välikerroksia, jos vain pystyn. Vähän aikaa sitten, kun oli lähes -30 astetta, minulla oli ohuempi ja paksumpi kypäräpipo päässä (joista näkyi vain silmät), niiden päällä villapipo ja niiden päällä karvareunuksinen talvitakin huppuni.
En palele nyt ulkona mistään muualta kuin varpaista ja sormista. Mutta ihan oikeasti ne varpaat olivat valkoiset, kun pääsin töihin.
ap
Oisko sulla joku ongelma terveydessä esim. kilpirauhasessa?