Miten nuorilla naisilla on varaa luksustuotteisiin?
Miten tämä ilmiö (ainakin Helsingissä) on mahdollista? Muutin tänne vuosi sitten opiskelujen perässä, ja kaikki pukeutuvat aivan erilailla kuin kotopuolessa. Todella monella naisella 20-26v on luksustuotteita ja merkkejä päästä varpaisiin. Tiedän parikin tuttua koulusta, jotka eivät käy edes töissä rahoittaakseen elämäänsä, mutta silti löytyy pätäkkää millä mällätä. Toisellakin joulun jälkeen uusi chanelin laukku, uggsit ja ties mikä kallis takki merkki (unohdin sen nimen). Nämä samat naiset käyvät myös joka viikonloppu ravintoloissa, tekevät useita reissuja vuodessa sekä harrastavat kalliisti.
Miten minulla ei ole varaa tuollaiseen elämäntyyliin? Teen töitä 15h viikossa ja loput ajasta opiskelen.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei heillä olisi varaa? Sulla on kyllä ennakkoluuloja. Nosta nenäsi vähän ylemmäs niin näet laajemmin tämän elämän. Kaikki eivät ole köyhiä.
Yleensä _opiskelijoilla_ ei todellakaan kyllä ole varaa. Ei vaikka kuinka töissä ähkäisi opiskelujen ohella. Eikä muuten olisi monella kyseistä täydellistä blogielämäntyyliä harjoittajavalla varaa ilman vanhempiensa lompakolla loisimista.
Ai yleensä? Jokainen vähänkin kouluja käynyt tietää kuinka epäonnistunut suhtautumistapa nuo yleistämiset ovat.
Ja pistäpä merkille että minä kirjoitin että kaikki eivät ole köyhiä.
Itse kysyit miksei heillä olisi varaa. Minä vastasin ettei normiopiskelijalla todellakaan ole ilman rikkaiden vanhempien lompakkoa. Ikävää jos vastaus ei sinua miellyttänyt.
nyt ei puhuttukaan normiopiskelijoista. Pitäisi olla sinullekin selvää että normiopiskelijalla ei ole aitoa erittäin kallista laukkua. Nämä ovat rikkaista suvuista, rikkaista perheistä, opintojen sivussa työtä tekeviä tai sitten rikkaan aviomiehen omaavia. Tai kaiken näiden yhdistelmiä.
Ai nyt väität että kaikki luksusmerkkejä käyttävät ovat rikkaista perheistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei heillä olisi varaa? Sulla on kyllä ennakkoluuloja. Nosta nenäsi vähän ylemmäs niin näet laajemmin tämän elämän. Kaikki eivät ole köyhiä.
Yleensä _opiskelijoilla_ ei todellakaan kyllä ole varaa. Ei vaikka kuinka töissä ähkäisi opiskelujen ohella. Eikä muuten olisi monella kyseistä täydellistä blogielämäntyyliä harjoittajavalla varaa ilman vanhempiensa lompakolla loisimista.
Ai yleensä? Jokainen vähänkin kouluja käynyt tietää kuinka epäonnistunut suhtautumistapa nuo yleistämiset ovat.
Itse kysyit miksei heillä olisi varaa. Minä vastasin ettei normiopiskelijalla todellakaan ole ilman rikkaiden vanhempien lompakkoa. Ikävää jos vastaus ei sinua miellyttänyt.
nyt ei puhuttukaan normiopiskelijoista. Pitäisi olla sinullekin selvää että normiopiskelijalla ei ole aitoa erittäin kallista laukkua. Nämä ovat rikkaista suvuista, rikkaista perheistä, opintojen sivussa työtä tekeviä tai sitten rikkaan aviomiehen omaavia. Tai kaiken näiden yhdistelmiä.
'
Miten niin normiopiskelija? Minä olen normiopiskelija, ja minulla on monta kallista laukkua. Miten se tekee minusta vähemmän normiopiskelijan? Idiootti.
Keskiverto opiskelijalla ei ole kalliita merkkilaukkuja tai kalliilta merkkivaatteita ainakaan suurissa määrin. Tiedä sitten lasketko jonkun GUESS laukun merkkilaukuksi tai muun halvan kaman. Jos olisit opiskelija niin tietäisit että suurimmalta osalta ei mitään tosikalliita merkkikamoja löydy. Helsingissä tietenkin on yleisempää tietyissä tiedekunnissa että näkee kalliimpaakin varustelua. Tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä ilmiö (ainakin Helsingissä) on mahdollista? Muutin tänne vuosi sitten opiskelujen perässä, ja kaikki pukeutuvat aivan erilailla kuin kotopuolessa. Todella monella naisella 20-26v on luksustuotteita ja merkkejä päästä varpaisiin. Tiedän parikin tuttua koulusta, jotka eivät käy edes töissä rahoittaakseen elämäänsä, mutta silti löytyy pätäkkää millä mällätä. Toisellakin joulun jälkeen uusi chanelin laukku, uggsit ja ties mikä kallis takki merkki (unohdin sen nimen). Nämä samat naiset käyvät myös joka viikonloppu ravintoloissa, tekevät useita reissuja vuodessa sekä harrastavat kalliisti.
Miten minulla ei ole varaa tuollaiseen elämäntyyliin? Teen töitä 15h viikossa ja loput ajasta opiskelen.
Lähes jokaisen tyylikkään ja luksustietoisen naisen takana on mies, jolla on paksu... lompakko.
Pissiksillä luottokortit valtavasti lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uggit luksustuote........... :D
Uggit maksaa 300€. Onko itselläsi varaa niihin?
Ei ole, mutta ne on ihan helvetin rumia joten en miellä niitä mitenkään luksukseksi. Enkä edes tiennyt mitä ne maksaa, perustin huomioni ihan puhtaasti niiden rumuuteen. Mutta nyt selvisi että ne on luksusta vaan siksi että ne maksaa paljon, muita arvoja niillä ei ole.
Opintolainaa saa 3500e lukukaudessa (syksy&kevät), joten eiköhän sillä ihan kivasti shoppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta haluisin sanoa kaikille nuorille naisille että ei ne merkkireleet mitään syvyyttä ja onnentäyttymystä elämään tuo. Se on vain sellaista harhaa... Ehkä joskus vielä ymmärrätte. N39
Minulle kauniit ja toimivat esineet tuovat ainakin huomattavaa onnenlisää. Kun jokin esine on niin kaunis, että miltei joka kerran sen nähdessään alkaa hymyilyttää, kyllähän tuo elämään vaikuttaa hyvinkin positiivisesti. -37
Joo ymmärrän toki mitä tarkoitat, mutta ei se nyt niin syvää ole se onnen tunne kun niitä esineitä katselee. Vai onko sinusta? Olen vain elämässä huomannut että se oikea onni todella tulee ihan muista asioista kuin materiasta.
Syvä onnentunne tulee siitä, että saa elää omasta mielestään hyvää, arvojensa mukaista elämää. Se on onnellisuuden "salaisuus".
Minun käsitykseeni hyvästä elämästä kuuluu muun muassa se, että minulla on mahdollisuus ilmaista makuani ja esteettisiä mieltymyksiäni, tehdä ympäristöstäni kaunista ja käyttää arjessani ilahduttavia tavaroita. Minusta elämän on oltava kaunista ollakseen hyvää.
Tässä mielessä vaikkapa keittiössä killuvat Artekin valaisemet ovat osa erittäin syvällistä onnellisuutta, koska ne tekevät elämästäni sellaista kuin sen mielestäni pitääkin olla. -37
Jaa a. Minulle vastaavat asiat eivät tuo onnea. Kotini ( Helsingissä) on sisustettu makuni mukaan, mutta ei se tuo onnea minulle. Vaatehuoneessa roikkuu ties mitä textiilejä, juu kauniita on, vaan ei riitä minulle onnen tuojiksi. Meitä on niin moneen junaan. -36
Olen nuori nainen ja minulla olisi ihan helposti varaa, ainakin tällä hetkellä. Ei vaan muotijutut ja kalliit vaatteet/laukut kiinnosta... Monilla opiskelijoilla on säästöjä, vanhemmat avustavat rahallisesti ja/tai toiset taas käyvät töissä. Ja päälle opintotuki tietenkin.
Lisäksi Helsingissä ei ole välttämättä tarvetta omalle autolle, joten siihen ei mene rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tää Helsinki on sen verran iso kaupunki, että jos ei huvita hengailla pinnallisten luksusmerkkilaukkuihmisten kanssa, niin ei tarvitse, muitakin ihmisiä löytyy. Mä en kyllä kykene mitenkään päin ymmärtämään sitä, että joku tekee niska limassa duunia vuoden pari ostaakseen…..laukun?! No, kukin tyylillään.
Tajuatsä että joillain ihmisillä on varaa ostaa helposti muutamakin laukku yhden kuukauden tuloilla. Esim. 3kpl on vielä aika helposti hankittavissa. Aika harvassa ovat varmaan ne, jotka kuukausia tai vuosia säästävät johonkin laukkuun. Teinipissikset ja bloggarit nyt erikseen.
Tajuan. Kommenttini koski heitä, jotka tekevät niska limassa duunia vuoden pari ostaakseen laukun.
Ehkä myös se vaikuttaa, miten rahansa käyttää :)
Olen köyhähkö opiskelija, ja en osta merkkivaatteita koska niihin ei ole rahaa - toisaalta säästötilillä on ~6000€, jolla voisin ostaa merkkivaatteita (ei noin pienellä summalla kyllä montaa merkkituotetta saisi, mutta jonkun laukun kumminkin :) ). Tämän jälkeen minulla olisi merkkilaukku ja pärjäisin ihan hyvin, säästötili vain olisi tyhjä tämän jälkeen :D
Noh, ehkä minäkin jonkin laimean merkkilaukun joskus saan ostettua kunhan valmistun ja löydän töitä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta haluisin sanoa kaikille nuorille naisille että ei ne merkkireleet mitään syvyyttä ja onnentäyttymystä elämään tuo. Se on vain sellaista harhaa... Ehkä joskus vielä ymmärrätte. N39
Minulle kauniit ja toimivat esineet tuovat ainakin huomattavaa onnenlisää. Kun jokin esine on niin kaunis, että miltei joka kerran sen nähdessään alkaa hymyilyttää, kyllähän tuo elämään vaikuttaa hyvinkin positiivisesti. -37
Joo ymmärrän toki mitä tarkoitat, mutta ei se nyt niin syvää ole se onnen tunne kun niitä esineitä katselee. Vai onko sinusta? Olen vain elämässä huomannut että se oikea onni todella tulee ihan muista asioista kuin materiasta.
Syvä onnentunne tulee siitä, että saa elää omasta mielestään hyvää, arvojensa mukaista elämää. Se on onnellisuuden "salaisuus".
Minun käsitykseeni hyvästä elämästä kuuluu muun muassa se, että minulla on mahdollisuus ilmaista makuani ja esteettisiä mieltymyksiäni, tehdä ympäristöstäni kaunista ja käyttää arjessani ilahduttavia tavaroita. Minusta elämän on oltava kaunista ollakseen hyvää.
Tässä mielessä vaikkapa keittiössä killuvat Artekin valaisemet ovat osa erittäin syvällistä onnellisuutta, koska ne tekevät elämästäni sellaista kuin sen mielestäni pitääkin olla. -37
Minä ajattelen aivan samalla tavalla. Vietän suuren osan vapaa-ajastani kotona, joten haluan, että kotini on kaunis. Haluan myös nauttia elämästä ja tähän nautintoon kuuluvat ulkomaanmatkat, hyvä ruoka ja viinit, illalliset ystävien kanssa jne. Myös kauniit vaatteet ja hyvältä tuoksuva kosmetiikka ovat osa arjesta nautiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos sen ensimmäisen viestini noin ymmärsit, niin et oletettavasti ole lukenut sitä kunnolla.
Miksi heillä ei olisi varaa, oli siis kysymys ap:lle, siitä että miksi hän ylipäätänsä ihmettelee tuollaista, koska tosiasiahan on niin että kaikki eivät ole köyhiä, vaikka nyt ap niin vaikuttaa luulevan. Ja se oletettavasti johtuu siitä että ap arvioi ihmisiä pelkästään oman lähtökohtansa pohjalta (yhtä epäonnistunut suhtautumistapa kuin yleistämiset). Siitä syystä kehoitin apia nostamaan nokkaansa ja katsomaan maailmaa hiukan laajemmalta kantilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uggit luksustuote........... :D
Uggit maksaa 300€. Onko itselläsi varaa niihin?
Ei ole, mutta ne on ihan helvetin rumia joten en miellä niitä mitenkään luksukseksi. Enkä edes tiennyt mitä ne maksaa, perustin huomioni ihan puhtaasti niiden rumuuteen. Mutta nyt selvisi että ne on luksusta vaan siksi että ne maksaa paljon, muita arvoja niillä ei ole.
En ole noiden aikaisempien viestien kirjoittaja, mutta kyllä niillä Uggseilla on muitakin " arvoja" . Ne ovat lämpimät kengät. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa a. Minulle vastaavat asiat eivät tuo onnea. Kotini ( Helsingissä) on sisustettu makuni mukaan, mutta ei se tuo onnea minulle. Vaatehuoneessa roikkuu ties mitä textiilejä, juu kauniita on, vaan ei riitä minulle onnen tuojiksi. Meitä on niin moneen junaan. -36
Minäkään en sitten kai ole esteetikko enkä syvällisesti onnellinen, koska en tiedä yhtään esinettä, joka olisi "niin kaunis, että miltei joka kerran sen nähdessään alkaa hymyilyttää". Ainoa, mikä aiheuttaa jotain vastaavia reaktioita kuin jollekin Artekin valaisimet on lapseni.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä myös se vaikuttaa, miten rahansa käyttää :)
Olen köyhähkö opiskelija, ja en osta merkkivaatteita koska niihin ei ole rahaa - toisaalta säästötilillä on ~6000€, jolla voisin ostaa merkkivaatteita (ei noin pienellä summalla kyllä montaa merkkituotetta saisi, mutta jonkun laukun kumminkin :) ). Tämän jälkeen minulla olisi merkkilaukku ja pärjäisin ihan hyvin, säästötili vain olisi tyhjä tämän jälkeen :D
Niinpä, elämä on valintoja. Voi valita säästääkö laukkuun vai kenties asuntoon, matkaan… Minun on vaikea ymmärtää miksi joku valitsee sen laukun säästökohteeksi, jos rahasta on tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelen aivan samalla tavalla. Vietän suuren osan vapaa-ajastani kotona, joten haluan, että kotini on kaunis. Haluan myös nauttia elämästä ja tähän nautintoon kuuluvat ulkomaanmatkat, hyvä ruoka ja viinit, illalliset ystävien kanssa jne. Myös kauniit vaatteet ja hyvältä tuoksuva kosmetiikka ovat osa arjesta nautiskelua.
Siis juu toki nautiskelua! Minä kylläkin puhuin alunperin onnesta. Siitä että ei nämä asiat tee ainakaan minua onnelliseksi. Onnen tuo minulle rakkaus, terveys, ystävät, omat ja muiden lapset. Ylipäätään mielenrauha ja hyvät ihmis-suhteet. Tavarat, vaatteet, matkat ym ovat vain (!) sivuseikka minun elämässäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis juu toki nautiskelua! Minä kylläkin puhuin alunperin onnesta. Siitä että ei nämä asiat tee ainakaan minua onnelliseksi. Onnen tuo minulle rakkaus, terveys, ystävät, omat ja muiden lapset. Ylipäätään mielenrauha ja hyvät ihmis-suhteet. Tavarat, vaatteet, matkat ym ovat vain (!) sivuseikka minun elämässäni.
Tää oli -36 unohtui :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en sitten kai ole esteetikko enkä syvällisesti onnellinen, koska en tiedä yhtään esinettä, joka olisi "niin kaunis, että miltei joka kerran sen nähdessään alkaa hymyilyttää". Ainoa, mikä aiheuttaa jotain vastaavia reaktioita kuin jollekin Artekin valaisimet on lapseni.
Me ihmiset olemmekin erilaisia. Jo pelkästään se, onko joku esine kaunis vai ei, jakaa mielipiteitä. Olen itse kasvanut kodissa, jossa lähes kaikki esineet olivat designiä. Lapsena en kiinnittänyt asiaan mitään huomiota, minusta se oli vain ihan normaali koti. Nyt aikuisena olen huomannut, että kaipaan ympärilleni kauniita esineitä aivan kuten lapsuudenkodissanikin on. Ja minäkin olen onnistunut saamaan kotiini esineitä, jollaisia oli lapsuudenkodissani ja jotka todellakin laittavat hymyilyttämään, kun niitä katson.
Suomessa ei tutkimuksien mukaan opiskelijoilla ole juuri säästöjä vaan nimenomaan eletään lainoilla ja tuilla. Ajatellaan nyt vaikka että yksi luksuslaukku maksaa tonnin (yleensä paljon enemmän) sitä varten pitäisi säästää satanen kuussa että saa sen ostettua 10 kk päästä. Luksuslaukun lisäksi käydään kahviloissa, ostetaan jatkuvasti uusia vaatteita ja kenkiä. Opiskelukaan ei ole TÄYSIN ilmaista, opintolainan tarkoitus on osittain peittää opiskleusta koituvat kulut, ei kuitenkaan kokonaan.Vuokra on maksettava ja muut ihan tavalliseen elämään liittyvät laskut
Opiskelijat elävät tilastojen mukaan köyhyysrajalla eli suurin osa nauttii tukia joita ei saa jos tulot ovat yli sen pienen summan jonka saa kuukaudessa ansaita. Helsingin opiskelijakansoitetuilla alueilla asuu verohallinnon mukaan köyhää porukkaa.
'
Miten niin normiopiskelija? Minä olen normiopiskelija, ja minulla on monta kallista laukkua. Miten se tekee minusta vähemmän normiopiskelijan? Idiootti.