Miten nuorilla naisilla on varaa luksustuotteisiin?
Miten tämä ilmiö (ainakin Helsingissä) on mahdollista? Muutin tänne vuosi sitten opiskelujen perässä, ja kaikki pukeutuvat aivan erilailla kuin kotopuolessa. Todella monella naisella 20-26v on luksustuotteita ja merkkejä päästä varpaisiin. Tiedän parikin tuttua koulusta, jotka eivät käy edes töissä rahoittaakseen elämäänsä, mutta silti löytyy pätäkkää millä mällätä. Toisellakin joulun jälkeen uusi chanelin laukku, uggsit ja ties mikä kallis takki merkki (unohdin sen nimen). Nämä samat naiset käyvät myös joka viikonloppu ravintoloissa, tekevät useita reissuja vuodessa sekä harrastavat kalliisti.
Miten minulla ei ole varaa tuollaiseen elämäntyyliin? Teen töitä 15h viikossa ja loput ajasta opiskelen.
Kommentit (121)
Miksi ei heillä olisi varaa? Sulla on kyllä ennakkoluuloja. Nosta nenäsi vähän ylemmäs niin näet laajemmin tämän elämän. Kaikki eivät ole köyhiä.
Millaiselta paikkakunnalta aloittaja tulee, jos vasta vuosi sitten Helsinkiin tultuaan on tajunnut, että pieni- ja keskituloisten lisäksi on olemassa suurituloiksiakin?
Suurin osa näistä "merkki"-tuotteita käyttävistä tilaa netistä feikkitavaraa pilkkahinnalla. Kun tarkemmin katsot monen nuoren tytön olalla roikkuvaa design-laukkua, eron huomaa heti.
26v. Ei ole lapsia, ei autoa, ei velkaa, käyn kokopvtöissä (liikkeenjohdon konsultti), opiskelen yliopistossa ja opinnot loppusuoralla, asun vuokralla Helsingin keskustassa ja asuminen maksetaan avokin kanssa puoliksi. Mies tai vanhemmat ei anna penniäkään (enkä myy itseäni..). =Saan siis hyvää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Uggit luksustuote........... :D
Uggit maksaa 300€. Onko itselläsi varaa niihin?
Kummasti niitä perijöitä riittää:DDD Ihan tietopohjalta voin sanoa että monella nuorella opiskelijanaisella sykli menee niin että ensin otetaan lainaa ja kaikki vipit, sitten jätetään vuokria vähän maksamatta ja lopuksi tulee se kohta jolloin laitetaan ilmoitus sihteeriopiston sivuille ettei saa häätöä. Tämä kehitysrengas vie vuodesta kahteen riippuen siitä käykö tyttö töissä koulun lisäksi.
Aikuisten oikeasti kaikki tietävät ettei Helsingin vuokrien lisäksi riitä opiskelijoilla, tarjoilijoilla, nuoremmilla toimistohiirillä ja pankkivirkailijoilla, myyjillä rahaa luksustuotteisiin edes säästämällä joten lainaa on otettava. Ne jotka nuorten ihmisten ( ja vähän vanhempienkien) raha-asioita joutuvat käsittelemään työnsä puolesta voisivat kertoa paljon.
Mutta eihän Suomessa osaa isompituloisetkaan käyttää rahaa. Niin mitäs tuota nyt ihmettelemään. Suomi ei ole pitkään aikaan ollut mikään menestymisen, säästeliäisyyden ja suoraselkäisyyden maa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei heillä olisi varaa? Sulla on kyllä ennakkoluuloja. Nosta nenäsi vähän ylemmäs niin näet laajemmin tämän elämän. Kaikki eivät ole köyhiä.
Yleensä _opiskelijoilla_ ei todellakaan kyllä ole varaa. Ei vaikka kuinka töissä ähkäisi opiskelujen ohella. Eikä muuten olisi monella kyseistä täydellistä blogielämäntyyliä harjoittajavalla varaa ilman vanhempiensa lompakolla loisimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä monet rahoittaa opiskelujaan tarjoamalla jos jonkinlaisia palveluita miehille... Suuressa kaupungissa on kysyntää niin myös tarjontaakin.
Itseäni ei tämä kiinnostanut, ja siksi meninkin mieluummin Jyväskylään opiskelemaan.
Höpö höpö, landepelle. Sua vaan harmittaa, että joillekin kuten minulle kustannetaan koko elämä vanhempien pussista niin jää vaihtoehtoja ja opintoihin aikaa, eikä tarvitse mennä töihin. Ei se minusta silti huonompaa ihmistä tee, eikä tarvitse myydä itseään elääkseen mukavasti. Ps. Helsingin yliopiston useimmille aloille on paljon vaikeampaa päästä kuin Jyväskylän vastaaville. ;)
Helsingissä pitää majaansa Suomen vauraimmat suvut, ja monella opiskelijallakin on perittyä varallisuutta. Eli eivät välttämättä edes vanhemmat kustanna. Varsinkin tiedekunnissa joista valmistuu hyväpalkkaiseen ammattiin (Aalto TKK/Kauppis, Lääkis, Oikis). Maalaisena tähän ei ehkä ole tottunut, mutta Helsingissä on tosiaan suhteessa enemmän varakkaita nuoria kuin muualla Suomessa. Helsingissä on myös ne parhaiten palkatut ko. alojen duunit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uggit luksustuote........... :D
Uggit maksaa 300€. Onko itselläsi varaa niihin?
On, mutta en pidä niistä.
Siis oikeasti? Köyhät luulee, että kaikki luksusmerkkejä käyttävät nuoret myyvät itseään? Voi luoja.... Suomessa on tuloeroja. Vanhempien koulutus hyvin usein periytyy. Etenkin pääkaupunkiseudulla on varakkaita ihmisiä. Me miehemme kanssa olemme koulutettuja ja varakkaita, samoin meidän vanhempamme. 20-vuotiaalle tyttärelle ja 18-vuotiaalle pojalle olemme ostaneet asunnot ja kustantamme paljon matkoja jne. Tytär on lääkiksessä, poika lukiossa ja yli 9 keskiarvo. Ahkeria lapsia. Ahkeruuden ovat oppineet kotoa. Minä muuten tienaan enemmän kuin puolisoni, yli 200 000€ vuodessa, mutta teenkin paljon töitä. Erittäin mielelläni annan rahaa lapsille, jotta voivat keskittyä opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta haluisin sanoa kaikille nuorille naisille että ei ne merkkireleet mitään syvyyttä ja onnentäyttymystä elämään tuo. Se on vain sellaista harhaa... Ehkä joskus vielä ymmärrätte. N39
Minulle kauniit ja toimivat esineet tuovat ainakin huomattavaa onnenlisää. Kun jokin esine on niin kaunis, että miltei joka kerran sen nähdessään alkaa hymyilyttää, kyllähän tuo elämään vaikuttaa hyvinkin positiivisesti. -37
Joo ymmärrän toki mitä tarkoitat, mutta ei se nyt niin syvää ole se onnen tunne kun niitä esineitä katselee. Vai onko sinusta? Olen vain elämässä huomannut että se oikea onni todella tulee ihan muista asioista kuin materiasta.
Syvä onnentunne tulee siitä, että saa elää omasta mielestään hyvää, arvojensa mukaista elämää. Se on onnellisuuden "salaisuus".
Minun käsitykseeni hyvästä elämästä kuuluu muun muassa se, että minulla on mahdollisuus ilmaista makuani ja esteettisiä mieltymyksiäni, tehdä ympäristöstäni kaunista ja käyttää arjessani ilahduttavia tavaroita. Minusta elämän on oltava kaunista ollakseen hyvää.
Tässä mielessä vaikkapa keittiössä killuvat Artekin valaisemet ovat osa erittäin syvällistä onnellisuutta, koska ne tekevät elämästäni sellaista kuin sen mielestäni pitääkin olla. -37
Osalle naisista on punainen vaate, että joissain perheissä on varallisuutta tai että naisella on varakas aviomies joka haluaa ostaa naiselle esim. lahjoja. Kateellista porukkaa. Koko ketju on kateellisten panettelua.
Onneksi tää Helsinki on sen verran iso kaupunki, että jos ei huvita hengailla pinnallisten luksusmerkkilaukkuihmisten kanssa, niin ei tarvitse, muitakin ihmisiä löytyy. Mä en kyllä kykene mitenkään päin ymmärtämään sitä, että joku tekee niska limassa duunia vuoden pari ostaakseen…..laukun?! No, kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä _opiskelijoilla_ ei todellakaan kyllä ole varaa. Ei vaikka kuinka töissä ähkäisi opiskelujen ohella. Eikä muuten olisi monella kyseistä täydellistä blogielämäntyyliä harjoittajavalla varaa ilman vanhempiensa lompakolla loisimista.
Ai yleensä? Jokainen vähänkin kouluja käynyt tietää kuinka epäonnistunut suhtautumistapa nuo yleistämiset ovat.
Ja pistäpä merkille että minä kirjoitin että kaikki eivät ole köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti? Köyhät luulee, että kaikki luksusmerkkejä käyttävät nuoret myyvät itseään? Voi luoja.... Suomessa on tuloeroja. Vanhempien koulutus hyvin usein periytyy. Etenkin pääkaupunkiseudulla on varakkaita ihmisiä. Me miehemme kanssa olemme koulutettuja ja varakkaita, samoin meidän vanhempamme. 20-vuotiaalle tyttärelle ja 18-vuotiaalle pojalle olemme ostaneet asunnot ja kustantamme paljon matkoja jne. Tytär on lääkiksessä, poika lukiossa ja yli 9 keskiarvo. Ahkeria lapsia. Ahkeruuden ovat oppineet kotoa. Minä muuten tienaan enemmän kuin puolisoni, yli 200 000€ vuodessa, mutta teenkin paljon töitä. Erittäin mielelläni annan rahaa lapsille, jotta voivat keskittyä opiskeluun.
:D Todella ahkerilta kuulostaa, kaikki tarjoiltu kultavadilta nokan eteen. Vähän tarvii koulussa käydä. Jep jep.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tää Helsinki on sen verran iso kaupunki, että jos ei huvita hengailla pinnallisten luksusmerkkilaukkuihmisten kanssa, niin ei tarvitse, muitakin ihmisiä löytyy.
Itsekin hengailen mieluummin syvällisten kuin pinnallisten luksusmerkkilaukkuihmisten kanssa. -37
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tää Helsinki on sen verran iso kaupunki, että jos ei huvita hengailla pinnallisten luksusmerkkilaukkuihmisten kanssa, niin ei tarvitse, muitakin ihmisiä löytyy. Mä en kyllä kykene mitenkään päin ymmärtämään sitä, että joku tekee niska limassa duunia vuoden pari ostaakseen…..laukun?! No, kukin tyylillään.
Tajuatsä että joillain ihmisillä on varaa ostaa helposti muutamakin laukku yhden kuukauden tuloilla. Esim. 3kpl on vielä aika helposti hankittavissa. Aika harvassa ovat varmaan ne, jotka kuukausia tai vuosia säästävät johonkin laukkuun. Teinipissikset ja bloggarit nyt erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai yleensä? Jokainen vähänkin kouluja käynyt tietää kuinka epäonnistunut suhtautumistapa nuo yleistämiset ovat.
Itse kysyit miksei heillä olisi varaa. Minä vastasin ettei normiopiskelijalla todellakaan ole ilman rikkaiden vanhempien lompakkoa. Ikävää jos vastaus ei sinua miellyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kysyit miksei heillä olisi varaa. Minä vastasin ettei normiopiskelijalla todellakaan ole ilman rikkaiden vanhempien lompakkoa. Ikävää jos vastaus ei sinua miellyttänyt.
nyt ei puhuttukaan normiopiskelijoista. Pitäisi olla sinullekin selvää että normiopiskelijalla ei ole aitoa erittäin kallista laukkua. Nämä ovat rikkaista suvuista, rikkaista perheistä, opintojen sivussa työtä tekeviä tai sitten rikkaan aviomiehen omaavia. Tai kaiken näiden yhdistelmiä.
Joo ymmärrän toki mitä tarkoitat, mutta ei se nyt niin syvää ole se onnen tunne kun niitä esineitä katselee. Vai onko sinusta? Olen vain elämässä huomannut että se oikea onni todella tulee ihan muista asioista kuin materiasta.