Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuki myöhässä - käsittelyt viivästyivät

Vierailija
13.01.2016 |

.. selitäpä tämä omalle asiakkaalle jonka tilillä ei ole kuin muutama euro ja tuen piti tulla viimeistään tänään, tai ainakin olla tänään käsittelyssä.

(Liitteet olen vienyt 31.12 ja ottanut myös kuittauksen virkailijalta). Kävin kysymässä paikallisen sosiaalitoimiston neuvonnassa asiaa mutta kylläpä oli törkeä virkailija..
"me käsittelemme nyt 30.12 saapuneita hakemuksia, joten saatamme ehtiä EHKÄ käsitellä tuon antamasi tiedon perusteella hakemuksen ensi viikon alussa" sanoin että asia selvä, onko käsittelyä mahdollista nopeuttaa kun kyseessä on kuitenkin ainut tulonlähde ja kerroin myös että rahaa ei ko.ihmisellä ole..
"annappa hänelle omaa rahaa, me emme ole taikureita" <-tässä vaiheessa jopa minulla kiehahti oikein kunnolla, "emme ole taikureita", eivät varmaan olekaan mutta kai laissa on säädetty missä ajassa nuokin käsitellään etteivät tuollaiset elämäänsä kyllästyneet käsittelijät voi ominpäin niitä käsittelyaikoja päättää..
Ja kyllä, minä lainaan kaiketi hänelle rahaa, vaikka se tuntuu hullulta koska olemme työsuhteessa...

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö Suomen yläluokkaisimmalla ja sofistikoituneimmalla keskustelupalstalla toimeentulotuen saajia?

Vierailija
2/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tieto helpottaa niin en saa toimeentulotukea, olen palkkatyössä joten tukea en tarvitse. Ja kyllä, olisi pitänyt perehtyä ehkä noihin kiemuroihin ihan oman asiakkaan takia mutta työ tuli yllättäen ja tässä osittain vielä ollaan oppimisvaiheessa, joten en aio ruoskia tästäkään asiasta itseäni.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on turha aihe eikä kosketa ketään meistä.

Vierailija
4/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaika on 7 arkipäivää, siinä ajassa on tehtävä kiireettömän tuen päätös. Kiireellinen on tehtävä samana tai viimeistään seuraavana arkipäivänä hakemuksen saapumisesta eli tämän perusteella tuon virkailijan kohtelu oli epäasiallista sekä tuen käsittely näkyy olevan kyllä myöhässä. Nyt pitäisi käsitellä 5.1 saapuneita hakemuksia (1.1, 2.1, 4.1 saapuneet hakemukset lasketaan tuosta 5.1 päivästä)

Vierailija
5/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä sitten varmaan kerrot meille miten luodaan sellainen ihanne yhteiskunta, jossa kaikki menee aina tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan.

Nyt sitten vaan puhelin kauniiseen käteen ja soittelemaan laskuttajille yms missä mennään ja ottamaan vastuuta omista asioista.

Voit tehdä myös facebook jaon avunpyyntönä. Tuolla on tavaton määrä huonosti piilotetulla itsekorostelulla hurskahtelivia ihmisiä, jotka lähtevät saatanallisesti kanssasi syyllistämään yhteiskunnan rakentaita ja eri instansseja, jotka silkkaa pahuttaan kiusaa kilttiä ja ahkeraan suomalaista.

Vierailija
6/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoitusta vaan tekemään jos ei ole tullut päätöstä 7 arkipäivässä.

Vierailija
7/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Pitäisi tosiaan tulla tuossa 7 päivässä, se on lakisääteinen.

Mikä kunta kysymyksessä?

Vierailija
8/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tieto helpottaa niin en saa toimeentulotukea, olen palkkatyössä joten tukea en tarvitse. Ja kyllä, olisi pitänyt perehtyä ehkä noihin kiemuroihin ihan oman asiakkaan takia mutta työ tuli yllättäen ja tässä osittain vielä ollaan oppimisvaiheessa, joten en aio ruoskia tästäkään asiasta itseäni.

ap

Missä pahvilaatikossa sinä olet tähän asti asunut?! :D

Vierailija
9/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on vissiin vähän kiirettä, siis tukihakemuksia on joka paikassa vino pino. Itsellä on lomautuksesta päivärahat saamatta. Laitoin hakemuksen 1.1. ja käsittelyajan piti olla 5-7 päivää. Just tarkistin tilanteen niin 21.1. ottavat vasta käsittelyyn. 

Ihan kiva kun viimeisin palkka tuli jo marraskuussa.

Vierailija
10/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohhoh, aika paljonhan tollanen tulee myöhässä jos nyt vasta 30.12 hakemuksia käydään läpi? ap missäpäin?

Vierailija
11/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistysvaltio ja perustoimeentulotuki-asioihin ei palkata ammattitaitoisia ja osaavia virkailijoita! Mikä kunta on kyseessä jossa virkailijat viisastelevat kuten esimerkissä tyyliin "ei me mitään taikureita olla". Näin ei työssä toimita! Jokainen työtehtävä on otettava asiallisesti ja vakavasti!

Kyllä tuo 7päivän mittainen maksimi käsittelylaki velvoittaa, ei se huvikseen ole säädetty.

Vierailija
12/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokaa paikkakunnat ilmi missä tällaista tapahtuu!

Tehkää valitus että tulee tilalle kunnon virkailijoita.

Vierailija
13/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis luitteko te lyttääjät ollenkaan tuota aloitusta? eihän ap ole itselleen sitä tukea hakenut, vaan miettii nyt joutuuko lainaamaan ASIAKKAALLEEN rahaa.. siis minä käsitin että ap lainaa hänelle?

Vierailija
14/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos osalle asiallisista vastauksista, osan vastauksia en jaksanut edes lukea. Aion perehtyä jatkossa tarkemmin eri tukien kiemuroihin, tämä työ vain tuli vähän yllätyksenä tai lähinnä se, mitä piti sisällään joten en ole täysin perillä toimeentulotuesta jne..

voin kertoakin paikkakunnan, koska en mainitse nimiä, Hämeenlinna on kyseessä. Ja vielä kysellessäni asiaa, todettiin että hakemuksiä käsitellään päivässä sen verran kuin ehditään ja tuo 7 päivää olisi viitteellinen aika. Tarkistin myös itse tuolta lakipykälistä ja kyllä, mielestäni se 7 arkipäivää on aikalailla pakollinen aika jolloin päätös on tehtävä.

Minä siis lainaisin asiakkaalleni rahaa, tyttäreen eikä poikaansa anna ottaa millään yhteyttä, eikä minulla tietysti ole oikeutta ilman suostumusta mennä ottamaankaan. Mutta en oikein koe olevani oikea henkilö nyt lainaamaan hänelle rahaa, olisi sama jos lainaisin pomoltani ja kuvio mielessäni kuulostaa hassulta.. no, sen voin luvata että ilman ruokaa en häntä ainakaan jätä, laskuihin sovitaan eräpäivää vähän pidemmälle.

Otti vaan virkailijan nokkava asenne päähän.

ap

Vierailija
15/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene joo lainaamaan omaa rahaa henkilölle jolta toimeentulotuki viivästyy. Jos teet sen tilisiirtona niin sossu ottaa kyseisen rahan huomioon TULONA ja rankaisee siitä vähentämällä tukeaan. Vaikka tilanne siis on sossun vitkastelusta aiheutuva.

Vierailija
16/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odottelen liiton rahoja joulukuulta. Aika veemäistä kun ei ole kunnolla tullut rahaa puoleentoista kuukauteen. Onneksi on mies eikä ole tarvinnut olla nälässä. Olen miettinyt yksinhuoltajia ja muutenkin tiukasti eläviä paljon. Huh kyllä tämä penninvenyttäminen käy hermojen päälle ja mulle tämä on väliaikaista. Mitä jos tätä jatkuisi vuosia? En tiedä miten kävis.

Vierailija
17/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukihan maksetaan aina kuun viimeinen päivä ja hakemus pitäisi jättää kuun alkupuolella.

Vierailija
18/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse odottelen liiton rahoja joulukuulta. Aika veemäistä kun ei ole kunnolla tullut rahaa puoleentoista kuukauteen. Onneksi on mies eikä ole tarvinnut olla nälässä. Olen miettinyt yksinhuoltajia ja muutenkin tiukasti eläviä paljon. Huh kyllä tämä penninvenyttäminen käy hermojen päälle ja mulle tämä on väliaikaista. Mitä jos tätä jatkuisi vuosia? En tiedä miten kävis.

Jos tilanne jatkuu niin opit toimimaan käteistaloudessa ja pitämään käteisenä varakassaa.

Vierailija
19/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jos ap meinaat lainata rahaa, niin käteisellä ehdottomasti! Ja tee valitus, varmasti työhön löytyisi pätevämpikin henkilö

Vierailija
20/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kenellä viivästyvät päälle tuon 7 arkipäivää niin suosittelen tekemään kirjallisia valituksia, joita viedään eteenpäin. Tämä tietysti edellyttää että kaikki liitteet ovat olleet oikein ja toimitettuna.

Huomioittehan että hakemuksen käsittelyaika lasketaan seuraavasta arkipäivästä eli ei siitä kun hakemus on jätetty, vaan siitä seuraava. Siitä päivästä 7 arkipäivän (ma-pe, poislukien viikolle osuvat pyhäpäivät) tulee olla hakemukset käsitelty, poislukien kiireelliset. Myös 6.1 oli pyhäpäivä eikä lasketa käsittelypäiväksi.

Tästäkin huolimatta hämeenlinnassa nuo käsittelyt ovat myöhässä.. (näkyy nettisivuilta minkä päivän hakemuksia käsittelevät).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi