Toimeentulotuki myöhässä - käsittelyt viivästyivät
.. selitäpä tämä omalle asiakkaalle jonka tilillä ei ole kuin muutama euro ja tuen piti tulla viimeistään tänään, tai ainakin olla tänään käsittelyssä.
(Liitteet olen vienyt 31.12 ja ottanut myös kuittauksen virkailijalta). Kävin kysymässä paikallisen sosiaalitoimiston neuvonnassa asiaa mutta kylläpä oli törkeä virkailija..
"me käsittelemme nyt 30.12 saapuneita hakemuksia, joten saatamme ehtiä EHKÄ käsitellä tuon antamasi tiedon perusteella hakemuksen ensi viikon alussa" sanoin että asia selvä, onko käsittelyä mahdollista nopeuttaa kun kyseessä on kuitenkin ainut tulonlähde ja kerroin myös että rahaa ei ko.ihmisellä ole..
"annappa hänelle omaa rahaa, me emme ole taikureita" <-tässä vaiheessa jopa minulla kiehahti oikein kunnolla, "emme ole taikureita", eivät varmaan olekaan mutta kai laissa on säädetty missä ajassa nuokin käsitellään etteivät tuollaiset elämäänsä kyllästyneet käsittelijät voi ominpäin niitä käsittelyaikoja päättää..
Ja kyllä, minä lainaan kaiketi hänelle rahaa, vaikka se tuntuu hullulta koska olemme työsuhteessa...
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukihan maksetaan aina kuun viimeinen päivä ja hakemus pitäisi jättää kuun alkupuolella.
No ei. Toimeentulotuki maksetaan seitsämän arkipäivän kuluessa hakemuksen jättämisestä. Ihan minä päivänä kuusta tahansa siis. Esimerkiksi jos nyt hakee toimeentulotukea helmikuulle, niin hakemuksen voi jättää tammikuussa tai vasta helmikuun puolellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaika on 7 arkipäivää, siinä ajassa on tehtävä kiireettömän tuen päätös. Kiireellinen on tehtävä samana tai viimeistään seuraavana arkipäivänä hakemuksen saapumisesta eli tämän perusteella tuon virkailijan kohtelu oli epäasiallista sekä tuen käsittely näkyy olevan kyllä myöhässä. Nyt pitäisi käsitellä 5.1 saapuneita hakemuksia (1.1, 2.1, 4.1 saapuneet hakemukset lasketaan tuosta 5.1 päivästä)
sen 7 arkipäivän laskeminen alkaa hakemuksen jättämisestä SEURAAVANA päivänä. Eli jos olet jättänyt hakemuksen 30.12, ensimmäinen päivä on ollu 31.12. Sitten 1.1 ei ole ollut arkipäivä vaan pyhäpäivä, joten sitä ei lasketa. Seuraava arkipäivä on ollut 4.1, sitten 5.1, ja 6.1 oli taas pyhäpäivä. 7.1. ja 8.1. olivat myös käsittelypäiviä, samoin 11.1. ja 12.1. Eli periaatteessa hakemuksen käsittely on nyt vasta päivän myöhässä, rahojen olisi pitänyt olla tilillä eilen. Myöhästyminen on aika ymmärrettävää, kun tässä on ollut niin paljon pyhäpäiviä välissä.
Niinhän se menee mutta itse takerruin lähinnä ap:n kertomaan virkailijan tökeryyteen ja se että ovat päivänkin myöhässä on joillekin älyttömän iso juttu. Joten ymmärrän närkästyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaika on 7 arkipäivää, siinä ajassa on tehtävä kiireettömän tuen päätös. Kiireellinen on tehtävä samana tai viimeistään seuraavana arkipäivänä hakemuksen saapumisesta eli tämän perusteella tuon virkailijan kohtelu oli epäasiallista sekä tuen käsittely näkyy olevan kyllä myöhässä. Nyt pitäisi käsitellä 5.1 saapuneita hakemuksia (1.1, 2.1, 4.1 saapuneet hakemukset lasketaan tuosta 5.1 päivästä)
sen 7 arkipäivän laskeminen alkaa hakemuksen jättämisestä SEURAAVANA päivänä. Eli jos olet jättänyt hakemuksen 30.12, ensimmäinen päivä on ollu 31.12. Sitten 1.1 ei ole ollut arkipäivä vaan pyhäpäivä, joten sitä ei lasketa. Seuraava arkipäivä on ollut 4.1, sitten 5.1, ja 6.1 oli taas pyhäpäivä. 7.1. ja 8.1. olivat myös käsittelypäiviä, samoin 11.1. ja 12.1. Eli periaatteessa hakemuksen käsittely on nyt vasta päivän myöhässä, rahojen olisi pitänyt olla tilillä eilen. Myöhästyminen on aika ymmärrettävää, kun tässä on ollut niin paljon pyhäpäiviä välissä.
Niinhän se menee mutta itse takerruin lähinnä ap:n kertomaan virkailijan tökeryyteen ja se että ovat päivänkin myöhässä on joillekin älyttömän iso juttu. Joten ymmärrän närkästyksen.
Joo, myöhässähän se on jos ei tänäänkään tilillä ole ja käytös oli tosiaan töykeää. Painotin vaan sitä, että myöhästyminen nyt ei kuitenkaan mikään ihan mahdoton vielä ole ja toisaalta on aika inhimillistä, että tammikuun alussa nämä on myöhässä kun tosiaan on ollut paljon pyhiä jolloin kukaan ei hakemuksia ole käsittelemässä, ja toisaalta hakemuksia kuitenkin kokoajan (myös pyhäpäivinä) tulee lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse odottelen liiton rahoja joulukuulta. Aika veemäistä kun ei ole kunnolla tullut rahaa puoleentoista kuukauteen. Onneksi on mies eikä ole tarvinnut olla nälässä. Olen miettinyt yksinhuoltajia ja muutenkin tiukasti eläviä paljon. Huh kyllä tämä penninvenyttäminen käy hermojen päälle ja mulle tämä on väliaikaista. Mitä jos tätä jatkuisi vuosia? En tiedä miten kävis.
Jos tilanne jatkuu niin opit toimimaan käteistaloudessa ja pitämään käteisenä varakassaa.[/quot Oli mulla sen verran että selvisiin omasta osuudestani asuntolainasta(500 e),
vakuutuksista ja muista laskuista sekä joulusta. Onneksi helmikuussa alkaa työt taas.
Vierailija kirjoitti:
Itse odottelen liiton rahoja joulukuulta. Aika veemäistä kun ei ole kunnolla tullut rahaa puoleentoista kuukauteen. Onneksi on mies eikä ole tarvinnut olla nälässä. Olen miettinyt yksinhuoltajia ja muutenkin tiukasti eläviä paljon. Huh kyllä tämä penninvenyttäminen käy hermojen päälle ja mulle tämä on väliaikaista. Mitä jos tätä jatkuisi vuosia? En tiedä miten kävis.
Yksinhuoltaja kerron sinulle sen verran, että menot on suhteutettu tuloihin niin, että tulot kattavat menot tulojen laskiessakin esim. työttömyyden osuessa kohdalle. Sairauden osalta olen vakuutettu niin hyvin kun se vaan on mahdollista. Säästöjä on sen verran, että ne kattaa muutaman kuukauden menot, myös ne yllättävät. Ennustettavuuttahan ei ole, mutta luottoa löytyy kyllä että yksinhuoltajankin pärjää että ei tarvitse auttamatta nälästä kärsiä kun ei ole sitä miehen palkkapussia taloudessa.
Onko rahat siis tilillä jo heti seuraavana päivänä kun päätös on annettu? En oikein ymmärrä tuota systeemiä sitten millään..
Tänään näkyy olevan käsittelyssä vasta 31.12 tulleet hakemukset (paikkakunta Hämeenlinna) eli kyllä ne maksut ihmisille on myöhässä.
Kun tt-tuki myönnetään (päätös esim ma. Niin se menee maksatukseen joka maksaa sen ti eli rahat ovat tilillä ti tai ke, riippuen onko sama pankki).