vauva 3 kk ja nyt ensikertaa isän hoidossa 2 tuntia
Jätin 3 kk vanhan vauvan isänsä kanssa ensimmäistä kertaa kahden kampaamokäynnin ajaksi. Viimeksi olin käynyt kampaajalla ennen plussaa ja tyvi oli venähtänyt aivan karsean näköiseksi. Mies lupasi hoitaa vauvaa ja oli ilahtunut kun sai viettää vauvan kanssa aikaa. On ollut vauvan syntymän jälkeen reissutöissä ja käynyt yksittäisiä päiviä kotona minun yksin hoitaessa lapsia.
Palatessani kotiin niin kuulin jo ulos asti vauvan huudon. Mies huusi minulle naama punaisena että missä oikein viivyin ja kuinka hän ei saa koskaan levätä. Tyrkkäsi vauvan minulle ja häipyi ovet paukkuen ulos. Nyt olen koko päivän ja illan yrittänyt rauhoitella säikkyä vauvaa joka ei millään meinaa nukahtaa. Normaalisti leppoisa vauva vaikuttaa hermostuneelta.
Kyllä kaduttaa että jätin vauvan isälle...
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi todellakaan aiemmin pitänyt jättää. Ainakaan noin pitkäksi aikaa.
Mutta tsemppiä ap. Tai olla vaan alkushokki:) kyllä se isä roolinsa löytää kun lapsi saa jalat alleen.Milloin se isä sitten kelpaa vauvaa hoitamaan? Ei ihme jos miehellä on isän rooli hukassa jos ei äiti ikinä edes anna mahdollisuutta opetella.
No hoitaahan se isä kaiken kotonaoloajan ja vähintään vuorotellen. Kyse on noin pienen äidin tarpeesta. Jos ette tiedä- lukekaa(luotettavasta lähteestä). Miksi on niin tärkeää, että isä olisi lapsen kanssa kahden siinä äidin ja lapsen symbioosivaiheessa? Lapsuus on pitkä ja isän rooli on vahvrmpi toisissa vaiheissa äidin toisissa. Suurimman osan ajasta tasaväkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi todellakaan aiemmin pitänyt jättää. Ainakaan noin pitkäksi aikaa.
Mutta tsemppiä ap. Tai olla vaan alkushokki:) kyllä se isä roolinsa löytää kun lapsi saa jalat alleen.Milloin se isä sitten kelpaa vauvaa hoitamaan? Ei ihme jos miehellä on isän rooli hukassa jos ei äiti ikinä edes anna mahdollisuutta opetella.
No hoitaahan se isä kaiken kotonaoloajan ja vähintään vuorotellen. Kyse on noin pienen äidin tarpeesta. Jos ette tiedä- lukekaa(luotettavasta lähteestä). Miksi on niin tärkeää, että isä olisi lapsen kanssa kahden siinä äidin ja lapsen symbioosivaiheessa? Lapsuus on pitkä ja isän rooli on vahvrmpi toisissa vaiheissa äidin toisissa. Suurimman osan ajasta tasaväkistä.
Jos se isän mukana olo olisi vauvavaiheessa tuhoisaa lapsen kehiyksen, lapsen ja äidin symbioosin yms. kannalta, niin eiköhän neuvoloissakin kiellettäisi isiä osallistumasta vauvansa hoitoon...
meillä näin kirjoitti:
Palatessani kotiin niin kuulin jo ulos asti vauvan huudon. Mies huusi minulle naama punaisena että missä oikein viivyin ja kuinka hän ei saa koskaan levätä. Tyrkkäsi vauvan minulle ja häipyi ovet paukkuen ulos.
Olisin Ap todella huolissani tuosta miehen käytöksestä. Ovia ei paiskota, pää punaisena ei huudeta toiselle. Aikuiset osaa riidellä vähän sivistyneemmin. Tuo kuulostaa todella ikävältä, mies syyllistää sinua että viivyit ja sitten lopputuloksena on säikky vauva. Voi olla että tolla yrittää pelata sua kans jäämään kotiin koko ajan, ettet uskaltaisi lähteä ja jättää häntä uudestaan lapsen kanssa. Nyt keskustelette ja sovitte, että mies alkaa ottaa isompaa roolia vauvan hoidossa, kaksi vikkkoa poissaolon pitäisi onnistua sinulta joka viikko. Monet äidit käy vaikka jumpassa tai muussa harrastuksessa kerra-pari viikossa ja sinä aikana isät hoitavat lapsensa hyvin. Lisäksi myös monet järkäävät aikaa niin, että toinen vanhemmista on vauvan kanssa kun toinen vaikka ulkoilee taaperon kanssa, taaperollekin tekee hyvää välillä jakamaton huomio.
Vierailija kirjoitti:
meillä näin kirjoitti:
Palatessani kotiin niin kuulin jo ulos asti vauvan huudon. Mies huusi minulle naama punaisena että missä oikein viivyin ja kuinka hän ei saa koskaan levätä. Tyrkkäsi vauvan minulle ja häipyi ovet paukkuen ulos.
Olisin Ap todella huolissani tuosta miehen käytöksestä. Ovia ei paiskota, pää punaisena ei huudeta toiselle. Aikuiset osaa riidellä vähän sivistyneemmin. Tuo kuulostaa todella ikävältä, mies syyllistää sinua että viivyit ja sitten lopputuloksena on säikky vauva. Voi olla että tolla yrittää pelata sua kans jäämään kotiin koko ajan, ettet uskaltaisi lähteä ja jättää häntä uudestaan lapsen kanssa. Nyt keskustelette ja sovitte, että mies alkaa ottaa isompaa roolia vauvan hoidossa, kaksi vikkkoa poissaolon pitäisi onnistua sinulta joka viikko. Monet äidit käy vaikka jumpassa tai muussa harrastuksessa kerra-pari viikossa ja sinä aikana isät hoitavat lapsensa hyvin. Lisäksi myös monet järkäävät aikaa niin, että toinen vanhemmista on vauvan kanssa kun toinen vaikka ulkoilee taaperon kanssa, taaperollekin tekee hyvää välillä jakamaton huomio.
Niin siis kaksi tuntia pitäisi onnistua vaikka joka viikko, ei tietenkään kaksi viikkoa joka viikko :D
Vierailija kirjoitti:
Mä jätin kanssa 3 kk iäkäisen isänsä kanssa illaksi, kun menin yksiin juhlin. Kun tulin kotiin, niin vaiva nukkui tyytyväisenä sängyssään, ja mies omassaan. Ei ollut sotkuistakaan :-)
No hyvä, että vaiva ei vaivannut sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin jätin 3 kk vauvan isän hoivaan. Olivat sukulaisissa pitkän viikonlopun to-su, ja minä sain omaa aikaa. Vähän mies päivitteli kotiin palattuaan, kun hänen piti aivan itse hoitaa vauva, eivätkä sukulaiset siihen puuttuneet. Maailman paras isä ikinä.
Ei varmaan kauheesti apta lohduta...
Ap:nkin olisi varmasti kannattanut antaa isän osallistua vauvan hoitoon heti syntymästä alkaen, niin moiselta kamapaamokäynnin tuohtumukselta olisi vältytty.Meillä isä oli mukana 100 % heti syntymästä lähtien. Mutta kun ne naiset tahtoo omia vauvat, eikä anna isien edes tutustua jälkikasvuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on siis kaksi lasta, hoiti esikoista vauva aikana vähän koska vauvalla oli koliikki, mutta nyt taaperon kanssa tulee hyvin toimeen ja viettävät aikaa kaksistaankin.
Jotenkin luulin, että kyllähän se vauvankin kanssa tulee toimeen jos uhmaikäisen kanssa onnistuu.
Miksi isä ei pystynyt huolehtimaan koliikkilapsestaan?
Jos isän ei ole äidin toimesta 3 kk aikana lapsen syntymän jälkeen annettu huolehtia jälkikasvustaan yksin, niin miten voi olettaa, että silloin 3 kk onnistuu yks kaks parin tunnin äidin kampaamokeikka.
Meidän lapsen ensimmäisen kylvetyksen ja vaipanvaihdot hoiti isä, kun minä makasin sängynpohjalla sektiosta juuri selvinneenä. Osallistui täysillä, ei ollut mikään äidin pikku apulainen. Lapsen ollessa 2 viikkoa kävin jo parin tunnin "reissulla" kampaajalla ja kaupoilla. Kyllä isä osasi hoitaa.
Ylipäätään ihmettelen sitä miksei joissakin perheissä oteta isiä heti synnäriltä alkaen osallisiksi vauvan hoitoon. Se on miehen lapsi, mies on lapsen laillinen huoltaja, ei mikään kiireapulainen.
Meillä mies aloitti lapsemme hoitamisen todella luontevasti heti syntymän jälkeen. Näppärästi vaihtoi vaipat, kuunteli hoitajien ohjeistukset hoitoon liittyvissä asioissa ja kotona heti ekasta päivästä alkaen hoivasi poikaansa ihan yhtälailla kuin minäkin.
Yhdessä se lapsi hankitaan, joten yhdessä sitä myös hoidetaan.