Miehen oikeus osallistua perhesuunnitteluun
Olen viime aikoina seuraillut noita tahallisia "vahinko"raskauksia käsitteleviä ketjuja, ja niissä on tullut yllättävän paljon suorastaan mykistäviä kommentteja vastaan. Palstamammat ovat kommentoineet sankoin joukoin muun muassa seuraavin tavoin tilannetta, jossa nainen on salaa kumppaniltaan lopettanut pillereiden syönnin, ja tullut sitten raskaaksi:
- Ei se nainen yksin raskaaksi tullut, kyllä se mies oli yhtä osallinen kun sitä pani
- Jos mies ei muka halua lapsia, miksi ei vedä piuhoja poikki
- Miehen oma moka, mitäs jätti ehkäisyn naisen harteille
Erityisesti jälkimmäisin kommentti on puistattava. Miksi naiset alentavat itse itsensä vajaan pikkulapsen asemaan? Jos pariskunta yhdessä tulee siihen tulokseen, että kokeillaan hormonaalista ehkäisyä, on kahden tervepäisen aikuisen parisuhteessa voitava luottaa siihen, että toinen niitä parhaansa mukaan syö. Jos nainen ei halua syödä pillereitä syystä tai toisesta, avaa silloin suunsa, jotta mies tietää käyttää kondomia. Eri asia on, jos mies ei edes tiedustele naisen ehkäisyvalmisteiden käyttöä, eikä käytä kumia. Kyse ei normaalissa parisuhteessa kuitenkaan ole siitä. Hormonaalinen ehkäisy ei kaikille sovi, mutta se ei oikeuta valehtelua ja kieroilua.
Harva tuomitsee naisen, joka tekee abortin esim. opiskeluvuosinaan, koska elämäntilanne ei ole sopiva tai suhde poikaystävän kanssa ei ole vielä kovin vakaalla pohjalla. Miksi miehellä on vain kaksi vaihtoehtoa - joko olla aina valmis tekemään lapsia jokaisen naisen kanssa, jonka kanssa harrastaa seksiä, tai laittaa piuhat poikki? Miksi mies ei saisi säilyttää hedelmällisyyttään, vaikka lykkäisikin lapsenhankintaa nuoruutensa vuoksi, tai siksi, ettei jostain muusta syystä halua sillä hetkellä nykyisen kumppaninsa kanssa lapsia, tai kyseisen naisen kanssa ollenkaan? Naisen velvollisuus on yrittää lapsia vakaassa elämäntilanteessa turvallisen ja pitkäaikaisen miehen kanssa. Nykyaikaisen naisen oikeus on harrastaa seksiä ennen avioliittoa ja muutoinkin kuin lisääntymistarkoituksessa, ja naisen vapautta tukevat monet lääketieteen edistysaskeleet. Naisella on oikeus ja velvollisuus päättää lapsilukunsa omien voimavarojensa ja kiinnostuksensa mukaan. Miksi miehen velvollisuus on olla valmis perhe-elämään jokaisen panemansa naisen kanssa, tai olla hankkimatta lapsia kenenkään kanssa? Miksi miehen on pakko jaksaa arkea niin monen lapsen kanssa, kuin nainen sanelee? Jokainen nainen voi miettiä, olisiko todella ollut valmis yllätyslapseen kaikkien niiden kanssa, joiden kanssa on elämänsä aikana harrastanut seksiä.
Niin miehellä kuin naisella on myös oikeus varautua mielenmuutoksiin. Puolet avioliitoista päätyy eroon. Ajatus vaikkapa yhdestä lisälapsesta voi tuntua myöhemmin yllättävien elämänmuutosten myötä hyvältä.
Tiedän, että sterilisaation myötä siittiöitä voidaan pakastaa, jotta lastensaanti tulevaisuudessa olisi mahdollista. Ymmärrän kuitenkin, jos ajatus pakastetuista sukusoluista tuntuu monien mielestä turvattomalta - mitä jos jokin menee pieleen? Vauvan tietoinen yritys voi olla tunteellista ja paria lähentävää puuhaa, mutta pakastettujen sukusolujen käyttäminen tekee siitä väkisinkin kliinistä. Samaten sterilisaatio saattaa tuntua silloinkin melko turhalta, jos suunnitelmiin joka tapauksessa kuuluu lapsia vaikkapa kymmenen vuoden kuluessa olosuhteiden ollessa toisenlaiset.
On totta, että harrastaessaan seksiä mies ottaa aina vahinkoraskauden riskin, samalla tavalla kuin nainenkin. Se ei kuitenkaan tee siitä, jos nainen valehtelee ehkäisystä, mitekään hyväksyttävää. Se ei poista niiden miesten kokemaa vääryyttä, joita on huijattu. Mies ei välttämättä koskaan saa tietää, onko kyseessä ollut oikea vai tahallinen vahinko, eikä nainen joudu koskaan minkäänlaiseen vastuuseen petoksestaan, mutta se ei tee tuosta petoksesta mitenkään vähemmän halveksuttavaa. Harmillista on myös, että näiden ihmissaastojen vuoksi myös oikeiden vahinkojen tapauksessa moni rehti ja tervepäinen nainen saattaa saada epäilyjä osakseen, sillä niin yleisiä tekovahingot ovat. On totta, että jos lapsi olisi täysi katastrofi, eikä lasta koskaan halua, on parempi laittaa piuhat poikki. Ja on totta, että fiksu mies käyttää aina kumia, sillä hän tietää sen, että naiset voivat olla petollisia. Useimmat miehet eivät kuitenkaan törmää elämässään näihin psykopaattinaisiin, ja he voivat luottaa siihen, että kumppani, joka sanoo syövänsä e-pillereitä, todella näin tekee. Harva sitä haluaa omasta rakkaastaan ajatella pahinta, ja normaaliin parisuhteeseen kuuluu se, että toiseen voi luottaa. Myös miehellä, jonka elämältä ei menisi pilalle yllätyslapsen myötä, on silti oikeus osallistua perhesuunnitteluun - ilmaista halunsa olla saamatta (vielä/enempää) lapsia ja luottaa siihen, että kumppani kunnioittaa hänen mielipidettään.
Laki, jonka mukaan lapsen biologisella isällä on elatusvelvollisuus, on tehty suojelemaan lapsen asemaa tilanteissa, joissa isä luikkii käpälämäkeen ja jättää raskaana olevan vaimonsa, joka on ryhtynyt lapsentekoon siinä uskossa, että lapsi saa varttua kahden aikuisen taloudessa, tai vaihtoehtoisesti tullut oikeasti vahingossa raskaaksi. Sitä ei ole laadittu siksi, jotta päätäntävalta lapsiluvusta saataisiin siirrettyä kokonaan naiselle. Ikävä kyllä laki sellaisenaan tukee myös tuollaista huijaamista, joka ei ole kyseisen lain hengen mukaista, mutta tuskinpa tuota olisi muutoinkaan saatu muotoiltua niin, että alkuperäinen tarkoitus toteutuisi.
Ja ei, en ole mies (jos sillä on merkitystä, monen mielestä miehellä ei ole näissä asioissa mielipiteeseen oikeutta). Olen tervejärkinen, tasapainoinen naisihminen.
Kommentit (91)
Mitähän sanoo nainen(tarkoitan tyttöystävä, vaimo tms. elämänkumppani, EI yhdenillan juttu)jos mies haluaa joka kerta käyttää kumia vaikka nainen syö e-pillereitä/käyttää muuta ehkäisyä? Tarkoitan sitä että itsestäni tuollainen olisi tuntunut oudolta ja siltä ettei mies luota minuun. Olisin kieltämättä ihmetellyt. Päädyimme itse suhteen alussa sukupuolitauti testien jälkeen siihen että minä syön ehkäisypillereitä, tällöin miehen halu käyttää siitä huolimatta kumia olisi ihmetyttänyt ja tuntunut lähinnä ärsyttävältä, ns. luottamuksen puutteelta. Minä olen täysin aloittajan puolella, en käsitä miksi OMAN PUOLISON petkuttama mies on itse syypää jos ehkäisystä sovittu.. Yhdenillanjutuissa tms. asia eri, silloin miehen oma moka jos ei käytä kondomia!
Minä en olisi ikinä antanut miehelle oikeutta "perhe"suunnitteluun, koska minähän ne lapset olisin kantanut, synnyttänyt ja varmasti suurelta osalta myös kasvattanut. Minä sanoin napakasti heti alusta, että minähän en sitten lapsia tee; jos sellaisia haluat, mene ja tee ne jonkun toisen kanssa. Mies ei mennyt vaan jäi, ja yhteistä elämää on takana jo yli neljännesvuosisata. Hän on yhtä tyytyväinen kuin minä siihen, että elämäämme ei ole kuorrutettu turhilla huudoilla ja kiljumisilla eikä murjottavilla teini-ikäisillä. Ei ole tarvinnut valvoa huolissamme kenenkään kotiintuloja eikä hoidella anoreksioita eikä huumeongelmia. Olemme tavattoman tyytyväisiä elämäämme juuri näin.
"Lapset ovat av(i)oseksin ongelmajätettä" tokaisi häissäni ollut kaverini, joka oli eroamaisillaan. Näin jälkikäteen ajatellen kyllä heppu oli viimeisen päälle oikeassa.
M35 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M35 kirjoitti:
Mahtavaa tekstiä lukea :)
Noin 80% tämänkin ketjun naisista hyväksyy valehtelun ja petoksen, mutta olla armias kun pamahtaa omalle kohdalle mies, joka valehtelee tai pettää edes jollain tasolla, niin voi helvetti sitä mekkalan määrää.Miten te voitte oikeasti olla noin helvetin sokeita näkemään asioita?Tosiaan lapsellakin on oikeus isään ja pojalla nyt varsinkin isoa tarvetta.Mutta kyllähän maatuska tarvitsee oman nuken mitä esitellä sukulaisille, vitut siitä mitä lapsi tai isä miettii asiasta.Tosin tälläiset jutut yleensä päätetään kaverien kanssa illanistujaisissa, tai isomman siskon kanssa saunassa, joten ymmärrän ettei järjellä ole mitään tekemistä näiden valintojen kanssa.
80% hyväksyy? Kerropas ihan tarkalleen ketkä kaikki naiset (mistä tiedät kuka vastaaja on nainen) tämän hyväksyvät. Lasket sieltä nyt jokaisen viestin mukaan, jossa lukee "hyväksyn", sitten lasket prosentin kokonaisviestimäärästä. Ja mielellään ilmoitat "jaa" vastanneiden viestien numerot, niin voimme tarkastaa tuloksen.
Mitä väliä sillä on vaikka laskisin kaikki ja olisin täysin oikeassa.Tulet seuraavassa viestissä kieltämään kaiken ja haukut minut sairaaksi.Ei taida maksaa vaivaa :D
Heität siis väritettyä mutu-paskaa, kun et tarkasta tietojasi. Oletko kenties sukua Stubbille? Sekin keksii lukuja päästään ja ei näe siinä mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän sanoo nainen(tarkoitan tyttöystävä, vaimo tms. elämänkumppani, EI yhdenillan juttu)jos mies haluaa joka kerta käyttää kumia vaikka nainen syö e-pillereitä/käyttää muuta ehkäisyä? Tarkoitan sitä että itsestäni tuollainen olisi tuntunut oudolta ja siltä ettei mies luota minuun. Olisin kieltämättä ihmetellyt. Päädyimme itse suhteen alussa sukupuolitauti testien jälkeen siihen että minä syön ehkäisypillereitä, tällöin miehen halu käyttää siitä huolimatta kumia olisi ihmetyttänyt ja tuntunut lähinnä ärsyttävältä, ns. luottamuksen puutteelta. Minä olen täysin aloittajan puolella, en käsitä miksi OMAN PUOLISON petkuttama mies on itse syypää jos ehkäisystä sovittu.. Yhdenillanjutuissa tms. asia eri, silloin miehen oma moka jos ei käytä kondomia!
Jaa. Meillä oli tuollainen järjestely useamman vuoden, että minä söin pillereitä ja mies käytti kortsua. Ei se meille mikään epäluottamuksen osoitus ketään kohtaan ollut (eipä käynyt mielessäkään että näinkin voisi ajatella). Fakta vain on se, että yksikään ehkäisymenetelmä ei ole 100 % varma. Lapset meidän elämäntilanteeseen olisivat olleet pinimuotoinen katastrofi, joten niitä ei todellakaan haluttu. Siksi kaksi ehkäisymenetelmää.
On hyvä syy ihmetellä, miten mies ei toistuvien "vahinkojen" jälkeenkään vielä hoitanut ehkäisyä omalta osaltaan.
Viittaan siis tuohon ketjuun, jossa vaimo on taas "vahingossa" raskaana.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi miehellä on vain kaksi vaihtoehtoa - joko olla aina valmis tekemään lapsia jokaisen naisen kanssa, jonka kanssa harrastaa seksiä, tai laittaa piuhat poikki? "
Miehellä on vaihtoehtoina myös kortsun käyttäminen tai pitäytyminen seksistä.
Ainoaksi jää pitäytyminen seksistä, sillä jos kortsu repeää baaripanon kanssa joka on salaa vauvakuumeinen, siinä ei ole laillisia keinoja estää epätoivottua isyyttä. Minulla kävi onneksi säkä, kun ei "napsahtanut", mutta kyllä kummasti säikäytti kun nainen ilmoitti "en aio tehdä mitään asian eteen, tulee jos on tullakseen".
Näin miehenä on mahtava nähdä miten nainen osaa kieltää asioita ja miten nainen omaa aina oikeuden olla oikeassa...Otetaan esimerkki..
Minä M35 tulen istumaan iltaa ja seurassani on kaksi naista.Kerron tarinan miten olen pimittänyt tietoa "putkieni katkaisusta" kolmen vuoden ajan naiseltani ollessani suhteessa hänen kanssaan.Naiseni painostuksesta johtuen, jouduin kertomaan etten voi saada lapsia ja nainen haukkui minut aivan pystyyn ja kertoi minun varastaneeni kolme vuotta hänen elämästään.
Tähän nämä kaksi naista yhtyisivät täysin ja syyllistäisivät minut seinäryijyksi asti.Minä olisin iso ja paha, vittumainen sikakin vielä päälle.Ja miten herrasmies ei IKINÄ KOHTELISI NAISIA NOIN!.
Esimerkki 2.
Minä M35 tulen istumaan iltaa ja seurassani on kaksi naista.Kerron tarinan miten nainen on pimittänyt tietoa "putkiensa katkaisusta" kolmen vuoden ajan minulta ollessani suhteessa hänen kanssaan.Minun painostuksestani johtuen, nainen nainen kertoi asiasta sanoen ettei voi saada lapsia.Haukuin hänet pystyyn ja kerroin hänen varastaneeni kolme vuotta elämästäni.
Tähän kaksi naista sanoisivat:Itsehän olet valintasi tehnyt ja ei nainen ole mikään synnytyskone.Kyllä naisella pitää olla täysi oikeus päättää aisoistaan.Sitten saisin vielä kuulla miten moukka ja nysväri olen, kun vielä olen mennyt haukkumaan ja ärhentelmään hänen edessään.
Kysymys..Miten tämä homma voi aina mennä näin päin :).Eihän tuo ole edes mikään sukupuoleen liittyvä kysymys.Eikö sitä pitäisi aina olla vääryyttä vastaan, eikä vaan puolustaa sokeasti naisten "oikeuksia".Tälläkin palstalla löytyy onneksi poikkeuksia, mutta 79,9% tuntuvat olevan aika pihalla..
Minusta omasta sterilisaatiostaan ei saisi valehdella toiselle, muttei sitä tarvitset toitottaa. Kertoo siinä samalla, kun käydään peruskeskustelu esimerkiksi mahdollisista lapsihaaveista. Lapsia haluamattomana käyn tämän keskustelun aika pian. Jos kolmeen vuoteen ei ole asia tullut puheeksi, niin ihmetyttää.
M35 kirjoitti:
Näin miehenä on mahtava nähdä miten nainen osaa kieltää asioita ja miten nainen omaa aina oikeuden olla oikeassa...Otetaan esimerkki..
Minä M35 tulen istumaan iltaa ja seurassani on kaksi naista.Kerron tarinan miten olen pimittänyt tietoa "putkieni katkaisusta" kolmen vuoden ajan naiseltani ollessani suhteessa hänen kanssaan.Naiseni painostuksesta johtuen, jouduin kertomaan etten voi saada lapsia ja nainen haukkui minut aivan pystyyn ja kertoi minun varastaneeni kolme vuotta hänen elämästään.
Tähän nämä kaksi naista yhtyisivät täysin ja syyllistäisivät minut seinäryijyksi asti.Minä olisin iso ja paha, vittumainen sikakin vielä päälle.Ja miten herrasmies ei IKINÄ KOHTELISI NAISIA NOIN!.
Esimerkki 2.
Minä M35 tulen istumaan iltaa ja seurassani on kaksi naista.Kerron tarinan miten nainen on pimittänyt tietoa "putkiensa katkaisusta" kolmen vuoden ajan minulta ollessani suhteessa hänen kanssaan.Minun painostuksestani johtuen, nainen nainen kertoi asiasta sanoen ettei voi saada lapsia.Haukuin hänet pystyyn ja kerroin hänen varastaneeni kolme vuotta elämästäni.
Tähän kaksi naista sanoisivat:Itsehän olet valintasi tehnyt ja ei nainen ole mikään synnytyskone.Kyllä naisella pitää olla täysi oikeus päättää aisoistaan.Sitten saisin vielä kuulla miten moukka ja nysväri olen, kun vielä olen mennyt haukkumaan ja ärhentelmään hänen edessään.
Kysymys..Miten tämä homma voi aina mennä näin päin :).Eihän tuo ole edes mikään sukupuoleen liittyvä kysymys.Eikö sitä pitäisi aina olla vääryyttä vastaan, eikä vaan puolustaa sokeasti naisten "oikeuksia".Tälläkin palstalla löytyy onneksi poikkeuksia, mutta 79,9% tuntuvat olevan aika pihalla..
Kivat tarinat. Mitään yhteyttä reaalimaailmaan en noissa osaa nähdä.
M35 kirjoitti:
Esimerkki 2.
Ai nyt ei enää luvut riitä, nyt keksitään jo tilanteita. Nämä sinun esimerkkisi, kuten aiemmin heittämäsi luvutkin, ovat jälleen kerran mielikuvituksesi tuotetta. Älä kirjoittamaan fiktiivisiä romaaneja tai lasten kirjoja. Niissä mielikuvitus on hyvästä, toisin kuin "faktana" esiteltävissä numerotiedoissa. ;)
En lukenut koko ketjua, toivottavasti ei tule toistoa kovin paljon.
Pisti silmään tuo " niin yleisiä nuo tekovahingot ovat".
Mistä tiedät?
Olen vanhempi naishenkilö enkä ole kuullut elämäni aikana kuin yhdestä tapauksesta. Toki ymmärrän ettei niistä huudella mutta silti ihmettelen että ovatko yleisiä.
Minä en oikein usko.
Väärin se on ilman muuta tahallaan huijata.
Mutta kyllä on myös niin että joka kerta kun mies vehkeensä naiseen pistää, on mahdollista että tulee isäksi.
Se vaan on niin.
Aina on mahdollista että ehkäisy pettää.
Olisi kai sitten aina baaripanoltakin kysyttävä että jos ehkäisystä huolimatta tulet raskaaksi , niin teetkö abortin.
Ellei nainen suostu niin jättää sitten panematta.
100 % varmuutta ei vain ole.
Ja lapsen näkökulmasta ei ole merkitystä siittämishetken olosuhteista.
Ihminen useimmiten haluaa tietää ketkä ovat biologiset vanhemmat ja lapsessa on puolet kummastakin vanhemmasta.
Juu tuo onkin eri asia kun asia molemmille ok ja lapsi olisi kummallekin ollut epätoivottu. Itse tarkoitin lähinnä sitä kun jotkut täällä neuvovat että miehen täytyy AINA käyttää kondomia jos lapsi olisi epätoivottu VAIKKA olisi yhdessä sovittu että vain se yksi ehkäisymenetelmä on tarpeen.
M35, kuulostat todella katkeralta. En jaksa uskoa tuohon pikkusatuusi, veikkaan, että vain tuo ensimmäinen juttu tapahtui. Onhan se väärin pimittää toiselta tuollainen tieto, oli sukupuoli mikä tahansa. Mutta nuo sinun naurettavat prosenttilukusi, huh huh :D Sinun mielestäsi miehellä pitäisi olla oikeus pakottaa nainen aborttiin? Vai miehellä olla oikeus vapautua elatusmaksuista ja heittää nakki veronmaksajille? Eikö sinunkin kannattaisi ensisijaisesti kampanjoida miesten e-pillereiden puolesta? Mies voisi rauhassa olla luottamatta aina niin kataliin naisiin ja huolehtia ehkäisystä itse. Voisi olla jopa ilman sitä kamalaa kumia.
Vierailija kirjoitti:
M35 kirjoitti:
Esimerkki 2.
Kivat tarinat. Mitään yhteyttä reaalimaailmaan en noissa osaa nähdä.
No se ei varsinaisesti yllätä minua mitenkään :D
Tarina oli esimerkki, käy yksin monen muunkin tarinan kanssa.Tätä sokeus teemaa tässä yritänkin ratkoa, kun naisille saa monesti vääntää asiaa aivan rautalangasta, mutta ei vaan mene jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Ei miehen tarvitse steriloida itseään, käyttää sitten kortsua. Niin se vain on, että ei mikään ehkäisymenetelmä ole 100% luotettava. Jos tietää, että ei halua lapsia, kannattaa käyttää kahta ehkäisymenetelmää.
Sterilisaatio on vähintään kymmeniä kertoja, ellei jopa 100 kertaa luotettavampi kuin kondomi. Sterilisaatio pettää vain 1 tapauksessa useasta tuhannesta tai ehkä vain 1 tapauksessa noin 10 000:sta. Eli prosentteina sterilisaation ehkäisyvarmuus on luokkaa 99,9%-99,99%. Kondomin varmuus taas on yleensä vain 95%-97% parhaimmillaankin 98-99%.
Toki sitten voi käyttää noiden yhdistelmää, jolloin raskautumisen mahdollisuus on enimmilläänkin vain luokkaa 1/useita satoja tuhansia mutta todennäköisemmin 1/miljooniin. Vaatii silloin oikeasti jo melkoista arpajaisvoittoa, että raskaus saisi alkunsa.
Vierailija kirjoitti:
No, varmasti suurimmassa osassa perheitä sovitaan lasten hankinnasta ja ehkäisyn käytöstä yhdessä.
Mutta sitten on tilanteita, joissa ehkäisy pettää. Tällöin, jos mies ja nainen ovat eri mieltä lapsen pitämisestä, niin naisen mielipiteen on pakko ratkaista. En oikein näe mitään muuta mahdollisuutta, jos halutaan pitää kiinni minimaalisista ihmisoikeuksista, kuten varmaan kaikki haluavat. Ja lasta ei voi synnyttää puoliksi eikä abortoida puoliksi. Näin ollen nykytilanne (=nainen päättää raskauden kohtalosta yksin) on mielestäni ainoa mahdollisuus.
Kaikki naiset eivät halua tehdä aborttia, ja tämä voi selvitä naiselle vasta, kun on siinä tilanteessa (esim. itse koin ennen omia lapsia, että abortti olisi ollut minulle ihan ok ratkaisu, mutta nyt en voi kuvitella tekeväni sitä). Tällaisista asioista ei yksinkertaisesti voi tehdä etukäteen sitovaa sopimusta.
No, sitten on kysymys isyydestä. Jotkuthan ehdottavat, että miehen ei tarvitsisi tunnustaa eikä elättää lasta, jota ei halunnut. Tämä on toki mahdollinen ratkaisu, mutta ainakin meidän hyvinvointivaltiossamme lapsen tulisi sitten saada elatus yhteiskunnalta, mikä taas ei oikein minun oikeustajuuni mene, että me muut kustantaisimme lapsen elatuksen. Tärkeämpänä seikkana kuitenkin on se, että lapsella on mielestäni oikeus tuntea biologiset juurensa ja siksi jos isä on tiedossa niin sitä tietoa ei pitäisi lapselta kieltää. Tämä oikeus tuntea oma historia menee mielestäni yli miehen oikeuden jäädä "lapsettomaksi". Kolmanneksi tällainen järjestely voisi lisätä väärinkäytöksiä, esim. mies muuttaisi mielensä yhdessä alulle saatetun lapsen haluamisesta tai jopa pariskunta yhdessä päättäisi hankkia lapsen puoliksi yhteiskunnan kustannuksella. Siksi mielestäni nykymalli on paras.
Sitten on tapaukset, joissa nainen valehtelee ehkäisyn käytöstä tai käyttää sitä huolimattomasti. Tämä on yksiselitteisesti väärin, mutta kun raskaus on alkanut, niin kaikki ylläsanottu pätee. Koska olisi mahdotonta luoda järjestelmä, jossa tunnistettaisiin nämä tapaukset ja pystyttäisiin erottamaan ne niistä, joissa ehkäisy on oikeasti pettänyt ja niistä, joissa mies on halunnut lasta mutta muuttaa mielensä. Näissä tapauksissa ymmärrän hyvin, että tilanne on miehelle järkytys ja ei-toivottu, mutta en ymmärrä miten asian voisi toisin järjestää (ylläkuvatuista syistä).
Se, että ihmiset vastaavat ko. tilanteessa elävälle miehelle tylysti ja ihmettelevät miksei hän huolehtinut itse ehkäisystä on ikävää, mutta saattaa kummuta juuri siitä turhautumisesta, että tilanne on epätäydellinen, mutta sitä on mahdotonta muuttaa täydelliseksi.
Tekstissäsi tiivistyy hyvin se ongelman ydin. On ihan tutkittu fakta, että naiset yleisemmin päättävät asiat emotionaalisesti loogisuuden sijaan. Tässä ovat oma moraalikäsitys ja biologinen taipumus tunnekuohuihin vaikuttajana urospuolisia lajitovereita enemmän. Poikkeuksia on tottakai, mutta yleisesti asia on näin. Totuus on kuitenkin myös, että toistaiseksi ei ole oikein mitään järkevää vaihtoehtoa tähän naisen 100% päätösvaltaan.
Vierailija kirjoitti:
M35, kuulostat todella katkeralta. En jaksa uskoa tuohon pikkusatuusi, veikkaan, että vain tuo ensimmäinen juttu tapahtui. Onhan se väärin pimittää toiselta tuollainen tieto, oli sukupuoli mikä tahansa. Mutta nuo sinun naurettavat prosenttilukusi, huh huh :D Sinun mielestäsi miehellä pitäisi olla oikeus pakottaa nainen aborttiin? Vai miehellä olla oikeus vapautua elatusmaksuista ja heittää nakki veronmaksajille? Eikö sinunkin kannattaisi ensisijaisesti kampanjoida miesten e-pillereiden puolesta? Mies voisi rauhassa olla luottamatta aina niin kataliin naisiin ja huolehtia ehkäisystä itse. Voisi olla jopa ilman sitä kamalaa kumia.
Katkeruuskortti on vedetty esiin :)..Ei kestänyt montaa hetkeä.Itseni mielestä on sikamaista pettää toista, oli sukupuoli mikä tahansa.Miesten e-pillerit olisivat varmaan aika suosittu tuote ja voisin kyllä mielelläni käyttää niitä.Ja noi esimerkit oli vaan esimerkkejä siitä miten nainen pystyy vaihtamaan mielipidettä ihan oman mielensä mukaan.
Kun nyt hyvät naiset ymmärtäisitte, että vaikka käyttää sitä kumia, syystä tai toisesta se voi pettää. Minulla on takana 42 "kaatoa" ja kahden kanssa kumi petti. Alusta saakka pidin huolen ettei paljaalla vedelty, pl yksi pidempiaikainen suhde jossa nainen todistettvasti käytti pillereitä. Hän olikin ensimmäinen jonka kanssa sai "laskea sisään" mikä kieltämättä tuntui erittäin hyvältä.
Toinen noista välineiden feilaamistapauksista "alistui" ja sanoi että koska mennään katumuspillerille joka tapauksessa, sama se on vedellä loputkin sessiot paljaalla (aika riskiä joka tapauksessa, suht tuntemattoman naisen kanssa...entäs jos hän olisikin huijannut?). Toki maksoin katumuspillerit ja olin hänen kanssaan "kärsimystunnit", siinä hormoonimyrskyn myötä sain vuorotellen kuulla olevani ihana kun jaan ikävän kokemuksen hänen kanssaan ja hetken kuluttua olin maailman suurin paskiainen kun niin pahan olon sain hänelle aikaiseksi.
Toinen taas "mä en aio tehdä asialle mitään" - voisiko joku nainen tuossa vaiheessa kertoa, mitkä olivat minun oikeuteni olla tulematta isäksi kun en sitten millään muotoa olisi halunnut? (enkä onneksi tullutkaan, kävi sisi säkä)
Mitä väliä sillä on vaikka laskisin kaikki ja olisin täysin oikeassa.Tulet seuraavassa viestissä kieltämään kaiken ja haukut minut sairaaksi.Ei taida maksaa vaivaa :D