Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei ihmisillä ole " pahan päivän" varalle rahaa säästössä?

Vierailija
14.02.2006 |

Edes vaikka 50e?

En pystyis kyllä olemaan niin, että rahaa ei olis säästössä, sille varalle että joskus tiukka paikka tulee, esim telkkari tai pesukone hajoaa, tulee yllättävä lasku ym.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nipistin sen kännykkälaskuista, ruoasta, vaatteista, pikkuostoksista, kaikesta mahdollisesta. Kas kummaa. Kahden vuoden päästä tilille oli säästetty pyykkikoneraha.

Yksi hyvä keino säästää huomaamatta rahaa on nostaa veroprosentti yhdellä prosentilla. Ei tule mätkyjä vaan palautuksia ja joulu on pelastettu.

Vierailija
22/43 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kotiäitinä olen ollut viimeiset 4v ja pienistä tuloista olen säästänyt.

siis sinä ja perhe elätte miehen tuloilla, ja sinä jemmaat omat pienet tulosi kokonaan? ei kai muuten voi kotiäiti säästää 20 000 e neljässä vuodessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkään ei olla kunnolla toivuttu ja hyvä kun pärjätään jotenkuten kädestä suuhun tällä hetkellä. Ei ole mahdollisuutta säästellä. Jotakin on takataskussa, mutta lääkkeisiin se olisi tarkoitus pistää, eikä seuraavaa pahaa päivää odottelemaan.

Vierailija
24/43 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen valinnut kotihoidontuen päivähoidon sijaan.

Vierailija
25/43 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan se nyt ihan eri asia säästää vaikka kotihoidontuesta, jos on vain yksi pieni lapsi perheessä, kuin sellaisessa perheessä, jossa on vaikka monta isoa koululaista. Ne pakolliset menot kun ei ole kaikissa perheissä ihan samat.

Vierailija
26/43 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen työtön 2 lapsen yh ja tuloni ovat n. 1400/kk (asumistuki, päiväraha, lapsilisät, elatusmaksut) Makselen siitä vuokran, netin, sähkön, puhelimen, ruoat, vaatteet yms... Ei ole köyhällä mistä säästää, ei edes sitä 50 euroa kuukaudessa!

Vierailija
27/43 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo tuntuu köyhältä,avioero iskee päälle. Ei ole vielä asuntoa,eikä noista edes riitä takuuvuokraan saati muuhun :(

Vierailija
28/43 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenenkään elämästä eli mitä se on ollut.

Vierailija
29/43 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärtäisin sen olevan korvamerkittyä rahaa asuntoon*/sijoittamiseen mikä on kyllä vähän toinen juttu kun pahan päivän varalle... Mietippä kun ostat sen seuraavan asunnon ja sijoitat ko. summan siihen ja sit yks vähemmän kaunis päivä onkin se " paha päivä" ! Jonkin verran menee ennen kun saat rahas asunnosta irti ja entä jos asuntojen hinnat onkin sillon alhaalla etkä saakkaan omia pois? Kannattaako myydä? Mistä rahaa? Pahana päivänä ei välttämättä lainaa saakkaan.

Eli sun raha ei oo pahan päivän varalle tai sitten oot idioottityhmä kuten joku jo ehdotteli.

Vierailija:

Minun 125.000 euroa on myyntivoittoa asunnosta. Eikös se ole mahdollista?

En siis ole idioottityhmä, jos tahkosin tuommoisen summan voittoa. Odottelen nyt korkojen nousua ja asuntojen hintojen laskua ennen kuin satsaan seuraavaan kämppään.

Vierailija
30/43 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Edes vaikka 50e?

En pystyis kyllä olemaan niin, että rahaa ei olis säästössä, sille varalle että joskus tiukka paikka tulee, esim telkkari tai pesukone hajoaa, tulee yllättävä lasku ym.

Vierailija
31/43 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin siis meillä.Yritämme aina pitää tilin tonnin verran plussalla jos tulee jotain yllättävää. Mutta sitä en voi ymmärää miten jotkut säästää erikseen jonkun 100 000 ja katsovat sitä maagista lukua, ettei vaan mene sen ali.

Sitten sitä pahaa päivää ei ikinä tule ja ovat koko elämän kituutelleet surkeasti ja kuolevat jättäen ison perinnön seuraavalle sukupolvelle, jotka sitten pistävät rahat menemään.Tiedän myös monia tälläisia ja elävät tosi surkeasti tyyliin keräävät pulloja ja tilillä miljoona, mutteivat käytä sitä.

Tiedän kyllä että monilla ei ole edes sitä ylimääräistä tonnia tilillä, edes mahdollisuutta säästää. Kyllä meiltäkin on mennyt jo moneen kertaan tämä pieni hätävara nollille.Mutta siitä on taas noustu..

Vierailija
32/43 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä 20 000 ei ole säästetty kotiäitinä olon aikana, aloin säästää jo aiemmin..

5

Vierailija
33/43 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei tarvitse olla jatkuvasti uusia reimatecejä ostamassa ;)

Vierailija
34/43 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma on asiani, mihin rahani käytän. Eikä tuossa ollut koko totuus.

-Se 125.000 euroa pahan päivän varalle säästänyt-

Vierailija
35/43 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on aina jonkun verran säästössä rahaa. Ei nyt ihan 125000e kuitenkaan... ;)

Vierailija
36/43 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskolla on hyväpalkkainen työ (ja yksi lapsi). Silti se valittaa että rahaa ei ole. Itse olen opiskelija (yksi lapsi) ja mulla on jemmarahaa tilillä. Eli säästän kuukausittain suoraveloituksina. Ostan ruokaa tarjouksista, jätän muotiluomukset muiden hartioille ja elän säästeliäästi. Ja teen lapseni kanssa matkoja ja muuta hauskaa.

Vierailija
37/43 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liikaa eineksiä. Itse tehden ruoka tulee edullisemmaksi ja sitä voi pakastaa. En käytä tupakkaa, kahvia, olutta. Ei autoa. Ei ylellisyyksiä. Sitten jää vähän säästöönkin. Harrastan ilmaisia/edullisia juttuja kuten kirjasto ja uimahalli.

Vierailija
38/43 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömän elämää peruspäivärahalla

kotiäidin elämää

palkansaajan elämää

Minulla ei ole ikinä ollut täysin tyhjä pankkitili, vaan köyhinäkin aikoina olen pienistäkin tuloista pystynyt nipistämään aina kympin säästöön pahan päivän varalle. Jos en muuten, niin pulloja keräämällä ja ongella istumalla. Olen virkannut pannulappuja ja kutonut villasukkia myyntiin kirppisten jämälangoista. Tuotot riittää just ja just pienentämään hiukan ruokalaskua....kerännyt syksyllä marjoja. Siitä tienaa parhaiten, just leviävien kodinkoneiden varalle. Mutta pitää olla vähän älyä, taitoa ja kuntoa, jos ei ole, menee aika hikiseksi.

Silti on varmasti elämäntilanteita, joissa säästäminen mahdotonta/hemmetin vaikeaa, vaikka kuinka yrittäisi. Esim. avohoidossa mielenterveyspotilas, perheellinen, sairaspäiväraha lakkaa ja toinen osapäivätöissä niin aika vaikeeks menee. Ja ne vakuutusyhtiöriitatapaukset, kun sairaspäiväraha lakkaa, muttei töihinkään pysty. Takausvelat niskassa jne.....Invalidi, pieni sairaseläke... menoja (esim. lääkkeet) on muttei järin tuloja.

Niitä ei moni hyvinvointiyhteiskuntaan tuudittautunut tajuakaan ennenkuin ne omalle kohdalle räjähtää.

Vierailija
39/43 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertynyt. Tai suurin osa elämää... Vanhana pitäisi sitten tajuta/raaskia niitä säästöjä käyttää. Mummot ja papat vaan eivät taida sitä tehdä.

Vierailija
40/43 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta olen ihmetellyt mihin säästää suuria summia, ilmeisesti perinnöksi lapsille.

Olen vanhainkodissa töissä. Mummojen demetoituessa etsimme sukulaista, jotka hoitaisivat näiden mummojen raha-asioita. Sitten edunvalvojaksi löytyy, joku sisarentyttärentytär, mummolla on muutamalla pankkitilillä 200 000-300 000 euroa ja kun me pyydämme ostamaan mummolle jouluksi uuden oloasun tulee halvin retku, josta ekassa pesussa saumat ratkeaa. Mutta onhan tilillä rahaa kun vaan muistaisi olevansa rikas eikä enää tarvitse jemmata leipäpalaa yöpöydän laatikkoon pahan päivän varalle.