Monta kertaa vuodessa lennät lentokoneella?
Ja kirjoita myös oletko mielestäsi luonnon ystävä :)
Kommentit (119)
Juu, jonkun verran tulee lennettyä. Ehkä 5-10 edestakaista lentoa vuosittain. Kaikki lomamatkoja. Ja kyllä, olen luonnonystävä. Pyrin ekologisuuteen muissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lentänyt kertaakaan yli kymmeneen vuoteen, mutta sillä ei ole mitään tekemistä luonnonystävänä olemisen kanssa. Lentäisin, jos haluaisin. Harmi, ettei kiinnosta matkustaa minnekään, koska lentäminen on ulkomaanmatkailun hauskinta antia.
Onpas. Lentäminen on pahinta mitä yksittäinen ihminen voi luonnolle tehdä.
Väärin. Etkö tiedä mikä on oikeasti pahinta? Lisääntyminen.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna tuli yhteensä 6 lentoa (siis kolme reissua). Kaikki oli ns. huvittelureissuja asuinmaan ulkopuolelle.
Niin ja kyllä pidän itseäni luonnonystävänä.
n. 4-6 lentoa tulee vuodessa. Olen ihan tavallinen ihminen. En mieti jatkuvasti luonnon tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lentänyt kertaakaan yli kymmeneen vuoteen, mutta sillä ei ole mitään tekemistä luonnonystävänä olemisen kanssa. Lentäisin, jos haluaisin. Harmi, ettei kiinnosta matkustaa minnekään, koska lentäminen on ulkomaanmatkailun hauskinta antia.
Nyt oli kysymys minun mielipiteestäni. Se, että minä lennän tai en lennä, ei vaikuta luontoon sitten millään tavalla. Jos minulla olisi tarpeeksi rahaa, ostaisin oman pienkoneen ja lentelisin sillä ihan huvikseni. Ihminen on jo tuhonnut tämän planeetan ja tulee tuhoamaan ihmiskunnan siinä ohessa, joten meidän tekosillamme suuntaan tai toiseen ei ole siinä myräkässä mitään vaikutusta.
Nro 1
Tottakai se vaikuttaa luontoon! Oletko ihan kouluja käymätön?
Maisteri olen. Ja sitä mieltä, että tuho on tehty jo. On aivan turha laskeskella ja paheksua ihmisten lentokilometrejä, kun lentäminen ei tule loppumaan koskaan. Ihmiselämä jatkuu planeetalla sillä ehdolla, että viitisen miljardia ihmistä päästetään välittömästi päiviltä. Eiköhän se seuraava kunnollinen jääkausi hoida senkin asian.
Vierailija kirjoitti:
Pallo kirjoitti:
Kolme meno-paluulentoa, Italiaan, Ranskaan ja Ouluun, kerran Oulu-Helsinki väli eli seitsemän lentoa vuoden aikana. Noita Oulun reissuja olisi voinut tehdä enemmän junalla tai bussilla, nyt menin vain kerran bussilla Ouluun. Italian ja Ranskan lomat olivat kahden viikon mittaisia, yritän välttää sellaisia illaksi kotiin -lentoja. Luonnon ystävä olen, mutta ekojeesusta minusta ei saa tekemälläkään.
Millä perusteella olet luonnon ystävä?
Arkinen elämäni on luontoystävällistä, en omista autoa, kuljen julkisilla, kävellen ja 30 vuotta vanhalla pyörällä sen minkä kuljen. Asun neliöitä ja energiaa hukkaamatta kerrostalossa, en ostele turhanpäiten mitään, lajittelen jätteeni. Kuten sanoin, vältän illaksi kotiin -lentoja, sellaisia nopeita pyrähdyksiä. Käyn mieluummin lentäen kahden viikon lomalla kerran kuin useammalla viikonloppulomalla. Kuten sanoin, ekojeesusta minusta ei saa, enkä aikaani ala kynttilän valossa istuen viettämään. Lennän sen minkä lennän, mutta nekin harkiten. Teen myös matkoja busseilla ja junilla silloin kun se on mahdollista. Olen käynyt maata pitkin kulkien Pietarissa ja Riikassa, neljän viikon Balkanin kierroksen tein busseilla, toki Balkanille lensin. Menin myös junalla Pekingiin, lentäen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lennän 2-3 kertaa vuodessa, ihan huvikseni. Olen jo tehnyt ympäristöteon, mulla ei ole lapsia, lemmikkejä saati autoa. Noiden puuttuminen ei tosin johdu niinkään ympäristöajattelusta kuin siitä etten tarvitse noita mihinkään toisin kuin lomamatkoja.
Mihin "tarvitset" lomamatkoja? Itselleni ainakaan riittää rentoutumiseen kesäisin hyvin varustettu leirintäalue ja talvisin kotimaan laskettelurinne.
Anteeksi vaan, mutta lomasi kuulostaa lähinnä omalta painajaiseltani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten hankkiminen on pahinta, mitä yksittäinen ihminen voi luonnolle tehdä. Lennän 3-4 kertaa vuodessa, ihan pelkkiä lomalentoja huvikseni. Lapsia 0 kpl, mitenkäs ap:llä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä esimerkiksi yksin autolla ajelu on suhteessa pahempaa ympäristön kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lennän 2-3 kertaa vuodessa, ihan huvikseni. Olen jo tehnyt ympäristöteon, mulla ei ole lapsia, lemmikkejä saati autoa. Noiden puuttuminen ei tosin johdu niinkään ympäristöajattelusta kuin siitä etten tarvitse noita mihinkään toisin kuin lomamatkoja.
Mihin "tarvitset" lomamatkoja? Itselleni ainakaan riittää rentoutumiseen kesäisin hyvin varustettu leirintäalue ja talvisin kotimaan laskettelurinne.
Johtuisko siitä että meitä on moneksi, mua ei todellakaan kiinnosta viettää aikaani leirintäalueilla tai ainakin siitä olis rentoutuminen kaukana. Talvilajit ei ole mun juttu. Seuraavaa Euroopan matkaa suunnitellessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko silloinkin, kun matkustetaan ilmastokokoukseen Balille tms.?
Poikkeus vahvistaa säännön. En usko, että kovin moni palstalainen käy ilmastokokouksessa Balilla vaan enemmän lentelee halpamatkoilla ympäri maailmaa, koska se on kivaa.
Balin ilmastokonferenssi muuten aiheutti monessa organisaatiossa verisen kilpailun, kun jokainen pomo ja työntekijä halusi päästä kokoustamaan. Nämä Euroopassa pidetyt konferenssit eivät ole olleet yhtään niin suosittuja.
Mikä on pointtisi? Se, että jos ilmastokokoukseen osallistujien motiivit ovat huonot, niin lentäminen ei olekaan saatuttavaa vai mikä?
Aina löytyy syy lentää, kun oikein tekee mieli päästä kivaan paikkaan. Myös lentämistä vastustaville luonnonystäville.
Se ei tee lentämisestä vähemmän saastuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä esimerkiksi yksin autolla ajelu on suhteessa pahempaa ympäristön kannalta.
Sekin on pahaa vain siksi, että Suomen hallitus ei päästä ympäristöystävällisempiä polttoaineita kunnolla markkinoille, koska haluaa kerätä autoilusta haittaveroja. Saastuttaminen palvelee valtion intressejä tällä hetkellä enemmän kuin saasteettomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisko siitä että meitä on moneksi, mua ei todellakaan kiinnosta viettää aikaani leirintäalueilla tai ainakin siitä olis rentoutuminen kaukana. Talvilajit ei ole mun juttu. Seuraavaa Euroopan matkaa suunnitellessa...
Joskus tuntuu hassulta miten välinpitämättömiä ihmiset ovat luonnon suhteen kun ajattelee kuinka paljon se meille antaa :/ Aina pitää vaan päästä esittämään hienoa ja eurooppalaista ja sanoa, että Pariisi on se oma henkinen koti jne.
Noin 10 kertaa, valitettavasti. Kaikki työmatkoja, joista en voi kieltäytyä. Onneksi reissut ovat vähenemään päin.
Vapaa-ajalla en lennä koskaan, tämä on tietoinen päätös. Jos matkustan, matkustan junalla tai muulla julkisella.
Olen luonnonystävä.
Vierailija kirjoitti:
Juu, jonkun verran tulee lennettyä. Ehkä 5-10 edestakaista lentoa vuosittain. Kaikki lomamatkoja. Ja kyllä, olen luonnonystävä. Pyrin ekologisuuteen muissa asioissa.
Ne muut asiat ovat kärpäsen paska tuollaisen ympäristökuormituksen rinnalla. Olisiko ihan mahdotonta käydä ulkomailla vaikka vain kaksi kertaa vuodessa?
N: 10 lentoa tulee vuosittain.
Koko perheelle paikkojen a ja b välillä n: 40-50.
En ole luonnon ystävä, autoina on iso maasturi ja viritetty avoauto.
Talossa neliöitä niin että viherpiipertäjälle tulee takuulla paha mieli.
Käyn ulkomaan lomamatkoilla 3-5 kertaa vuodessa, yleensä Euroopassa. Näistä yksi on usein reilun viikon mittainen kesäloma, muut pitkän viikonlopun mittaisia kaupunkilomia. Olen luonnon ystävä.
En tiedä miksi minun pitäisi puolustella sinulle matkojani, mutta todetaan nyt, että ilmastojalanjälkeni on muutoin hyvin pieni ja toisaalta matkustaminen on ollut minulle lapsesta saakka SE juttu elämässä. Maailmassa on vielä lukemattomia kohteita, joissa haluaisin käydä.
Vierailija kirjoitti:
n. 4-6 lentoa tulee vuodessa. Olen ihan tavallinen ihminen. En mieti jatkuvasti luonnon tilaa.
Ei sitä jatkuvasti tarvitsekaan miettiä. Silloin vain kun tekee isoja valintoja.
Aina löytyy syy lentää, kun oikein tekee mieli päästä kivaan paikkaan. Myös lentämistä vastustaville luonnonystäville.