Karaokepaniikki, apua tarvitaan tai ura on katkolla
Olen reilu kolmikymppinen uratykki, joka on saanut monen vuoden projektin onnekkaasti päätökseen. Toimitusjohtajakin on niin tyytyväinen, että haluaa järjestää isot projektin päätösbileet jonne on tulossa noin 80 muuta johtajaa ja projektissa mukana ollut asiantuntijaa ympäri maailman. Virallisen osuuden ja illallisen jälkeen tj ilmoitti, että on keksinyt loistavan iltaohjelman, joka vapauttaa tunnelman. Innostukseni karisi äkkiä ja tilalle tuli kauhu ja kylmä hiki kun kuulin, että illallisohjelmana on karaokea. K-a-r-a-o-k-e-a! Jokaisen pääkonttorin työntekijän - siis jokaisen - pitää olla valmis vetämään joku biisi yksin, etenkin minun kun kerran vedin projektiakin.
Olen ehkä taitava projektijohtajana, mutta laulaa en osaa lainkaan. Kuuntelen kyllä musiikkia, mutta en laula tai hyräile mukana. En osaa yhdenkään laulun sanoja, minulla ei ole rytmitajua, en pysy nuotissa enkä ole koskaan harjoitellut karaokea. Koulun kuorostakin minut heitettiin ulos kun hoilotin omiani. Kerroin, että en ikimaailmassa suostuisi laulamaan julkisesti, jolloin tj vastasi, että on muuten vähän pakko jos haluan, että japanislaisvoittoinen yleisö halutaan saada rentoutumaan. Vihjasi samalla mahdollisesta ylennyksestä ja siitä, että sosiaalisen pelin taitaminen on tärkeätä kun harkitaan jatkopestejä yrityksessä. En pelkää yleisön edessä puhumista, mutta laulaminen julkisesti lähes sadan johtajan edessä on yhtä mahdoton ajatus minulle kuin lentäminen kuuhun omia siipiä käyttäen.
Mitäs tässä nyt tarttis tehdä? Tekeydynkö sairaaksi (joo, huono vaihtoehto kun on oma menestynyt projekti kyseessä)? Kurkkukipuakaan on vaikea ajoittaa uskottavasti juuri tuohon tilaisuuteen eikä normaali 'ei' näytä auttavan. Onko olemassa mitään superhelppoa karaokebiisiä, jonka laulutaidotonkin osaa vetää viikon harjoittelulla? Ei nyt ihan lastenlaulu tarvitsisi olla, mutta jos teillä on tiedossa englannin-saksan-tai ranskankielinen, suht helppo ja erittäin lyhyt ja mukaansatempaava laulu, niin otan suurella kiitollisuudella kaikki vinkit vastaan. Pyyhin täällä jo kylmää hikeä otsaltani ensi viikkoa ajatellen.
Kommentit (47)
Olenko mä todella ainoa kommentoija, joka ei todellakaan rupeaisi itseään nolaamaan julkisesti jonkun helvetin nihilisti-karaokefetissipomon vuoksi?
Jos todella palkankorotus jäisi laulamisesta kiinni-saisi mun puolestani jäädäkin. Jessus.
Ei ketään aikuista ihmistä voi vaatia tekemään mitään tuollaista.
Hassua, miten erilaisia ihmisiä me kaikki olemme. Minulle laulaminen ei ole mikään ongelma, mutta esitelmän pitäminen on silkkaa painajaista! :D
Mutta neuvoisin tosiaan aloittamaan jollain ryhmälaululla, se olisi mielestäni jopa parempi tunnelmankohottaja kuin yksinlaulu. Tsemppiä! :)
Jos sun pitää kerran esittää avausbiisi, muuta se esiintymisesi eräänlaiseksi moderaattorina olemiseksi ja kerro vuorossa olevasta illan karaoke-osiosta ja pyydä esiin ensimmäinen esiintyjä jättäen oman laulusi pois.
Laula se "i'm a big big girl, live in big big world..." Vastaa sun miehisyytäsi tosi hyvin. Tai kasvata itsellesi munat ja kieltäydy.
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä todella ainoa kommentoija, joka ei todellakaan rupeaisi itseään nolaamaan julkisesti jonkun helvetin nihilisti-karaokefetissipomon vuoksi?
Jos todella palkankorotus jäisi laulamisesta kiinni-saisi mun puolestani jäädäkin. Jessus.
Ei ketään aikuista ihmistä voi vaatia tekemään mitään tuollaista.
Liike-elämässä on joskus mukauduttava vastenmielisiinkin asioihin. Ja joskus työpaikan säilyminen on tärkeämpää kuin kasvojen säilyminen. Harmillista mutta totta.
Valitse joku Rolling Stonesin biisi, tarvitsee enemmän asennetta kuin äänialaa ja isoja hittejä luulisi löytyvän karaokelistalta. Esim. Satisfaction.
Mites tästä tuli Rouva Ministerin jakso mieleen:-)