Hohhoijaa, eräs teiniäiti kaveri esittää jotain vuoden äitiä
Kaveri sai lapsen 17-vuotiaana. Hän oli jo raskausaikana niin äitiä että. Jos ei olisi tiennyt olisi helposti voinut luulla että hän on vähintäänkin kolmen lapsen äiti.
Esim. jos tupakoin hänen seurassaan, pyysi voisinko mennä hieman kauemmas/tarjoutui menemään itse, koska ei halunnut altistaa vauvaa tupakansavulla. Haloo, vauva oli mahassa? Ei kai se mahan läpi altistu? :D
Aina kun kävimme syömässä oli hän lappu kädessä selaamassa olisiko listalla jotain missä ei ole sitä tätä ja tota. Eikö ne ole vain suosituksia? Sitä paitsi tuskin vauva siihen kuolee jos kerran syö jotain mitä ei raskaana ollessa suositella syötäväksi.
Vauvanvaatteita tai tarvikkeita ostellessa rupesi aina pätemään myyjille tyyliin kertomalla lukeneensa jostain ettei sellaiset tai sellaiset vaatteet ole käytännöllisiä vauvalla ja että löytyisikö jotain tietyn mallista kun on kehuttu että on kätevä pukea päälle. Kai ne myyjät tietää mikä on hyvä ja mikä ei. Tuskin muuten olisivat ko. alalla.
Tuossa nyt vain muutama esimerkki.
Lapsi on nyt vuoden ikäinen. Tämä äiti tekee suurimman osan ruuista itse vaikkei ole mikään keittiöihminen. On kuulemma niin paljon terveellisempää kun ei ole sitä tätä ja tota. Luulisi että lapsi tykkäisi mielummin hyvästä ruuasta vaikka sitten valmiista kun jonkun ei-keittiöihmisen pöperöistä :D.
Lapsella on oma huone. Tuota mihin 1-vuotias tarvitsee omaa huonetta? Voi olla tyhmäkin kysymys, mutta minulla ei ole lapsia niin en yksinkertaisesti ymmärrä.
Tämän kaverin kanssa on täysin mahdotonta käydä esim. bilettämässä koska silloin kun hänellä on lapsivapaata niin mielummin kökkii kotona katsomassa telkkaria herkutellen ja menee aikaisin nukkumaan. Bilettäminen ei kuulemma innosta kun sitten seuraavana päivänä on ihan poikki eikä energia meinaa riittää lapsenhoitoon. Ei kai se niin rankkaa ole? Kyse kuitenkin yhdestä päivästä :D.
Sitten jos on käynyt esim. salilla ja lapsi on ollut sen aikaa lapsiparkissa niin ei viitsi enää samana päivänä viedä lasta esim. isovanhemmille hoitoon ellei ole pakko kun ei tykkää että lapsi on kahdesti päivässä hoidossa etenkin jos toinen kerroista on ns. turhaan.
Yritä tuollaisen kanssa sitten tehdä jotain.
Kommentit (21)
Et taida olla mikään järjen jättiläinen.
En löytänyt tuosta mitään mikä viittaisi siihen että kaverisi yrittäisi leikkiä jotain yliäitiä. Hyvältä, itsestään ja lapsestaan huolta pitävältä äidiltä kuulostaa.
Minun äitini tuli äidiksi 17-vuotiaana ja oli ja on edelleen maailman paras äiti.
Ja tästä nuoren äidin paneutumisesta äitiyteensä kärsii nyt kuka...?
Tuota, ethän oikeasti ole sitä mieltä että pitäisi seistä pönöttää raskaana ollessa jossain tupakansavussa? Tai ehdointahdoin syödä jotain mitä raskaana ollessa ei suositella syötävän?
Tai anna olla... Taidat olla vain tyhmä ja ajattelematon.
Voi kiesus mitä nillitystä. Tuohan kuulostaa just niin hyvältä äidiltä ku voi. Eikä mittää esitä.
Oli provo tai ei, tällaisiä lapsettomia ihmisiä jotka eivät tajua lapsista yhtään mitään löytyy kyllä :D
Jos vain esittää, niin kyllästyy ennemmin tai myöhemmin. Jos ei esitä vaan on oikeasti hyvä äiti, niin sehän on vain hyvä.
Mun mielestä on ihanaa että panostaa äitiyteensä noin, varsinkin kun on 17! Mitä ite oon tuntenut samanikäisiä äitejä niin tuntuu vetävän röökiä ja ovat muutenkin aika välinpitämättömiä.
Ei ole totta tietenkään, mutta jos joku kiihtyvä nyt olisi samaa mieltä aloituksen kanssa, niin tämän tarinan "paha" kuulostaa hyvältä, asiaan paneutuvalta äidiltä, eikä kerrotun perusteella ole mitään syytä moittia nuorta äitiä.
Ap:n ongelma on nyt se, että kaveri on yhtäkkiä ihan eri elämäntilanteessa, mistä ap on varsin harmissaan. Äitinä kaveri tuntuu olevan parasta laatua, mutta ehkä kaveruus nyt on jäämässä taka-alalle, koska ap ei tosiaankaan halua käsittää, millaista on olla pienen lapsen vastuullinen vanhempi.
Harva jaksaa esittää kaksi vuotta jotain mitä ei ole =D.
Jos kaverisi äidiksi tuleminen ei miellytä, hanki uusia lapsettomia kavereita. Ongelma kun lienee se ettei kaverisi ole enää se huoleton teini jonka kanssa voi tehdä mitä huvittaa, silloin kun huvittaa.
Kaverisi kuulostaa hyvältä äidiltä ja aivan tavalliselta sellaiselta. Itse vaikutat tietämättömältä. Ihmiset ovat erilaisia; kaverisi oli selvästi kypsä äidiksi jo nuorena. Sinulla on vielä pitkä matka.
Passiivinen tupakointi on jopa epäterveellisempää kuin aktiivinen. Savu ei mene "masun läpi" vaan verenkiertoon keuhkojen kautta. Moni raskaana oleva myös kärsii pahoinvoinnista savussa. Sikiön hapensaanti heikentyy ihan jokaisella henkosella, jonka äiti vetää joko itse polttaen tai passiivisesti.
Osa ravitsemussuosituksista on sellaisia, että ei sovi syödä jotain (esim. maksaa) liikaa. Sen sijaan osa on aika paljon vakavampia. Jos siinä yhden kerran syödyssä kylmäsavulohessa nyt sitten sattui olemaan se listeria, niin sikiö vammautuu, ei siihen tarvita kylmäsavukalan syömistä päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla mikään järjen jättiläinen.
Teiniäidit on?
Kuulostaa hyvältä äidiltä. Sellasta se on, sinä et ymmärrä kun sinulla ei ole lapsia.