Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikalähtö Helsinkiin töiden perässä! Asuinalueista arvioita

Vierailija
10.01.2016 |

Miehen työn perässä siis lähdetään. Omalla koulutuksellani uskon saavani töitä myös Helsingistä. Tällä hetkellä asumme Oulussa ja meillä ei juurikaan ole kontakteja etelään. Kumpikin on alun perin vielä pohjoisemmasta kotoisin kuin Oulu. Yliopistolla olemme tutustuneet.

Olemme katselleet äkkipäätä alueita Haagasta ja Munkkivuoresta. Rahallinen kipuraja menee näissä neliöhinnoissa. Meillä on kolme lasta, 2, 5, ja 7-vuotiaat. Vanhin on siis ensimmäisellä luokalla, joten hyvä koulu olisi tärkeä.

Heitelkää ihan mitä vain, koska emme tunne juuri Helsinkiä, niin ei tarvitse tod. olla tämä länsisuunta. Siellä ilmeisen kallista verrattuna esim. itään.

Kommentit (331)

Vierailija
321/331 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen lapsen koti on valitettavasti tuplat tuo 300 000 eli 600 000 varautuisin kaivamaan kuvetta. Ei kannata muuttaa!!

Vierailija
322/331 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on kaikki mitä pitää asiasta tietää.

Katsokaa Stadin asunnot -sivulta kartta kaupungin vuokra-asuntojen sijainnista.

Siinä on kuvattu ehdottomasti vältettävät alueet. 

Munkkivuori, jota kysyttiin on ok. Harva alue nykyisin on Helsingissä asumiskelpoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/331 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asun Lauttasaaressa, mutta jos minulla olisi n. 300.000 rahaa asuntoon, jonka pitäisi ola tarpeeksi iso perheelle ja työpaikka olisi Etu-Töölössä, lähtisin tästä länteen Espoon puolelle Länsimetron varteen.

Munkkivuori on kiva kyllä myös, mutta yhteydet hitaat, vaikka kilometreissä ei kaukana keskustasta olekaan. Munkkiniemi on vielä mukavampi paikka, mutta tuolla rahalla sieltä saa vain kaksion.

Jep. Tapiola, Pohjois-Tapiola, Niittykumpu (Tapiolan reunamilla), Mankkaan ja Olari ovat musta tosi kivoja alueita. Matinkylässä ja Leppävaarasta saa sitten edullisemmin, ja ne ovat myös ihan ok alueita, joskaan eivät omasta mielestäni niin kodikkaita. Mut kyllä esim. Olarista saa hyvinkin tuolla 300 tuhannella perheasuntoon.

Vierailija
324/331 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen työn perässä siis lähdetään. Omalla koulutuksellani uskon saavani töitä myös Helsingistä. Tällä hetkellä asumme Oulussa ja meillä ei juurikaan ole kontakteja etelään. Kumpikin on alun perin vielä pohjoisemmasta kotoisin kuin Oulu. Yliopistolla olemme tutustuneet.

Olemme katselleet äkkipäätä alueita Haagasta ja Munkkivuoresta. Rahallinen kipuraja menee näissä neliöhinnoissa. Meillä on kolme lasta, 2, 5, ja 7-vuotiaat. Vanhin on siis ensimmäisellä luokalla, joten hyvä koulu olisi tärkeä.

Heitelkää ihan mitä vain, koska emme tunne juuri Helsinkiä, niin ei tarvitse tod. olla tämä länsisuunta. Siellä ilmeisen kallista verrattuna esim. itään.

Ostakaa etelä-haagasta, munkkivuoresta tai muualta länsi-helsingistä. Myös hinnat ovat olleet kovassa nousussa Kannelmäessä siitä huolimatta että rakennuskanta on aika pitkälle remppaan menevää erittäin pian. Samoin asuntojen hinnat ovat Malminkartanossa olleet nousussa Kannelmäen tavoin. Malminkartanossa on todella hiljaista ja rauhallista nykyään vaikka aiemmin olen lukenut että aluetta on väitetty rauhattomaksi.  Minusta Kannelmäen asema tosin ei ole kiva ja sitratori Kantsussa on myös ruma. Riippuu minkä kokoisen asunnon haluatte. Mitä tulee Haagan ja pohjois-haagan asuntoihin, niin kannattaa ottaa korjauskulut huomioon, koska aika monessa on tulossa putki ja tai sähköremppa.

Lännessä palvelut paranevat Triplan valmistumisen myötä.

Länsi tai etelä on paras. Myös Kumpula ja Vallila ovat kivoja.

Tämä on nyt jonkun ihan maalaisen neuvo.

Mä olen sattumoisin kiertänyt Helsinkiä työni puolesta ristiin rastiin. Malminkartano ja Kannelmäen uusi puoli ovat Helsingin kämäisimpiä paikkoja Jakomäen jälkeen. Reittaisin Kontulat ja Mellunmäetkin yläpuolelle.

Tästä juuri näkee AP sen mistä Helsingin alueissa on kysymys. Ei voi puhua ILMANSUUNNISTA Helsingissä. Kuka vaikkapa haluaisi asua jossain Mellunmäessä ennemmin kuin Jollaksessa. Tarkemmin ajatellen kuka haluaisi asua kummassakaan Haagassa mielummin kuin Kulosaaressa. ILMANSUUNNAT eivät tarkoita Helsingin mittakaavassa yhtään mitään. Kysymys on aina alueista. Idässä, pohjoisessa, lännessä tietyllä tapaa jopa etelässä on paskoja alueita, keskiluokkaisia alueita ja hyviä alueita.

Ongelmaksi ulkopaikkakuntalaiselle tulee löytää sopiva hinta-laatusuhde ja mietittävä mistä tinkisi.

Tässä on budjetti ja huonemäärä lyöty tiskiin. Samoin tiedetään työpaikan sijainti. Nämä neuvot, joita saat on aina tällaisia "meidän alue on kaikkein kivoin, koska en ole muualla Helsingissä asunut"- neuvoja. Ole itse asunut Helsingissä kaikissa ilmansuunnissa Ullanlinnasta Pohjois-Haagaan, Lauttasaaresta Laajasaloon.

Jos mulla olisi 300 000 euroa käytössä, joka sattumoisin on summa, jonka olen omasta rivitaloneliöstäni maksanut, niin keskittyisin siihen mikä on minulle aivan ehdottoman tärkeää. Täällä voi huutaa Kumpulaa tai vaikna Eiraa ihan kuinka paljon vaan, mutta fakta on, että heillä ei ole varaa kumpaankaan. Harvalla on.

Sen sijaan oleellista on tarjota oikeita vaihtoehtoja. Tässä muutama:

asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/9824001#?view=gallery&previousSearchId=3

+pientaloasumista oikealla eliittialueella

+erinomainen koulu ja päiväkoti

+shokki Oulusta muuttaessa varmaan aika pieni

-vähän pussinperä

- yli budjetin, mutta saiskohan tän näinä aikoina 310 k€?

asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/11813940#?view=gallery&previousSearchId=5

+ tämä on oikeaa Haagaa. Myynnissä oli halvemmalla siitä asemanvierustan slummista jotain, mutta kun ihmiset puhuu Haagasta niin eivät tarkoita sitä.

+mukavaa ja vehreää sekä rauhallista

+kohtuulliset kulkuyhteydet

+hyvät koulut (jos rahkeet riittää niin jopa SYK)

-taas yli budjetin, tästä näyttäisi olevan jo tarjous 310 k€

Muuten tältä suunnalta ei löytynyt mitään kivaa 4h+k tuohon hintaan

asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/11782635#?view=gallery&pagination=2&previousSearchId=6

+ täällä ei muuta olekaan kuin lapsiperheitä ja taatusti on rauhallista

+nyt ollaan budjetissa

+ muutos Oulusta varmaan helpompi ja pientaloasumista

+ asunto hyvässä kunnossa -->poikkeus Helsingissä

-TÄÄ ON AIVAN HORNANKUUSESSA. Työmatkat on pitkät ja palvelut missä lie

asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/10062822#?view=gallery&pagination=4&previousSearchId=6

+ kiva keskiluokkainen alue, todellista Helsinkiä

+ koulut, päiväkoti, kaupat, luonto ja palvelut kaikki lähellä

+ hyvät yhteydet metrolla kaikkialle (tosin kävely Hiihtomäentien ylämäkeen varmaan tuskastuttava)

+ nyt lähtee mielestäni oikeasti halvalla

-/+ kämppä vaatii remonttia -->pintaremontilla arvonnousu

- tiukoissa neliöissä mennään

-putkiremontti???

asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/9917382#?view=gallery&pagination=4&previousSearchId=6

+tilaa piisaa

+ budjetissa ollaan hyvinkin

+ Helsinkiläinen salaisuus... rauhallista ja vehreää

+ kaikki palvelut lähellä

+ hyvät kulkuyhteydet

- koulut ja päiväkodit? (En siis oikeasti tunne Puotilan kouluja kun en ole alueella koskaan asunut... hyvää lukiota ei lähellä ole)

asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/9727389#?view=gallery&pagination=6&previousSearchId=6

+pientaloasumista

+ tämän saa varmaan 300 k€

+ vehreää ja rauhallista

- onko täällä perheitä vai ihan mummola

- palvelut Ogelin puolella

- yhteydet välttävät

Tuossa on nyt otantaa eri ilmansuunnista teidän budjetissa ja kaikki oikein mukavia ja keskiluokkaisia alueita. Kuten huomaat, niin aika vähän näitä mainittuja alueita, mutta mielestäni avain onkin löytää Helsingin kymmeniä mukavia ja keskiluokkaisia alueita, joissa ei joudu maksamaan tunnetusta nimestä.

Justiin joo. et kyllä tuon perusteella tiedä helsingin asuntomarkkinoista yhtään mitään. En jaksa edes alkaa perustelemaan. Itä-Helsinki on kyllä sitä kämäisintä Kontula, Mellunmäki jne. kaikilla mittareilla.

Mitä sä hourit? Kulosaari, Marjaniemi, Jollas. Miten joku Maltsu, Konala tai Kantsu vertautuu noihin? AIVAN. Kannelmäen vanhalla puolella on kyllä muutamia mukavia pientaloja. Pitsku paikka paikoin ok.

Sä et nyt oikeasti tiedä mistä sä puhut jos sä olet lähettämässä ihmisiä jonnekin Malminkartanoon ja sun kommentit kertoo, että sä et tunne Helsinkiä eli olet junantuoma.

Ap etsi paikkaa jossa autoton voi asua. ootko itse kenties junantuoma jos meinaat että Jollas on joku hyvä  perheelle, jolla on vain yksi auto.  Osa noista linkittämistäsi on sitäpaitsi menossa putkiremonttiin.

Mä asun itse Jollaksessa. Dösällä menee Hertsikan metroasemalle 7 minuuttia meiltä. Vaimo käy julkisilla töissä keskustassa ja työmatka noin 30 minuuttia. Kerropa mistä muualta se on mahdollista meren rannalta? Ja sä nyt vaan et voi verrata Jollasta Kantsuun tai Maltsuun. Vai luuletko sä, että noi miljonäärit tuossa naapurustossa ovat pähkäilleet Malminkartanon ja Jollaksen välillä?

Ei muuten mene Jollaksesta mistään kohtaa Herttoniemen metroasemalle 7 minuuttia. Kun nimittäin kuljen tuolla linjalla. Jollaksessakin on monenlaista tönöä. On niitä miljoonakoteja, mutta sitten ihan tavanomaisia entisiä hitaksia 70-luvulta. Arkkitehtuuriltaan eivät eroa edukseen esim. Konalan tai Malminkartanon vastaavista. Toki alue on viihtyisämpi.

Jollaksen Valintatalon pysäkiltä aika tarkkaan tuo 85:lla. Joskus voi mennä toki jopa kymmenen minuuttia jos valot osuu huonosti. Sieltä ihan perältä varmaan neljä minuuttia päälle.

Hyvä yritys kuitenkin. Ei se Malminkartano ole edelleenkään muuta kuin slummi. Et saa asuntosi arvoa nousemaan.

Vierailija
325/331 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko tahdotte laittaa asuntoonne rahaa? Kuinka monta makuuhuonetta?

300 000 on ehdoton maksimi, siihenkin siis otamme miltei sata tonnia lisälainaa... Kolme makuuhuonetta olisi tässä vaiheessa tarpeellista. 

-ap

Ei tuolla hinnalla saa kolmen makuuhuoneen asuntoa!

Me asuttiin kahden makuuhuoneen kämpässä Laajasalossa ja myytiin se pari vuotta sitten 328 t eurolla. Ihan tavallinen asunto. Jos oikeasti etsit vähintään 3 mh, niin aika itään menee halvemmille alueille tai sitten Vantaalta.

Vierailija
326/331 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
327/331 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, etkö nyt kuitenkin asuisi mielummin

http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/9913269#?previousSearchId=2

tai toisentyylistä

http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/11816817#?previousSearchId=6

Kuka hullu muuttaa Helsinkiin ellei ole töiden takia ehdoton pakko/siellä ei asu ketään sinulle tärkeitä ihmisiä? Menettää niin paljon asumismukavuudessa.

Vierailija
328/331 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontula on mainettaan parempi. Ja edulliset kämpät!

Vierailija
329/331 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa etelä-haagasta, munkkivuoresta tai muualta länsi-helsingistä. Myös hinnat ovat olleet kovassa nousussa Kannelmäessä siitä huolimatta että rakennuskanta on aika pitkälle remppaan menevää erittäin pian. Samoin asuntojen hinnat ovat Malminkartanossa olleet nousussa Kannelmäen tavoin. Malminkartanossa on todella hiljaista ja rauhallista nykyään vaikka aiemmin olen lukenut että aluetta on väitetty rauhattomaksi.  Minusta Kannelmäen asema tosin ei ole kiva ja sitratori Kantsussa on myös ruma. Riippuu minkä kokoisen asunnon haluatte. Mitä tulee Haagan ja pohjois-haagan asuntoihin, niin kannattaa ottaa korjauskulut huomioon, koska aika monessa on tulossa putki ja tai sähköremppa.

Lännessä palvelut paranevat Triplan valmistumisen myötä.

Länsi tai etelä on paras. Myös Kumpula ja Vallila ovat kivoja.

Tämä on nyt jonkun ihan maalaisen neuvo.

Mä olen sattumoisin kiertänyt Helsinkiä työni puolesta ristiin rastiin. Malminkartano ja Kannelmäen uusi puoli ovat Helsingin kämäisimpiä paikkoja Jakomäen jälkeen. Reittaisin Kontulat ja Mellunmäetkin yläpuolelle.

Tästä juuri näkee AP sen mistä Helsingin alueissa on kysymys. Ei voi puhua ILMANSUUNNISTA Helsingissä. Kuka vaikkapa haluaisi asua jossain Mellunmäessä ennemmin kuin Jollaksessa. Tarkemmin ajatellen kuka haluaisi asua kummassakaan Haagassa mielummin kuin Kulosaaressa. ILMANSUUNNAT eivät tarkoita Helsingin mittakaavassa yhtään mitään. Kysymys on aina alueista. Idässä, pohjoisessa, lännessä tietyllä tapaa jopa etelässä on paskoja alueita, keskiluokkaisia alueita ja hyviä alueita.

Ongelmaksi ulkopaikkakuntalaiselle tulee löytää sopiva hinta-laatusuhde ja mietittävä mistä tinkisi.

Tässä on budjetti ja huonemäärä lyöty tiskiin. Samoin tiedetään työpaikan sijainti. Nämä neuvot, joita saat on aina tällaisia "meidän alue on kaikkein kivoin, koska en ole muualla Helsingissä asunut"- neuvoja. Ole itse asunut Helsingissä kaikissa ilmansuunnissa Ullanlinnasta Pohjois-Haagaan, Lauttasaaresta Laajasaloon.

Jos mulla olisi 300 000 euroa käytössä, joka sattumoisin on summa, jonka olen omasta rivitaloneliöstäni maksanut, niin keskittyisin siihen mikä on minulle aivan ehdottoman tärkeää. Täällä voi huutaa Kumpulaa tai vaikna Eiraa ihan kuinka paljon vaan, mutta fakta on, että heillä ei ole varaa kumpaankaan. Harvalla on.

Sen sijaan oleellista on tarjota oikeita vaihtoehtoja. Tässä muutama:

asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/9824001#?view=gallery&previousSearchId=3

+pientaloasumista oikealla eliittialueella

+erinomainen koulu ja päiväkoti

+shokki Oulusta muuttaessa varmaan aika pieni

-vähän pussinperä

- yli budjetin, mutta saiskohan tän näinä aikoina 310 k€?

asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/11813940#?view=gallery&previousSearchId=5

+ tämä on oikeaa Haagaa. Myynnissä oli halvemmalla siitä asemanvierustan slummista jotain, mutta kun ihmiset puhuu Haagasta niin eivät tarkoita sitä.

+mukavaa ja vehreää sekä rauhallista

+kohtuulliset kulkuyhteydet

+hyvät koulut (jos rahkeet riittää niin jopa SYK)

-taas yli budjetin, tästä näyttäisi olevan jo tarjous 310 k€

Muuten tältä suunnalta ei löytynyt mitään kivaa 4h+k tuohon hintaan

asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/11782635#?view=gallery&pagination=2&previousSearchId=6

+ täällä ei muuta olekaan kuin lapsiperheitä ja taatusti on rauhallista

+nyt ollaan budjetissa

+ muutos Oulusta varmaan helpompi ja pientaloasumista

+ asunto hyvässä kunnossa -->poikkeus Helsingissä

-TÄÄ ON AIVAN HORNANKUUSESSA. Työmatkat on pitkät ja palvelut missä lie

asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/10062822#?view=gallery&pagination=4&previousSearchId=6

+ kiva keskiluokkainen alue, todellista Helsinkiä

+ koulut, päiväkoti, kaupat, luonto ja palvelut kaikki lähellä

+ hyvät yhteydet metrolla kaikkialle (tosin kävely Hiihtomäentien ylämäkeen varmaan tuskastuttava)

+ nyt lähtee mielestäni oikeasti halvalla

-/+ kämppä vaatii remonttia -->pintaremontilla arvonnousu

- tiukoissa neliöissä mennään

-putkiremontti???

asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/9917382#?view=gallery&pagination=4&previousSearchId=6

+tilaa piisaa

+ budjetissa ollaan hyvinkin

+ Helsinkiläinen salaisuus... rauhallista ja vehreää

+ kaikki palvelut lähellä

+ hyvät kulkuyhteydet

- koulut ja päiväkodit? (En siis oikeasti tunne Puotilan kouluja kun en ole alueella koskaan asunut... hyvää lukiota ei lähellä ole)

asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/9727389#?view=gallery&pagination=6&previousSearchId=6

+pientaloasumista

+ tämän saa varmaan 300 k€

+ vehreää ja rauhallista

- onko täällä perheitä vai ihan mummola

- palvelut Ogelin puolella

- yhteydet välttävät

Tuossa on nyt otantaa eri ilmansuunnista teidän budjetissa ja kaikki oikein mukavia ja keskiluokkaisia alueita. Kuten huomaat, niin aika vähän näitä mainittuja alueita, mutta mielestäni avain onkin löytää Helsingin kymmeniä mukavia ja keskiluokkaisia alueita, joissa ei joudu maksamaan tunnetusta nimestä.

Justiin joo. et kyllä tuon perusteella tiedä helsingin asuntomarkkinoista yhtään mitään. En jaksa edes alkaa perustelemaan. Itä-Helsinki on kyllä sitä kämäisintä Kontula, Mellunmäki jne. kaikilla mittareilla.

Mitä sä hourit? Kulosaari, Marjaniemi, Jollas. Miten joku Maltsu, Konala tai Kantsu vertautuu noihin? AIVAN. Kannelmäen vanhalla puolella on kyllä muutamia mukavia pientaloja. Pitsku paikka paikoin ok.

Sä et nyt oikeasti tiedä mistä sä puhut jos sä olet lähettämässä ihmisiä jonnekin Malminkartanoon ja sun kommentit kertoo, että sä et tunne Helsinkiä eli olet junantuoma.

Ap etsi paikkaa jossa autoton voi asua. ootko itse kenties junantuoma jos meinaat että Jollas on joku hyvä  perheelle, jolla on vain yksi auto.  Osa noista linkittämistäsi on sitäpaitsi menossa putkiremonttiin.

Mä asun itse Jollaksessa. Dösällä menee Hertsikan metroasemalle 7 minuuttia meiltä. Vaimo käy julkisilla töissä keskustassa ja työmatka noin 30 minuuttia. Kerropa mistä muualta se on mahdollista meren rannalta? Ja sä nyt vaan et voi verrata Jollasta Kantsuun tai Maltsuun. Vai luuletko sä, että noi miljonäärit tuossa naapurustossa ovat pähkäilleet Malminkartanon ja Jollaksen välillä?

Ei muuten mene Jollaksesta mistään kohtaa Herttoniemen metroasemalle 7 minuuttia. Kun nimittäin kuljen tuolla linjalla. Jollaksessakin on monenlaista tönöä. On niitä miljoonakoteja, mutta sitten ihan tavanomaisia entisiä hitaksia 70-luvulta. Arkkitehtuuriltaan eivät eroa edukseen esim. Konalan tai Malminkartanon vastaavista. Toki alue on viihtyisämpi.

Jollaksen Valintatalon pysäkiltä aika tarkkaan tuo 85:lla. Joskus voi mennä toki jopa kymmenen minuuttia jos valot osuu huonosti. Sieltä ihan perältä varmaan neljä minuuttia päälle.

Hyvä yritys kuitenkin. Ei se Malminkartano ole edelleenkään muuta kuin slummi. Et saa asuntosi arvoa nousemaan.

Malminkartanossa ja Kannelmäessä kyllä viime vuosina hinnat ovat olleet nousussa ja hyvin luultavasti jatkavat nousuaan kaupungin kaavasuunnitelman ja viimeaikaisten rakennusprojektien perusteella, jotka tulevat parantamaan palveluja muutaman vuoden sisään. Alueet eivät ole mitään slummeja. Vantaalla ja Espoolla on monia halvempiakin paikkoja, joita täällä kilvan kehutaan.

Vierailija
330/331 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs olette ap päättäneet?

Vierailija
331/331 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tuli niin yllätyksenä!

Mies ei edes ollut kertonut minulle, että on hakenut uutta työtä. Ilmeisesti ei itsekään luottanut siihen, että sen saisi. Nyt kuitenkin jo helmikuun alusta aloittaisi. 

Kai on parasta tehdä niin, että mies vuokraa ensin yksiön (nekin kauheissa hinnoissa) ja katsellaan rauhallisesti tätä asiaa. Aikamoinen elämänmuutos edessä! Olen sellainen liiankin takertuva vallitseviin olosuhteisiin. Lapsilla leikkikaverit täällä, minulla ja miehelläni ystäväpiiri täällä. Nyt sitten yhtäkkiä tempaistaan ihan toiseen ympäristöön... En kuitenkaan halua olla esteenä mieheni uralle. Työ on sellainen, että siinä uramahdollisuudet ovat huikeat. Yritän tolkuttaa itselleni, että lähteväthän ihmiset ties minne Saudi-Arabiaan tai ainakin Berliiniin milloin minkäkin haasteen perässä. 

Silti jotenkin kauhea olo tästä. 

Jos teillä on ekaluokkalainen juuri syksyllä aloittanut koulun, niin en kyllä mitenkään ymmärrä, miten olette muuttamassa nyt Helsinkiin. Etenkin, jos miehelläsi jo on olemassaoleva työpaikka. Ei tulisi itselläni mieleenkään riistää lapsia tuolla tavoin ympäristöstään, etenkin kun kyse on vain yhdestä työpaikasta. Olisitteko parin vuoden päästä muuttamassa takaisin? Kauheaa lapsille.

Nyt vain on niin hyvä tilaisuus tulevaisuuden kannalta, että pakko tarttua. Kuten jo sanoin, niin miehen liksa nousee olennaisesti. 

Ekaluokkalaisemme on hyvin reipas ja toisiin nopeasti tutustuva. Mutta ymmärrän kyllä näkökannan. Huolettaa minuakin. Onko sitten toisaalta niin, ettei lapsiperhe koskaan voisi muuttaa? Aina on huono vaihe? Parempi nyt kuin että lapset olisivat jo solmineet pysyviä ystävyyssuhteita esimurrosiässä ja myöhemmin. 

Sinuna odottaisin tämän lukukauden loppuun ennen muuttoa. Hyvä liksa pääkaupunkiseudulla menee asumismenoihin, autotallipaikkoihin ja progressiiviseen verotukseen. Asunnon myynti Oulussa ei suju käden käänteessä -kahden asunnon loukku on riskinä. Mutta hyvä ajankohta kyllä aloittaa suunnittelu, jos muutto toteutuu esim. Kesällä.

Oletko varma, että miehesi haluaa koko perheen muuttavan mukana.. Etätyö 1-2 kertaa viikossa voisi tulla myös kyseeseen. Koeaika on jokaisessa työssä, sinä aikana ei kannata tehdä hätiköityjä ratkaisuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän