Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IBS, kohtalotovereita?

Pallomasu
10.01.2016 |

Hei,

Minulla on todettu nyt sitten todennäköisesti IBS, eli ärtyvän suolen oireyhtymä. Vuosia on ollut sekalaisia vatsaoireita, mutta koska ne eivät ole olleet päivittäisiä niin en ole niihin niin kiinnittänyt huomiota. Nyt oireet ovat päivittäisiä, kipu välillä niin kovaa, että olin sairaalassakin sen takia. Kirurgi käski kokeilemaan fodmap-ruokavaliota, josta onkin selvästi apua. Sillä pitää vain pysyä todella tiukasti. Yksikin lipsahdus johtaa parin päivän vatsakipuihin, turvotukseen ja ripulointiin. Oireita pitää olla puoli vuotta, ennen kuin IBS virallisesti voidaan diagnosoida, eikä diagnoosilla ole kyllä kiirekään, kun ei se sinänsä mitään muuta. Hoito kun on kuitenkin ruokavaliohoito, jota jo noudatan.

Vertaistukea kuitenkin kaipailen. Olen lueskellut joitain blogeja aiheesta, mutta yhtään aktiivista foorumia ei taida aiheen tiimoilta suomeksi olla? Onko enkun kielisiäkään, onko kellään tietoa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/22 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hiljattain todettu IBS. Tai tähän tulokseen päädyttiin, kun keliakia- ja laktoosi-intoleranssitestit olivat negatiiviset. Oireilin kuitenkin hyvin rajusti. Mulla taustalla myös oireiden perusteella diagnosoitu endometrioosi (tähystystä ei ole tehty). Nämä kaksi nostivat päätään/endo pahentui samoihin aikoihin. Kuitenkin olen saanut huomattavan avun fodmap-ruokavaliosta. Välttelen gluteeniviljoja ja laktoosia, sekä oligosakariineja.

Suosittelen Reijo Laakkosen Herkän vatsan valinnat nimistä kirjaa, jossa hän käy läpi paitsi fodmap-ruokavaliota, valottaa myös IBSn syitä ja muita mahan ongelmia. Mitään blogia tai foorumia en valitettavasti osaa sulle vinkata, sillä en ole etsinyt sellaisia. Jos olet Facebookissa, oletko yrittänyt sieltä hakea tukiryhmää? Voisin uskoa, että sellainen löytyisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vatsa ja suoli oireili vuosia ja vaivaa oli päivittäin. Nyt olen 2 vuotta noudattanut fodmap - ruokavaliota. Enää oireita harvakseltaan. Mulle tämä on ainakin tuonut valtavan helpotuksen. Ja ruokavalion kanssa oppii pian tulemaan toimeen. Ainakin minulle ollut helppoa kun se tuonut niin paljon paremman olon. Tsemppiä!

Vierailija
4/22 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, noin seitsemän vuotta, tosin nyt kun löytyi vilja-allergia, ja laktoosi yliherkkyys, niin maha aika normaali.

Itse tosin piti selvittää, lääkärit vain sanoivat ibs.

Vierailija
5/22 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ilmoittautuu yksi ibs-maha...

Mitä oireita teillä on?

Mulla ei juurikaan ole kipuja, vaan pääasialliset oireet ovat

- Pahoinvointi

- Löysä vatsa

- Kaatoväsymys ja heikkous

- Lihaskivut käsissä

- Epämukava olo vatsassa

- Limainen ja järkyn hajuinen kakka

- Lima kurkussa

Onko kenelläkään muulla tällaisia oireita? Mitään allergioita ei ole löytynyt ja oireet saattavat pysyä poissa viikkoja, kunnes taas tulee päiviä-pari viikkoa kestävä relapsi. Hankalaa tästä tekee se että mulla on kova emetofobia (oksennuskammo) ja ammattini - olen instrumenttiopettaja ja käyn oppilaideni kotona opettamassa eli joudun käymään toisten vessoissa. Todella noloa kun pierut räjähtelee ja haju on kauhea, ja oppilaan vanhemmat saattaa seistä ihan vessanoven ulkopuolella keskustelemassa... Mutta työtäni en vaihtaisi, laulaa maha tai ei :D

Vierailija
6/22 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä oireita teillä on?

- Pahoinvointi

- Löysä vatsa

- Lihaskivut käsissä

- Epämukava olo vatsassa

- Lima kurkussa

Onko kenelläkään muulla tällaisia oireita? Mitään allergioita ei ole löytynyt ja oireet saattavat pysyä poissa viikkoja, kunnes taas tulee päiviä-pari viikkoa kestävä relapsi. Hankalaa tästä tekee se että mulla on kova emetofobia (oksennuskammo) ja ammattini - olen instrumenttiopettaja ja käyn oppilaideni kotona opettamassa eli joudun käymään toisten vessoissa. Todella noloa kun pierut räjähtelee ja haju on kauhea, ja oppilaan vanhemmat saattaa seistä ihan vessanoven ulkopuolella keskustelemassa... Mutta työtäni en vaihtaisi, laulaa maha tai ei :D

Nelonen jatkaa, mulla ihan samat oireet.. Refluksi tiessään ja mahanpoltto. Sulla on vilja allergia. Kokeile, mulla auttoi heti kun loppui viljat ravinnossa. Lue netistä, missä kaikkialla viljaa on.

Itselle kamala paikka, kun rakastan leipää :(

Vierailija
7/22 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä oireita teillä on?

- Pahoinvointi

- Löysä vatsa

- Lihaskivut käsissä

- Epämukava olo vatsassa

- Lima kurkussa

Nelonen jatkaa, mulla ihan samat oireet.. Refluksi tiessään ja mahanpoltto. Sulla on vilja allergia. Kokeile, mulla auttoi heti kun loppui viljat ravinnossa. Lue netistä, missä kaikkialla viljaa on.

Itselle kamala paikka, kun rakastan leipää :(

Kiitos, saatan kokeilla! Tiedän että valkoinen ja mikä tahansa tuore leipä aiheuttaa oireita. Ruisleipää voin syödä ja vatsa tykkää siitä.

Vierailija
8/22 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla hiljattain todettu IBS. Tai tähän tulokseen päädyttiin, kun keliakia- ja laktoosi-intoleranssitestit olivat negatiiviset. Oireilin kuitenkin hyvin rajusti. Mulla taustalla myös oireiden perusteella diagnosoitu endometrioosi (tähystystä ei ole tehty). Nämä kaksi nostivat päätään/endo pahentui samoihin aikoihin. Kuitenkin olen saanut huomattavan avun fodmap-ruokavaliosta. Välttelen gluteeniviljoja ja laktoosia, sekä oligosakariineja.

Suosittelen Reijo Laakkosen Herkän vatsan valinnat nimistä kirjaa, jossa hän käy läpi paitsi fodmap-ruokavaliota, valottaa myös IBSn syitä ja muita mahan ongelmia. Mitään blogia tai foorumia en valitettavasti osaa sulle vinkata, sillä en ole etsinyt sellaisia. Jos olet Facebookissa, oletko yrittänyt sieltä hakea tukiryhmää? Voisin uskoa, että sellainen löytyisi.

Minulla myos endo ja IBS. Oireita oli useita vuosia ennen kuin endo diagnosoitiin (tahystys on tehty). IBS on oma diagnoosini, oireet pahenevat aina jos ruokavalioni muuttuu paljon tai minulla on paljon stressia. Sopiva ruokavalio auttaa todella paljon.

Halusin vaan kommentoida, silla en ole ennen tormannyt endo ja IBS "potilaaseen" (siis muihin kuin itseeni)...

Vierailija
9/22 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse miettinyt, onko minulle ilmaantunut myös endometrioosia, koska vastakivut ovat suoraan sanottuna helvetilliset nyt menkkojen aikana. Ylävatsa on kipeä IBS:n tapaan, mutta koko lantion ja alavatsan seutu on kuin tulessa, ilman kipulääkkeitä tulee oikeasti itku eikä voi liikahtaakaan, ilman että tuntuu että tulee kivun takia oksennus.

Minulla on jo noin 20v sitten todettu vilja-allergia (erityisesti vehnälle), mutta tähän asti olen myös vehnääkin syönyt. Aina se on polttanut mahaa. Nyt ei sitten uskalla enää syödä yhtään, koska yksikin leipä saa mahan järkyttävän kipeäksi, turvonneeksi, murisemaan ja ihan kuralle kahdeksi päiväksi. Suvussa on keliakiaa, mutta omat keliakiakokeet tulivat taas kerran negatiivisina takaisin.

Oireita jotka yhdistän tähän ovat

-Väsymys

-Semmoinen turvotus, että ei pysty kunnolla edes istumaan. 

-Mahan hyvin äänekäs murina

-Erilaiset kivut. Joskus koko maha on vaan kipeä, välillä nipistelee kuten pahoissa vatsanpuruissa, välillä kouristaa koko suolisto ja meinaa oksennus tulla. 

-Vatsa toimii hyvänäkin päivänä vähintään 3 kertaa. Ärhäkämpinä aikoina kuten nyt keskimäärin 6 kertaa päivässä. Samana päivänä voi olla kivikovalla ja tulla ihan vesiripulia. Parhaillaan samalla vessareissulla tulee molempia. 

-Omituinen väreilevä tunne lantion ja reisien alueella

-Hiusten oheneminen (kun ravinteet ei imeydy)

-Huonompina kausina myös aftoja tulee enemmän 

-Närästys, refluksi 

Nyt olen reilun viikon syönyt chia-siemeniä liotettuna, ja vaikuttaisi, että niiden avulla uloste on pysynyt joka päivä semmoisena keskivertona paremmin. Ihan kuin auttaisi niin ripuliin kuin ummetukseenkin. Turvotustakin on ollut vähemmän.

Oma chia-vanukkaan reseptini on yksinkertaisimmillaan tämmöinen:

1,5dl chia-siemeniä

1prk (400ml) EI UHT käsiteltyä kookosmaitoa (UHT kookosmaito sisältää fodmapeja)

4dl laktoositonta maitoa

Loraus vaahterasiirappia

2-4rkl tummaa kaakaojauhetta

hieman vaniljaa

hyppysellinen suolaa

Sekoitan aineet lasitölkissä ravistamalla kunnolla, laitan jääkaappiin ja ravistelen muutaman kerran ekan 3 tunnin aikana, ettei tule klönttejä. Annan turvota vähintään 4 tuntia, mieluummin seuraavaan päivään. Tätä vanukasta syön noin 2-3dl päivässä. Mieluummin kahdessa tai kolmessa pienemmässä erässä. 

Myös quinoasta tuntuu vatsani tykkäävän. Aika yksipuoliset on pahimmillaan eväät, eli tuota vanukasta, quinoasta tehtyä taboulah-salaattia (ilman sipulia) lihan kanssa, porkkana-peruna-aura kasvissosekeittoa ja gluteenitonta kotitekoista leipää pieniä määriä menee. Kahvin juonnin olen lopettanut kokonaan, kun polttaa sitten mahaa niin paljon, ettei mikään määrä Somacia auta. 

-Ap

Vierailija
10/22 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ummetuspainotteinen ibs. Syön kuitua ja ja vaikka vatsa toimisi normaalisi, jatkuvasti närästää ja on refluksioireita, jotka ovat pahimmillaan aivan hirveitä. Libraxilla pärjään mutta joka päivä tuota on tylsä syödä, koska väsyttää, nukun huonosti ja näen painajaisia. En oikein tiedä mikä ruokavalio tähän toimisi. Fodmapissakin on lajeja jotka aiheuttavat oireita. Vuoden ajan ollut vatsaoireita ja ottaa päähän aivan suunnattomasti, jos rehellisiä ollaan.

Vierailija
11/22 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko löytäneet mitään eineksiä, jotka kävisivät fodmap-dieettiin? Joo, varmaan on parasta tehdä kaikki alusta asti itse, mutta itsellä ruokavalioon totuttelu on vasta alkumetreillä ja arki on tosi hektistä kun muukin perhe pitäisi ruokkia ennen harrastuksia ym.

Vierailija
12/22 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ummetuspainotteinen ibs. Syön kuitua ja ja vaikka vatsa toimisi normaalisi, jatkuvasti närästää ja on refluksioireita, jotka ovat pahimmillaan aivan hirveitä. Libraxilla pärjään mutta joka päivä tuota on tylsä syödä, koska väsyttää, nukun huonosti ja näen painajaisia. En oikein tiedä mikä ruokavalio tähän toimisi. Fodmapissakin on lajeja jotka aiheuttavat oireita. Vuoden ajan ollut vatsaoireita ja ottaa päähän aivan suunnattomasti, jos rehellisiä ollaan.

Minulla vehnä on pahin närästyksen ja refluksioireiden aiheuttaja. Aikanaan kun karppasin, niin maha tykkäsi ja närästys hävisi. Nyt ei oikein karppaus sovi, kun moni karppi-kasvis on pannassa tämän IBS:n takia ja omat muut ruoka-aineallergiat rajoittaa lisäksi. Mulla tosiaan nuo chian-siemenet on auttaneet siihen, että vatsa ei ole kovalla. Ummetusta sinänsähän mulla ei ole, koska vatsa toimii, vaikka olisi kivikovalla.

-Ap

Vierailija
13/22 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen taas, yöunet parani samalla, kun selvisi tuo allergia. Ihan ihme juttu, miten maha voi vaikuttaa uneen.

Vierailija
14/22 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko löytäneet mitään eineksiä, jotka kävisivät fodmap-dieettiin? Joo, varmaan on parasta tehdä kaikki alusta asti itse, mutta itsellä ruokavalioon totuttelu on vasta alkumetreillä ja arki on tosi hektistä kun muukin perhe pitäisi ruokkia ennen harrastuksia ym.

Olen aika huono einesten syöjä ollut aina, joten en osaa tuossa auttaa muuten, kuin että entäs jos teet ruokaa valmiiksi niitä kiireisempiä päiviä varten? Yksi nopea "puolivalmiista" tehty ruoka on kanakeitto, jos vaan on kanaa kypsänä vaikka pakkasessa. Itse paistan samalla kun muuten paistan kanaa niin yhden ylimääräisen paketin ja laitan pakkaseen kiirepäivää ajatellen. 

Fodmap kanakeitto

750-1000g Perunasuikaleita (pakastealtaasta, HUOM! Ei peruna-sipulisekoitusta, vaan pelkkää perunaa) 

Porkkanaviipaleita (pakastealtaasta, ainakin Apetit valmistaa) tai 

Muita sopivia pakastekasviksia, esim. Apetit juureskuutio tai Apetit maalaiskasvikset

400g broilerin suikaleita

400ml tölkki kookosmaitoa (taaskaan ei sitä UHT kookosmaitoa, vaan metallitölkistä)

Vettä tarpeen mukaan

Kanalientä

Reilusti currya (tavallista jauhemaista tai sekä jauhetta sekä currytahnaa. Jos ei ole kala-allergiaa, tom kha-mausteseos sopii tähän myös)

2-4rkl lime/sitruunamehua

Suolaa

(Ruohosipulia, joka on sallittu, joko kuivattuna purkista tai tuoretta)

Lapset rakastaa pakastemaissia, eli otan keiton valmistuttua toiseen astiaan itselleni keittoa ja heitän muille sekaan reilusti pakastemaissia. Ainoa keitto mistä perheen miehetkin tykkää. Helppo tehdä, kun heittää aineet kattilaan ja antaa kiehua sillä välin kun tekee itse muuta, vaikka valmistautuu niitä harrastuksia varten. Paranee jos saa seisoa seuraavaan päivään, eli voi tehdä jo edellisenä päivänä muun ohessa valmiiksi.

Vierailija
15/22 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla myos endo ja IBS. Oireita oli useita vuosia ennen kuin endo diagnosoitiin (tahystys on tehty). IBS on oma diagnoosini, oireet pahenevat aina jos ruokavalioni muuttuu paljon tai minulla on paljon stressia. Sopiva ruokavalio auttaa todella paljon.

Halusin vaan kommentoida, silla en ole ennen tormannyt endo ja IBS "potilaaseen" (siis muihin kuin itseeni)...

Kuulun itse facessa endotukiryhmään ja siellä näyttäisi siltä, että tosi moni kokee fodmap-ruokavalion auttavan endon kanssa. Toki osalla on myös IBS.

Kannattaa muistaa endoa sairastavana välttää soijaa, vaikkei fodmappeilisi muuten. Soija sisältää estrogeeneja, joka pahentaa oireita ainakin mulla järkyttävän paljon. Harmi vaan, että sitä tungetaan nykyään joka paikkaan ja kaikenlaisiin tuotteisiin.

Vierailija
16/22 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
17/22 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan niin, ettei IBS:stä kärsiville ole Suomessa omaa foorumia?

Vierailija
18/22 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
19/22 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ibs:stä kärsiville on kyllä oma fooruminsa, mutta se ei ole kovin aktiivinen. En jostain syystä saa sitä linkattua, mutta jos googlaat "ibs foorumi", niin sen pitäisi olla eka hakutulos. Itse olen lukenut kyseistä foorumia ja saanut sieltä paljon vertaistukea vaikken ole vielä mitään itse kirjoittanutkaan. Olisi mahtavaa, jos foorumi aktivoituisi jälleen :)

Vierailija
20/22 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä oireita teillä on?

- Pahoinvointi

- Löysä vatsa

- Lihaskivut käsissä

- Epämukava olo vatsassa

- Lima kurkussa

Kova limaneritys voi viitata ongelmiin maitotuotteiden kanssa. Kokeile olisiko sulla laktoosin tai maitoproteiinin kanssa ongelmia. Kyllä sen näkee jo viikossa jos on, kun oireet helpottavat. Laktoosin kohdala käy läpi myös lääkkeesi, jotkut niistä ovat melkein pelkkää laktoosia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi