IBS, kohtalotovereita?
Hei,
Minulla on todettu nyt sitten todennäköisesti IBS, eli ärtyvän suolen oireyhtymä. Vuosia on ollut sekalaisia vatsaoireita, mutta koska ne eivät ole olleet päivittäisiä niin en ole niihin niin kiinnittänyt huomiota. Nyt oireet ovat päivittäisiä, kipu välillä niin kovaa, että olin sairaalassakin sen takia. Kirurgi käski kokeilemaan fodmap-ruokavaliota, josta onkin selvästi apua. Sillä pitää vain pysyä todella tiukasti. Yksikin lipsahdus johtaa parin päivän vatsakipuihin, turvotukseen ja ripulointiin. Oireita pitää olla puoli vuotta, ennen kuin IBS virallisesti voidaan diagnosoida, eikä diagnoosilla ole kyllä kiirekään, kun ei se sinänsä mitään muuta. Hoito kun on kuitenkin ruokavaliohoito, jota jo noudatan.
Vertaistukea kuitenkin kaipailen. Olen lueskellut joitain blogeja aiheesta, mutta yhtään aktiivista foorumia ei taida aiheen tiimoilta suomeksi olla? Onko enkun kielisiäkään, onko kellään tietoa?
Kommentit (22)
Pallomasu kirjoitti:
Olen itse miettinyt, onko minulle ilmaantunut myös endometrioosia, koska vastakivut ovat suoraan sanottuna helvetilliset nyt menkkojen aikana. Ylävatsa on kipeä IBS:n tapaan, mutta koko lantion ja alavatsan seutu on kuin tulessa, ilman kipulääkkeitä tulee oikeasti itku eikä voi liikahtaakaan, ilman että tuntuu että tulee kivun takia oksennus.
Minulla on jo noin 20v sitten todettu vilja-allergia (erityisesti vehnälle), mutta tähän asti olen myös vehnääkin syönyt. Aina se on polttanut mahaa. Nyt ei sitten uskalla enää syödä yhtään, koska yksikin leipä saa mahan järkyttävän kipeäksi, turvonneeksi, murisemaan ja ihan kuralle kahdeksi päiväksi. Suvussa on keliakiaa, mutta omat keliakiakokeet tulivat taas kerran negatiivisina takaisin.
Oireita jotka yhdistän tähän ovat
-Väsymys
-Semmoinen turvotus, että ei pysty kunnolla edes istumaan.
-Mahan hyvin äänekäs murina
-Erilaiset kivut. Joskus koko maha on vaan kipeä, välillä nipistelee kuten pahoissa vatsanpuruissa, välillä kouristaa koko suolisto ja meinaa oksennus tulla.
-Vatsa toimii hyvänäkin päivänä vähintään 3 kertaa. Ärhäkämpinä aikoina kuten nyt keskimäärin 6 kertaa päivässä. Samana päivänä voi olla kivikovalla ja tulla ihan vesiripulia. Parhaillaan samalla vessareissulla tulee molempia.
-Omituinen väreilevä tunne lantion ja reisien alueella
-Hiusten oheneminen (kun ravinteet ei imeydy)
-Huonompina kausina myös aftoja tulee enemmän
-Närästys, refluksi
Nyt olen reilun viikon syönyt chia-siemeniä liotettuna, ja vaikuttaisi, että niiden avulla uloste on pysynyt joka päivä semmoisena keskivertona paremmin. Ihan kuin auttaisi niin ripuliin kuin ummetukseenkin. Turvotustakin on ollut vähemmän.
Oma chia-vanukkaan reseptini on yksinkertaisimmillaan tämmöinen:
1,5dl chia-siemeniä
1prk (400ml) EI UHT käsiteltyä kookosmaitoa (UHT kookosmaito sisältää fodmapeja)
4dl laktoositonta maitoa
Loraus vaahterasiirappia
2-4rkl tummaa kaakaojauhetta
hieman vaniljaa
hyppysellinen suolaa
Sekoitan aineet lasitölkissä ravistamalla kunnolla, laitan jääkaappiin ja ravistelen muutaman kerran ekan 3 tunnin aikana, ettei tule klönttejä. Annan turvota vähintään 4 tuntia, mieluummin seuraavaan päivään. Tätä vanukasta syön noin 2-3dl päivässä. Mieluummin kahdessa tai kolmessa pienemmässä erässä.
Myös quinoasta tuntuu vatsani tykkäävän. Aika yksipuoliset on pahimmillaan eväät, eli tuota vanukasta, quinoasta tehtyä taboulah-salaattia (ilman sipulia) lihan kanssa, porkkana-peruna-aura kasvissosekeittoa ja gluteenitonta kotitekoista leipää pieniä määriä menee. Kahvin juonnin olen lopettanut kokonaan, kun polttaa sitten mahaa niin paljon, ettei mikään määrä Somacia auta.
-Ap
Suolistosi on huonossa kunnossa, koska olet syönyt sitä vehnää vaikka se aiheuttaa oireita. Mulla kävi samoin laktoosin kanssa. Kesti pari vuotta, ennen kuin saatoin syödä joitain ruoka-aineita täydellisen laktoosittoman dieetin aloittamisen jälkeen. Eli jätä pois kaikki paitsi luontaisesti gluteenittomat ja viljattomat tuotteet. Alussa on oltava tarkempi kunnen vauriot paranevat. Äläkä käytä lääkkeitä maskaamaan oireita (kuten Somacia), koska niiden alla tuho jatkuu.
Sisko hyvä. Minulla on colitis ulcerosa ja laktoosi-intoleranssi ja vaihtaisin koska tahansa tuohon ibs:ään.