Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Normaalipainoisten ruokavalio

Vierailija
09.01.2016 |

Hei te kaikki normaalipainoisiksi itsenne mieltävät! Tarkoitan siis nimenomaan MIELTÄVÄT. Sillä ei ole väliä mitä painoindeksi näyttää. Saanko udella ruokavaliostanne? Itse olen ylipainoinen, mutta menossa koko ajan kohti normaalipainoa. Painonpudotusurakkani aikana olen miettinyt hurjasti syömistä ja ruokaa. Sitä miten ihmisen perustarpeen tyydyttämisestä on tullut niin suuri juttu. Herkkuja löytyy nykyään jos jonkinlaista ja ruokaa ei syödä ainoastaan nälkään. Itse olen (en uskalla vielä lisätä "ollut") tunnesyöppö ja kova herkuttelija. Tuntuu, että on vaikea löytää mitä on kohtuus. Käsitykseni mukaan osa ihmisistä syö melko epäterveellisesti eikä liiku, mutta pysyy silti normaalipainoisena kun taas osa syö terveellisesti ja liikkuu paljon. Onko näin? Olisi mielenkiintoista kuulla miten syötte ja paljonko liikutte jos liikutte. Jos siis jaksat vastata, niin kerrohan ihmeessä! :)

- Painoindeksisi (voi laskea esimerkiksi täällä: http://www.painoindeksi.org/) Kysyn tätä koska minua kiinnostaa millaisia painoindeksejä on ihmisillä, jotka ajattelevat olevansa normaalipainoisia. En usko täysin näihin kaavoihin, sillä lihas ja rasva kropassa on eri asia.
- Millaiseksi koet vartalotyyppisi (esim. hoikka, urheilullinen, tukeva jne)?
- Millainen on päiväsi "ruokalista" jos syöt normaalisti? Entä jo herkuttelet?
- Urheiletko ja miten paljon?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaalipainoinen, liikun kävellen 1-2 tuntia päivässä.

Syömiset on kasvispainotteinen ja normaalirasvainen lihaa ja kalaa sisältävä ruokavalio. Herkutteluna marjat tai kaakaojauho kermavaahdolla tai smetanalla, myös prossasuklaa maistuu.

Vierailija
2/45 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50-vuotias, koko elämäni ollut hoikka. Syön monipuolisen, terveellisen aterian kerran päivässä, sen lisäksi aamupalan ja kevyen lounaan. Jos tarvitsen välipalaa, se on hedelmä, kasvis tai pähkinäsekoitus. Syön harvoin mitään "herkkuja", siis sokeria, leivonnaisia tai sipsejä. Harvoin syön myöskään ruokana pizzaa, hampurilaisia yms. En ole erityisesti päättänyt olla syömättä noita, minun ei vain tee mieli mitään epäterveellistä. Kun kerran on terveellinenkin vaihtoehto olemassa, en oikein näe mitään syytä syödä sitä huonompaa vaihtoehtoa. 

Liikuntaa harrastan noin neljä kertaa viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50-vuotias, koko elämäni ollut hoikka. Syön monipuolisen, terveellisen aterian kerran päivässä, sen lisäksi aamupalan ja kevyen lounaan. Jos tarvitsen välipalaa, se on hedelmä, kasvis tai pähkinäsekoitus. Syön harvoin mitään "herkkuja", siis sokeria, leivonnaisia tai sipsejä. Harvoin syön myöskään ruokana pizzaa, hampurilaisia yms. En ole erityisesti päättänyt olla syömättä noita, minun ei vain tee mieli mitään epäterveellistä. Kun kerran on terveellinenkin vaihtoehto olemassa, en oikein näe mitään syytä syödä sitä huonompaa vaihtoehtoa. 

Kerrotko, mikä on mielestäsi terveellinen/epäterveellinen.

Vastauksestasi ei saanut selvää, mitä syöt.

Vierailija
4/45 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoindeksini on 20. Syön tavallista terveellistä kotiruokaa 2 lämmintä ateriaa päivässä ja aamu ja iltapala. Joskus siihen vielä välipala. Syön mielestäni määrällisesti paljon. Esim. Väh2-3 perunaa per ateria. Luulen että alhainen painoni perustuu siihen, koska silloin en jaksa syödä herkkuja niin paljon kun täytän vatsan terveellisellä ruoalla. Suklaata syön väh. 200g viikossa ja joskus vielä karkkia tai sipsiä. Liikuntaa en harrasta ollenkaan. Hyötyliikuntaa tulee jonkun verran pienten lasten kanssa. Ja vartalotyyppini on hoikka.

Vierailija
5/45 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoikka. Ruokailuni on hyvin epäsäännöllistä ja siten ei niin terveellä pohjalla. Tänään voin syödä 3000kcal ja huomenna 600kcal. Fiiliksen mukaan.

Tänään aamupalaksi kahvi ja yksi täysjyväleipä oivariinilla sekä actimel. Lounaaksi makaronilaatikkoa n. 150-200g. Välipalaksi jonkin verran karkkia, miehen kanssa tvmix puoliksi. Päivälliseksi sama annos makaronilaatikkoa ja iltapalaksi banaani.

Liikuntaa en harrasta. Painoindeksin mukaan normipainon alarajoilla/lievästi alipainoinen.

Vierailija
6/45 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painoindeksini on 20. Syön tavallista terveellistä kotiruokaa 2 lämmintä ateriaa päivässä ja aamu ja iltapala. Joskus siihen vielä välipala. Syön mielestäni määrällisesti paljon. Esim. Väh2-3 perunaa per ateria. Luulen että alhainen painoni perustuu siihen, koska silloin en jaksa syödä herkkuja niin paljon kun täytän vatsan terveellisellä ruoalla. Suklaata syön väh. 200g viikossa ja joskus vielä karkkia tai sipsiä. Liikuntaa en harrasta ollenkaan. Hyötyliikuntaa tulee jonkun verran pienten lasten kanssa. Ja vartalotyyppini on hoikka.

Sinä syöt terveellisesti, vähintään 2-3 perunaa :D:D:D

Vierailija
7/45 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin että syön mielestäni määrällisesti paljon väh. 2-3 perunaa per ateria. Täällä näitä väärin ymmärtäjiä riittää.

Vierailija
8/45 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI 22, ikä 48, nainen. Suunnilleen samanpainoinen + tai - , koko aikuisiän.

- Syön kaikkea ja mitä mieli tekee, en kiellä itseltäni mitään

- En jätä aterioita välistä

- En ole koskaan totaalilopettanut liikuntaa yli puoleksi vuodeksi. Jollei hikiliikunta huvita, niin 6km kävelylenkit riittää. Vanhemmiten liikkumisesta täytyy erikseen pitää huolta. Nykyisin käyn pari kertaa viikossa lenkillä ja kerran viikossa uimassa. Tai sitten en, mutta ei pidä tuomita itseään, vaan aloittaa uudestaan laiskan kauden jälkeen. En ole koskaan juurikaan puhunut liikunta"harrastuksestani", ja jos, niin täysin kunnianhimottomasti. Näin ei synny paineitakaan.

- Juon vain harvoin vähän mehuja, tuoremehujakin, ja alkoholia. Ne nostavat mulla painoa nopeasti. Jos tekee mieli olutta, himo lähtee lasillisellakin. Lopun voi kaataa pois. Viini säilyy:)

-En syö karkkeja, paitsi joskus suklaata ja lakua

Vierailija
9/45 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaalipainoinen, en laihaläski. Urheilua en seksin lisäksi harrasta. Syön pitsaa/hampurilaista 2 kertaa viikossa, muuten perus makaroonilaatikko/ perunat/ leipä/ jauheliha-ruokavalio. Töissä olen ravintola-alalla eli käveltyä tulee töissä päivästä riippuen n.10 km

Vierailija
10/45 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin että syön mielestäni määrällisesti paljon väh. 2-3 perunaa per ateria. Täällä näitä väärin ymmärtäjiä riittää.

Mainitsithan syöväsi terveellisesti.

Vierailija
11/45 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko, mikä on mielestäsi terveellinen/epäterveellinen.

Vastauksestasi ei saanut selvää, mitä syöt.

Tuoreista aineksista valmistettua monipuolista ruokaa. En välttele mitään muuta kuin sokeria. Alkoholia en juo.

Vierailija
12/45 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMI 22, ikä 48, nainen. Suunnilleen samanpainoinen + tai - , koko aikuisiän.

- Syön kaikkea ja mitä mieli tekee, en kiellä itseltäni mitään

- En jätä aterioita välistä

- En ole koskaan totaalilopettanut liikuntaa yli puoleksi vuodeksi. Jollei hikiliikunta huvita, niin 6km kävelylenkit riittää. Vanhemmiten liikkumisesta täytyy erikseen pitää huolta. Nykyisin käyn pari kertaa viikossa lenkillä ja kerran viikossa uimassa. Tai sitten en, mutta ei pidä tuomita itseään, vaan aloittaa uudestaan laiskan kauden jälkeen. En ole koskaan juurikaan puhunut liikunta"harrastuksestani", ja jos, niin täysin kunnianhimottomasti. Näin ei synny paineitakaan.

- Juon vain harvoin vähän mehuja, tuoremehujakin, ja alkoholia. Ne nostavat mulla painoa nopeasti. Jos tekee mieli olutta, himo lähtee lasillisellakin. Lopun voi kaataa pois. Viini säilyy:)

-En syö karkkeja, paitsi joskus suklaata ja lakua

Sinäkään et kerro, mitä syöt.

Vierailija
13/45 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kiloa suklaata päivittäin, heh... Noh ei. Olen kasvissyöjä mutta käytän vain harvoja eläinkunnan tuotteita, joten syön pääasiassa "vegaanisti".

Tiivistettynä ruokavalioni kulmakivet:

pienillä aterioilla (välipalat, aamut ja illat) yleensä puuroja, tummaa ja joskus vaaleaa leipää, kasvirasvalevitettä/hummusta/öljyä/vegaanista juustoa, kasviksia esim kurkku tomaatti salaatti, porkkana ja kukkakaali raakana, pähkinät, hedelmät kuten mandariinit, appelsiinit, omenat, mansikat kesällä, kasvipohjaiset jugurtit.

Isommilla aterioilla erilaiset ruokaisat salaatit (linssi, tofu esim), kasvispohjaiset kastikkeet, kasvispihvit, välillä soijaa ja keitot.

Sekä tietysti kaikenlaiset herkut aina sillointällöin... Suklaata syön harvemmin vegaanisena, vaan se on ihan maitosuklaata yleensä. Sitä kuluu kieltämättä liikaa.... :) en syö sipsejä, jäätelöjä tai karkkia oikeastaan. En käytä oikein ollenkaan myöskään makaronia, couscousia, perunaa, riisiä tms. Ja bmi on toistaiseksi näköjään16,5, mutta miellän itseni kyllä normaaliksi. Käyn salilla keskinmäärin 3 kertaa viikossa ja lenkillä vuodenajasta riippuen 1-5 kertaa viikossa.

Vierailija
14/45 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoikan/urheilullisen välimaastossa, painoa en tiedä (tietoinen valinta olla käyttämättä vaakaa) mutta vaatteet keskimäärin kokoa 36/s. Kroppaani olen tyytyväisempi kuin koskaan.

Aamupala: 2 ruispalaa oivariinilla/juustolla/kinkulla/kananmunalla joskus harvemmin puuroa (desi nalle kuitukaurahiutaleita) itse tehdyllä omenasoseella (sis. sokeria) ja raejuustolla. Kahvia kevytmaidolla

2 kunnon ateriaa päivässä. Syön niin paljon kuin maistuu. Tykkään kokkailla ja olen perheestä jossa on aina syöty melko terveellisesti. Pidän melko kasvispainotteisesta ruoasta ja ylipäätään syön paljon "kauden kasviksia". Joskus mätän myös ihan pastaa parmesanilla jos tekee mieli. En syö koskaan eineksiä (ei maistu hyvältä eikä täytä) enkä pidä esim peruspizzeroiden pizzoista tai kebapista.

Iltapalaksi keittokulhollinen kreikkalaista jogua hedelmällä ja maapähkinävoilla. Joskus välipalaksi leipää tms.

Herkkuja syön aina kun oikeasti tekee mieli (eli ei ole nälkä tai ohimenevä mieliteko) mutta huom jos ei tee mieli niin en syö vaikka joku tarjoaisi. Liikun melko paljon ja kuluttavia lajeja.

Vierailija
15/45 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainitsithan syöväsi terveellisesti.

Peruna onkin terveellistä.

Vierailija
16/45 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei te kaikki normaalipainoisiksi itsenne mieltävät! Tarkoitan siis nimenomaan MIELTÄVÄT. Sillä ei ole väliä mitä painoindeksi näyttää. Saanko udella ruokavaliostanne? Itse olen ylipainoinen, mutta menossa koko ajan kohti normaalipainoa. Painonpudotusurakkani aikana olen miettinyt hurjasti syömistä ja ruokaa. Sitä miten ihmisen perustarpeen tyydyttämisestä on tullut niin suuri juttu. Herkkuja löytyy nykyään jos jonkinlaista ja ruokaa ei syödä ainoastaan nälkään. Itse olen (en uskalla vielä lisätä "ollut") tunnesyöppö ja kova herkuttelija. Tuntuu, että on vaikea löytää mitä on kohtuus. Käsitykseni mukaan osa ihmisistä syö melko epäterveellisesti eikä liiku, mutta pysyy silti normaalipainoisena kun taas osa syö terveellisesti ja liikkuu paljon. Onko näin? Olisi mielenkiintoista kuulla miten syötte ja paljonko liikutte jos liikutte. Jos siis jaksat vastata, niin kerrohan ihmeessä! :)

- Painoindeksisi (voi laskea esimerkiksi täällä: http://www.painoindeksi.org/) Kysyn tätä koska minua kiinnostaa millaisia painoindeksejä on ihmisillä, jotka ajattelevat olevansa normaalipainoisia. En usko täysin näihin kaavoihin, sillä lihas ja rasva kropassa on eri asia.

- Millaiseksi koet vartalotyyppisi (esim. hoikka, urheilullinen, tukeva jne)?

- Millainen on päiväsi "ruokalista" jos syöt normaalisti? Entä jo herkuttelet?

- Urheiletko ja miten paljon?

Kyllä se indeksi ihan hyvä mittari on. T. äsken vastannut ikä 48/BMI 22 (korkeimmillaan)

Vierailija
17/45 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vastasi ympäripyöreästi syövänsä terveellistä ruokaa mitenkään määrittelemättä sitä terveellisyyttä. :D:D:D:D

Vierailija
18/45 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaalipainoinen painoindeksi n. 20. En syö kovin terveellisesti. En liiku säännöllisesti. Yleensä syön aamupalan ja yhden lämpimän ruoan päivässä. Toinen ruoka korvautuu karkilla ym. esim. vajaa karkkipussi tai puolikas sipsipussi. En syö juurikaan välipaloja Vaikka syön epäterveellisesti niin päivän kalorimäärä on kuitenkin kokonaisuudessaan normaali. Korvaan vain herkuilla sen energiamäärän, mitä normaalisti kuuluisi saada ruuasta ja välipaloista.

Vierailija
19/45 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoindeksi 22. Syön aamupalaksi kaksi leipää, joiden päällä kinkkua,juustoa ja tomaattia. Lämpimän ruoan syön arkisin koulussa lounasaikaan, viikonloppuisin ehkä vasta illalla. Syön joka päivä jotain herkkuja. En käytä alkoholia. En myöskään harrasta mitään liikuntaa.

Vierailija
20/45 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielestäni hoikka, mutta en urheilullinen. Voin syödä lähes mitä tahansa lihomatta. Jonkin verran pyöräilen, koska en omista ajokorttia, mutta tiedän, että liikun aivan liian vähän.

Syön melko epäterveellisesti ja epäsäännöllisesti. Aamuisin ei maistu mikään, iltaisin napostelen. Pidän kanasta, pastasta, pizzasta. syön liian vähän vihanneksia, mutta paljon hedelmiä. Ja herkuttelen kyllä. Ei ole ongelma vetää suklaalevy välipalaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi