Normaalipainoisten ruokavalio
Hei te kaikki normaalipainoisiksi itsenne mieltävät! Tarkoitan siis nimenomaan MIELTÄVÄT. Sillä ei ole väliä mitä painoindeksi näyttää. Saanko udella ruokavaliostanne? Itse olen ylipainoinen, mutta menossa koko ajan kohti normaalipainoa. Painonpudotusurakkani aikana olen miettinyt hurjasti syömistä ja ruokaa. Sitä miten ihmisen perustarpeen tyydyttämisestä on tullut niin suuri juttu. Herkkuja löytyy nykyään jos jonkinlaista ja ruokaa ei syödä ainoastaan nälkään. Itse olen (en uskalla vielä lisätä "ollut") tunnesyöppö ja kova herkuttelija. Tuntuu, että on vaikea löytää mitä on kohtuus. Käsitykseni mukaan osa ihmisistä syö melko epäterveellisesti eikä liiku, mutta pysyy silti normaalipainoisena kun taas osa syö terveellisesti ja liikkuu paljon. Onko näin? Olisi mielenkiintoista kuulla miten syötte ja paljonko liikutte jos liikutte. Jos siis jaksat vastata, niin kerrohan ihmeessä! :)
- Painoindeksisi (voi laskea esimerkiksi täällä: http://www.painoindeksi.org/) Kysyn tätä koska minua kiinnostaa millaisia painoindeksejä on ihmisillä, jotka ajattelevat olevansa normaalipainoisia. En usko täysin näihin kaavoihin, sillä lihas ja rasva kropassa on eri asia.
- Millaiseksi koet vartalotyyppisi (esim. hoikka, urheilullinen, tukeva jne)?
- Millainen on päiväsi "ruokalista" jos syöt normaalisti? Entä jo herkuttelet?
- Urheiletko ja miten paljon?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 50-vuotias, koko elämäni ollut hoikka. Syön monipuolisen, terveellisen aterian kerran päivässä, sen lisäksi aamupalan ja kevyen lounaan. Jos tarvitsen välipalaa, se on hedelmä, kasvis tai pähkinäsekoitus. Syön harvoin mitään "herkkuja", siis sokeria, leivonnaisia tai sipsejä. Harvoin syön myöskään ruokana pizzaa, hampurilaisia yms. En ole erityisesti päättänyt olla syömättä noita, minun ei vain tee mieli mitään epäterveellistä. Kun kerran on terveellinenkin vaihtoehto olemassa, en oikein näe mitään syytä syödä sitä huonompaa vaihtoehtoa.
Liikuntaa harrastan noin neljä kertaa viikossa.
Kerrotko, mikä on mielestäsi terveellinen/epäterveellinen.
Vastauksestasi ei saanut selvää, mitä syöt.
Tuoreista aineksista valmistettua monipuolista ruokaa. En välttele mitään muuta kuin sokeria. Alkoholia en juo.
Ei kyllä tästäkään vastauksesta selviä, mitä syöt.
Olen nainen, 45v painoindeksi 24. Syön paljon kasviksia, uuniruokia joissa lihaa ja juureksia. Melkein päivittäin rahkaa tai turkkilaista marjoilla. Käytän eläinrasvoja ruuan tekoon. Paljon lihaa ja kohtuudella perunaa ja pastaa. Leipää en pahemmin syö, joskus näkkäriä keiton kanssa. Paljon menee kaaliruokaa ja jauhelihaa. Välipaloja en tarvitse mut jos, niin parin munan munakas tai uunimunakas jossa seassa jauhelihaa. Siitä sit riittää lämpöiseksikin ruuaksi asti. Hintojen mukaan tomaatti, kurkkua, suolakurkkua, paljon punajuurta. Voisin sanoa että syön vähän kaikkea, mut yritän pysyä erossa niistä, joissa paljon hiilareita. Olen ollut reilusti ylipainoinen. Liikuntaa harrastan kävely, n 5 km päivässä. Herkkuja menee tummaa suklaata ja viikossa ainakin n 200g. Muuta karkkia en syö. En juo limuja mehuja enkä syö mitään valmisruokia. Olen tällä painolla ollut pari vuotta ja olen melko tyytyväinen. Vatsassa on makkaroita laihtumisen takia koska en jaksanut alkaa kuntoilemaan vaikka olisi ollut ihan hyvä. Siis kuntosalilla käynti vaikka.
Painoindeksi minulla on 23, olen normaalipainoinen mutta "pehmeä" eli rasvaa on hivenen likaa kehossa vieläkin. Olen vartalotyyppiltä lanteikas joten tämäkin rasva mitä on on iskostunut reisiin ja pyllyn.
Ruokavalioni koostuu aamulla kuppi kahvia ja kaksi ruisleipää hummuksella sekä hedelmä, lounas on työpaikkaruokalassa kasvisvaihtoehto siten että puolet lautasesta on ensin salaattia, päivällinen kotona on 12cm halkasia lautaselta 30-45% kasviksia ja loput proteiinia ja hiilareita. Iltapala jos tarvitsen on kuppi teetä ja hedelmä sekä leipä.
Olen itse huomannut että pienemän lautasen käyttö aiheuttaa itsellä sen että vaikka syön 2 lautasellista niin syön loppujen lopuksi vähemmän kuin mitä söisin jos lautanen olisi esim 18cm halkasialta.
Herkkuina meillä on hedelmäsalaattia (itse tehty) marjoilla ja jugurttilla tai banaanilettut rakakaakao kastikkeella.
En urheille muuta kuin hyötyliikunnan, kävelen töihin ja kauppoille noin 5km päivässä. Kotona harrastan jogaa.
Kaiken a ja o on kunnon ateriat, napostelu pois.
Aamiainen: pari palaa leipää juustolla ja tomaatilla, keitetty tai paistettu muna, turkkilaista jugurttia marjoilla, latte.
Lounas perjantaina töissä: päivän keitto eli linssikeitto, pala leipää, salaattilautanen, jossa salaattia, tomaattia, raejuustoa ja oliiveja. Kuppi kahvia ja yksi keksi, juomana vettä.
Kotiin tultua kuppi kahvia maidolla ja mandariini.
Päivällinen perjantaina: alkuun lohileipä, sitten riisiä, kanaleikkeitä ja curryvihanneksia kermakastikkeessa. Jälkkäriksi juustoa. Juomana punaviiniä.
Siinä päivän syömiset. Aamiainen klo 7.30, lounas klo 12.30, kotona klo 17, lenkille klo 17.30, päivällinen klo 19
- BMI 23,8
- Vartalotyyppini on, hmm, mitä tähän nyt keksisi. Ei hoikka muttei tukevakaan. Ei sporttinen koska en harrasta paljon liikuntaa. Ei laihaläskikään koska en ole laiha. Sopusuhtainen, keskikokoinen.
- Satunnaisesti innostun lenkkeilemään tai käymään jossain jumpassa tms. En rakasta urheilua.
- aamupala on kaksi seuraavista, vaihdellen: leipä juustolla ja vihanneksilla, maustamaton jugurtti johon sekoitan raejuustoa tai rahkaa, marjoja, joskus pähkinöistä mysliä (tai viili marjoilla), puuro voisilmällä, munakokkeli. Teetä tai kaakaota juomana.
Kaksi lämmintä ateriaa peruskotiruokaa eli peruna(muusi)/pasta/täysjyväriisi + kala/kana , lohikeitto, sosekeitto, ruokaisa salaatti -tyyliä. Ruokajuomana vettä. Punaista lihaa en syö. Välillä on herkuttelukausia jotka aina katkaisen, ennemmin tai myöhemmin. Herkkuina suklaatuotteet ja ajoittain kermajäätelö. Syön normaalin ruokavalion lisäksi. Tarvittaessa välipala, aina iltapala. Jotain leipää/jugurttia tms.
Vierailija kirjoitti:
- BMI 23,8
- Vartalotyyppini on, hmm, mitä tähän nyt keksisi. Ei hoikka muttei tukevakaan. Ei sporttinen koska en harrasta paljon liikuntaa. Ei laihaläskikään koska en ole laiha. Sopusuhtainen, keskikokoinen.
- Satunnaisesti innostun lenkkeilemään tai käymään jossain jumpassa tms. En rakasta urheilua.
- aamupala on kaksi seuraavista, vaihdellen: leipä juustolla ja vihanneksilla, maustamaton jugurtti johon sekoitan raejuustoa tai rahkaa, marjoja, joskus pähkinöistä mysliä (tai viili marjoilla), puuro voisilmällä, munakokkeli. Teetä tai kaakaota juomana.
Kaksi lämmintä ateriaa peruskotiruokaa eli peruna(muusi)/pasta/täysjyväriisi + kala/kana , lohikeitto, sosekeitto, ruokaisa salaatti -tyyliä. Ruokajuomana vettä. Punaista lihaa en syö. Välillä on herkuttelukausia jotka aina katkaisen, ennemmin tai myöhemmin. Herkkuina suklaatuotteet ja ajoittain kermajäätelö. Syön normaalin ruokavalion lisäksi. Tarvittaessa välipala, aina iltapala. Jotain leipää/jugurttia tms.
Peruna, pasta, riisi pääruokina? No, kukin tyylillään
Syön aamulla 1 dl kaurapuuroa ja hedelmän tai 1 dl jugurttia ja mysliä tai palan leipää ja juustoa sekä 1/2 tomaattia, kuppi mustaa kahvia.
Lounaaksi salaattia noin 150 gr (vihreää salaattia, kurkkua, tomaattia, porkkanaa tai paprikaa) plus kanaa, kinkkua, tonnikalaa tai raejuustoa n. 75 gr . Tai sitten sosekeittoa tms kevyttä keittoa 3 dl.
Välipalaksi kahvia ja hedelmä tai sokeriton jugurtti.
Päivälliseksi kanaa tai kalaa 75 gr tai harvoin punaista lihaa (esim 3 lihapullaa) 1 dl pastaa/1 peruna/2 dl höyrytettyjä kasviksia sekä salaattia tai raastetta.
Iltapalaksi kuppi teetä kevytmaidolla ja hermesetaksella, pala ruisleipää tai korppu.
Juon noin 3 litraa vettä päivässä. Tummaa suklaata tai lakritsia syön ehkä kerran kuussa, 1 lasi punaviiniä viikossa.
Käsipainoja 4 kertaa viikossa, jooga 2 kertaa, kävelyä minimi 5 km joka päivä, pyöräily/hiihto/patikointi noin 3-4 tuntia kerran viikossa.
N38, olen onnistunut pitämään bmi:n alle 25 tällä ruokavaliolla ja liikunnalla jo kymmenen vuotta :)
Kun syö sopivan suuret ja ravinto-opillisesti hyvät kolme ateriaa päivässä ja jättää välipalat pois, niin pysyy normipainoisena. Jos syö liian kevyesti aterialla, niin nälkä alkaa vaivaamaan ja tulee napsittua mitä kaapista löytää ja helposti ne löydettävät ovat nk herkkuja, joiden ravintoarvo on pieni, mutta kalorimäärä suuri.
Viikon ruokalista auttaa rakentamaan tasapainoisen ateriakokonaisuuden.
Olen hoikka ja minua sanotaan urheilullisen näköiseksi. En mieti syömisiäni yhtään ja syön ihan mitä vaan mutta olen nähtävästi niitä ihmisiä joka osaa säädellä energiantarvettaan automaattisesti. Syön aamulla pari ruisleipää, päivällä lounaan ja kotona ruoan. Joskus iltapalaa myös. Mätän kahviin sokeria, syön karkkia mutta en juurikaan leivoksia tai sipsejä enkä liiku juurikaan. 50v
- 32 v. BMI 22
- Aamuisin: kuppi kahvia maidolla, töihin päästyäni banaani + maustamaton 10% jogurtti, joskus omena, rusinoita, tai gluteeniton myslipatukka
- Lounas: lautasellinen vihanneksia, proteiiniksi kanaa tai kalaa, rasvaa öljyn tai majoneesin muodossa
- Välipala jos tarvii: manteleita, hedelmä
- Illallinen: 2 pientä perunaa tai 2 dl riisiä (jos olen urheillut, muuten jätän pois), vihanneswokki/pata/kastike, linssejä/papuja/kanaa/kalaa proteiiniksi. Tai voissa paistettuja kananmunia.
Tässä on perusrunko, josta pidän kiinni melkein joka päivä. En herkuttele usein, mutta jos syön suklaata tai sipsejä, syön vähemmän normaaliruokaa. En ole ikinä pystynyt syömään täyden illallisen päälle vielä esim 200 g suklaata! Olen ollut jo 12 vuotta samassa hyvässä normaalipainossa.
Vierailija kirjoitti:
- 32 v. BMI 22
- Aamuisin: kuppi kahvia maidolla, töihin päästyäni banaani + maustamaton 10% jogurtti, joskus omena, rusinoita, tai gluteeniton myslipatukka
- Lounas: lautasellinen vihanneksia, proteiiniksi kanaa tai kalaa, rasvaa öljyn tai majoneesin muodossa
- Välipala jos tarvii: manteleita, hedelmä
- Illallinen: 2 pientä perunaa tai 2 dl riisiä (jos olen urheillut, muuten jätän pois), vihanneswokki/pata/kastike, linssejä/papuja/kanaa/kalaa proteiiniksi. Tai voissa paistettuja kananmunia.
Tässä on perusrunko, josta pidän kiinni melkein joka päivä. En herkuttele usein, mutta jos syön suklaata tai sipsejä, syön vähemmän normaaliruokaa. En ole ikinä pystynyt syömään täyden illallisen päälle vielä esim 200 g suklaata! Olen ollut jo 12 vuotta samassa hyvässä normaalipainossa.
Eipä kuule kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMI 22, ikä 48, nainen. Suunnilleen samanpainoinen + tai - , koko aikuisiän.
- Syön kaikkea ja mitä mieli tekee, en kiellä itseltäni mitään
- En jätä aterioita välistä
- En ole koskaan totaalilopettanut liikuntaa yli puoleksi vuodeksi. Jollei hikiliikunta huvita, niin 6km kävelylenkit riittää. Vanhemmiten liikkumisesta täytyy erikseen pitää huolta. Nykyisin käyn pari kertaa viikossa lenkillä ja kerran viikossa uimassa. Tai sitten en, mutta ei pidä tuomita itseään, vaan aloittaa uudestaan laiskan kauden jälkeen. En ole koskaan juurikaan puhunut liikunta"harrastuksestani", ja jos, niin täysin kunnianhimottomasti. Näin ei synny paineitakaan.
- Juon vain harvoin vähän mehuja, tuoremehujakin, ja alkoholia. Ne nostavat mulla painoa nopeasti. Jos tekee mieli olutta, himo lähtee lasillisellakin. Lopun voi kaataa pois. Viini säilyy:)
-En syö karkkeja, paitsi joskus suklaata ja lakua
Sinäkään et kerro, mitä syöt.
Kaikkea, niin kirjoitin. Ruokavalioni on vaihdellut, mutta silti en ole lihonut tähän ikään saakka. Siksi kirjoitin mitå en syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- BMI 23,8
Kaksi lämmintä ateriaa peruskotiruokaa eli peruna(muusi)/pasta/täysjyväriisi + kala/kana , lohikeitto, sosekeitto, ruokaisa salaatti -tyyliä. Ruokajuomana vettä. Punaista lihaa en syö. Välillä on herkuttelukausia jotka aina katkaisen, ennemmin tai myöhemmin. Herkkuina suklaatuotteet ja ajoittain kermajäätelö. Syön normaalin ruokavalion lisäksi. Tarvittaessa välipala, aina iltapala. Jotain leipää/jugurttia tms.Peruna, pasta, riisi pääruokina? No, kukin tyylillään
No se on tietysti lisäke. Sille kalalle tai kalalle tai kastikkeella. Vihanneksia myös tuohon.
Painoindeksi 23, ikä 35 v. Pidän itseäni normaalipainoisena ja sopusuhtaisena. Tässä normipäivä:
-aamulla kuppi kahvia, ruisleipä kinkulla ja kurkulla
- lounas töissä normaalia kotiruokaa, esim pastaa, kanaa ja riisiä, lasagnea, keittoa ym
- kotona illalla taas normaalia kotiruokaa.
En oikeastaan ikinä syö mitään makeita herkkuja. Ei vaan tee mieli. En ole ostanut 10 vuoteen varmaan yhtään karkkipussia itselleni, suklaalevyn ostan kerran vuodessa. Joskus viikonloppuisin saatan ostaa hyvää pullaa. Lapsilla kerran viikossa karkkipäivä, silloin toki ostan heille. Makeanhimoon ei kai kauheasti voi edes vaikuttaa, toiset on persompia makealle kuin toiset. Minulla kaksi lasta ja toinen voisi elää karkeilla, toinen syö yhden ja antaa loput isoveljelle kun ei maistu :)
Alkoholia juon jonkin verran, lähinnä saunakaljat viikonloppuisin. Limsoista en välitä, enkä mehusta.
- Pienikokoinen, ja urheilullinen nainen 28v. BMI n. 22.
- Syön päivittäin 4-5 ateriaa säännöllisin väliajoin.
- Ruokavalio gluteeniton ja lihaton (sis. kalaa).
- Aamupalaksi syön normaalisiti tattaripuuroa, mustikkakeittoa, raejuustoa ja maitoa tai itse tehtyä tattari-siemen leipää juustolla, lisäksi kasviksia tai hedelmiä. Joskus, jos on isompi nälkä saatan tehdä lämmintä ruokaa aamiaiseksi.
- Lounaaksi syön esim. fetapastaa, munakasta (täytteenä esim. kasviksia, fetaa, perunaa), lohta ja riisiä/perunaa/pastaa tms. Itse tehtyä kotiruokaa hieman terveellisimpinä versioina (kaikki täysjyvää, rasvan määrä ja laatu huomioitu jne.) Mahdollisesti joku hedelmä jälkiruuaksi.
- Välipalaksi yleensä viiliä pähkinöillä/siemenillä, hunajalla ja kaakaonibseillä. Lisäksi hedelmä. Välipalaa en syö välttämättä päivittäin tai se saattaa korvautua esim. proteiinipatukalla tilanteen mukaan.
- Päivällinen saman tyyppinen kuin lounas.
- Illalla saatan syödä lounas/päivällisruokaa tai tehdä esim. katkarapu-, lohi-, tonnikala- tai fetasalaatin.
- Karkkia ja pullaa syön kerran tai pari viikossa. Suunnilleen kerran kuussa käyn jossain ruokaravintolassa-
- Päivittäinen kalorisaldo on normaalisti jotain 2000-2500kcal riippuen päivän liikunnasta.
- Käyn salilla 3x viikossa, aerobista treeniä tulee n. 3-4h viikossa (pyöräilyä, steppiä), lisäksi jonkun verran kevyttä hyötyliikuntaa ja kevyitä kävelylenkkejä, joita en miellä niinkään liikunnaksi vaan ulkoiluksi.
Bmi 21,8. Vartalotyyppi hieman löysä ja mallia omena. Pienirintaisena ei näytä kivalta, kun rasva alkaa kertyä mahaan. Siksi suunnitelmissa pudottaa 4-5 kiloa. Harrastan liikuntaa pari kertaa viikossa.
Normipäivä arkena:
aamupala: marja-banaanismoothie tai 2 leipää leikkeleellä ja toisinaan myös juustolla, teetä, joskus myös appelsiinimehua
lounas: kotiruokaa, esim. nakkikeittoa, 2 perunaa ja papumuhennosta, riisiä ja lohta tms. Kasvikset jäävät usein pois lounaseväistä. Siis sellaiset, jotka eivät sisälly itsessään siihen lämpimään ruokaan.
(jos ehkä kerran viikossa syön välipalan, se on hedelmä)
päivällinen: kotiruokaa, mukana myös vihanneksia. Viime viikolla esim. intialainen broileri, riisi ja salaatti/lohi, perunamuusi ja höyrytetyt kasvikset/aasialainen kala-nuudelikeitto/täytetyt paprikat
iltapalaa en syö, mutta muutaman kerran viikossa tulee syötyä päivällisen päälle jälkiruoka, kuten pulla, suklaapatukka tms. makea herkku.
Viikonloppuisin tulee syötyä sekalaisemmin. Yleensä tavallista tuhdimpi aamupala, päivällä pieni välipala ja illalla pitkään laitettu päivällinen sekä jotain herkkuja, kuten sipsejä tai karkkia.
Olen 24-vuotias ja teen fyysistä työtä. BMI 19,8 mutta pidän itseäni laihanaläskinä. Talviaikaan en harrasta liikuntaa, kesällä pyöräilen töihin 9km/suunta. Aikuisiälläni painoni on vaihdellut 56 ja 76 kilon välillä, nyt raskauden jälkeen (minulla on alle vuoden ikäinen lapsi) paino on aika vakiintunut 58 kiloon.
Tyypillinen iltavuoroviikon ruokailuni menee suunnilleen näin: aamulla pannu mustaa kahvia, jokin smoothien tynkä ennen töitä, töissä klo 17 kahvia ja mandariini, klo 21 maitorahka pähkinöillä, pakastemarjoilla ja vaikka piltillä. Pääsen keskiyöllä töistä, saatan hyvin vedellä paketin karjalanpiirakoita yöpalaksi.
Aamuvuorossa pitkin päivää pannullinen mustaa kahvia, klo 9.30 puuroa erinäisin lisukkein, klo 12 kasvissosekeitto, klo 14 lisää kahvia ja mandariini. Kotona syön mitä kaapista sattuu löytymään, aika usein kasvismakaronilaatikkoa tai kuskusia ja epämääräistä lisuketta. Illalla vielä hirveä mättäminen, voin juosta juuri ennen kaupan kiinnimenoa hakemaan suurimman karkkipussin tai hillittömän keksipaketin.
Aamupalan skippaaminen, hillittömät määrät kahvia ja yömässääminen kyllä kertovat ettei ruokavalioni ole terveellisin mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- BMI 23,8
Kaksi lämmintä ateriaa peruskotiruokaa eli peruna(muusi)/pasta/täysjyväriisi + kala/kana , lohikeitto, sosekeitto, ruokaisa salaatti -tyyliä. Ruokajuomana vettä. Punaista lihaa en syö. Välillä on herkuttelukausia jotka aina katkaisen, ennemmin tai myöhemmin. Herkkuina suklaatuotteet ja ajoittain kermajäätelö. Syön normaalin ruokavalion lisäksi. Tarvittaessa välipala, aina iltapala. Jotain leipää/jugurttia tms.Peruna, pasta, riisi pääruokina? No, kukin tyylillään
No se on tietysti lisäke. Sille kalalle tai kalalle tai kastikkeella. Vihanneksia myös tuohon.
Eikös tärkein mainita aina ensin
Olen 28-vuotias ja vartaloltani urheilullinen, BMI 21.4. Käyn 4 kertaa viikossa lajokohtaisissa treeneissä (palloilulaji) + 1 matsi, sekä kerran viikossa salilla + uimassa.
Ruokavalioni koostuu pääasiassa kalasta, munista, maitotuotteista ja kasviksista. Välillä menee myös kanaa ja ehkä kerran kuussa punaista lihaa. Alla yhden päivän esimerkki:
Aamupala: Kaksi palaa leipää, joiden päällä puolikas avokado sekä kurkkua ja keitetty kananmuna. Kahvi maidolla.
Lounas: Kalaa/äyriäisiä/protskupitoinen kasvisruoka (esim. papupihvi), lämpimät kasvikset, riisiä/pastaa/perunaa ja salaattia lautasmallin mukaisesti. Lasillinen kevytmaitoa.
Välipala ennen treeniä: Jugurtti tai rahka pähkinöillä.
Päivällinen treenin jälkeen: samalla tavalla kuin lounas.
Iltapala: Yleensä joku hedelmä ja lasi kaakaota.
Syön mielestäni aika isoja annoksia ruokaa. Herkkuja syön silloin kun mieli tekee, ehkä noin kerran viikossa. Yleensä joko pari desiä jäätelöä tai alle 100g karkkia. Alkoholia en juuri käytä (pari annosta/kk) ja roskaruokaakin (pitsa, kebab, hampurilainen) menee ehkä vain 1 krt vuodessa. Ravintolassa käyn 1-2 krt kuussa, jolloin syön yleensä sushia/kiinalaista/nepalilaista.
Aloittaja kiittää tähänastisista vastauksista! Pyydän nöyrimmästi, ettei nyt alettaisi peukuttelemaan toisten ruokia sen perusteella pitääkö niitä itse terveellisinä vai ei. Kyse ei nyt ollut siitä. Tämä "makaroonilaatikon syöjän" (:D) vastaus oli sellainen mitä kaipaan. Ei siis ainoastaan "syön terveellisesti" tai "syön kotiruokaa" koska ne eivät oikeastaan kerro minulle mitään. Käsitykset terveellisyydestä ja kotiruuasta ovat kullakin niin erilaisia. Olen tajunnut syöväni isoja annoksia, joten mietin esimerkiksi, että paljonko muut syövät ja mikä on sopivasti. Myös napostelu on ollut paheeni, joten kiinnostaa syövätkö muut paljon säännöllisemmin.