Normaalipainoisten ruokavalio
Hei te kaikki normaalipainoisiksi itsenne mieltävät! Tarkoitan siis nimenomaan MIELTÄVÄT. Sillä ei ole väliä mitä painoindeksi näyttää. Saanko udella ruokavaliostanne? Itse olen ylipainoinen, mutta menossa koko ajan kohti normaalipainoa. Painonpudotusurakkani aikana olen miettinyt hurjasti syömistä ja ruokaa. Sitä miten ihmisen perustarpeen tyydyttämisestä on tullut niin suuri juttu. Herkkuja löytyy nykyään jos jonkinlaista ja ruokaa ei syödä ainoastaan nälkään. Itse olen (en uskalla vielä lisätä "ollut") tunnesyöppö ja kova herkuttelija. Tuntuu, että on vaikea löytää mitä on kohtuus. Käsitykseni mukaan osa ihmisistä syö melko epäterveellisesti eikä liiku, mutta pysyy silti normaalipainoisena kun taas osa syö terveellisesti ja liikkuu paljon. Onko näin? Olisi mielenkiintoista kuulla miten syötte ja paljonko liikutte jos liikutte. Jos siis jaksat vastata, niin kerrohan ihmeessä! :)
- Painoindeksisi (voi laskea esimerkiksi täällä: http://www.painoindeksi.org/) Kysyn tätä koska minua kiinnostaa millaisia painoindeksejä on ihmisillä, jotka ajattelevat olevansa normaalipainoisia. En usko täysin näihin kaavoihin, sillä lihas ja rasva kropassa on eri asia.
- Millaiseksi koet vartalotyyppisi (esim. hoikka, urheilullinen, tukeva jne)?
- Millainen on päiväsi "ruokalista" jos syöt normaalisti? Entä jo herkuttelet?
- Urheiletko ja miten paljon?
Kommentit (45)
Painoindeksini näyttäisi olevan 20,83 tällä hetkellä. Pituutta on 158 ja painoa 52. Mielestäni tuossa on 2-4kg liikaa. Hoikka olen aina ollut, niin on äitinikin. Mutta olen vähn tällainen "laihaläski". Minussa ei ole grammaakaan sporttisuutta. :D
Päivieni ruokalistat ovat hyvinkin vaihtelevia, mutta laitan nyt jotain suuntaa antavaa:
1. Aamulla en monesti syö mitään. Jos syön, niin saatan tehdä smoothien, voileivän (täysjyvä- tai ruisleipä + voi + rasvainen kermajuusto + kurkkuviipaleita tai keitetyn kananmunan viipaleita). Kahvia juon lähes joka aamu kupposen, ja niinä aamuina kun en vaivaudu tekemään itselleni aamupalaa niin syön lasten aamupalojen jämät (eli jogurttia tai leipää tai puuroa).
2. Töissä syön lounaaksi monesti nuudelipussukan + raejuustoa. Joskus olen ottanut kotoa edellisen päivän tähteitä ja syön niitä. Joskus en ehdi/jaksa syödä mitään. Pari suklaakeksiä menee yleensä työpäivän aikana myös.
3. Kun tulen kotiin, teen illallisen. Tämä meidän päivän pääruoka. Ihan tavallisia ruokia, eli perunaa, pastaa tai riisiä jonka kaverina kalaa, kalkkunaa tai luomunaudanlihaa, joskus myös riistaa. Aina ei ole lihaa, vaan vaikka kasvispihvejä/-pyöryköitä tms. Lisukkeeksi on lähes aina raejuustoa, paprikaa, tomaattia ja kurkkua.
4. Jos herkuttelen, vedän illalla 1-2 suklaapatukkaa tai esim 2-4 riviä suklaalevystä tai ehkä jonkun suklaavanukkaan.
En urheile. Ikinä. Paitsi jos työmatkan taittaminen pyörällä lasketaan. Senkin menen liian usein autolla. Joskus olen käynyt joogassa viikottain n. puoli vuotta. Se oli kyllä kivaa, kun vaan sais aikaiseksi. Pitäis skarpata.
Normaalipainoinen, vähän lihaksikaskin - kiitos pilateksen
Ruokavalio monipuolista ja herkullista kotiruokaa, paljon marjoja, kasviksia, pähkinöitä, rahkaa, lihaa, kalaa, täysjyvätuotteita. Hiilareita vähän ja pienet annokset 3-4 tunnin välein. Jäätelöä joka päivä ja lauantaina herkkupäivä
N55v
Tosi mielenkiintoista lukea teidän vastauksia! Selkeästi suurin osa syö vähemmän kuin minä eli ihan määrällisestikin on syömistä vähennettävä. Jos esimerkiksi juon aamulla kahvia ja syön leivän niin otan aina molemmat puolet leivästä. Syön siis lähes aina ruispaloja tai vastaavia. Varmasti yhdelläkin voisi pärjätä, mutta on muodostunut tavaksi ottaa molemmat. Olen lisännyt kasvisten määrää huomattavasti ja niitähän toki voi syödä enemmän kuin vaikka pastaa, mutta myös salaattiannokseni ovat aika isoja. Herkuttelu on ollut aivan liiallista ja nyt kun herkkuja ei ole syönyt pitkään aikaan (no, jouluna söin) niin itsekin käsittää miten paljon niitä on tullut vedettyä. Vaatii kyllä työstöä, että pääsen vanhoista tavoista eroon. Kunpa osais suhtautua ruokaan vain elimistön polttoaineena. Tuntuu vaan, että ruoka on niin usein keskiössä. Jos vaikka kavereiden kanssa suunnitellaan illanviettoa tms niin yleensä lähes ensimmäisenä pohditaan mitä syötäis ja juotais.
Pudotan painoani nyt keskittymällä kaloreihin ja jotenkin se tuntuu vieraalta. Hyvin toimii, mutta olo on ristiriitainen. Olen aiemmin pudottanut painoani onnistuneesti karppaamalla (joka kohdallani ei tarkoittanut vain pekonia, kermaa ja munia vaan söin paljon kasviksia ja varmasti muutenkin terveellisemmin kuin koskaan aiemmin) mutta kun palasin raskauden myötä vanhoihin tapoihini niin tietysti painokin nousi. Karppauksen aikana perehdyin muutenkin erilaisiin ruokavalioihin ja suosituksiin ja aloin vierastaa prosessoituja kevyttuotteita. Aloin suosia kotimaista, luomua ja "aitoa" ruokaa. Tämänhetkinen painonpudotustapa kannustaa kuitenkin taas käyttämään kevyttuotteita. Onhan niissä hurja ero kaloreissa, mutta esimerkiksi aspartaamihan on hirveää myrkkyä. Silti olen siihen sortunut. Ajattelin, että kun olen tavoitepainossa luovun kaikista näistä huonoina pitämistäni vaihtoehdoista ja syön sitten määrällisesti paljon vähemmän näitä puhtaampia, runsaskalorisempia vaihtoehtoja. Käytättekö te kevyttuotteita vai "normaaleja"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- BMI 23,8
- Vartalotyyppini on, hmm, mitä tähän nyt keksisi. Ei hoikka muttei tukevakaan. Ei sporttinen koska en harrasta paljon liikuntaa. Ei laihaläskikään koska en ole laiha. Sopusuhtainen, keskikokoinen.
- Satunnaisesti innostun lenkkeilemään tai käymään jossain jumpassa tms. En rakasta urheilua.
- aamupala on kaksi seuraavista, vaihdellen: leipä juustolla ja vihanneksilla, maustamaton jugurtti johon sekoitan raejuustoa tai rahkaa, marjoja, joskus pähkinöistä mysliä (tai viili marjoilla), puuro voisilmällä, munakokkeli. Teetä tai kaakaota juomana.
Kaksi lämmintä ateriaa peruskotiruokaa eli peruna(muusi)/pasta/täysjyväriisi + kala/kana , lohikeitto, sosekeitto, ruokaisa salaatti -tyyliä. Ruokajuomana vettä. Punaista lihaa en syö. Välillä on herkuttelukausia jotka aina katkaisen, ennemmin tai myöhemmin. Herkkuina suklaatuotteet ja ajoittain kermajäätelö. Syön normaalin ruokavalion lisäksi. Tarvittaessa välipala, aina iltapala. Jotain leipää/jugurttia tms.Peruna, pasta, riisi pääruokina? No, kukin tyylillään
No se on tietysti lisäke. Sille kalalle tai kalalle tai kastikkeella. Vihanneksia myös tuohon.
Eikös tärkein mainita aina ensin
Mistä näitä pilkunviilaajia tänne aina eksyy?
34v, BMI 20,5. En ole koskaan ollut ylipainoinen. Mulla ei ole säännöllistä ruokailurytmiä, vaan syön silloin kun nälkä. Aamiaista en syö ollenkaan, en ole ikinä oppinut siihen, edes lapsena. Ei vaan ole aamuisin nälkä. Eli jos herään vaikkapa kahdeksalta, "aamupalan" syön yhdentoista aikaan. Kahvia vedän pari kuppia herättyäni.
Tykkään kovasti salaateista, pastasta ja hedelmistä. Mun keho toimii sillä tavalla, että se ilmoittaa mulle mitä mun tekee mieli :D Joskus se saattaa olla pizzaa, joskus raejuustoa, banaani, ruisleipä tai pussi hedelmäkarkkeja.
En ole koskaan tajunnut, miksi se lämmin ruoka on muka niin tärkeä; mulla voi mennä päiviä, etten syö lämmintä ruokaa laisinkaan. Ihan samalla tavalla saan vatsani täyteen ja tarvitsemani ravintoaineet kylmästäkin ruoasta. Lihaa en syö laisinkaan, enkä sieniä (koska ne on pahoja. Samoin kuin oliivit). Muuten menee oikeastaan mitä vaan. Alkoholia käytän satunnaisesti, lähinnä viinejä tai sitten ihan rehdisti viskiä/ jallua. Siidereistä en pidä, aivan liian makeaa, ja oluesta taas tulee vatsa liian täyteen.
En siis syö perinteisen lautasmallin mukaan laisinkaan, enkä harrasta säännöllistä liikuntaa, käyn uimassa kun siltä tuntuu, ja kävelen/pyöräilen joka paikkaan (en omista ajokorttia), mutta tää toimii mulle.