Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu raskauden aikainen yösyöpöttely? kohtalotovereita?

Vierailija
08.01.2016 |

Olen syönyt ihan normaalisti, iltapalaan lisännyt yhden voileivän ja pähkinöitä. Muttakun klo lyö 04 herään jumalattomassa nälässä ha tärinässä. Yksi yö keitin jopa perunat ja tein jayhelihakastikkeen. Paino mulla normaali ei oo kauheita kiloja tullut...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkällä olet? Niin se vain on, että pitää syödä kun tulee nälkä. Minulla oli tosi kova nälkä alkuraskaudessa, ja tuli tosi huono olo jos en saanut heti syötävää. Kannattaa varmaan varata sitten aamuyöksi jotain terveellistä syötävää, esim. kanasalaattia, jos noin käy usein. Perussääntöhän raskauden aikana menee niin, että pitää syödä kun nälkä tulee, mutta siihen voi kiinnittää huomiota kyllä että mitä syö. Toki esim. alkuraskauden pahoinvoinnissa kannattaa syödä ihan sitä mikä nyt alas menee. Tuo tärinä ei kyllä ihan normaalilta kuulosta, ehkä kannattaa pyytää neuvolassa mittamaan sinulta sokerit?

Vierailija
2/11 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan älytöntä, että naisten pitää kytätä painoa raskaana, ja kello 4 meinaa hypoglykemiaa, eli sun keho tosiaan tarvitsi sitä ruokaa silloin, tai muuten sun keho olisi alkanut erittää mm. kortisolia ja katekoliamiineja, eli stressihormoneita, ei mikään ihannetilanne sun lapselle.

Kaikki mun suvun naiset on syöneet rauhassa raskaana, kukaan ei ole mikään läski, ja kaikkien lapset terveitä, eniten stressiä varmasti aiheuttaa se painon kyttäys jonkun neuvolan taholta, mun siskokin sai raskaana jotain älyvapaita ohjeita syömiseen.

Terv, vela, joten ei mitään henkilökohtaista kiinnostusta asiaan, en vaan tajua tuota neuvoloiden painon kyttäämistä ja äitien stressaamista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on ihan älytöntä, että naisten pitää kytätä painoa raskaana, ja kello 4 meinaa hypoglykemiaa, eli sun keho tosiaan tarvitsi sitä ruokaa silloin, tai muuten sun keho olisi alkanut erittää mm. kortisolia ja katekoliamiineja, eli stressihormoneita, ei mikään ihannetilanne sun lapselle.

Kaikki mun suvun naiset on syöneet rauhassa raskaana, kukaan ei ole mikään läski, ja kaikkien lapset terveitä, eniten stressiä varmasti aiheuttaa se painon kyttäys jonkun neuvolan taholta, mun siskokin sai raskaana jotain älyvapaita ohjeita syömiseen.

Terv, vela, joten ei mitään henkilökohtaista kiinnostusta asiaan, en vaan tajua tuota neuvoloiden painon kyttäämistä ja äitien stressaamista

Ihanaa ettei tarvitse kohdata kaltaisiasi älykääpiöitä neuvolassa!

Painon seuranta on raskauden perustutkimuksia kuten esim. verenpaine. Ahdistuvatko sukulaisesi siitäkin??

T: äitiysneuvolan terveydenhoitaja

Vierailija
4/11 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkoja on nyt 28. Tätä yösyömistä kestänyt jotain 2-3 viikkoa. Painoa tullut 5kg ja normaalipainoinen olen vieläkin.

Ap

Vierailija
5/11 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikkoja on nyt 28. Tätä yösyömistä kestänyt jotain 2-3 viikkoa. Painoa tullut 5kg ja normaalipainoinen olen vieläkin.

Ap

Siis stressaatko tuota painoasi jotenkin, kun sen tuot noin esille? Se on yksi ja sama kuinka paljon/vähän sitä painoa on tullut, syötävä on kun on nälkä. 5kg on ihan normaali painonnousu tuohon mennessä, älä mieti sitä painoa, ja tee yöksi valmiiksi jotain terveellistä syötävää. Se nyt vaan raskaana on ihan normaalia, että nälkä saattaa vaivata kovastikin, varsinkin jos esim. päivällä tulee syötyä pieniä annoksia mutta usein, niin on ihan järkeenkäypää että yölläkin hiukoo. Elimistösi myös kerää rasvavarantoja mm. imetystä varten, joten niitä kiloja ei tarvi sen kummemmin pelätä jos neuvolantäti ei niistä erikseen mainitse.

Vierailija
6/11 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis stressaatko tuota painoasi jotenkin, kun sen tuot noin esille? Se on yksi ja sama kuinka paljon/vähän sitä painoa on tullut, syötävä on kun on nälkä. 5kg on ihan normaali painonnousu tuohon mennessä, älä mieti sitä painoa, ja tee yöksi valmiiksi jotain terveellistä syötävää. Se nyt vaan raskaana on ihan normaalia, että nälkä saattaa vaivata kovastikin, varsinkin jos esim. päivällä tulee syötyä pieniä annoksia mutta usein, niin on ihan järkeenkäypää että yölläkin hiukoo. Elimistösi myös kerää rasvavarantoja mm. imetystä varten, joten niitä kiloja ei tarvi sen kummemmin pelätä jos neuvolantäti ei niistä erikseen mainitse.

Olen nyt sitä alkanut stressata kyllä. Oma neuvolan täti kun sanoi, että energian kulutus ei kasva kuin yhden voileivän ja jogurtin verran. Itse voisin syödä yöllä tuplat päivällisestä. En nyt miksikään ihrapalloksikaan halua jos tästä tulee jatkuvaa eikä tämä ole mikään ohimenevä kausi...

Ja sekin huolettaa miksi se nälkä tulee yöllä, siksi kysyinkin vertaistukea. Onko tämä normaalia?

Ja vielä yksi asia mitä en vielä kertonut, että minua on alkanut jonottamaan raaka liha. En ikinä sitä söisi mutta kyllä on täytynyt kamppailla etten ole iskenyt hampaitani raakaan pippuripihviin 😐.

Ap

Vierailija
7/11 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit, vastauksia ja ohjeita kaipaisin 😊. Tuo salaatti idea oli hyvä, mutta epäilen että sillä tällä hetkellä tuo yöllinen nälkä lähtisi. Voisinhan kokeilla toisinpäin tietenkin. Päivälliseksi kanasalaatti ja yöllä olisi päivällinen jääkaapissa odottamassa lämmitystä?

Ap

Vierailija
8/11 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen nyt sitä alkanut stressata kyllä. Oma neuvolan täti kun sanoi, että energian kulutus ei kasva kuin yhden voileivän ja jogurtin verran. Itse voisin syödä yöllä tuplat päivällisestä. En nyt miksikään ihrapalloksikaan halua jos tästä tulee jatkuvaa eikä tämä ole mikään ohimenevä kausi...

Ja sekin huolettaa miksi se nälkä tulee yöllä, siksi kysyinkin vertaistukea. Onko tämä normaalia?

Ja vielä yksi asia mitä en vielä kertonut, että minua on alkanut jonottamaan raaka liha. En ikinä sitä söisi mutta kyllä on täytynyt kamppailla etten ole iskenyt hampaitani raakaan pippuripihviin 😐.

Ap

Lihan himoitseminen voi olla jokin alkukantainen luonnon tapa varmistaa proteiinin saanti. :D

Ja raskaana on normaalia himoita outojakin ruokia.

Todennäköisesti sinulle tulee öisin nälkä, kun verensokeri laskee alas. Se mainitsemasi tärinä voi liittyä juurikin alhaiseen verensokeriin. Syö vaan ihan rauhassa vaikka yöllä, mutta älä mitään roskaruokaa mätä vaan ravintoarvoiltaan hyvää ruokaa. :)

Vierailija
9/11 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä AP mieti syömisiä liian neuroottisesti! Lisääntynyt ruokahalu on aivan normaalia raskaudessa.

Ravinnon tarve on ihan yksilöllinen, eikä neuvolantäti voi tarkkaan määritellä paljonko sinun tarvitsee syödä. Ei niitä kaikkia neuvoja kannata liian tarkkaan kuunnella, varsinkaan jos ei ole ravitsemuksen, painon tai muun terveyden puolesta mitään ongelmia.

Syö ihan rauhassa, tarvitset hyvää ja laadukasta ruokaa kehittyvää sikiötä varten.

T. Sairaanhoitaja

Vierailija
10/11 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä yöllä nälättää, kun syöt päivällä liian kevyesti? Syö kunnon evästä ja täysjyvätuotteita joka aterialla. Ei pelkillä salaateilla tai voileivillä kukaan elä.

Vierailija
11/11 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Toi on ihan höpö höpöä että energian kulutus ei kasva kuin yhden voileivän ja jogurtin verran. Itsellä ollut aina myös kauhea nälkä raskausaikana ja imetysaikana kahta kauheampi. Varsinkin heti synnytyksen jälkeen kun maito nousi niin olisin voinut syödä vaikka kokonaisen hevosen. Neuvoisin sua syömään päivällä enemmän niin ei tarvi yöllä syödä. Niin ja oon muuten hoikka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan