Vierailija

Sain palkkatukisetelin työkkäristä kevättalvella 2006 ja kun kyselin että mihin tämän voisi käyttää niin työkkärinsetä sanoi että meneppäs vaikka tuohon SPR:n konttiin. No minä menin heti sinne ja pääsin alle tunnissa sen palkkatukisetelin saamisen jälkeen töihin. Olin ihan onnesta mykkänä siinä vaiheessa. Mutta kuinkas sitten kävikään...

Olin siellä kontissa sitten palkkatukitöissä, pitivät juuri niin kauan kun saivat korotettua palkkatukea. Työt tein hyvin ja kehuja tuli jatkuvasti. Mutta kun tuo 90%:lla korotettu palkkatuki loppui ja olisi ollut sitä normaalia palkkatukea jäljellä vielä vuosi niin ei jatkaneet työsopimusta. Sen sijaan toivottivat tervetulleeksi työelämävalmennukseen, työharjoitteluun, vapaehtoistyöhön yms. palkattomiin töihin milloin vain. Siellä olikin porukkaa jotka olivat olleet ensin vuoden palkkatukitöissä ja sitten olivat toista vuotta "orjatöissä" tehden täsmälleen samaa työtä mistä aikaisemmin oli saaneet palkkaa. Tuollainen homma haiskahtaa jo vaikka miltä!!

SPR:llä on ns. talokohtainen työehtosopimus. Alussa oli työaika 24 h/viikko joka muuttui työnantajan yksipuolisella suullisella ilmoituksella 21 h/viikko palkan pysyessä ennallaan, 727 euroa/kk, brutto. Siinä vaiheessa aloin haistaa palaneen käryä ja hommasin kyseisen työehtosopimuksen josta kävi ilmi että palkka oli ollut reilusti alle palkkataulukon alimman palkan, siis työaikaan suhteutettuna. Siis SPR rikkoi omaa tekemäänsä työehtosopimusta.

Työsuhde loppui marraskuussa ja vuosilomaa oli kertynyt 16 päivää jotka työnantaja yritti määrätä pidettäväksi lomana vastoin vuosilomalakia marraskuussa. Vuosilomalain mukaan ei työnantaja voi määrätä pidettäväksi kulumassa olevan lomanmääräytymisvuoden lomaa työsuhteen kestäessä eikä loma ajan (2.5.-30.9) ulkopuolella. Taaskaan asiasta ei sen kummemmin puhuttu vaan loma oli merkitty työvuorolistaan. Vuosilomalain mukaan vuosiloman ajankohta on ilmoitettava kuukautta ennen loman alkamista. Siis kolminkertainen vuosilomalainrikkomus!!

Liiton avulla sain kuitenkin lomat rahana ja palkkarästitkin maksoivat. Kukahan montaa on tuolla tavalla kohdeltu? Tapauksessani ns. kusetusprosentti oli 18 koko työsuhteen palkkasummasta. Siis noinkin pienestä palkasta vielä ilkesivät huijata noin paljon!!

Kommentit (15)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Näin toimitaan joka puolella.

Ai että köyhältä, pienipalkkaiselta pätkätyöläiseltä huijataan tienatut kesälomapäivät pakottamalla ne "pitämään" lomakauden ulkopuolella kun ne pitäisi maksaa selvänä rahana ihmiselle!? Ai toimitaanko? Onko se oikein , onko se hyväksyttävää? Ja tärkeimpänä: miksi tähän ei puututa jos sitä kerran tehdään joka puolella. Jo on paksua juttua tämä.

Vierailija

Niin ja heillä jos joillan olisi varaa nimenomaan palkata, mutta voi olla että herrojen palkkoja pitäisi laskea: ((tuskin siltikään kyllä,niin jäätäviä on)

Vierailija

Kyllä minulla sanottiin että SPR on työpaikka johon mennään ja lähdetään ja se ei ole ole kenenkään vakituinen työpaikka.
Siellä kaikki töissä olevat on heille melkein ilmaisia. Kyse on hyväntekeväisyydestä ja silloin rahaa ei voi laittaa palkkoihin. Ja se on hyvä niin koska silloin rahat menee apua tarvitseville.
Olet käsittänyt Kontin toiminnan väärin.

Samalla Kontti tarjoaa työkokemusta niille jotka sitä kipeästi tarvitsevat.

Vierailija

Jos meinaa rahoiksi lyödä, niin työpaikkansa kannattaa hakea jostain muualta kuin kolmannen sektorin palveluksesta. Siis oikeastiko puhut nyt kymmenen vuotta vanhoista asioista?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin toimitaan joka puolella.

Ai että köyhältä, pienipalkkaiselta pätkätyöläiseltä huijataan tienatut kesälomapäivät pakottamalla ne "pitämään" lomakauden ulkopuolella kun ne pitäisi maksaa selvänä rahana ihmiselle!? Ai toimitaanko? Onko se oikein , onko se hyväksyttävää? Ja tärkeimpänä: miksi tähän ei puututa jos sitä kerran tehdään joka puolella. Jo on paksua juttua tämä.

Esimerkiksi Honkalampisäätiö, nykyinen Spesio tai mikä lie, viilasi linssiin hyvin lahjakkaasti. Vaikka todellinen palkan maksajakin oli kaupunki, vain tuon puulaakin kautta.

Vierailija

Red Cross on suurin kusetus Green Peacen jälkeen. Auttakaa antamalla rahaa/apua suoraan sitä tarvitsevalle tai ostamalla tuotteita jotka edistävät sinulle tärkeää asiaa.  Noissa järjestöissä eliitti vain vetää rahat välistä hävittämällä ne hallintokuluihin.

Itsekin olin ennen kuukausilahjoittaja mm. amnestylle, mutta vältän noita järjestöjä kuin ruttoa nykyään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä en ole vertani sen jälkeen luovuttanut, kun kuulin sairaaloiden joutuvan maksamaan luovutetusta verestä

Täh? Ihan oikeastiko sä haluaisit, että joku vapaaehtoinen tökkäisi piikin sun suoneen?

Vierailija

Joskus luin, että jos annan SPR:lle kympin, perille avustuskohteeseen menee 8 centtiä. ajatelkaa, kahdeksan tuhannesosaa.

En muista mikä kriisi oli maailmalla silloin käynnissä kun kaveri oli lajittelemassa vaatteita krisikohteeseen vietäviksi. Vaatteista oli tarkat kriteerit mitä ei saanut lähettää, mm. maastokuvioiset olivat ehdottomasti kiellettyjä, myöskään kengät eivät tähän avustuserään kuuluneet. Vaatteet joita ei hyväksytty samoin kuin kaikki kengät kuntoon katsomatta roudattiin kylmästi ulos vaihtolavalle ja kaatikselle. Luulen kyllä, että niillekin olisi ollut tarvetta vaikka ihan koto-Suomessa mutta ei.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat