Olenko vähävarainen?
Opiskelen täysipäiväisesti, en käy töissä, saan osinkotuloja (jaettuna 12 kk:lle) ja opintotukea yhteensä n.1000e/kk. Asun vanhempieni omistamassa asunnossa, josta en maksa vuokraa. Kaiken muun maksan itse, siis ruuan, vaatteet, koulukirjat,vähäiset laskut, matkat ja harrastukset. Vanhemmat auttavat kyllä tietyissä asioissa kuten terveydenhuollon maksuisssa, koska ovat niin kalliita.
Luin nimittäin jostain, että alle 1500e kuussa tienaavat ovat vähävaraisia. Eli minä taidan kuulua heihin?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni vähävarainen henkilö ei omista sellaista määrää osakkeita, joista saa osinkotuloja 800 euroa kuussa. Vähävaraiseksi ei lasketa ihmistä, jolla on näin mittava omaisuus.
(Jotta saa tuollaisen määrän osinkotuloja vuodessa, täytyy osakesalkun arvon olla hyvin suuri, ehkä voisit myydä osakkeet ja ostaa isiltä sen asunnon jossa asut? Ellei se sitten ole viisisataaneliöinen kartano? :)
No kyllä minä silti olen vähävarainen, koska en pysty esim. osakkeitani realisoimaan käteiseksi eli saan niistä vain osingot, joka on toimeentuloni perusta. Minkä ihmeen takia ostaisin vanhempieni asunnon? Tyhmintä mitä olen kuullut vähään aikaan. Kaksiosta tässä nyt puhutaan, että ei edes mitään kauhean kateutta herättävää. :D
Kun tämä nyt meni jankkaukseksi katsoin tiliotettani, eli opintotukeni määrä 124e/kk eikä 200e kuten aikaisemmin kirjoitin. Mutta ei tämä muuta kokonaistilannetta mitenkään?
t. ap
Ei nappaa vieläkään opintotukesi juttusi kanssa. Kyllä minäkin olisin valinnut tuosta tuista kertovasta linkistä tuon 124e, mikäli en tietäisi asioista, mutta se kun sattuu tarkoittamaan tilannetta, kun asuu samassa osoitteessa vanhempien kanssa. Onko näin?
Täh? Mitä ihmettä, tarkistat vaan vaikka kelan sivuilta laskurilla kuten itsekin juuri tein ja se antoi tuon 124e/kk opintorahan määräksi. Ja se summa kuukausittain tililleni tulee. Kelan laskurissa ainoa vaihtoehto, mikä vastaa vanhempien omistamassa asunnossa asumista on kohta "vanhempien luona".
En siis asu vanhempieni kanssa samassa osoitteessa, heidän omistamassaan asunnossa kylläkin. Että mitäköhän sinä nyt tästä sitten tiedät?
ap
No sulla on sitten kurja tilanne :( itse saan vanhempieni omistamaan asuntoon yli 300e. Oliko se nyt pankkitili vai kelan sivut (jotka ovat tällä hetkellä käyttökatkolla btw) mistä tarkistit asian?
No eikö olekin? :/ Jos luet viestini ja ymmärrät lukemasi, huomaat että tarkistin sekä tilini, että kelan laskurilla. Ja hyvin näyttää toimivan ;)
https://easiointi.kela.fi/otlaskenta_app/OTLaskentaApplication
ap
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen täysipäiväisesti, en käy töissä, saan osinkotuloja (jaettuna 12 kk:lle) ja opintotukea yhteensä n.1000e/kk. Asun vanhempieni omistamassa asunnossa, josta en maksa vuokraa. Kaiken muun maksan itse, siis ruuan, vaatteet, koulukirjat,vähäiset laskut, matkat ja harrastukset. Vanhemmat auttavat kyllä tietyissä asioissa kuten terveydenhuollon maksuisssa, koska ovat niin kalliita.
Luin nimittäin jostain, että alle 1500e kuussa tienaavat ovat vähävaraisia. Eli minä taidan kuulua heihin?
Minä nuorena sairastunut ja ei työtuloja, lopullisella eläkkeellä saan takuueläkkeen + eläkkeensaajan asumistuen eli n. 1100 euroa/kk. Siitä vuokra pois jää käteen 530euroa/kk.
Sillä katan laskut, ruuat, vakuutuksen, lääkkeet... eli kaiken.
Näin meillä.
Mikä tuossa apn tilanteessa teissä saa niin suurta ihmetystä aikaan? Itse olen 23-vuotias opiskelija, ja suurinpiirtein sama tilanne/tulot kuin ap:lla.. Ja opintorahani about samoissa summissa :D Taitaa vaan huonompi tasoisia vituttaa..Vinkkinä teille: kouluttautukaa hyviin hommiin ja lopettakaa kadehtiminen, niin voitte itsekin joskus jotakin saavuttaa!
Mikäli olet jotain muuta kuin 16-Vuotias lukiolainen niin pitäisi saada 336 ja hilut päälle. Tein laskurin 22v vanhempien asunnossa asuva korkeakouluopiskelija..
No kuule sinä vähävarainen, jolla on ilmainen kaksio jossa asua ja jonka vanhemmat kustantaa sinulle esteettistä hammashoitoa sekä kalliita talvitakkia ja jonka osakesalkku on viesteistäsi päätellen sieltä kookkaammasta päästä: kerro meille miten vähävaraisuutesi näyttämöllistyy elämässäsi? Mistä koet jääväsi paitsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nuorena sairastunut ja ei työtuloja, lopullisella eläkkeellä saan takuueläkkeen + eläkkeensaajan asumistuen eli n. 1100 euroa/kk. Siitä vuokra pois jää käteen 530euroa/kk.
Näin meillä.
No kannattaisiko alkaa kuntoutumaan ja mennä töihin? Jos siis olet vielä työikäinen?
Missään kohtaa tossa ei kysytä vanhempien tuloja tai omia tuloja...
Vierailija kirjoitti:
No kuule sinä vähävarainen, jolla on ilmainen kaksio jossa asua ja jonka vanhemmat kustantaa sinulle esteettistä hammashoitoa sekä kalliita talvitakkia ja jonka osakesalkku on viesteistäsi päätellen sieltä kookkaammasta päästä: kerro meille miten vähävaraisuutesi näyttämöllistyy elämässäsi? Mistä koet jääväsi paitsi?
Mistä päättelet talvitakkini olevan kallis? Se maksoi itseasiassa vain 300e ja oli alennuksessa. Se näyttäytyy siten etten voi matkustella kuten työssäkäyvät ystäväni, enkä muutenkaan kuluttaa samaa tahtia kuten he. Ja pitää suunnitella menojaan enemmän. Autonikin on aika vanha ja huollon tarpeessa.. Onneksi harrastukseni ovat kuitenkin suhteellisen ilmaisia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vähävarainen, kyllä. Mitä kallista muuten opiskelijan terveydenhuollossa on kun YTHS on täysin ilmainen, sisältyy oppilaskunnan jäsenmaksuun?
YTHS:n piiriin kuuluvat vain yliopisto-opiskelijat. Ammattikorkeakouluissa vastaavaa järjestelmää ei ole. Se on yksi merkittävä syy, miksi istuin kaupan kassalla töissä koko opiskeluajan. Tulot olivat nettona n. 1300 euroa kuussa (opintoraha+asumislisä+palkka). Tein töitä 10-20 tuntia viikossa lähinnä iltaisin ja viikonloppuisin. Minulla oli valtavan kattava yksityinen työterveyshuolto sisältäen mm. hammaslääkärin pienellä omavastuulla. Vuosilomat kertyivät, joten opiskelukavereiden etsiessä kesätyöpaikkoja minulla oli palkallista lomaa 4 viikkoa. Ja kyllä, opiskelut venyivät hyvin suurelta osin töiden vuoksi n. vuoden. Mutta ei, kaikki opiskelijat eivät käytä YTHS:ää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin meillä.
No kannattaisiko alkaa kuntoutumaan ja mennä töihin? Jos siis olet vielä työikäinen?
Joo. Heti huomenna kuntoudun ja menen töihin. Kiitos neuvosta olet tosi mukava ihminen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin meillä.
Joo. Heti huomenna kuntoudun ja menen töihin. Kiitos neuvosta olet tosi mukava ihminen!
Ole hyvä! Kannattaa alkaa tosissaan harkitsemaan tuota kuntoutumista, muuten voit jäädä köyhyysloukkuun ja siten heikennät vielä tulevaisuudessa lapsiesikin mahdollisuuksia pärjätä (jos sinulla sellaisia on?) Niin minäkin tein aikoinani kun oli pakko, mies kuoli tapaturmaisesti jäi kaksi lasta ja asuntolaina. Ei siinä ehtinyt olemaan sairas kun oli pakko selvitä, ja tehdä töitä. Aivan saatanan paljon töitä. Tällä pärjäämisellä mahdollistin myös sen, että voin auttaa nyt toista lapsistani joka opiskelee. Toinen on jo työelämässä ja suht hyväpalkkaisessa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tienaan 1200 netto kuukaudessa, josta vuokraan uppoaa 1000, lopuilla ostelen ruokaa. Näin täällä pk-seudulla :)
Miten tämä on mahdollista? Miksi asut niin kalliissa asunnossa tuloihisi nähden?
Normihinta pk-seudulla. Ja mihin minä tästä omasta kodistani muuttaisin?
Pääkaupunkiseudulla on toki 1000€/kk maksavia vuokra-asuntoja, mutta hyvin kivoilla ja ihan keskeisillä mestoilla voi asua paljon halvemmalla. Esim. yksiöt ja kaksiot Helsingin ydinkeskustan ulkopuolella harvoin maksavat noin paljon. Ja jos yksin sitä tonnia maksat, asut kai yksin, jolloin et tarvitse kovin isoa asuntoa? Olen asunut koko ikäni pääkaupunkiseudulla ja koko aikuisikäni tähän asti vuokralla, mutta ikinä asumiskustannukseni eivät ole nousseet yli 700 euron kuussa. Nyt kokonaisvuokra kolmiosta on toki enemmän kuin 1000 euroa, mutta minulla sentään mies puolittamassa kustannuksia, joten ei todellakaan mene 83,3% tuloista asumiseen. Kuulostaa kestämättömältä tilanteelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin meillä.
Ole hyvä! Kannattaa alkaa tosissaan harkitsemaan tuota kuntoutumista, muuten voit jäädä köyhyysloukkuun ja siten heikennät vielä tulevaisuudessa lapsiesikin mahdollisuuksia pärjätä (jos sinulla sellaisia on?) Niin minäkin tein aikoinani kun oli pakko, mies kuoli tapaturmaisesti jäi kaksi lasta ja asuntolaina. Ei siinä ehtinyt olemaan sairas kun oli pakko selvitä, ja tehdä töitä. Aivan saatanan paljon töitä. Tällä pärjäämisellä mahdollistin myös sen, että voin auttaa nyt toista lapsistani joka opiskelee. Toinen on jo työelämässä ja suht hyväpalkkaisessa työssä.
Ymmärrätkö sinä? Ihmisillä on erilaisia sairauksia ja sairauden takia kun myönnetään eläke niin silloin sairaus on sellainen, jossa ei auta se "pakko" kun pitää selvitä. Olitko sinä kenties eläkkeellä? Osanotto miehesi menehtymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä on erilaisia ja tilanteita. Itse näin yksityisyrittäjä arvostan ihmistä, joka on omalla työllään ansainnut elintasonsa. Olen kuitenkin myös itse auttanut molempaa lastani vähän samalla tavalla kuin ap:ta, enkä näe siinä mitään pahaa. Sillä takaan vain hyvän tulevaisuuden lapsilleni, että saavat rauhassa keskittyä hoitamaan opintonsa ja sitä kautta menestymään elämässään ainakin taloudellisesti.
Onkin loistavaa jos vanhemmat kykenevät tukemaan lastaan opiskelujen ajan tuolla tavoin. Kuitenkin ratkaisevaa on, miten lapsi asiaan suhtautuu. En kommentoi nyt ap:n tilannetta, mutta yleisesti ottaen tiedän ihan liian monta nuorta lähipiirissäni, joille on täysin itsestäänselvää, että vanhemmat maksavat asumisen, lääkärit, auton, yms. Ja he kehtaavat vielä valittaa, jos vanhemmat eivät meinaa suostua näitä kaikkia kustantamaan. Jos lapsi on kasvatettu tajuamaan rahan arvo ja olemaan kiitollinen ja nöyrä saamastaan avusta, ei asiassa ole mitään ongelmaa. Yleensä vain nämä pienet kermapeput olettavat saavansa aivan kaiken vanhemmiltaan, sormia napsauttamalla, eikä kiitosta heidän suustaan kuule. Järkyttävää.
Vähävaraisuus ja pienituloisuus ovat eri asia. Olet varakas, koska omistat osakkeita. Opiskelijaksi olet hyvätuloinen. Työssäkäyviin verrattuna pienituloinen tai ehkäpä melkein keskituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen asunnon käypä vuokra on? Entä ne terveysklut per kk? Mitä muut isi maksaa?
Jos saat juttuja yli 500, niin etpä sitten ole. Muut alle 1500 tienaavat maksavat asumisesta ja terveydenhoidosta.
En tiedä vuokrista, ehkä 1000e? Ei ole säännöllisiä terveyskuluja kuukausittain (onneksi!), mutta kalliiksi tulevat lääkäri reissut silloin kun on tarvis. Laitoin jo avausviestiini ettei muuta makseta, no joskus jotain kalliimpaa kuten esim. talvitakki tms. Mitä juttuja yli 500? En ymmärrä kysymystäsi.
Ärsyttää vaan kun jotkut luulevat, että olisin jotenkin hyvintoimeentuleva. KUN EN OLE!! Elän eri lähteistä riippumatta Suomen köyhyysrajalla!
Siis vähävaraisella ei ole varaa yksityiseen lääkäriin!
ap
Ap:n tilannetta on melko vaikeaa verrata oikein mihinkään muuhun. Siis kädessä 1000e/kk, mutta asumiskulut 0, yksityiset lääkärikäynnit (esim. esteettisistä syistä) 0, monen sadan euron talvitakki (alennuksessa) 0. Näinpä 1000 euroa kuussa menee melko tavanomaisesti ruokaan, matkustamiseen, harrastamiseen, muutamiin laskuihin, mutta ap ei taida ymmärtää oman tilanteensa väljyyttä. Rahat tulevat osakkeista, joten ei edes tarvitse tehdä töitä, kun perustoimeentulo tule omistuksista, kuten hän itse sanoo.
Kun minä opiskelin, sain opintorahaa, asumislisää ja tein töitä. Tulot n. 1100-1300 euroa kuukaudessa. Kesällä hieman vähemmän, koska tukia ei tullut, mutta työtkään eivät aivan valtavasti lisääntyneet. Asumiskulut (vuokra+sähkö+vesi+vakuutukset) 580 euroa kuukaudessa (Espoon perukoilla vuokrayksiö junaradan varressa). Matkakortti (koulu Helsingissä) n. 45 euroa kuukaudessa, koska opiskelija-alennus. Internet ja puhelin n. 30 euroa kuukaudessa. Noin 400 euroa kuukaudessa jäi ruokaan, vaatteisiin ja yleisiin huvituksiin. Jos piti tehdä isompia hankintoja (esim. talvitakki), maksoin sen äitini luottokortilla ja muutamassa kuukaudessa aina sentilleen takaisin.
Minusta ap elää opiskelijaksi melko leveästi ja huolettomasti, kun asuminen ei maksa mitään ja vanhemmat tuntuvat melko avokätisesti sponssaavan noinkin turhamaisia menoja. Ei siis sillä, etteikö hammaslääkärissä pitäisi käydä, mutta esteettisistä syistä? Ja tarvitseehan ihminen talvitakin, mutta lämpimän, ihan tyylikkään talvitakin ei tod. tarvitse maksaa 300 euroa alennuksessa?
On täysin normaalia, että opiskelija joutuu suunnittelemaan rahankäyttöään. Se on täysin normaalia myös työssä käyvälle aikuiselle ihmiselle. Sen sijaan ei ole normaalia, että opiskelija saa osinkotuloja ja asuu ilmaiseksi. Monet opiskelijat eivät myöskään ajele autolla, sillä auton pitäminen on kallista eikä kaikilla työssä käyvilläkään ole siihen varaa. Allekirjoittaneella ei ole edes ajokorttia, koska sen hankkiminen suhteessa tarvittavuuteen pääkaupunkiseudulla on niin sikahintaista.
Kyllä ap, ihan kylmän tilastollisesti sinä elät köyhyysrajan tuntumassa, kuten niin monet muutkin suomalaiset opiskelijat, mutta silti tilanteesi on melko huoleton. Sitä ei voi suoraan verrata opiskelijaan, joka maksaa itse kaikki kulunsa. Asuminen on niistä ehdottomasti merkittävin.
Vanhempani tulot yhteensä yli 500ke vuodessa ja saan n. 300e tukea. Luulisi, ettei tuon summan jälkeen enää tule tukia pudottavaa porrasta vanhempien tulon perusteella..