Olenko vähävarainen?
Opiskelen täysipäiväisesti, en käy töissä, saan osinkotuloja (jaettuna 12 kk:lle) ja opintotukea yhteensä n.1000e/kk. Asun vanhempieni omistamassa asunnossa, josta en maksa vuokraa. Kaiken muun maksan itse, siis ruuan, vaatteet, koulukirjat,vähäiset laskut, matkat ja harrastukset. Vanhemmat auttavat kyllä tietyissä asioissa kuten terveydenhuollon maksuisssa, koska ovat niin kalliita.
Luin nimittäin jostain, että alle 1500e kuussa tienaavat ovat vähävaraisia. Eli minä taidan kuulua heihin?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Oli tämä sitten provo tai ei, niin usein varakkaammat ihmiset tulevat nimenomaan esittelemään olonsa huonona (vaikka tietävät itsekin olevan hyvässä asemassa), jotta saisi kateellisten nauruja itselleen, jotta voi itse nauraa köyhille.
Ei itseasiassa ollut provo, tai sellaiseksi tarkoitettu kun kirjoitin tätä. Minä en ole varakas, enkä ymmärrä miten joku saa sitä vängättyä aloitusviestissäni antamieni tietojen perusteella? Minulla ei myöskään ole tarvetta "nauraa köyhille" kuten asian ilmaiset, jutun pointtina oli se että minä todellakin olen vähävarainen henkilö. Piste. En ole väittänyt, että tulisin sitä loppuelämäni ajan olemaan mutta tällä hetkellä kylläkin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mee töihin ni ei tartte itkeä täällä kun mun osinkotulot jää alle 1500e/kk.
Ja hidastaisin opintojani? Eli olisin vähävaraisena vielä pidempään kuin nyt. Tuossa mainitsemassani 1000e/kk on myös laskettu opintotuen osa, joka on n. 200e? Osinkotuloni jaettuna 12 kuukaudelle tekevät n. 800e/kuussa. Osingot tulevat neljä kertaa vuodessa, eli summa pitää jakaa siten että se riittää joka kuulle.
ap
Jos minulle olisi mahdollista avustaa lapsiani tällä tavalla, minä todellakin tekisin sen. Heidän tulevaisuuttahan se vain auttaa kun ei tarvitse keskittyä rahahuoliin ja siten etenee opinnoissa nopeaa tahtia. Itse avustan kahta opiskelevaa lastani n. 300e/kk, toinen käy osa-aikatöissä ja toinen ei.
Mielestäni vähävarainen henkilö ei omista sellaista määrää osakkeita, joista saa osinkotuloja 800 euroa kuussa. Vähävaraiseksi ei lasketa ihmistä, jolla on näin mittava omaisuus.
(Jotta saa tuollaisen määrän osinkotuloja vuodessa, täytyy osakesalkun arvon olla hyvin suuri, ehkä voisit myydä osakkeet ja ostaa isiltä sen asunnon jossa asut? Ellei se sitten ole viisisataaneliöinen kartano? :)
Nopeasti ajatellet, et ole vähävarainen mikäli pärjäät ilman tukia tai töiden tekoa. Opintotukea en tässä kohdassa katso tueksi.
1000 e kuukaudessa peruselämiseen ilman vuokraa tai lääkärikuluja on ihan reippaasti. Itse kategorisoisin sinut keskituloiseksi. Tosin kun olet varakkaasta perheestä, omistat osakkeita, ja "isi maksaa" niin peräti hyvätuloiseksi, jolla väliaikaisesti pienet tulot.
Itsellänikin vähän samantyyppinen tilanne, tosin olen tehnyt töitä 12 vuotta, osinkoja ei enää tule koska lama -> velkasaneeraus, ja isällekin maksetaan kulut kattavaa vuokraa talosta jossa asumme. En katso itseänikään vähävaraiseksi, vaikka pienituloinen olenkin. Palkka 800, peruspäiväraha joku 500. Vuokratuloja alan kohta saamaan 800e myös, toki kyseisestä talosta maksan yhä lyhennyksiä 500€/kk pankille.
Ei se ole niin yksinkertaista, että tulot alle 1500=vähävarainen.
Jos tilanteesi olisi ns normaali, eli maksaisit vuokraa esim n. 800, ja sinulle jäisi kuitenkin käyttöön tuo 1000, tulosi olisivat silloin vähintään 1800, joten et olisi vähävarainen. Puhumattakaan osakkeista, jotka lasketaan tietysti myös omaisuudeksi. En millään kategorisoisi vähävaraiseksi ihmistä, jolla omaisuutta tuon verran.
Suhteellisuudentajua suosittelen itse kullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
700x12=8400e/vuosi osinkotuloihin pitäisi olla kyllä aikamoiset osakeomistukset..joten jospa vaan myyt osakkeesi jos tuntuu niin köyhältä!
Öh, mistä tuo 700 tulee? Heittelet lukuja päästäsi ihan summamutikassa.
Jos tulot on 1000e/kk ja tukia saa n.300e koska ei pitäisi saada asumistukea vanhempien omistamaan asuntoon. Toinen puoli tuloista oli aloittajan mukaan osinkotuloista, joten 100-300 lasku ei pitäisi olla kovin haastava. Summat n.-lukuja, mutta jokatapauksessa osinkotulot vähintään 600e/kk > 7200 vuodessa eli paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hidastaisin opintojani? Eli olisin vähävaraisena vielä pidempään kuin nyt. Tuossa mainitsemassani 1000e/kk on myös laskettu opintotuen osa, joka on n. 200e? Osinkotuloni jaettuna 12 kuukaudelle tekevät n. 800e/kuussa. Osingot tulevat neljä kertaa vuodessa, eli summa pitää jakaa siten että se riittää joka kuulle.
ap
Mikähän ihmeen opintotuki on 200e? Itse saan vanhempieni asunnossa päälle 300e/kk ja niin sanoo myös kelan sivut. Sinun tulot näytä vähentävän tukikuukausia , kun jää alle 10k€
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni vähävarainen henkilö ei omista sellaista määrää osakkeita, joista saa osinkotuloja 800 euroa kuussa. Vähävaraiseksi ei lasketa ihmistä, jolla on näin mittava omaisuus.
(Jotta saa tuollaisen määrän osinkotuloja vuodessa, täytyy osakesalkun arvon olla hyvin suuri, ehkä voisit myydä osakkeet ja ostaa isiltä sen asunnon jossa asut? Ellei se sitten ole viisisataaneliöinen kartano? :)
No kyllä minä silti olen vähävarainen, koska en pysty esim. osakkeitani realisoimaan käteiseksi eli saan niistä vain osingot, joka on toimeentuloni perusta. Minkä ihmeen takia ostaisin vanhempieni asunnon? Tyhmintä mitä olen kuullut vähään aikaan. Kaksiosta tässä nyt puhutaan, että ei edes mitään kauhean kateutta herättävää. :D
Kun tämä nyt meni jankkaukseksi katsoin tiliotettani, eli opintotukeni määrä 124e/kk eikä 200e kuten aikaisemmin kirjoitin. Mutta ei tämä muuta kokonaistilannetta mitenkään?
t. ap
Salkun pitäis olla vaikka kuinka suuri..sillä toi on ilmeisesti nettotulo, joten verollinen osinko on vieläkin suurempi!
Vierailija kirjoitti:
Salkun pitäis olla vaikka kuinka suuri..sillä toi on ilmeisesti nettotulo, joten verollinen osinko on vieläkin suurempi!
Oletko ikinä kuullut, että pääomaatuloa verotetaan toisin kuin ansiotuloa? Varsinkin jos kyseessä on esim. perheyritys joka on Oy-muodossa... Valoja päälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä silti olen vähävarainen, koska en pysty esim. osakkeitani realisoimaan käteiseksi eli saan niistä vain osingot, joka on toimeentuloni perusta. Minkä ihmeen takia ostaisin vanhempieni asunnon? Tyhmintä mitä olen kuullut vähään aikaan. Kaksiosta tässä nyt puhutaan, että ei edes mitään kauhean kateutta herättävää. :D
Kun tämä nyt meni jankkaukseksi katsoin tiliotettani, eli opintotukeni määrä 124e/kk eikä 200e kuten aikaisemmin kirjoitin. Mutta ei tämä muuta kokonaistilannetta mitenkään?
t. ap
Ei nappaa vieläkään opintotukesi juttusi kanssa. Kyllä minäkin olisin valinnut tuosta tuista kertovasta linkistä tuon 124e, mikäli en tietäisi asioista, mutta se kun sattuu tarkoittamaan tilannetta, kun asuu samassa osoitteessa vanhempien kanssa. Onko näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ikinä kuullut, että pääomaatuloa verotetaan toisin kuin ansiotuloa? Varsinkin jos kyseessä on esim. perheyritys joka on Oy-muodossa... Valoja päälle!
Joo valot on päällä kyllä ja satun tietämään oikein hyvin! Mikä väittäessäni oli väärin? Bruttotulo aivan 100% varmasti isompi kuin netto vaikka olis kuinka perheyritys tai mitä tahansa muuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ap
Ei nappaa vieläkään opintotukesi juttusi kanssa. Kyllä minäkin olisin valinnut tuosta tuista kertovasta linkistä tuon 124e, mikäli en tietäisi asioista, mutta se kun sattuu tarkoittamaan tilannetta, kun asuu samassa osoitteessa vanhempien kanssa. Onko näin?
Täh? Mitä ihmettä, tarkistat vaan vaikka kelan sivuilta laskurilla kuten itsekin juuri tein ja se antoi tuon 124e/kk opintorahan määräksi. Ja se summa kuukausittain tililleni tulee. Kelan laskurissa ainoa vaihtoehto, mikä vastaa vanhempien omistamassa asunnossa asumista on kohta "vanhempien luona".
En siis asu vanhempieni kanssa samassa osoitteessa, heidän omistamassaan asunnossa kylläkin. Että mitäköhän sinä nyt tästä sitten tiedät?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo valot on päällä kyllä ja satun tietämään oikein hyvin! Mikä väittäessäni oli väärin? Bruttotulo aivan 100% varmasti isompi kuin netto vaikka olis kuinka perheyritys tai mitä tahansa muuta
Niin ja kirjoitit tämän todistaaksesi, että brutto on isompi kuin netto? Ööh joo, kaikki taisivat tämän jo tietääkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mikähän ihmeen opintotuki on 200e? Itse saan vanhempieni asunnossa päälle 300e/kk ja niin sanoo myös kelan sivut. Sinun tulot näytä vähentävän tukikuukausia , kun jää alle 10k€
Se myös riippuu sinun vanhempiesi tuloista, jos asut heidän omistamassaan asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ap
Täh? Mitä ihmettä, tarkistat vaan vaikka kelan sivuilta laskurilla kuten itsekin juuri tein ja se antoi tuon 124e/kk opintorahan määräksi. Ja se summa kuukausittain tililleni tulee. Kelan laskurissa ainoa vaihtoehto, mikä vastaa vanhempien omistamassa asunnossa asumista on kohta "vanhempien luona".
En siis asu vanhempieni kanssa samassa osoitteessa, heidän omistamassaan asunnossa kylläkin. Että mitäköhän sinä nyt tästä sitten tiedät?
ap
No sulla on sitten kurja tilanne :( itse saan vanhempieni omistamaan asuntoon yli 300e. Oliko se nyt pankkitili vai kelan sivut (jotka ovat tällä hetkellä käyttökatkolla btw) mistä tarkistit asian?
Nyt kkatui provo omaan "näppäryyteensä". Buahaahaa.
ps. kouluttamattoma AV-mamman provoksi paljastaa myös tuo viljelemsäi typerä vähävarainen -termi. Jos osinkotulosi olisivat olleet 10 k€ vuodessa, omiasit silloin suuren pääoman. Eli olisit varakas.
Käytä seuraavassa provossasi termiä vähäTULOINEN, niin et heti jää kiinni :D
Öh, mistä tuo 700 tulee? Heittelet lukuja päästäsi ihan summamutikassa.