Olenko vähävarainen?
Opiskelen täysipäiväisesti, en käy töissä, saan osinkotuloja (jaettuna 12 kk:lle) ja opintotukea yhteensä n.1000e/kk. Asun vanhempieni omistamassa asunnossa, josta en maksa vuokraa. Kaiken muun maksan itse, siis ruuan, vaatteet, koulukirjat,vähäiset laskut, matkat ja harrastukset. Vanhemmat auttavat kyllä tietyissä asioissa kuten terveydenhuollon maksuisssa, koska ovat niin kalliita.
Luin nimittäin jostain, että alle 1500e kuussa tienaavat ovat vähävaraisia. Eli minä taidan kuulua heihin?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä om köyhät taas kateellisia ihan normi tuloiselle ihmiselle.. näkee kyllä ettei näillä köyhillä ole mitään halua muuttaa mitään, vaan vinkua kun jollakin on jotain pientä enemmän kuin itsellä. hävetkää.
Häpeä itse. Olet jonkun poroporvarin äpärä ja mami ja papi aikoinaan perustivat sinulle jonkun sijoitusrahaston. Nyt äänestät Kokoomusta ja kyykytät niitä joilla ei ollut ihan yhtä hyvä käsi korttien jaossa. Häpeä.
Tässä taas näkee köyhien ajatuksen tason.. Olen yksityisyrittäjä ja ihan normaalista lähtökohdista, itse olen tienannut kaiken mitä minulla on. Minulla on mm. 4 työntekijää, joita arvostan suuresti ja joille maksan palkan mielelläni tehdystä työstä. En ole äänestänyt kokoomusta kuin kerran, ja sekin oli 90-luvulla. Mitä jos itse yrittäisit tehdä jotain muuta kuin syytellä muita?
Oletat etten ole yrittänyt? Tyypillinen poroporvari.
En, mille perustat väitteesi? Yritä enemmän, niin me kaikki olemme joutuneet tekemään vaikka menisi päin seiniä välillä. Ihan tiedoksi vaan, että viime laman jälkeinen aika ei ollut helppoa yksityisyrittäjällä SILTI YRITETTIIN. Eikä ole edelleenkään. Mitä sinä teit silloin? Ja mitä teet nyt muuta kuin lauot älyttömyyksiä poroporvareista? HÄH??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä om köyhät taas kateellisia ihan normi tuloiselle ihmiselle.. näkee kyllä ettei näillä köyhillä ole mitään halua muuttaa mitään, vaan vinkua kun jollakin on jotain pientä enemmän kuin itsellä. hävetkää.
Häpeä itse. Olet jonkun poroporvarin äpärä ja mami ja papi aikoinaan perustivat sinulle jonkun sijoitusrahaston. Nyt äänestät Kokoomusta ja kyykytät niitä joilla ei ollut ihan yhtä hyvä käsi korttien jaossa. Häpeä.
Tässä taas näkee köyhien ajatuksen tason.. Olen yksityisyrittäjä ja ihan normaalista lähtökohdista, itse olen tienannut kaiken mitä minulla on. Minulla on mm. 4 työntekijää, joita arvostan suuresti ja joille maksan palkan mielelläni tehdystä työstä. En ole äänestänyt kokoomusta kuin kerran, ja sekin oli 90-luvulla. Mitä jos itse yrittäisit tehdä jotain muuta kuin syytellä muita?
En, mille perustat väitteesi? Yritä enemmän, niin me kaikki olemme joutuneet tekemään vaikka menisi päin seiniä välillä. Ihan tiedoksi vaan, että viime laman jälkeinen aika ei ollut helppoa yksityisyrittäjällä SILTI YRITETTIIN. Eikä ole edelleenkään. Mitä sinä teit silloin? Ja mitä teet nyt muuta kuin lauot älyttömyyksiä poroporvareista? HÄH??
Tuo "yritä enemmän" on niin saatanan väsynyt läppä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo "yritä enemmän" on niin saatanan väsynyt läppä.
Ei se ole työssäkäyville/yrittäjille mikään "läppä". Se on ihan totisinta totta yrittäjälle, kun painat 6 päivän työputkia vuoden ympäri jotta saisit palkat kaikille maksettua, ja että jokupäivä itselleenkin jää jotain käteen. Se ei ollut myöskään uraa tekevälle puolisolleni mikään läppä, joka teki 12-tuntista työpäivää 5 kertaa viikossa, koska halusi paremman elämän meille viime laman jälkeen. Sinä et sitä tietenkään tajua, koska et ole oikeasti yrittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen täysipäiväisesti, en käy töissä, saan osinkotuloja (jaettuna 12 kk:lle) ja opintotukea yhteensä n.1000e/kk. Asun vanhempieni omistamassa asunnossa, josta en maksa vuokraa. Kaiken muun maksan itse, siis ruuan, vaatteet, koulukirjat,vähäiset laskut, matkat ja harrastukset. Vanhemmat auttavat kyllä tietyissä asioissa kuten terveydenhuollon maksuisssa, koska ovat niin kalliita.
Luin nimittäin jostain, että alle 1500e kuussa tienaavat ovat vähävaraisia. Eli minä taidan kuulua heihin?
Olet vähävarainen, kyllä. Mitä kallista muuten opiskelijan terveydenhuollossa on kun YTHS on täysin ilmainen, sisältyy oppilaskunnan jäsenmaksuun?
Ei sisälly YTHS:n erityislääkärin palvelut muuten enää jäsenmaksuun.
Todella hyvät tulot opiskelijaksi, kun et maksa asumista ja voit käyttää 1000 euroa / kk. Miten muuten kehtaat ottaa vastaan vielä rahaa terveyspalveluihin vanhemmiltasi? Tuohan on ihan peruspalkkatasoa mitä jää asumisen jälkeen (esim. netto 1800 e ja vuokra 800 e). Olet kyllä onnekas, ei voi muuta sanoa.
Miten voit edes pitää itseäsi köyhänä..?
T: toinen opiskelija joka hyvinä kuukausina pääsee tuohon 1000 euroa / kk (opintotuki+palkka) miinus vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen asunnon käypä vuokra on? Entä ne terveysklut per kk? Mitä muut isi maksaa?
Jos saat juttuja yli 500, niin etpä sitten ole. Muut alle 1500 tienaavat maksavat asumisesta ja terveydenhoidosta.
Mistä sinä tiedät jokaisen alle 1500e tienaavan tilanteen, että maksavatko itse asumisensa? Tilanteita on aika monia nääs.
Moni tonnin tienaava ei pidä itseään edes köyhänä. Keskimääräisestä tässä kai puhutaan. Jos on käytettävissä tonni asumisen ja terveyskulujen JÄLKEEN ei taida olla köyhimpien joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvät tulot opiskelijaksi, kun et maksa asumista ja voit käyttää 1000 euroa / kk. Miten muuten kehtaat ottaa vastaan vielä rahaa terveyspalveluihin vanhemmiltasi? Tuohan on ihan peruspalkkatasoa mitä jää asumisen jälkeen (esim. netto 1800 e ja vuokra 800 e). Olet kyllä onnekas, ei voi muuta sanoa.
T: toinen opiskelija joka hyvinä kuukausina pääsee tuohon 1000 euroa / kk (opintotuki+palkka) miinus vuokra.
Aivan hyvin kehtaan ottaa vastaan? Miksi en kehtaisi? Siksikö, että joku voisi pahoittaa siitä mielensä että vanhempani maksavat lääkärikäyntini?
Pidän itseäni köyhänä, koska käytettävät varani ovat alle 1500e kuussa. No onnekas ehkä jossain mielessä, sitä en kiistä.. Mutta että peruspalkkatasoa? No ei tasan ole. Ala jolle olen kouluttaumassa, siinä peruspalkka bruttona 2 vuoden jälkeen on n. 3500e ja josta käteen jää ehkä 2800e? Eli huomattavasti enemmän kuin nykyisellään mitä minulla on kuukaudessa käytettävissä rahaa.
ps. menkää muualle jankkaamaan poroporvareista
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan hyvin kehtaan ottaa vastaan? Miksi en kehtaisi? Siksikö, että joku voisi pahoittaa siitä mielensä että vanhempani maksavat lääkärikäyntini?
Pidän itseäni köyhänä, koska käytettävät varani ovat alle 1500e kuussa. No onnekas ehkä jossain mielessä, sitä en kiistä.. Mutta että peruspalkkatasoa? No ei tasan ole. Ala jolle olen kouluttaumassa, siinä peruspalkka bruttona 2 vuoden jälkeen on n. 3500e ja josta käteen jää ehkä 2800e? Eli huomattavasti enemmän kuin nykyisellään mitä minulla on kuukaudessa käytettävissä rahaa.
ap
Tuolla perusteella mäkin voisin pitää itseäni köyhänä: palkasta jää menojen jälkeen käytettäväksi 1499.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Toivottavasti ihmiset eivät ole niin hölmöjä että jankkaisivat tässä provoketjussa enää yhtään mitään. Tähdellisempiäkin tosielämän asioita olisi pohdittavana; miksi käyttää aikaansa tällaiseen paskaan?
Ihmisiä on erilaisia ja tilanteita. Itse näin yksityisyrittäjä arvostan ihmistä, joka on omalla työllään ansainnut elintasonsa. Olen kuitenkin myös itse auttanut molempaa lastani vähän samalla tavalla kuin ap:ta, enkä näe siinä mitään pahaa. Sillä takaan vain hyvän tulevaisuuden lapsilleni, että saavat rauhassa keskittyä hoitamaan opintonsa ja sitä kautta menestymään elämässään ainakin taloudellisesti.
Ihmiset tuntevat itsensä mitä erilaisimmista syistä huono-osaisiksi. Tulee kuitenkin tunne, ettet ole tuntenut puutetta tai vähävaraisuutta kohdallasi. Tuollaiset menojen mukaan joustavat tulot on todellä hyvä systeemi. Sanoisin, että sinulla on ideaalitilanne. 1000 euroa normaali menoihin. Vuokra ja terveyskulut ja muut suuremmat hankinnat erikseen. Joudut turvallisissa olissa opettelemaan elämään pienellä tulolla. Jos tulot ei riitä, niin on opintolainan mahdollisuus. Se sinun kannattaisi ottaa joka tapauksessa ja laittaa korkeakorkoiselle tilille. Jos valmistut ajoissa saat ison osan siitä anteeksi eli se on pelkkää ilmaista tuloa.
Ei tuo apn tilanne niin poikkeuksellista ole, ainakaan täällä Helsingissä. Muutin tänne opintojeni perässä, ja muutema opiskelukaverini kustantaa elämisensä juuri tuolla tavalla. Itse en saa kotoa lähes mitään, mutta ei se silti ole minulta pois vaikka joku muu saakin. Toki ärsyttää joskus herätä viikonloppuisin töihin, kun muut ovat olleet edellisenä iltana juhlimassa omistuskämpissään, tai viikonloppumatkalla tai syöneet/juoneet ravintolassa satasien edestä...
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tuntevat itsensä mitä erilaisimmista syistä huono-osaisiksi. Tulee kuitenkin tunne, ettet ole tuntenut puutetta tai vähävaraisuutta kohdallasi. Tuollaiset menojen mukaan joustavat tulot on todellä hyvä systeemi. Sanoisin, että sinulla on ideaalitilanne. 1000 euroa normaali menoihin. Vuokra ja terveyskulut ja muut suuremmat hankinnat erikseen. Joudut turvallisissa olissa opettelemaan elämään pienellä tulolla. Jos tulot ei riitä, niin on opintolainan mahdollisuus. Se sinun kannattaisi ottaa joka tapauksessa ja laittaa korkeakorkoiselle tilille. Jos valmistut ajoissa saat ison osan siitä anteeksi eli se on pelkkää ilmaista tuloa.
Mitä vittua mä just luin?? opintolainaa ei tod saa anteeksi.
Olisipa itsellä tuollainen tilanne kuten ap:lla! Minulle jää vuokran ja laskujen jälkeen 150e kuukaudessa käyttörahaa. Siitä pitäisi kustantaa vaatetus, bussikortti, harrastukset, terveydenhuolto ja kaikki muu.
Itseäni pidän vähävaraisena, en ap:ta.
Oli tämä sitten provo tai ei, niin usein varakkaammat ihmiset tulevat nimenomaan esittelemään olonsa huonona (vaikka tietävät itsekin olevan hyvässä asemassa), jotta saisi kateellisten nauruja itselleen, jotta voi itse nauraa köyhille.
700x12=8400e/vuosi osinkotuloihin pitäisi olla kyllä aikamoiset osakeomistukset..joten jospa vaan myyt osakkeesi jos tuntuu niin köyhältä!
Mee töihin ni ei tartte itkeä täällä kun mun osinkotulot jää alle 1500e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua mä just luin?? opintolainaa ei tod saa anteeksi.
No öö vittu saahan
olet pienituloinen mutta varakkaasta perheestä.