Tuo lapsi jäätyi-keskustelu.
Esiopetus on käsittääkseni koko Suomessa opetustoimen alaisena eikä sosiaalitoimen kuten päiväkodit. Eli siellä on opettajia eikä päiväkodin tätejä. Huimaava tietotaso tällä palstalla.
Kommentit (11)
Eli lapset eivät ole eskariaikana aikuisten vastuulla? Ok.
No meidän pk:ssa on eskariryhmässä lastentarhanopettaja, lastenhoitajia ja päiväkotiapulaisia. Ja kaikki hoitavat lasten ulkoilujakin tarvittaessa.
Täällä kaikki eskarit on päiväkodeissa.
Vierailija kirjoitti:
Esiopetus on käsittääkseni koko Suomessa opetustoimen alaisena eikä sosiaalitoimen kuten päiväkodit. Eli siellä on opettajia eikä päiväkodin tätejä. Huimaava tietotaso tällä palstalla.
En tiedä miten nykyään on, mutta me saimme aikanaan valita, käykö lapsi eskarin päiväkodissa vai lähikoulussa. Päiväkodissa ei kyllä mitään opettajia näkynyt, sen valitsimme, koska ajottain tarvitsi iltapäivähoitoakin, minä olin itse silloin opiskelija. Sulla on "tietoa" asiasta, josta et oikeasti itse tiedä mitään.
Onhan siellä vielä usein se hoitotarvekin, meinaatko että opet hoitaa?
olkoon minkä toimen tahansa, meillä ainakin kuuluu varhaiskasvatukseen, eli päiväkotiin, vaikka on koulun tiloissa.
Mitä tulee lapsen jäätymiseen, niin en ihmettele. Nämä ammattilaiset, oli sitten alakoulu tai päiväkoti, eivät usein juurikaan lasten hyvinvoinnista kiinnostu. Siinä saa veri lentää aika lailla, ennenkuin pikkusen kiinnostaa, mutta silloinkaan opet/hoitajat eivät ole kuulleet eikä nähneet mitään, "jotain" vain tapahtui...
koulukiusaamiselle käännetään selkä tai pahimmassa tapauksessa yhdessä nauretaan opehuoneessa kiusattua lasta, kun se on liian reppana tai outo. Myös yleisemmin lasten persoonaa ja osaamista voidaan ruotia melkoisin sanankääntein opehuoneessa vailla mitään pedagogista mieltä.
Vierailija kirjoitti:
olkoon minkä toimen tahansa, meillä ainakin kuuluu varhaiskasvatukseen, eli päiväkotiin, vaikka on koulun tiloissa.
Mitä tulee lapsen jäätymiseen, niin en ihmettele. Nämä ammattilaiset, oli sitten alakoulu tai päiväkoti, eivät usein juurikaan lasten hyvinvoinnista kiinnostu. Siinä saa veri lentää aika lailla, ennenkuin pikkusen kiinnostaa, mutta silloinkaan opet/hoitajat eivät ole kuulleet eikä nähneet mitään, "jotain" vain tapahtui...
koulukiusaamiselle käännetään selkä tai pahimmassa tapauksessa yhdessä nauretaan opehuoneessa kiusattua lasta, kun se on liian reppana tai outo. Myös yleisemmin lasten persoonaa ja osaamista voidaan ruotia melkoisin sanankääntein opehuoneessa vailla mitään pedagogista mieltä.
Millaisia vinkkejä antaisit kiusaamisen hoitamiseen? Tuntuu tosiaan, että nykyään ei kiusaamista hoideta juuri mitenkään ja ainakin omalta osaltani haluaisin toimia oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia vinkkejä antaisit kiusaamisen hoitamiseen? Tuntuu tosiaan, että nykyään ei kiusaamista hoideta juuri mitenkään ja ainakin omalta osaltani haluaisin toimia oikein.
No se on jo paljon jos opella on halua puuttua, monella ei ole. Kun ne lapset alkaa tuntua rasitteelta ja moni opettaja tahallaan kääntää päänsä pois kun näkee nimittelyä, yksin jättämistä, tönimistä ja päälle sylkemistä.
Myöskin kun opettajalle tullaan kertomaan, niin rutiininomainen "pyydä anteeks" ei ole mitenkään tehokas. Lapsi on vaikka lyönyt toista täysillä ja sit riittää että mutisee "anteeks". Eihän se tarkoita mitään. Mun mielestä on suorastaan rikos päästää kiusaaja tällä tavalla koira veräjästä ja sama seuraavana päivänä uusiksi. Ja sit kun ope on toistanut tätä kaavaa jonkun aikaa se ei jaksa enää edes vaatia sitä anteeksipyyntöä vaan seuraava repliikki on joku "älkää aina tulko kantelemaan" vaikka jotain toista ihmistä systemaattisesti fyysisesti tai henkisesti pahoinpideltäisiin.
Opettajille se kiusaajatyyppi on usein liian kova pala, ne ei osaa käsitellä sitä, mutta toisaalta ei uskalleta / haluta lähteä hakemaan apua oppilashuoltoryhmästä tai vielä pidemmältä, koska sitä omaan mainetta haluaa pitää yllä eikä kehtaa myöntää ettei pärjää tai osaa. Sen sijaan hiljaiseksi välitunnilla hakattu tai nimitelty lapsi on yleensä helppo, se on hiljaa luokassa, yrittää olla näkymätön eikä häiritse opetusta, sen ope hallitsee helposti sillai silmälumeen tasolla.
Tämä on kyyninen näkökulmani asiaan, mutta toki ja onneksi moneen tapaukseen myös puututaan. Mun mielestä 0-toleranssi ihan ensimmäisestä hetkestä lähtien kiusaamista kohtaan. Mikään kiusaaminen ei ole "hassuttelua" ja "normaalia lapsuutta". Ei työpaikallakaan ketään mennä tönimään niin että nenästä valuu veri "kun mun teki mieli hassutella, hah-hah". Ai sanoinko mä sua läskiperseeksi ja vitun horoksi, no "sori siitä"... "anteeks hei, hehhe"
Ap, tässä sulle vähän faktaa. Esiopetus on osa perusopetusta mutta sitä voidaan antaa missä tahansa tiloissa. Yleensä tarkoittaa alakoulua tai päiväkotia. Alakoulussa esikoulun opettajan voi olla alkuopetuksen opettaja tai lto jolla on esiopetuspätevyys. Lisäksi ryhmässä voi olla avustaja hyvinkin kirjavalla koulutuksella, lähihoitajasta sähköasentajaan.
Päiväkodissa esiopetusta antaa yleisimmin lto jolla on esiopetuksen pätevyys. Ryhmässä on yleensä myös toinen lto ja hoitaja. Hallinto on silti opetustoimessa, päivähoito-osuuden sitten ehkä muualla.
Eikös eskarit oo usein päiväkotien yhteydessä?