Onko koiraa pakko ulkoiluttaa?
Siskoni hankki kesällä uroskoiran, kyseessä on pikkukoirarotu. Hänen mielestään koiran sisäsiisteys ei ole mikään välttämättömyys ja hän aikookin odottaa ainakin kevääseen saakka ennen kuin hän alkaa ulkoiluttaa koiraansa. Mielestäni tämä kuulostaa mielenvikaiselta, sillä kyllähän koira tarvitsee ulkoilua, eikö niin? Hän on kertonut, että monet pienten koirien omistajat eivät ulkoiluta koiriaan lainkaan....
Syitä koiransa ulkoilemattomuuteen ovat mm. koiran pieni rakko, jonka takia koira kuitenkin tekisi välillä tarpeet sisälle, kylmä ilma ulkona ja kirsikkana kakun päällä se, ettei koira halua käydä pihalla.
Siskoni opettaa koiraansa parhaillaan tekemään pissat ja kakat suihkuun ja olen kuullut hänen spekuloivan myös mahdollisuutta hommata pennulle erillinen kakka-astia, ehkä hiekkalaatikko.
Oletteko kuuleet moisesta?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koosta riippumatta täytyy koiria ehdottomasti ulkoiluttaa, sitä mieltä olen, mutta olen kyllä useammalta taholta kuullut että tietyt koirarodut ovat vaikeita/mahdottomia saada sisäsiisteiksi. Nimenomaan chihuahuat. Voisikohan se sitten olla joku rakko-juttu?
Ehkä sitä voisi yhdistää niin että koiralla olisi joku paikka sisällä missä se voi tehdä tarpeensa, mutta että se myös sen lisäksi ulkoilutettaisiin päättäväisesti ainakin kolme kertaa päivässä.
Itse en juuri tästä siisteyssyystä hankkisi mitään niistä pienemmistä roduista.
Meidän pienin koira oli Lhasa apso. Se oli täysin sisäsiisti 9 viikkoisesta, mutta minä myös juoksin sen kanssa ulkona öisinkin, niin pian kuin se hälytti että hätä on.
Onko se sisäsiisteyttömyys syy olla ulkoiluttamatta koiraa? Edelleen, niinkun useasti mainittu: koira tarvitsee liikuntaa ja ympäristön virikkeitä. Koiralla on tarve haistella toisten koirien pissoja ja paskoja. Ei oman laiskuuden takia voi viedä tuota oikeutta koiralta. Miksi pitää hankkia koira, jos kohtelee sitä huonosti? Meidän koiramme on perheenjäsen ja kaikki haluavat sen olevan onnellisia.
Hei provo! Mitenhän olis jos olisit lukenut tekstini kunnolla !? :) Ei se vieläkään ole liian myöhäistä. Ala vaan tavaamaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä sanoa että meidän chihu paleltuu takkinsa kanssakin tuonne ulos eikä halua sinne edes lähteä. Niinpä nää päivät kun on näin kylmä se käy vaan takapihalla. Pienen koiran kanssa on vähän tämmöistä. Ymmärrän hyvin miksi jotkut laittaa chihulle vessa-astian ,kun työpäivät venyy kymmeneen tuntiin työmatkoineen, koska ne ei tosiaan jaksa pidättää, mutta en sitä ettei lenkitetä ollenkaan. Kyllä koira ulkoilua tarvii ja kyllä pienetkin koirat lenkit tarvitsee.
Ei ole reilua ottaa koiraa sellaisen ihmisen joka on poissa kotoa 10h työpäivän
Tunnen monia pikkukoiria, jotka käyvät korkeintaan kerran päivässa 10 minuuttia ulkona, jos sitäkään. Ihan normimeininkiä täällä, en tosin asu Suomessa. Oman pikkukoirani (bichon frise) opetin tekemään tarpeet ulos ja tätä paikalliset kovasti kritisoivat, koska heidän mielestään olisi parempi opettaa sinne laatikolle kotiin. Että tässäkin on näitä kulttuurieroja näköjään...
Mutta olen silti sitä mieltä kuten muutkin että koiran pitää päästä ulos ja kannataisi ehkä miettiä eläinsuojeluilmoitusta... tai ainakin keskustella? Ehkä siskosi on vain tietämätön já uskoo järkiargumentteja?
Täytyy kyllä sanoa että meidän chihu paleltuu takkinsa kanssakin tuonne ulos eikä halua sinne edes lähteä. Niinpä nää päivät kun on näin kylmä se käy vaan takapihalla. Pienen koiran kanssa on vähän tämmöistä. Ymmärrän hyvin miksi jotkut laittaa chihulle vessa-astian ,kun työpäivät venyy kymmeneen tuntiin työmatkoineen, koska ne ei tosiaan jaksa pidättää, mutta en sitä ettei lenkitetä ollenkaan. Kyllä koira ulkoilua tarvii ja kyllä pienetkin koirat lenkit tarvitsee.