Onko koiraa pakko ulkoiluttaa?
Siskoni hankki kesällä uroskoiran, kyseessä on pikkukoirarotu. Hänen mielestään koiran sisäsiisteys ei ole mikään välttämättömyys ja hän aikookin odottaa ainakin kevääseen saakka ennen kuin hän alkaa ulkoiluttaa koiraansa. Mielestäni tämä kuulostaa mielenvikaiselta, sillä kyllähän koira tarvitsee ulkoilua, eikö niin? Hän on kertonut, että monet pienten koirien omistajat eivät ulkoiluta koiriaan lainkaan....
Syitä koiransa ulkoilemattomuuteen ovat mm. koiran pieni rakko, jonka takia koira kuitenkin tekisi välillä tarpeet sisälle, kylmä ilma ulkona ja kirsikkana kakun päällä se, ettei koira halua käydä pihalla.
Siskoni opettaa koiraansa parhaillaan tekemään pissat ja kakat suihkuun ja olen kuullut hänen spekuloivan myös mahdollisuutta hommata pennulle erillinen kakka-astia, ehkä hiekkalaatikko.
Oletteko kuuleet moisesta?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Ei Johanna Tukiainenkaan käytä koiriaan ulkona. Päättele siitä mikä on järkevää.
Jep. Emäntä antaa koirien pjaskoa sänkyynsä ja sitten vielä itse nukkuu siinä.
Mutta kys. ihmisen koiranpito on muutenkin ihan kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Pikkukoirille löytyy kyllä eläinkaupasta hyvin istuvia ja lämmittäviä pakkasvaatteita ihan tossuista lähtien. Tuo pukeutumisasia kannattaisi vaan opettaa ihan pienestä asti.
No, omalla on kyllä toppavaatteetkin, muttei siltikään suostu kylmällä ulkoilemaan! Käväisee äkkiä pissalla ja päättää, että se on siinä. Kesällä kyllä rakastaa ulkoilua.
^ No olisiko ne toppavaatteet syy siihen, miksei halua liikkua? Ajattelet että koiralla on kylmä, puet sen liian paksusti eikä se jaksa enää liikkua.
Ei ole koiraa, ja en niistä tiedä, mutta mitä on nenätyöskentely?
Kuinka monella paheksujalla on sisäkissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Johanna Tukiainenkaan käytä koiriaan ulkona. Päättele siitä mikä on järkevää.
Jep. Emäntä antaa koirien pjaskoa sänkyynsä ja sitten vielä itse nukkuu siinä.
Mutta kys. ihmisen koiranpito on muutenkin ihan kamalaa.
Mitä sä tarkoitat? Johannalla on ollut monta koiraa ja se on asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin määräämä liikuntakielto on ihan eri juttu. Ja silloinkin usein saa ja kehotetaan viemään ulos, mutta ei saa olla vapaana tai juosta.
Niin, mutta ei koiralla ole mitään erityistä fysiologista tai psyykkistä tarvetta juuri ulkoiluun. Sellaisella koiralla joka siihen on tottunut, on toki vaikeahkoa korvata ulkona saatuja stimulaatioita erityisesti hajuja ja merkkailua, mutta koiralla joka ei niistä kauheasti mitään tiedä on mahdollista.
En minä sinänsä kellekään suosittele sitä ettei koiraa ulkoilutettaisi. Miksi edes pelata jonkun kissanhiekkalaatikoiden ja pissanhajun kanssa, kun sen koiran voi vaan viedä ulos ja se tekee tarpeet sinne. Ja onhan se aika raskasta itsellekin oikeasti keksiä koiralle tekemistä riittävästi ettei se käy levottomaksi tai apaattiseksi liian virikkeettömässä sisäelämässä.
Mutta olen kyllä sitä mieltä ,että koira voi elää ihan ok onnellisen elämän sisälläkin, eikä tämä ole niitä eläinsuojelun epäkohtia joihin eniten on tarvetta puuttua. Jonkun koiraa rakastavan, kunnollisen, tavallisen ihmisen hemmotellun sylikoiran sisäpito ei ehkä ole optimaalista koiranelämää, mutta ei nyt kauhisteltavaakaan. Samaan aikaan koiran sukulaisia pidetään pienissä metallihäkeissä turkistuotannossa, koe-eläinkoirat odottelevat pikku kopeissaan että joutuvat taas uusiin kokeisiin, ja luonnoltaan koiraa villimmän ja petomaisemman kissan sisällä pitoa pidetään täysin normaalina ja ulkokissan petoa jopa hulluna kissan vaarantamisena.
Mitähän vittua sä selität!?! Toivottavasti sulla ei ole, eikä tule ainuttakaan elävää olentoa!!! Noi ei ole mitään perusteita sille etteikö loiraa tarvitsis ulkoiluttaa! Voi jumalauta näitä tämän palstan urpoja!!!
Sairasta, vastuutonta ja totaalista eläinrääkkäystä tuollainen koiran pelkkä sisällä pitäminen. Teet asiasta eläinsuojeluilmoituksen, AP, äläkä jää jahkailemaan.
Sillä ei ole perkele mitään merkitystä, onko koira pieni, iso, suuri vai keskikokoinen. Jokainen, siis JOKAINEN koira tarvitsee LIIKUNTAA, muunlaistakin kuin pelkkää pihalla olemista.
Koiraa ei pidä ottaa, jos ei ole valmis sen kanssa ulkona liikkumaan. Ulkona liikkuminen on koiran elämää. Hajujen haistelut on koiran elämää.
Ei todellakaan tarvitse olla mikään Einstein että tajuaa tälläsen itsestäänselvän asian...
Juu, kyllä koiraa pitää ulkoiluttaa. kolme kertaa päivässä talon nurkkia pidemmälle. Pienikin koira tarvitsee liikuntaa. Jotkut pienen koiran omistajat sanovat, että heidän koira menee kilometrikaupalla ulkona. Esim. Chihuahua. Eli se koko ei kerro sitä, miten vähän tarvitsee liikuntaa.
Koira tarvitsee myös saada sosiaalista elämää toisista koirista. Tuli mieleen, että tämän takiako pikkupiskit on niin aggressiivia, kun eivät pääse ulos ja haistelemaan toisia koiria?
Herranjumala. Ap:ta ei viitsi syyttää tyhmästä aloituksesta jos ei ole itse koiraihminen, mutta mitä helvetin paskaa tämä ketju pitää sisällään?
JOKAINEN koira, rodusta, koosta, sukupuolesta ja luonteesta riippumatta tarvitsee ulkoilua vähintään kolme kertaa päivässä. Pieni koira kestää kylmää huonommin kuin iso, mutta se ei tarkoita sitä, ettei koira haluaisi tai tarvitsisi päivittäisiä lenkkejä. Jokainen koira haluaa ulkoilla, se kuuluu koiran perustarpeisiin. Tossuja koiralle on turha tuputtaa, lyhyet lenkit useasti päivässä pitävät pikkukoiran tyytyväisenä paremmin.
ELÄINSUOJELUILMOITUS välittömästi KAIKKI, jotka tiedätte, missä tällaista tapahtuu. Itse olen yhdestä henkilöstä ilmoittanut, joka ei koiraansa lenkittänyt, mutta omistaja oli muutenkin sellainen tyyppi, ettei hänestä olisi koiranomistajaksi ollut.
Tervejärkinen ihminen ottaa ennen koiran hankintaa selvää tällaista asioista, eikä koiran kotiin saavuttua pitäisi olla mitään epäselvää ap:n kysymyksestä
Meilläkin pikkukoira. Ulkoilee 3-4krt päivässä korttelin ympäri sekä yksi pidempi lenkki iltapäivällä. Mutta se osaa myös käydä vessassa kakalla/pissalla. Joskus on ollut päiviä, kun jostain syystä ollaan koko perhe yli 8h poissa ja tällöin ei välttämättä jaksa pidättää. Myös silloin, kun maha on löysällä osaa mennä vessaan.
Joku terrieri nyt ehkä tarvitseekin paljon liikuntaa ja virikkeitä. Mutta pieni seurakoira ei välttämättä. Me tehdään pitkä lenkki koirapuistoon. Muuten melko lyhkäsiä pissatuslenkkejä. Joskus kun olen ollut kipeenä, niin jopa vaan talon nurkalla. Ja ei kyllä koiraa valitessa ollu ekana mielessä pakkasen kestävyys!
Koosta riippumatta täytyy koiria ehdottomasti ulkoiluttaa, sitä mieltä olen, mutta olen kyllä useammalta taholta kuullut että tietyt koirarodut ovat vaikeita/mahdottomia saada sisäsiisteiksi. Nimenomaan chihuahuat. Voisikohan se sitten olla joku rakko-juttu?
Ehkä sitä voisi yhdistää niin että koiralla olisi joku paikka sisällä missä se voi tehdä tarpeensa, mutta että se myös sen lisäksi ulkoilutettaisiin päättäväisesti ainakin kolme kertaa päivässä.
Itse en juuri tästä siisteyssyystä hankkisi mitään niistä pienemmistä roduista.
Meidän pienin koira oli Lhasa apso. Se oli täysin sisäsiisti 9 viikkoisesta, mutta minä myös juoksin sen kanssa ulkona öisinkin, niin pian kuin se hälytti että hätä on.
Vierailija kirjoitti:
Koosta riippumatta täytyy koiria ehdottomasti ulkoiluttaa, sitä mieltä olen, mutta olen kyllä useammalta taholta kuullut että tietyt koirarodut ovat vaikeita/mahdottomia saada sisäsiisteiksi. Nimenomaan chihuahuat. Voisikohan se sitten olla joku rakko-juttu?
Ehkä sitä voisi yhdistää niin että koiralla olisi joku paikka sisällä missä se voi tehdä tarpeensa, mutta että se myös sen lisäksi ulkoilutettaisiin päättäväisesti ainakin kolme kertaa päivässä.
Itse en juuri tästä siisteyssyystä hankkisi mitään niistä pienemmistä roduista.
Meidän pienin koira oli Lhasa apso. Se oli täysin sisäsiisti 9 viikkoisesta, mutta minä myös juoksin sen kanssa ulkona öisinkin, niin pian kuin se hälytti että hätä on.
Onko se sisäsiisteyttömyys syy olla ulkoiluttamatta koiraa? Edelleen, niinkun useasti mainittu: koira tarvitsee liikuntaa ja ympäristön virikkeitä. Koiralla on tarve haistella toisten koirien pissoja ja paskoja. Ei oman laiskuuden takia voi viedä tuota oikeutta koiralta. Miksi pitää hankkia koira, jos kohtelee sitä huonosti? Meidän koiramme on perheenjäsen ja kaikki haluavat sen olevan onnellisia.
Syy, että haluat puuttua siskosi koiran hoitoon? Oletko kateellinen pennusta? varmaan sille olis annettu se koira jos se ei osais sitä pitää. ja itse et vaikuta myöskään miltään koiratietäjältä niin jos puuttuisit vaan omiin asioihisi. Koirat on ihan onnellisia sisäkoirinakin.
Meidän mäyriksen kanssa ei näillä pakkasilla pääse talon nurkkaa pitemmälle -ilman tossuja.
Aluksi ihmetteli ja inhosi niitä ja yritti repiä irti. Nyt on into piukeana kun otan tossut esiin kun tietää pääsevänsä pidemmälle metsälenkille.
Tähän oivallukseen koiralla kului noin kaksi päivää.
Minun pikkukoirani ei ole oppinut täysin sisäsiistiksi (2,5 v) , mutta en ymmärrä miten se vaikuttaa lenkityksiin? Lenkkien lisäksi päästän sitä kotona ollessani usein pihalle, että mahdollisimman monet pissat tulee ulos.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin pikkukoira. Ulkoilee 3-4krt päivässä korttelin ympäri sekä yksi pidempi lenkki iltapäivällä. Mutta se osaa myös käydä vessassa kakalla/pissalla. Joskus on ollut päiviä, kun jostain syystä ollaan koko perhe yli 8h poissa ja tällöin ei välttämättä jaksa pidättää. Myös silloin, kun maha on löysällä osaa mennä vessaan.
Joku terrieri nyt ehkä tarvitseekin paljon liikuntaa ja virikkeitä. Mutta pieni seurakoira ei välttämättä. Me tehdään pitkä lenkki koirapuistoon. Muuten melko lyhkäsiä pissatuslenkkejä. Joskus kun olen ollut kipeenä, niin jopa vaan talon nurkalla. Ja ei kyllä koiraa valitessa ollu ekana mielessä pakkasen kestävyys!
Ja alapeukut koska?
Kyllä pikkukoira pärjää pienemmilläkin lenkeillä. Ihan rotumäärityksessä lukee joillain. Mutta silti lenkkeillä pitää joka päivä ja pienen koiran kanssa jopa useammin kuin ison. Liikuntaa taas saa parhaiten vapaana juoksentelusta vrt. Hihnalenkit. Siksi mennään koiratarhaan missä saa juosta vapaana. Omaa pihaa meillä ei ole.
Mä tiedän isoja koiria esim sakemanneja, jotka kiertää lenkillään vain talon ympäri. Niiden omistajia en tajua: miksi piti hankkia iso koira, jos ei sen kanssa jaksa edes liikkua kunnolla? Pienet seurakoirat taas tarvitsee lenkkejä, mutta ei välttämättä yhtä paljon kuin isot palvelu-metsästys jne. rodut. En ymmärrä sitäkään, että pikkukoira ei pääse ollenkaan ulos.
Hyi mitä eläinrääkkääjiä täällä