Syön TODELLA kovaäänisesti -mistä johtuu ja kuinka eroon tästä "tavasta"?
Itse en huomaa syöväni kovalla äänellä (eihän sitä syömistään varmasti kuule samalla tavoin kuin muut sen kuulevat). Havahduin ongelmaan muuttaessani yhteen nykyisen mieheni kanssa. Kesken ruokailun hän saattoi pyytää minua syömään hiljaisemmin. Esimerkiksi jokin aika sitten olin syömässä välipalaani (muistaakseni omenaa) noin 3 metrin päässä miehestäni: "Taas kuulostaa siltä, kuin olisi joku suuri eläin syömässä :)". Miten syömiseni voi kuulua jopa 3 METRIN PÄÄHÄN? kuinka äänekästä syömisen tällöin pitää olla?? Tuo "suuri eläin syömässä" ei myöskään ollut mitään piilovittuilua painostani, olen normaalipainon alarajoilla.
Aloin miettimään asiaa jo pitkiä aikoja sitten (silloin kun mieheni ensimmäistä kertaa asiasta mainitsi), ja muistin ettei mieheni todellakaan ole ainoa asiasta maininnut, ainakin kaksi ystävääni on aiemmin todennut että syön hieman kovalla äänellä. Julkisilla paikoilla en tämän takia yleensä syö ellei ole aivan pakko. En myöskään nykyään syö mielelläni muiden kuin vanhempieni, sisarusteni ja mieheni seurassa.
Voinko jotenkin oppia syömään pienemmällä äänellä?
Mistä kovalla äänellä syöminen johtuu?
en syö suu auki mässyttäen, vaan syön aina suu kiinni....
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Hillitse siis sitä suun louskuttamista. Yksinkertaista.
Yritetty on. Parempia vinkkejä tarjolla?
-ap
Pureskele rauhallisemmin, ja onhan se suu varmasti aina kiinni?
Tuskin se sinun suusi pysyy kiinni koko ajan, jos kerran ääni on kova. Avaa suusi vain kun laitat lisää ruokaa sisään ja tee se ilman alipainetta. Älä siis ime poskia sisään ja avaa suuta maiskauttaen vaan tasaa suun sisäinen paine ennen suun avaamista hengitysilmalla.
Tai sitten vain luulet että suusi on kiinni pureskellessa ja tosiasiassa se käy litinällä kiinni-hiukan auki-kiinni-hiukan auki. Siinä tapauksessa lopeta se. Tarkkaile peilin edessä onko suu pureskellessa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se sinun suusi pysyy kiinni koko ajan, jos kerran ääni on kova. Avaa suusi vain kun laitat lisää ruokaa sisään ja tee se ilman alipainetta. Älä siis ime poskia sisään ja avaa suuta maiskauttaen vaan tasaa suun sisäinen paine ennen suun avaamista hengitysilmalla.
Tai sitten vain luulet että suusi on kiinni pureskellessa ja tosiasiassa se käy litinällä kiinni-hiukan auki-kiinni-hiukan auki. Siinä tapauksessa lopeta se. Tarkkaile peilin edessä onko suu pureskellessa kiinni.
Ei helvata, nyt ei kestä, ei!!! :D Jos et ap näillä ohjeilla opi, niin sulla ei ole enää mitään toivoa, ainoastaan ravintopillerit tai letkuruokinta :D :D :D Mieletön tyyppi, joka tuon edellisen kirjoitti!!!
Vierailija kirjoitti:
Pureskele rauhallisemmin, ja onhan se suu varmasti aina kiinni?
Hitaasti pureskellessa ääni ainakin omaan korvaan kuulostaa ihan yhtä kovalta. Mutta ehkä pureskelu tällöin kuulostaa muille ihmisille vähäisemmältä?
Suu on kiinni syödessä, jos muita ihmisiä on paikalla syödessäni kiinnitän tarkoituksella huomiota siihen että suu varmasti pysyy visusti kiinni.
Syö kokeeksi peilin ääressä niin opit pitämään suuta kiinni.
Suu on kiinni syödessä, olin peilin ääressä tai en.
Mikä muu voi saada syömisen kuulostamaan kovaääniseltä? Voiko suu tuottaa liikaa/liian vähän sylkeä, ja tämä vaikuttaa syömisen äänekkyyteen? Aika kaukaa haettu ehdotus, mutta jotain asialle pitäisi tehdä.
-ap
Yritä pitää suuta "pienemmällä" sen lisäiksi että pidät huulet kiinni ja kokeile auttaisiko se. Mieheni pitää valtavan kovaa ääntä syödessään ja vaikka hän on oppinut pitämään suun kiinni, syömisen äänet kuuluvat helposti huoneesta toiseen. Miestä tarkkaillessa olen huomannut hänen tekevän todella isoja liikkeitä syödessään. Alaleuka heiluu pureskellessa ylös alas, posket ovat pullollaan ilmaa ja nielaistessa pää heilahtaa reilusti taaksepäin samalla kun kuuluu iso KLUNKS-ääni.
Kun mies oppi pitämään suunsa kiinni syödessään, en kehtaa enää huomauttaa asiasta, mutta kovaääninen syöminen häiritsee minua silti. Kiitos että sain avautua :)
Kulkeeko sulla ilma normaalisti nenän kautta, silloin kun syöt? Ihminen ei välttämättä huomaa sitä, että ilma ei kulje riittävästi nenän kautta, ennen kuin syömistilanteessa. Syynä voi olla turvotus limakalvoilla, synnynnäinen ahtaus, polyyppimassaa nenän limakalvoilla jne. Jos ilma ei tasaannu nenän kautta syödessä, kuulostaa syöminen kovaääniseltä, koska suun aukaisu saa aikaan maiskautusäänen alipaineen tasaantuessa ja syödessä sitä ilmaa pitää ottaa suun kautta.
Minä olen elänyt suuriäänisesti syövän ihmisen kanssa, jonka omenan syönti tosiaankin kuulostaa siltä kuin sitä rouskuttaisi hevonen tai pari. Ongelmana hänellä oli juuri tuo, että nenän kautta hengittäminen on vaikeaa, juuri syödessä jostain syystä. Eihän se ole hauskaa kuunneltavaa mutta minkäs ihminen sille voi, pakkohan sitä on hengittää syödessäkin. Ja vaikka hän yritti syödä suu kiinni niin sitten se syöminen vasta olikin kamalan kuuloista, että ei siihen mikään auttanut.
vierailija.9 kirjoitti:
Suu on kiinni syödessä, olin peilin ääressä tai en.
Mikä muu voi saada syömisen kuulostamaan kovaääniseltä? Voiko suu tuottaa liikaa/liian vähän sylkeä, ja tämä vaikuttaa syömisen äänekkyyteen? Aika kaukaa haettu ehdotus, mutta jotain asialle pitäisi tehdä.
Siis ihmisillä, joilla ikä, sairaudet tai lääkkeet tms. kuivattavat suuta, kuuluu syödessä tietynlaisia maiskutteluääniä, että ei tämä liian kaukaa ole mitenkään haettua. :) Ongelma ratkeaa sillä, että aloittaa aterioinnin juomalla jotain, jos vesi ei tehoa niin mehukeitto on hyvä tuomaan kosteutta suuhun aterioinnin aikana. Tähän on olemassa myös suihke jota suihkutetaan suuhun ennen syömisen aloittamista.
Huolehdi, ettei hampaat kolise voimalla yhteen. Joillakin se hampaiden kolina on aivan järkyttävää kuunneltavaa.
Liian isot haukkaukset/haarukalliset?
Vierailija kirjoitti:
Yritä pitää suuta "pienemmällä" sen lisäiksi että pidät huulet kiinni ja kokeile auttaisiko se. Mieheni pitää valtavan kovaa ääntä syödessään ja vaikka hän on oppinut pitämään suun kiinni, syömisen äänet kuuluvat helposti huoneesta toiseen. Miestä tarkkaillessa olen huomannut hänen tekevän todella isoja liikkeitä syödessään. Alaleuka heiluu pureskellessa ylös alas, posket ovat pullollaan ilmaa ja nielaistessa pää heilahtaa reilusti taaksepäin samalla kun kuuluu iso KLUNKS-ääni.
Kun mies oppi pitämään suunsa kiinni syödessään, en kehtaa enää huomauttaa asiasta, mutta kovaääninen syöminen häiritsee minua silti. Kiitos että sain avautua :)
Kiitos viestistäsi! Helpottavaa kuulla, etten ole ainoa valtavalla äänellä syöjä....
Olen yrittänyt syödä pienemmällä leukojen liikkeellä, mutta tällöin syön hyvin hitaasti ja mielessä pyörii lähinnä se, että pitkitän syömisprosessia = muut joutuvat kuuntelemaan syömistäni entistä pidempään, mikä ei varmasti ole heistä mukavaa.
Pienemmällä leukojen liikkeella syöminen ei myöskään omaan korvaan kuulosta yhteen pienempi ääniseltä, mutta pitääkin kysyä mieheltäni joska se ulkopuolisen korvaan silti kuulostaa hiljaisemmalta.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Onto sun miehellä ollut lapsena vaikeuksia oppia tiettyjä äänteitä? Joillakin ihmisillä on suussa sellaisia tuntopuutoksia, että heidän on vaikea hallita suun hienomotoriikkaa. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että äänteitä tehdään liioitellusti, koko leualla, koska ihminen ei yksinkertaisesti hahmota sitä suun aluetta. Jos ihminen syö niin että koko pää on jammailussa mukana, niin minulle ainakin tulee mieleen, että kyse voi olla ihan vaan tästäkin, että hän ei kykene "parempaan". Meillä on suvussa monia miehiä joilla on ollut vaikeuksia puheen tuottamisessa, ja he syövät juurikin niin että se muistuttaa enemmän urheilusuoritusta kuin syömistä. Älykkyyden kanssahan tällä ei ole mitään tekemistä, vaan kyseessä on ihan tällainen synnynnäinen ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Liian isot haukkaukset/haarukalliset?
Tätä mäkin mietin. Käärme syö antiloopin?
Voidaanko me saada videonäyte syömisestäsi niin päästään analysoimaan paremmin? :D
Vierailija kirjoitti:
Kulkeeko sulla ilma normaalisti nenän kautta, silloin kun syöt? Ihminen ei välttämättä huomaa sitä, että ilma ei kulje riittävästi nenän kautta, ennen kuin syömistilanteessa. Syynä voi olla turvotus limakalvoilla, synnynnäinen ahtaus, polyyppimassaa nenän limakalvoilla jne. Jos ilma ei tasaannu nenän kautta syödessä, kuulostaa syöminen kovaääniseltä, koska suun aukaisu saa aikaan maiskautusäänen alipaineen tasaantuessa ja syödessä sitä ilmaa pitää ottaa suun kautta.
Minä olen elänyt suuriäänisesti syövän ihmisen kanssa, jonka omenan syönti tosiaankin kuulostaa siltä kuin sitä rouskuttaisi hevonen tai pari. Ongelmana hänellä oli juuri tuo, että nenän kautta hengittäminen on vaikeaa, juuri syödessä jostain syystä. Eihän se ole hauskaa kuunneltavaa mutta minkäs ihminen sille voi, pakkohan sitä on hengittää syödessäkin. Ja vaikka hän yritti syödä suu kiinni niin sitten se syöminen vasta olikin kamalan kuuloista, että ei siihen mikään auttanut.
Ilma kyllä kulkee nenän kautta, mutta ei ehkä aivan parhaalla mahdollisella tavalla. Minulla on lievää allergiaa lähestulkoon ympäri vuoden, välillä enemmän välillä vähemmän - ehkä tämä vaikuttaa ilman kulkemiseen, voisikohan olla?
Kiitos viestistäsi :)
-ap
Mun entisellä kämppiksellä oli mielenkiintoinen tapa syödä. Kun ruoka oli saatu lusikkaan, avattiin suu, työnnettiin kieli ulos ja odotettiin kieli ulkona että lusikka vietiin hitaasti suuhun ja sitten siitä ryystettiin se ruoka kovaäänisesti. En ole koskaan nähnyt kenelläkään niin pitkää kieltä. Se oli sekä vastenmielistä että jollain lailla tavattoman kiehtovaa. En oikein osannut päättää, halusinko syödä meidän sopparuuat yhdessä vai enkö missään nimessä halunnut.
Mutta, se että joku syö kovaäänisesti ei ole mikään iso ärsytyksen aihe. Ei sen vuoksi kannata alkaa jännittämään. Syömisäänet on kuitenkin ihan normaaleja ääniä.
Hillitse siis sitä suun louskuttamista. Yksinkertaista.