Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vihaksi pistää. löysin esikoisen tärisemästä tarhan pihalta..

Vierailija
05.01.2016 |

.. oli ihan jäässä reppana ! Toppatakki ja toppahousut, mutta alla vain trikoopaita sekä sukkikset. Fleeceasu oli sisällä korissa..
Kuulemma heillä on siellä päiväkodissa periaate, että isommat lapset saavat pukea itse :O

Kommentit (153)

Vierailija
121/153 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ne lapset eskarissakin hoitajien vastuulla. Hoitajat viimekädessä huolehtivat, että asiat sujuu oikein. Hyvin moni 6 vuotias ei osaa ajatella, että tänään pitää pukea välipuku. Ja moni unohtaa, kun sellainen sanotaan pukeutumisen aluksi. Se uloslähtökaaos sekoittaa isompienkin pään.

En vain ymmärrä. Miten se lapsi aamulla eskariin lähtiessä osasi pukeutua?

Vierailija
122/153 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle pitää antaa vastuuta, mutta aikuisen tehtävä on tarkastaa, kuinka vastuu on toteutunut.

Onko monella teistä aivot jäässä, or what? :D

Työaika ei ole rupattelemista työkavereiden kanssa varten, eikä työ ole koskaan kivaa tai helppoa.

Miten monille tämä tuntuu olevan vieras asia, vaikka osattiinkin pukea jo 3vuotiaana!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/153 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meidänkin lapsesta tiuskaistiin, että olisi pitänyt itse sanoa, että janottaa, kun eskarin liikuntapäivän jälkeen oli väsynyt ja itkuinen, koska ei ollut saanut juotavaa.

Oletteko ihan tyhmiä. Ei kuusivuotias ole vielä aikuisen tai edes koululaisen tasolla puolensa pitämisessä. Isossa ryhmässä kuuluvimmat vievät huomion. Aikuisten tehtävä on huolehtia, että lapsilla on kaikki tarpeellinen.

Oma lapseni on jo aikuinen, mutta vieläkin mua suututtaa tarhatädit, jotka eivät voi myöntää omaa vastuutaan. Ei se anteeksipyyntö olisi paljon maksanut.

Vierailija
124/153 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tosiaan aikuinen on aina vastuussa lapsen perustarpeiden toteutumisesta, ja lämmin pukeutuminen on sellainen asia, joka pitää tarkistaa pakkasilla. Myös vanhemmat ovat vastuussa siitä, että lapsilla on säänmukaiset vaatteet päiväkodissa, sillä varavaatteita ei välttämättä riitä kaikille, jos joltain puuttuu lämpimät vaatteet. Sitäkin nimittäin tapahtuu. On unohdettu välikerrasto tai ei ole kunnon hanskoja tai kenkiä. Päiväkoti on ryhmäkasvatusta, ja kun on ulkoiluaika, siellä ollaan sitten kaikki eikä erityisesti iltapäiväulkoilun aikana voi sooloilla: kun ryhmän aikuisista on vain yksi enää töissä ja on ulkoiluaika, se tarkoittaa, että silloin voidaan olla vain yhdessä paikassa eli ulkona, eli kaikilla pitää olla lämpimästi päällä. Lasten tulee olla terveitä niin että he jaksavat liikkua ulkona - jotkut vanhemmat tuppaavat tuomaan puolikuntoisia lapsia päiväkotiin, ja nämä lapsiraukat eivät jaksa osallistua muun ryhmän toimintaan ja mielellään sitten vaan istuskelisivat paikallansa. Henkilökunnalla on oma vastuunsa ja vanhemmilla omansa, jotta lapsen hyvinvointi mahdollistuu. Vaikka eskari-ikäinen on jo yleensä aika omatoiminen ja sitä harjoitellaan, vastuu hyvinvoinnista on aina aikuisella. 

Vierailija
125/153 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksihän ne eskariryhmät on niin isoja että ajatellaan/oletetaan heidän olevan jo hyvinkin fiksuja ja omatoimisia.Jos ajateltais että jokaista pitää vahtia kuon vauvaa ryhmäkoko olisi paljon pienempi.

Vierailija
126/153 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On iso vastuu huolehtia 21 lapsen hyvinvoinnista ryhmissä, joissa on levottomia,  aggressiivisia ja erityistä tukea tarvitsevia lapsia, kuten yleensä joka ryhmässä on. On tönimistä ja lyömistä, ja kaikkeen pitäisi ehtiä puuttumaan. Osa lapsista vastustaa siirtymisiä ja "heittäytyy hankalaksi" pukemistilanteissa. Siinä kun yrittää ohjata lasten vessassa käyntiä ja pukemista, voi inhimillisiä virheitä tapahtua, vaikka ei saisi. Joskus jonkun itsepukeneen lapsen haalari voi jäädä avaamatta ja tarkistamatta, löytyykö sisäpuolelta välikerrasto, kun lapsi on marssimassa ovesta ulos. Joskus sitä miettii, miten joku äiti tai isä tuskailee parin lapsensa pukemista ja ulosmenoruljanssia, kun itse pitäisi selvitä 10-20 lapsen saattamisesta vessaan ja ulos. 

Vierailija
127/153 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Trikoopaita ja sukkikset"? Miksi lapsesi oli alusvaatteilla eskarissa? Liikutko itse pelkissä sukkahousuissa ja paidassa töissä? Tuohonhan kuuluisi pukea päälle vielä päällivaatteet (esim. collegehousut ja -paita tms) ja vasta sen päälle fleecet tai villahaalarit. Ei ihme, että palelee ulkona, jos toppavaatteiden alla on pelkät alkkarit. En oikein ymmärrä tätä nykyajan lastenpukemismuotia, näitä näkee niin paljon.

Vierailija
128/153 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi syksynä alkaa eskarillasi koulu ja mitä sitten tapahtuu? Syytät opettajia kun on puolialasti pihalla? Kyllä olisi korkea aika oppia pukemaan itse. Meidän lapsilla on päiväkodissa ihan sama sääntö, eskarit pukee itse ja pienempiä autetaan. Meidän eskari on kerran jättänyt fleecet laittamatta ja oppi kyllä että näin ei tehdä. Toki hän ei ole päiväkodissa alusvaatteissa vaan on pitkätkalsarit, gollarit, t-paita ja huppari! Sitten suuttuisin jos 1,5 vuotiaamme olisi laitettu ulos ilman kerrastoa, mutta eskarin kohdalla pukeutuminen on opetettu jo kotona.

Vierailija
129/153 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin olisi aikuisten pitänyt tarkistaa lasten varustus, MUTTA jos lapsesi tärisee kylmyydestä, niin miksei hän sanonut asiasta opelle/hoitajalle? Näin olisivat menneet yhdessä pukemaan sen fleece-asun mikä lapselta unohtui.

Oikeasti jos pukemistilanteessa on parikymmentä lasta ja pari tarhantätiä, ei millään siinä pysty kaikkia tarkistamaan, eskarissa pitää osata jo itse pukea omat vaatteet.

Ja jos lapsella on kylmä, pitää opettaa lasta kertomaan se.

Ei pysty? Kyllä pystyy, ihan yksi kerrallaan jos muu ei auta. 

Vierailija
130/153 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän eskarissa oli takkeja väärinpäin ja hanskoja, mutta opet antoivat lasten itse hoitaa, että oppivat.

Vierailija
131/153 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Trikoopaita ja sukkikset"? Miksi lapsesi oli alusvaatteilla eskarissa? Liikutko itse pelkissä sukkahousuissa ja paidassa töissä? Tuohonhan kuuluisi pukea päälle vielä päällivaatteet (esim. collegehousut ja -paita tms) ja vasta sen päälle fleecet tai villahaalarit. Ei ihme, että palelee ulkona, jos toppavaatteiden alla on pelkät alkkarit. En oikein ymmärrä tätä nykyajan lastenpukemismuotia, näitä näkee niin paljon.

ehkä fleecesukkikset? meillä tyttö ei talvisin muuta pidäkään ! ja trikoopaidan luulisi sisätiloissa riittävän ihan hyvin !  :O 

ainakin meillä tuo  4v tyttö lähtee tarhaan niissä fleecesukkiksissa, ohuessa trikoisessa paidassa, villahaalarissa, toppahaalarissa jne. ja hyvin pärjää!

Vierailija
132/153 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiväthän lapset ole tottuneet näihin yhtäkkisiin pakkasiin, jos ap:n lapsi sai autokyydin tarhaan tällä ei ehkä ollut käsitystä siitä miten kylmä ulkona oikeasti on !

meilläkin 9v poika  ilmojen kylmettyä suihki kouluun kevyttoppiksessa ja farkuissa, trikoopipo päässä..  oli raasu ollut umpijäässä pihaan päästyään.  osaa siis lähteä itsenäisesti, minä olin jo mennyt töihin ja isäntä nukkui oltuaan yön töissä.

Vierailija
133/153 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se fleece siellä lämmitä yhtään! Osta pennullesi kunnon villapuku, ettei tarvitse palella.

Päiväkodin täti.

Kyllä suomessa pukeutuminen ja talvi pukeutuminen on täysin hukassa ja tarkoitan nyt kaikki <35  vuotiaita eli ei osata pukeutua talvella. Siis oikeasti joku muovissa valmistettu fleece puku nyt o huonoin talvi vaate mitä maan päältä löytyy. Mutta kun reppana vanhemmat ei muusta tiedä niin fleece päälleen kun ei itse olla ulkona töissä niin ei osata pukeutua kyllä se fleece menetelle kun astelle webastolla lämmitetystä autosta eskarinovelle mutta ei sillä kyllä ulkona mitään tee.

Eskari lapsen pihalla olo vastaa täysin raskasta ruumiillisti työtä pihalla pakkasella. Ja siinä ei millän fleece asulla tee mitään nämä ovat lähinnä tullet suosituksi koska A-Halpoja B- tulee jokaisen ulkoa vaate paketin mukana ilmaiseksi nykyisi.

Hohoja villa asut lapselle hengittää ja on kosteanakin vielä lämmin ja vähenee flunssat kun on kuivaa päälä

Vierailija
134/153 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu- ja päiväkotiulkoilut on muutenkin silkkaa kidutusta. Mitä järkeä on väkisin mennä 20 asteen pakkaseen? Sitte jos joku veemäinen lapsi vielä heittää lunta naamaan, niin helvetin kiva tönöttää siinä puol tuntia ja rukoilla, että aika kuluisi nopeammin.

Miksi tönöttää ja rukoilee? Miksei ala lumisotasille sen toisen kanssa, juokse, pompi, tee enkeleitä? Vai onko nykyään sellainen meininki, että viranomaiset puuttuu peliin ja tulee lasuja ja muita jos lapsi liikkuu ulkona? 

Vierailija
135/153 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä monesti tärisin niin kovaa että muut lapset kutsuivat minua sähköhammasharjaksi. Kun suutuin siitä ja itkin äidille niin äiti kehui että sehän on hyvä nimi. Nyt sinut tunnetaan ja olet suosittu.

Vierailija
136/153 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin olisi aikuisten pitänyt tarkistaa lasten varustus, MUTTA jos lapsesi tärisee kylmyydestä, niin miksei hän sanonut asiasta opelle/hoitajalle? Näin olisivat menneet yhdessä pukemaan sen fleece-asun mikä lapselta unohtui.

Oikeasti jos pukemistilanteessa on parikymmentä lasta ja pari tarhantätiä, ei millään siinä pysty kaikkia tarkistamaan, eskarissa pitää osata jo itse pukea omat vaatteet.

Ja jos lapsella on kylmä, pitää opettaa lasta kertomaan se.

Ei pysty? Kyllä pystyy, ihan yksi kerrallaan jos muu ei auta. 

Olisipa se noin helppoa. Mutta.

Pukemista ei voi aloittaa heti välipalalta koska silloin ulkona oltaisiin liian pitkään. Kun aloitetaan myöhemmin käykin niin että yksi aikuinen lähtee jo neljältä kotiin, ei jää kuin ulkona oleva aikuinen. Miten siinä tilanteessa enää puetaan mitään kellekään?  Eikä käy sekään että 8-16 vuoroa tekevä tulisi myöhemmin töihin, silloin olis luotismassa 21 lapsen aamupalaa vain 1 aikuinen. Voin kertoa että ne aamut on aika kaaoksia. Tämän takia eskarilaisen pitäisi alkaa oppia jo omatoimiseksi pukeutumisen suhteen.

Vierailija
137/153 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda tarhaa. Parempaa ohjetta ei voi sulle antaa. 

Vierailija
138/153 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarilaisen osaa pitää jo pukeutua. Et kai mene kouluun pukemaan lastasi. 

Vierailija
139/153 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jälkeenjäänyt, tai lapsesi?

Et sitten kotona ole lastasi ajatellut opettaa tai kasvattaa, jätät sen muiden vastuulle?

kyllähän toi aapee aika paljon luottaa, kun laittaa sinne hoitoon ja eskariin, missä ne koulutetut on töissä.

Paukkupakkasilla kullä olisi järkevä tarkastaa lasten vaatetus. Ei kai se muulloin niin väliä edes ole. Pakkanen on on paha, jos pääsee puremaan.

Kyllä ihan aiheesta aapee on tärissyt. Hyvä, että sanot. Ei voi jättää lasten vastuulle. Ei lapset edes tajua miten kylmä siellä pihalla voi tulla, kun nyt on vielä totuttu niin lauhan talveen.

...ei kyllä moni aikuinenkaan tajua ton pakkasen kovuutta...

Vierailija
140/153 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa lapsille kunnon talvivaatteet. Opettakaa nyt mitä pitää laittaa pakkasilla päälle. To alkaa eskarit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi