vihaksi pistää. löysin esikoisen tärisemästä tarhan pihalta..
.. oli ihan jäässä reppana ! Toppatakki ja toppahousut, mutta alla vain trikoopaita sekä sukkikset. Fleeceasu oli sisällä korissa..
Kuulemma heillä on siellä päiväkodissa periaate, että isommat lapset saavat pukea itse :O
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
, niin miksei hemmetissä pihalla huomaa, että toinen on kylmissään?!
Siksi että joku toinen äiti on eilen VAATINUT MUUTOSTA johonkin toiseen asiaan, jota nyt sitten kytätään ja pelätään ainakin hetkellisesti. Aina joku vaatii jotain, ja joku toinen häviää. Tämä on vaatijoiden maa nykyään.
Taivas! Eihän kaikki asiakkaat halua raflassakaan samaa annosta!
Tai sairaalassa kaikille anneta järjestään peräruisketta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tällä palkalla vaan saa parempaa palvelua.
LtoJosko joku toinen olisi motivoituneempi!?
Tehkää kirjallisia valituksia näistä lusmuista!
Kyllä se on jotain palkkansa eteen tehtävä.
Ei ole, voin kertoa. Ei tällä palkalla.
Kurjaa, että lapsi joutui ulkoilemaan ilman välikerrastoa. Meilläkin voi joskus kiiretilanteessa sellaista tapahtua: jotkut lapset ovat lähdössä suuna päänä ulos, eivätkä halua pukea kerrastoa, ja jos olen yksin pukemassa 20 lasta ulos, voi joskus joku omatoiminen vilpertti livahtaa ulos ilman että olen muistanut katsoa onko kaikki tarvittava päällä. Ulkona tosin yritän kierrellä kaikki lapset läpi ja kysellä oloa ja tarkistaa vaatetilanteen, mutta välillä sitä ei ehdi heti tehdä. Vanhempia saattaa tulla jatkuvalla syötöllä hakemaan lapsia kotiin, ja silloin huomiota pitää yrittää jakaa sekä lasten vahtimiseen että vanhempien kanssa kanssakäymiseen. Silloin lapsia ehtii vahtia vain etäältä. Ne ovat myös vaaratilanteita "lasten hukkaamiseen" - joku voi silloin kiivetä aidan yli omille teilleen. Toivottavasti vanhemmat osaisivat huomioida tämän hakutilanteissa - samalla kun keskustellaan, henkilökunta on myös vastuussa kaikista muista ryhmänsä lapsista ja mahdollisesti myös muistakin lapsista, jos toisen ryhmän aikuinen on esim. käymässä sisällä pissattamassa lasta, hakemassa laastaria tms. Ulkoiluissa on mukana yleensä yksi aikuinen per 20 lasta, joten silmiä pitäisi olla selässäkin. Joskus tulee tilanteita, ettei kaikkien lasten hyvinvoinnista ehdi olla selvillä koko aikaa, ja silloin voi joku, joka ei itse tule kertomaan hankalasta olotilastaan, jäädä huomiotta. Tavoite tietenkin on, ettei näin tapahtuisi ja kaikilla olisi hyvä ja turvallinen olla. Nyt kun on tiedossa, että lapsesi ap ei itse aktiivisesti tule kertomaan epäkohdista, henkilökunta toivottavasti osaa paremmin itse aktiivisesti seurata lapsen olotilaa.
Päätös ryhmäkokojen suurentamisesta entisestään on aivan kohtuuton lasten hyvinvoinnin näkökulmasta.
Villa on ehdottomasti paras materiaali sisäkerrastoon. Villa tuntuu kuivalta ja mielttyttävältä vielä vaikka siihen olisi sitoutunut 30% vettä (hikeä), kun taas esim. puuvilla tuntuu paljon aiemmin märältä ja kylmältä päällä. Villan lämmöneristyskyky on tekstiilikuiduista paras. Villa on ehdottomasti siis suositeltavin materiaali välipuvuksi.
Sanoinko, että lapseni edes olisi "laitoksessa"? Lapsista puhuttaessa voisi vain käyttää vähän arvostavampaakin kieltä. Ei ihme, että lasten keskuudessa esiintyy moniongelmaisuutta, jos edes päiväkodin taholta heihin ei suhtauduta kuten ihmisiin kuuluu. Täytyykin tarkkaan miettiä, haluanko omaa lastani moiseen "laitokseen" laittaa, kun sen aika on. Parempaa päivänjatkoa kuitenkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin olisi aikuisten pitänyt tarkistaa lasten varustus, MUTTA jos lapsesi tärisee kylmyydestä, niin miksei hän sanonut asiasta opelle/hoitajalle? Näin olisivat menneet yhdessä pukemaan sen fleece-asun mikä lapselta unohtui.
Oikeasti jos pukemistilanteessa on parikymmentä lasta ja pari tarhantätiä, ei millään siinä pysty kaikkia tarkistamaan, eskarissa pitää osata jo itse pukea omat vaatteet.
Ja jos lapsella on kylmä, pitää opettaa lasta kertomaan se.
Tiedän hyvin tuon kiireen, siksi sanoinkin että PITÄISI. 😞
Itsekin olen useasti ollut yksin eskareiden (12kpl) kanssa, ja varsinkin syksyisin ja talvisin punemistilanteet on yhtä tuskaa. Etenkin kun joukkoon mahtuu aina pari näitä jotka ei osaa/ei saa sanaa suustaan.T. Lähihoitaja, töissä eskarissa ja päiväkodissa nyt viidettä vuotta.
Sitten kun te hukkaatte jonkun lapsen niin sanotko sittenkin että on niin paljon lapsia ettei kaikkien perään kerkiä katsomaan?
Sitten kun? Minä en "hukkaa" lapsia.
Voin rehellisesti sanoa, että se lasten kaitseminen ulkona on helpompaa, kuin pukea kahdelletoista eskarille ulkovaatteet siinä 4m2 kokoisessa eteisessä.
...Enkä tosiaan voi asialle mitään jos pomo ei hanki tarvittaessa LTO:lle sijaista.-Se lähihoitaja
Ammatinvalinta kysymys!
Niinpä. Onnekseni tykkään työstäni, ja nuo pukemistilanteet on vain pieni osa tätä työtä. :)
Meidän kuopuksen päiväkodissa on hyvä systeemi. Lapset on 3-5 vuotiaita eli osaavat jo pukea itse, ainakin suurimmaksi osaksi. Lapsille kerrotaan mitä pitää pukea ( fleece, kurahousut, saappaat). Sitten toinen hoitajista istahtaa oven viereen ja tarkistaa jokaisen ohi kulkevan lapsen varustuksen ennen kun päästää lapsen eteiseen odottamaan ulospääsyä. Yksi siis auttaa pukemisessa ja kolmas on ulkona ottamassa lapsia vastaan ulos tai sisällä muun ryhmän kanssa.
Meillä myös esikoisen ryhmässä oli silloin ihan leväperästä touhua. Aina puuttui jotain päältä, kurahousuja ei tytöllä ollut koskaan päällä. Huomasi ettei ketään kiinnosta mitä isommilla oli päällä kun ryhmässä oli myös pienempiä useampi. Mun tyttö oli 5v. mutta ei todellakaan itse tajunnut mitä päälle laitetaan.
Kyse ei välttämättä ole palkasta ja halusta, vaan ihan siitä, että pukemistilanteissa on usein vain yksi tai kaksi aikuista (ryhmän kolmesta aikuisesta on pukemistilanteessa vain 2 paikalla, koska kolmas ei ole vielä/enää työvuorossa ja paikalla pukemisen aikaan), ja 21 lapsen pukemisessa joltain voi joskus jäädä vahingossa jokin vaate pukematta kiireessä vaikka kuinka haluaisi tehdä työnsä parhaimman mukaan. Kun ryhmässä on aina lapsia, joilta oman toiminnan ohjaus ei suju, uloslähdöt ovat aikuisillekin aika työläitä ja virheitä voi sattua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan kuuluu hoitajien katsoa, että kaikenikäiset tenavat pukeutuu oikein ulos. 6-vuotias on pieni vielä. Ei hänellä ole montaakaan talvea ollut takana, jolla olisi saanut mittavan elämänkokemuksen pukeutumisesta. Moni aikuinenkaan ei osaa pukeutua kunnolla, kun säät vaihtelee jo päivän aikana niin hurjasti.
Niin kuuluu ja meidän eskareille kyllä sanotaan mitä pitää pukea päälle ja yritetään katsoa, että jokainen pukeutuu ulos säähän sopivalla tavalla. Jostain syystä nyt on varmaan sattunut hoitajilla/opeilla kömmähdys, eikä huomattu ettei aloittajan lapsi pukenutkaan sitä villahaalaria. Ihmettelen, etteikö pihallakaan kukaan huomannut, että toinen tärisee kylmästä? Valitettavasti osa lapsista on niin ujoja ja arkoja, etteivät kehtaa sanoa, että tarvitsevat lisää vaatetta päälle. Siihen heitä pitää ehdottomasti kannustaa, koska ei hoitajat aina voi tietää, onko lapsella kylmä vai ei. Kyse kuitenkin nyt eskarilaisesta. Koulussa pitää jo itse osata huolehtia omasta pukeutumisestaan. T. Hoitaja
Nooh, Suomessahan lapsen pitää jo olla omatoiminen ja selviytyä heti, kun kynnelle kykenee ja liikkeelle pääsee. Perussetti! ;) Oma lapseni on kastunut läpimäräksi päiväkodilla, koska hoitajat hoputtivat ulos ja olivat sitä mieltä, että ei näin pienellä sateella sadetakkia tarvitse. Lapsi on ollut ilman välivaatteita pakkasella ulkona, koska lapsi ei ollut huomannut kertoa, että hoitorepussa on tarvittavat vaatteet (kuten aina ollut). Lapseni on todella ujo ja vaikka häntä rohkaistaan ja kannustetaan, ujo on ja pysyy ujona. Jos minuun tulee, on vielä aikuisenakin ujo eikä kaikkea saa sanotuksi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko jälkeenjäänyt, tai lapsesi?
Et sitten kotona ole lastasi ajatellut opettaa tai kasvattaa, jätät sen muiden vastuulle?
Mistähän sinut on reväisty? Minulla ei lapsia ole eikä tule, mutta melko helpolla päättelyllä sitä tietää tuon ikäisten olevan vielä täysin vahdittavia niin pukeutumisen kuin aivan kaiken muunkin suhteen. Mikä teitä vaivaa! Olisin minäkin kuviteltuna äitinä melkoisen rasittunut tuollaisesta havainnosta, joten päiväkodin täti kuulisi asiasta aivan taatusti ja selkeästi. Heille maksetaan palkkaa tavallaan siitä niiden lasten kaitsemisesta, näin olen käsittänyt, joten mahdollisesti on jotakuinkin perusteltua olettaa niin myös tapahtuvan!
Päiväkodeissa on monenlaista henkilökuntaa ja päiväkotien taso vaihtelee paljon. Jonnekin pääsee ilman koulutusta töihin, joissain taas on koulutetut opettajat ja hoitajat. Päiväkotia pidetään usein paikkana, jonne kuka tahansa soveltuu töihin, vaikka koulutus tuottaa parempaa sensitiivisyyttä ja lasten tarpeiden ymmärtämistä -toki "persoonallisuus" vaikuttaa myöskin, mutta olisi vähättelyä sanoa, etteikö koulutus toisi ammattitaitoa ja kykyä reflektoida ja kehittää omaa toimintaa vaikuttaisi siihen, kuinka laadukasta lasten kohtaaminen päiväkotikontekstissa on (vanhemmuus on eri asia, sillä kyse ei siinä ole ryhmäkasvatuksesta, kuten päiväkodissa). Herkkyys lasten tarpeille (päiväkodin ryhmäkasvatuskontekstissa) on tutkimusten mukaan (keskimäärin) sitä suurempi, mitä parempi koulutus henkilöllä on. Ihmiset ovat kuitenkin erehtyväisiä, ja joskus kaikille sattuu virheitä. Yksittäinen virhe on eri asia kuin asenne tai toimintatapa.
Ap: Ihan ensin keskustelet lapsen kanssa. Kerrot että nyt hän ymmärtää miten tärkeää on pukea ne välivaatteetkin päälle, muuten palalee, jne. Ja joka aamu kun viet niin muistutat lasta, fleecevaatteet päälle. Kerrot että koululaisena hän alkaa olla itse vastuussa siitä mitä on päällä. Kysy lapselta miksi hän ei muista, tuntuuko asu pahalta päältä vai missä on vika.
Päiväkodin henkilökunnan kanssa keskustelet miettivään sävyyn. Kerrot että sinun lapsi vielä harjoittelee itse pukemista, tarvitsee siihen apua. Olisiko mitenkään mahdollista että häntä vielä tuetään (=autetaan) tämän pukemisasian kanssa.
t. päikyn täti jo vuodesta 1992
Kyllä meillä aina tuetaan ja autetaan pukemisasioissa, ja pyritään tarkistamaan että kaikilla on asianmukaiset vaatteet päällä. Se kuuluu kasvatushenkilökunnan vastuuseen. Yksittäisiä virheitä voi kuitenkin joskus tapahtua, ja niistä tietysti ollaan pahoillaan. Päiväkodissa välillä tulee tilanteita, joissa aikuisen vastuulla on niin paljon asioita yhdellä kertaa, että voi sattua virheitä. Jossain voi olla myös sellaista henkilökuntaa, joka ei ymmärrä työnkuvaansa ja tehtäviään, ja lasten omatoimisuuden tukeminen ja lapsen ikätasolle sopivat tehtävät arvioidaan väärin. Harvemmin kyse on varmaankin sellaisessa, kun virheitä tapahtuu. Siirtymätilanteet ovat vaan työläitä, jos henkilökunnasta on vajetta ja se näkyy aikuisten riittävyytenä lasten tarpeisiin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on ujo, liiankin..
esim. Kun saa astmakohtauksen vetäytyy sivuun"piiloon" ja olemmekin koettaneet tolkuttaa että lääkettä pitää pyytää!
Että jos jokin on vialla, pitää sanoa!!!Nytkin oli tärissyt jotain 45 min siellä kun ei saanut raukka suutaan auki..
lapsi ei ole jälkeenjäänyt kuten joku vihjasi tai tyhmä, ujo vain ja pukeutumisessa tarvitsee tosiaan vähän vahtimista!Ap
ap
Älä noille idiooteille edes vastaa. Päiväkodissa sanot hoitajille, että lapsi on sen luontoinen ettei herkästi sano mistään, että kannattaa kysyä häneltä ja seurata. Selvästikään sillä ei ole lapselle turvallista aikuista jolle voisi mennä sanomaan huolistaan.
Voi reppanaa. Pitäisi aikuisen kuitenkin valvoa lapsen pukeutumista, siksihän siellä hoidossa ollaan. Täältä ainakin myötätuntoa ap:lle.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä päiväkodin ammattilainen, koirilla on pentuja, kissoilla samoin, ihmisillä näitä jälkeläisiä kutsutaan lapsiksi. Kertoo ehkä asiakkaiden eli niiden lasten arvostuksesta tuollainen katkera kielenkäyttö.
Riippuu murteesta. Toki nykyisin enemmän tuollainen katkera ja halventava käyttö yleisempää, mutta vieläkin on alueita, joissa lapsia kutsutaan pennuiksi.
Ohis
Kannattaa nyt ensin jutella lapselle. Koska ensi syksynä mahdollisesti katsotte illalla vaatteet valmiiksi ja sitten joudut vain luottamaan että lapsi muistaa aamulla kaiken pukea. Tästä syystä olisi hyvä alkaa opettaa säänmukaista pukeutumista.
Meillä ei ainakaan enään eskarissa erikseen jokaiselle vaatteita hyllystä etsitä. Vaan kerrotaan millainen ulkoilma ja mitä tulisi pukea. Ja tämä siitä syystä että se pukeutumistilanne on osa eskriopetusta. Meille itse asiassa lto sanoi, että ehkä yksi tärkeimmistä. Toki he numeroita ja kirjaimia käy läpi, mutta niitä nyt opetetaan myös koulussa. Mistä syystä hänen mielestä tärkeimpiä tehtäviä on opettaa pukeutumisen ja syömisen suhteen omatoimiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä näitä työnteijöitä vaivaa!?
Se on sun duunis, hoida se hyvin!
Ennen oli ilmaisia kerhoja ja muita, missä tarha "tädit". Nykyään ne on työpaikkoja ja mä en ainakaan katsoisi läpi sormien tuollaista PALVELUA, josta mä MAKSAN!No vittu kun ei hyödytä minua yhtään!
Lto
Ps. Palkkaa oma puskaliisa saatana pukemaan!
Ei kai tuollainen OIKEASTI ole töissä tarhassa!?
Kannattaisiko harkita pistää lapsi johonkin vammais keskukseen, jos ei kykene itsenäisesti eskari iässä pukeutumaan! Siellä saa avun hoitajilta ja kohdellaan älykkyys tason mukaisesti lapsi!
Hoitaisit itse lapsesi etkä puske niitä johonkin laitokseen.