vihaksi pistää. löysin esikoisen tärisemästä tarhan pihalta..
.. oli ihan jäässä reppana ! Toppatakki ja toppahousut, mutta alla vain trikoopaita sekä sukkikset. Fleeceasu oli sisällä korissa..
Kuulemma heillä on siellä päiväkodissa periaate, että isommat lapset saavat pukea itse :O
Kommentit (153)
Ihme hoitajien syyllistämistä täällä! Siis joo kyllä, on aikuisen vastuulla että lapsi saa ruokaa eikä palellu, mutta ongelma tapahtuneissa virheissä ei ole niissä lastentarhanopettajissa, vaan heidän vähäisessä määrässään. Kun ei siitä yhdestä ihmisestä riitä niin moneksi kuin tarvittaisiin. Korkeammille tahoille osoitetuilla kunnon reklamaatioilla henkilökunnan riittämättömyydestä saadaan tätäkin asiaa eteenpäin. Ei sillä että haukutaan tarhatädit laiskoiksi ja huonoiksi.
Se nyt vaan on niin, että ei noissa mitoituksissa voida ottaa huomioon sääoloja. Kurahousu- ja talvivaatekaudella pukeminen vaan on hidasta ja tuskaista, kun taas kesällä kaikki sujuu sen kuin oven vaan avaa. Vanhempien tehtävä on hommata lapsille helposti puettavat ja säähän sopivat kamppeet sekä ohjeistaa kotonakin omatoimisuuteen. Päiväkodeissa voitaisiin miettiä uloslähtötilanteita uusiksi, mikäli ne tuottaa vaikeuksia ja uhkaa olla yhtä kaaosta. Esim. porrastaa pukemiset, tyyliin 5 lasta pukee kerrallaan ja 1 hoitaja lähtee niiden kanssa ulos, toinen hoitaja valvoo seuraavat 5 uloslähtijää ja päästää ne ovesta jne.. Aika paljon voidaan tehdä myös pienemmällä porukalla kun organisoidaan työ hyvin.
Opeta lapsesi pukeutumaan.
Eskari-ikäisen pitäisi jo osata. Pian alkaa koulu, eikä opella ole aikaa lastasi pukea ja riisua. Ei se myöskään kuulu hänen tehtäviinsä.
Osa lapsista päiväkodissa on todella omatoimisia ja osaavat pukea ja riisua yms, mutta monesta näkee, että ovat äitin vauvoja vielä 6 -vuotiaana. Mitään ei osata tehdä itse. Kaikki tuodaan valmiiksi eteen.
Oma äiti olisi sanonut minulle, että tästäpä opit pukemaan kaikki vaatteet päälle, tai kertomaan hoitajalle, että tarvitset lisää päälle ja on kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin olisi aikuisten pitänyt tarkistaa lasten varustus, MUTTA jos lapsesi tärisee kylmyydestä, niin miksei hän sanonut asiasta opelle/hoitajalle? Näin olisivat menneet yhdessä pukemaan sen fleece-asun mikä lapselta unohtui.
Oikeasti jos pukemistilanteessa on parikymmentä lasta ja pari tarhantätiä, ei millään siinä pysty kaikkia tarkistamaan, eskarissa pitää osata jo itse pukea omat vaatteet.
Ja jos lapsella on kylmä, pitää opettaa lasta kertomaan se.
Ei pysty? Kyllä pystyy, ihan yksi kerrallaan jos muu ei auta.
Olisipa se noin helppoa. Mutta.
Pukemista ei voi aloittaa heti välipalalta koska silloin ulkona oltaisiin liian pitkään. Kun aloitetaan myöhemmin käykin niin että yksi aikuinen lähtee jo neljältä kotiin, ei jää kuin ulkona oleva aikuinen. Miten siinä tilanteessa enää puetaan mitään kellekään? Eikä käy sekään että 8-16 vuoroa tekevä tulisi myöhemmin töihin, silloin olis luotismassa 21 lapsen aamupalaa vain 1 aikuinen. Voin kertoa että ne aamut on aika kaaoksia. Tämän takia eskarilaisen pitäisi alkaa oppia jo omatoimiseksi pukeutumisen suhteen.
Tarkoitin lähinnä että se tarkastaminen on aika lailla nopeampaa kuin koko pukeutuminen. Tottakai lapsen pitää tuossa iässä ainakin opetella pukeutumaan itse mutta sitävartenhan ne hoitajat siellä on että katsotaan että homma on mennyt oikein ja korjataan sitten.
Ekaluokkalaisen ja 5. vuotiaan äitinä olen kyllä pitkälti samaa mieltä kuin moni muukin tässä ketjussa, että ap:n ohjeistettava lastaan paremmin tuon pukemisen suhteen, koulussahan ei opettajat pue eli omatoimisuutta peliin, koulussa on toimittava itsenäisesti ja aika vaikeeta se ap:n lapselle tulee olemaan, jos vielä eskarissakaan ei ole sitä sisäistäny, toki eskarissa ja päiväkodissa ylipäänsä hoitajilla on vastuu katsoa että lapset pukevat asianmukaiset ulkovaatteet, mutta vanhemmalla päävastuu, että lapsella on sään mukaiset vaatteet ja ohjeistaa niiden pukemisesta, tietysti pienimmät hoitajat pukee, mutta eskari ikäinen on jo sen verran iso, että ymmärtää ja tietää mitä kuuluu pukea sään mukaan.
Mitä se sun lapsi ylipäätään teki ulkona näillä pakkaslukemilla? Ei täälläpäin ainakaan kovilla pakkasilla tarvi välitunnilla ulos mennä tai päiväkodissa ulkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ne lapset eskarissakin hoitajien vastuulla. Hoitajat viimekädessä huolehtivat, että asiat sujuu oikein. Hyvin moni 6 vuotias ei osaa ajatella, että tänään pitää pukea välipuku. Ja moni unohtaa, kun sellainen sanotaan pukeutumisen aluksi. Se uloslähtökaaos sekoittaa isompienkin pään.
En vain ymmärrä. Miten se lapsi aamulla eskariin lähtiessä osasi pukeutua?
Aika paljon alapeukkuja. Joko jotakin on totaalisesti muuttunut lastenkasvatuksessa tai olen vain eri mieltä kuin suurin osa.. Itse tosiaan jo 6v:nä täysin itsenäisesti pukeuduin ja kuljin eskariin ja takaisin. Kannattaa huomioida, että jossei 6v:nä osaa pukeutua niin miten selviytyy koulussa, jossa muut oppilaat *ittuillakseen piilottavat ja varastavat vaatteita. Esim. kenkiä heitellään hyllyjen taakse jne. Siinä pitää olla aika hyvin kärryillä millaisissa tamineissa on kouluun tullut jotta osaa etsiä eteisen kaaoksesta omat vaatteensa. Mitään omia nimilaputettuja paikkoja ei ole (tarhoissa näitä taitaa olla) vaan omat vaatteet pitää tunnistaa ja muistaa. Ja vielä osata pukeakin. Ei kouluissa kukaan aikuinen tule katsomaan onko osattu pukeutua mutta välituntivalvoja varmistaa, ettei kukaan lusmuile käytävässä ja lintsaa ulkoilusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on ujo, liiankin..
esim. Kun saa astmakohtauksen vetäytyy sivuun"piiloon" ja olemmekin koettaneet tolkuttaa että lääkettä pitää pyytää!
Että jos jokin on vialla, pitää sanoa!!!Nytkin oli tärissyt jotain 45 min siellä kun ei saanut raukka suutaan auki..
lapsi ei ole jälkeenjäänyt kuten joku vihjasi tai tyhmä, ujo vain ja pukeutumisessa tarvitsee tosiaan vähän vahtimista!Ap
ap
koulu alkaa 9 kk päästä. Siellä kauno-mielikki on aika omillaan. Tarttis varmaan tehdä jotain!
Mitä olen pikkuisia koululaisia seurannut, niin iso osa ei osaa pukeutua sään mukaan. Niin on syksyllä väärissä kengissä, ilman sukkia, ilman takkia jne.
Ihan varmasti aikuisten pitää kertoa, että mitä laitetaan päälle seuraavana päivänä kouluun. Ja hirmu kiva olisi, jos joku olisi perään katsomassa. Pienet unohtaa, tai eivät välttämättä ymmärrä, että yht'äkkiä lämpötila on muuttunut 20 asteella alaspäin. Ja eka- ja tokaluokkalaiset on pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on ujo, liiankin..
esim. Kun saa astmakohtauksen vetäytyy sivuun"piiloon" ja olemmekin koettaneet tolkuttaa että lääkettä pitää pyytää!
Että jos jokin on vialla, pitää sanoa!!!Nytkin oli tärissyt jotain 45 min siellä kun ei saanut raukka suutaan auki..
lapsi ei ole jälkeenjäänyt kuten joku vihjasi tai tyhmä, ujo vain ja pukeutumisessa tarvitsee tosiaan vähän vahtimista!Ap
ap
koulu alkaa 9 kk päästä. Siellä kauno-mielikki on aika omillaan. Tarttis varmaan tehdä jotain!
Mitä olen pikkuisia koululaisia seurannut, niin iso osa ei osaa pukeutua sään mukaan. Niin on syksyllä väärissä kengissä, ilman sukkia, ilman takkia jne.
Ihan varmasti aikuisten pitää kertoa, että mitä laitetaan päälle seuraavana päivänä kouluun. Ja hirmu kiva olisi, jos joku olisi perään katsomassa. Pienet unohtaa, tai eivät välttämättä ymmärrä, että yht'äkkiä lämpötila on muuttunut 20 asteella alaspäin. Ja eka- ja tokaluokkalaiset on pieniä.
Kai ne vanhemmat voivat iltauutisista ja lehdistä seurata säätiedotuksia ja infota lapsillekin jos pakkanen kiristymässä. Koskaan en ole nähnyt ala-asteelaisia ilman vaatteita ulkona. Teini-ikäisillä on muotia pukeutua napapaitaan vaikka olisi se -20 mutta he pukeutuvat niukasti vaikka palelisivat.
Koululaisia ja eskarilaisia pihalle viedessäni pakkasella olen aina korostanut ennen pihalle vientiä, että siellä on nyt sitten kylmä, joten pukekaa sitten oikein lämpimästi. Tietysti yritän valvoa mitä sinne ulkovaatteiden alle päätyy, mutta vaikka kuinka menoa porrataisi, ei yksi silmäpari kaikkeen pysty, varsinkin jos joukosta löytyy (joka löytyy jokaisesta joukosta) se vastarannan kiiski joka menisi paukkupakkasilla ulos pipotta, hanskoitta ja mieluiten verkkareissa. Ennen kuin pihalle pääsee, tarkistan päälliset vaatteet ja korostanut että pitää tulla kertomaan jos paleltaa. Näin tekee toivonmukaan ja ymmärtääkseni lähes kaikki hoitajat.
Kurjaa ap jos lapsesi on palellut pihalla, mutta ihan turhaa siitä on täällä murista. Mene ylemmälle taholle asiasta valittamaan, mutta menisinpä veikkaamaan että hoitaja määrää ei näillä säästö aikoina nosteta...
Tai sitten istutat lapsesi sohvalle ja keskustelette miksi kunnollinen pukeutuminen on tärkeää ja miten erityisen tärkeää on avata suunsa jos jokin on huonosti. Voi korostaa, ettei tädit suutu, mutta jos ei kerro, ei voi tietää että tarvii apua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi päiväkotilapsia pitää viedä väkisin pihalle jos on huono ilma? Eikö ne siellä sisälläkin voisi leikkiä?
Samaa ihmeteltiin kun meidän veikko petteri joutui armeijaan.
Itsellä meni usko jo lapsena minkään villan lämpivyyteen eikä niitä ole sitten sen pahemmin meillä käytettykään muuta kuin sukkina toisinaan, kun anoppi niitä neuloo innolla. Itse uskon lujasti fleeceen.
Kuule ammu ittes, jooko!!!
Missä sunlaisia mulkkuja oikein viljellään, huhhuh.