Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisarusten perhehelvetti

Vierailija
04.01.2016 |

Onko kukaan koskaan onnistuneesti puuttunut sisarustensa lastenkasvatukseen, vai tietääkö se aina suurta perheriitaa?

Minun sisarus puolisoineen terrorisoi lapsiaan, kaikkien sukulaisten mielestä. Kukaan vaan ei uskalla puuttua. Perusasiat on kyllä kunnossa, vaatteet, ruoka, siisteys, ei väkivaltaa.

Lapsille puhutaan kuitenkin vain huutamalla ja suorastaan vittuilemalla. Lapsille on tehty selväksi, että he ovat vain tiellä ja hankaloittavat elämää. Lapsille hoetaan, että he ovat huonoja ja tyhmiä. Rankaistaan kaikesta mahdollisesta, niin lasin kaatumisesta kuin jonkun asian unohtamisestakin, huutojen kera tietenkin.

Kouluikäisetkin ovat koko ajan varpaillaan ja pelokkaita ja toistavat vanhempiensa sanoja "en voi tehdä / mennä/ tietää koska olen niin tyhmä". Ja kaikki neljä ovat ihan normaaleja lapsia ja kenelläkään ei ole ongelmia koulussa tai muualla. Vielä. Välillä saattaa joku heistä sanoa, että ei halua olla kotona, kun pitää olla vain omassa huoneessa.

Vanhimmat lapset reagoivat jo selvästi, mutta rehellisesti sanottuna meiltä sukulaisilta puuttuu rohkeus puuttua. Todennäköisesti emme enää näkisi lapsia. Kokemuksia kenelläkään?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia kukaan teistä ei tee lasua?

Ja siis onko sisarusten/sukulaisten välit paljon tärkeämmät kuin niiden lasten olot?

Vierailija
2/56 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasunhan voi tehdä nimettömänäkin, minkä toki voisin tehdä. Mutta kuten sanoin, perusasiat on kunnossa ja kykenevät kyllä olemaan tarpeen tullen hyvinkin asiallisia. Eli en usko, että lasu tilanteelle mitään tekisi. En tiedä puuttuvatko he siihen, että toiset kasvattavat latistamalla ja väheksymällä? Tuota olen siis kyllä miettinyt, siis sitä auttavatko he myös kun kyse ei ole väkivallasta, alko-ongelmasta tms. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai auttavat, tuossahan on kyse vuorovaikutuksesta. Se että vanhemmat EI osaa olla vanhempia. Huutaminen yms on myös väkivaltaa.

Ei se että kulissit on kunnossa ole mikään ehto sille että ei saa apuja. Jos vanhemmat ei edes älyä tekevänsä väärin eikä lasu auta niin silloin te sukulaiset voisitte kertoa noille lapsille että teille voi aina puhua ja tulla tykö jos tuntuu pahalta. Lapsille on tärkeä tietää on joku joka välittää...

Vierailija
4/56 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten kavereiden perheessä on juuri näin. Ovat meillä aina kun mahdollista. Annan olla. Olen perhetuttu joka on nähnyt ja kuullut vähän liikaa.

Kivat lapset, äiti aivan persläpi.

Vierailija
5/56 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sisarelle suorat sanat. Ei sossut tee mitään tuollaisessa tilanteessa, tai saisivat olla huostaanottamassa kymmenen kertaa enemmän kuin nykyään.

Vierailija
6/56 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatko tai antaako muut sukulaiset aikaansa lapsille? Paha mennä neuvomaan, jos ei itse toimi esimerkkinä ja vanhemmat vain lastensa kanssa koko ajan. 

Lasten kanssa luulisi voitavan keskustellakin. Lasta ei saa latistaa tai väheksyä, mutta sen voi kyllä sanoa, että siivoa jälkesi tms. Ja jos lapset yhdessä vain jatkavat vanhempiensa jallittamista yrittäen sekoittaa näin vanhempiensa alkuperäiset ajatukset, vaatien koko ajan valvontaa ja opastusta, jotta tekisivät tehtävänsä loppuun eli vanhempien väsyttämistaktiikka lapsilla käyttössä, niin jotenkin olisi saatava lapset tajuamaan oma vastuunsakin. Lasten iät? Lastensa kieroiluun kyllästyneet vanhemmat, jotka hakevat uusia tapoja toimia? Voi sanoa, että lapsi toimii typerästi, mutta ei voi haukkua häntä itseään typeräksi.

Vierailija
7/56 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano sisarelle suorat sanat. Ei sossut tee mitään tuollaisessa tilanteessa, tai saisivat olla huostaanottamassa kymmenen kertaa enemmän kuin nykyään.

Ihan kuin huostaanottaminen olisi muka ainoa lastensuojelun toimintatapa...

Vierailija
8/56 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin huostaanottaminen olisi muka ainoa lastensuojelun toimintatapa...

Mitä LS voi tehdä tässä tilanteessa? Esimerkiksi..

Vierailija
9/56 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkistä väkivaltaa

ei tuollaista saisi katsoa vain sivusta

Vierailija
10/56 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota olen siis kyllä miettinyt, siis sitä auttavatko he myös kun kyse ei ole väkivallasta, alko-ongelmasta tms. Ap

Jo lapsi/lapset selvästi kärsii esim. pelkotiloista tms. kasvatuksen vuoksi miksi eivät puuttuisi?

Vierailija
11/56 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puuttunut, näin fiksuissa piireissä fyysistä riitaa ei ole ollut, vanhemmilta enää, on vain sairasta kommunikointia aiheeseen liittyen. Ja niin kauan, kun asiat yritetään pitää salassa, se tukee toimintaa. Sinä, joka huomaat, mutta vaikenet, tuet lasten kaltoinkohtelua. Ap ei, et ole sokea, hyvä.  Kun olet huomannut, että todellakaan ei kaikki ole kunnossa, puutu tilanteeseen keinoilla millä hyvänsä. Tiedän, että kun tapahtumista ei muut tiedä, mitä se todella on, voi johtaa lapsen itsemurhaan. Puutu, pyydän.

http://www.vauva.fi/keskustelu/4217894/ketju/70_luvulla_syntyneiden_aid…  

Vierailija
12/56 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kauan tuota on jatkunut? Onko vain lyhytkestoinen vaihe menossa? Lapset eivät taida olla kovin taitavia, jos laseja kaatuu koko ajan? Saavatko tarpeeksi harjoitusta?

Lapsia voi kiinnostaa vain esim pelaaminen ja tahallaan ovat hankalia, kun heitä rajoitetaan? Paha kierre. Toivottavasti ei pitkä. Uskovatko lapset oikeasti, että ovat huonoja vai tahtovatko he vain kuulla  haukut, jotta voisivat välttää velvollisuutensa, olla todella vaikesti ohjattavissa ja vanhemmat antavat taas lisää peliaikaa näillä keinoin?

13/56 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kauan tuota on jatkunut? Onko vain lyhytkestoinen vaihe menossa? Lapset eivät taida olla kovin taitavia, jos laseja kaatuu koko ajan? Saavatko tarpeeksi harjoitusta?

Lapsia voi kiinnostaa vain esim pelaaminen ja tahallaan ovat hankalia, kun heitä rajoitetaan? Paha kierre. Toivottavasti ei pitkä. Uskovatko lapset oikeasti, että ovat huonoja vai tahtovatko he vain kuulla  haukut, jotta voisivat välttää velvollisuutensa, olla todella vaikesti ohjattavissa ja vanhemmat antavat taas lisää peliaikaa näillä keinoin?

Vaikka lapsi olisi kuinka kömpelö tahansa ja ihan mistä syystä vaan niin lasta EI rangaista sen takia että lasi kaatuu!!!!

Ja kuka kuvittelee että lapsi HALUAA kuulla haukkumisia????

Kuinka pihalla joku voikaan olla, toivottavasti sulla ei ole lapsia eikä IKINÄ tule olemaankaan....

Vierailija
14/56 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella toivon, että näiden ilmojen tekijöiden taustat ja mielenlaatu tutkittaisiin tarkasti ja aionkin ryhtyä viemään tätä asiaa eteenpäin!

Vierailija
15/56 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 jatkaa:

Ja itse en todellakaan rankaisisi lasin laatumisesta, meillä purskutellaan välillä maidot ympäriinsä. (Toki kiellän tekemästä. Eli kasvatan normaalisti.)

Vierailija
16/56 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen puuttunut, näin fiksuissa piireissä fyysistä riitaa ei ole ollut, vanhemmilta enää, on vain sairasta kommunikointia aiheeseen liittyen. Ja niin kauan, kun asiat yritetään pitää salassa, se tukee toimintaa. Sinä, joka huomaat, mutta vaikenet, tuet lasten kaltoinkohtelua. Ap ei, et ole sokea, hyvä.  Kun olet huomannut, että todellakaan ei kaikki ole kunnossa, puutu tilanteeseen keinoilla millä hyvänsä. Tiedän, että kun tapahtumista ei muut tiedä, mitä se todella on, voi johtaa lapsen itsemurhaan. Puutu, pyydän.

http://www.vauva.fi/keskustelu/4217894/ketju/70_luvulla_syntyneiden_aid…  

No ei se puuttuminen milläänlailla estä sitä itsemurhariskiä.

Asiat eivät ole niin mustavalkoisia kuin useimmat täällä haluavat nähdä.

Puuttuminen ap:n tapauksessa on erittäin tarkoin mietittävä, kuinka sen tekee, että siitä joku hyöty olisi.

Enkä nyt leveilisi sillä huostaanotettujen lasten itsemurhatilastollakaan..

Vierailija
17/56 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee vaan mieleen, että taidatte itsekin pelätä näitä vanhempia. Itse yrittäisin kyllä sanoa jotakin vanhemmille, mutta jos se ei auttaisi tekisin lapsille ainakin selväksi, ettei ole oikein, että vanhemmat huutavat heille jatkuvasti ja jos jotakin todella pahaa tapahtuu aina voi kääntyä "minun puoleeni". 

Vierailija
18/56 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee vaan mieleen, että taidatte itsekin pelätä näitä vanhempia. Itse yrittäisin kyllä sanoa jotakin vanhemmille, mutta jos se ei auttaisi tekisin lapsille ainakin selväksi, ettei ole oikein, että vanhemmat huutavat heille jatkuvasti ja jos jotakin todella pahaa tapahtuu aina voi kääntyä "minun puoleeni". 

No voi että! Kuinka me kaikki muut voisimme olka kuten sinä?

Epäreilua että sinä saat olls noin erinomainen ja me kaikki muut joudumme olemaan näin neuvottomia.

:(

Vierailija
19/56 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan mun lapsuudelta…nykyään olen masentunut, paniikkihäiriöinen, pelkään vähän kaikkea ja itseluottamus on täysin kateissa. Enkä enää ole edes nuori.

Jonkun siis pitäisi vähän "jututtaa" perhettä.

Vierailija
20/56 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi että! Kuinka me kaikki muut voisimme olka kuten sinä?

Epäreilua että sinä saat olls noin erinomainen ja me kaikki muut joudumme olemaan näin neuvottomia.

:(

Hei. Nyt taisi tulla pieni väärinkäsitys. Ei tietenkään minun puoleeni vaan siis sen aikuisen, joka asian sanoo. Monet lapset muistavat hankalastakin lapsuudesta sen, että jos siellä on yksikin luotettava aikuinen, vaikka se ei olisikaan oma vanhempi, se voi auttaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi