Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako 7,4 keskiarvolla lähteä lukioon?

Vierailija
04.01.2016 |

Meidän poika on nyt 9.lk ja pian pitöisi päättää minne ensi syksynä. Poika haluaa lukioon, koska kaveritkin menee, mutta pahoin pelkään, ettei se lukeminen siellä lukiossakaan nappaa. Eli jos lukiosta sitten saa huonot oaperit, niin onko helppo päästä jatko-opintoihin?
Naapurin poika haluaa suorittaa kaksoistutkinnon, eli olisi ammattikoulussa ja sitten kirjoittaisi ylioppilaaksi. Hänen keskiarvo oli 8,4, mutta epäilen, että kaksoistutkinto sujuu tuolla keskiarvolla? Tai sitten sujuu.. Hankalia asioita, miten teidän nuoret, jotka eivät ole hikareita?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo on paras mihin pystyy kovalla yrittämisellä niin sit ei lukiossa pärjää. Jos tuo taas on tullut helpolla niin sit pärjää ihan hyvin jos yhtään innostuu opiskelusta.

Huonoilla yo-papereilla ei pääse yhtään mihinkään.

Paitsi yliopiston pääsykokeisiin, joiden kautta taas voi päästä yliopistoon sisään, jopa ihan "koville ja arvostetuille" aloillekkin.

Vierailija
22/31 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 7.2 luin lähihoitajaksi ois kannattanut ottaa lukio siihen samaan. Amislukioon vaan jos voimia riittää tai sitten 4 vuodessa lukio jos haluaa ottaa kevyemmin ja keskittyä joka kokeeseen. Oon lukenut myös toisen ammatin mut lukio olisi kannattanut käydä.

Miksi lukio olisi kannattanut käydä?

16 Ärsyttää olla 30v tuplaamis kun voisi olla lukenut kunnon ammatin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa, kunhan opiskelee koko rahan edestä. Katso että poikasi valitsee pitkän matikan ja fysiikan, muuten lukio on ajanhukkaa.

Vierailija
24/31 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin 7 keskiarvolla lukioon. Kirjoitin v.1999 kolme E:tä (reaali, äidinkieli ja englanti), M:n ruotsista ja saksasta C:n. En tehnyt lukiossa juurikaan enempää kotiläksyjä kuin yläasteellakaan, mutta kirjoituksiin sitten luin. Tai siis lähinnä siihen reaaliin. Kieliin kertasin verbitaivutukset. Saksaa en omasta mielestäni koskaan oppinut yhtään, mutta onhan se c tyhjää parempi. Esitelmiin ja ryhmätöihin panostin, mutta sellainen päivittäinen läksyjen tai harjoitusten teko oli minulle ihan vierasta.

Lukio oli ihan parasta aikaa elämästä. Sain ihania ystäviä, seurustelin ihanien poikien kanssa ja lopulta rakastuin yhteen josta sittemmin tuli aviomieheni. Muistan sen hyvin huolettomana ja mahdollisuuksia täynnä olevana elämänvaiheena :) opettajat olivat asiastaan innostuneita ja hyviä tyyppejä, koen saaneeni niiltä vuosilta paljon henkistä pääomaa :)

Vierailija
25/31 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan lannistuu vähemmän, jos ei "pääse" huippulukioon. Nimittäin se on sama koe ja tutkinto kaikille. Oma panostus (lukeminen!) on tärkeintä.

Vierailija
26/31 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni kauan, ennen kuin tajusin, että kaksoistutkinto on oikeasti vain amis, jossa lukee sen verran.neljää yo-kirjoitusainetta, että voi ne neljä kirjoittaa.

Se on kolmoistutkinto, jos haluaa myös lukiotodistuksen. Elibon suorittanut lukion.

Kannatan lukiota. Selvä ero yleissivistyksessä.

Vierailija
27/31 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika on laiska mutta fiksu niin lukio voi hyvinkin kannattaa. Jos taas tekee läksyt yms. hommat mutta ei silti pärjää eli ei ole se penaalin terävin kynä niin amk/yliopisto-linjalta voi olla vaikea valmistua ja työllistyä mihinkään järkevään ammattiin vaikka lukiosta selviytyisikin.

Vierailija
28/31 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsee sieltä lukiosta vaihtamaan amikseen sitten jos huomaa, ettei se ollutkaan hyvä ratkaisu. Kannattaa sitä nyt ainakin kokeilla, jos kerran itsekin haluaa ja kaveritkin menee. Ei tuo 7,4 keskiarvo mikään toivoton tapaus ole.

Ja haaskaantuu aikaa, kyllä aikakin on rahaa. Meidän yläkoulun vanhempainillassa reksi sanoi, että yli 60% valitsee nykyään jonkun muun vaihtoehdon kuin lukion. Ammtikouluun on nykyään hankalampi päästä, kuin lukioon (siis tietyille linjoille). Kaksoistutkinto kuulostaa fiksulta.

Vierailija
29/31 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa, kunhan opiskelee koko rahan edestä. Katso että poikasi valitsee pitkän matikan ja fysiikan, muuten lukio on ajanhukkaa.

Ei näin. Pitää arvioida, mihin haluaisi esimerkiksi yliopistossa tai AMKissa. Sen jälkeen luetaan pääsyvaatimuksista, tarviitaanko pitkää matematiikkaa tai fysiikkaa. Kaikkeen ei todellakaan tarvita.

Vierailija
30/31 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menin 7 keskiarvolla lukioon. Kirjoitin v.1999 kolme E:tä (reaali, äidinkieli ja englanti), M:n ruotsista ja saksasta C:n. En tehnyt lukiossa juurikaan enempää kotiläksyjä kuin yläasteellakaan, mutta kirjoituksiin sitten luin. Tai siis lähinnä siihen reaaliin. Kieliin kertasin verbitaivutukset. Saksaa en omasta mielestäni koskaan oppinut yhtään, mutta onhan se c tyhjää parempi. Esitelmiin ja ryhmätöihin panostin, mutta sellainen päivittäinen läksyjen tai harjoitusten teko oli minulle ihan vierasta.

Lukio oli ihan parasta aikaa elämästä. Sain ihania ystäviä, seurustelin ihanien poikien kanssa ja lopulta rakastuin yhteen josta sittemmin tuli aviomieheni. Muistan sen hyvin huolettomana ja mahdollisuuksia täynnä olevana elämänvaiheena :) opettajat olivat asiastaan innostuneita ja hyviä tyyppejä, koen saaneeni niiltä vuosilta paljon henkistä pääomaa :)

Mulla n. samat arvosanat kirjoituksista, ja menin 9,1 keskiarvolla lukioon. Joten ei se keskiarvo, millä lukioon menee, todellakaan ole välttämättä suoraan verrannollinen siihen, millaiset yo-paperit tulee :)

Vierailija
31/31 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvosta lapsesi koulumenestystä, yläasteen keskiarvoksi tuo ei ole huono. Lukioon poika menee... Huonommillakin arvosanoilla siellä pärjätään. Kasvaa siellä kolme vuotta ja etsii omaa polkuaan, sitä ei kuulu lukita millään amislinjalla vanhempien käskystä tässä vaiheessa. Lukion suorittamisen jälkeen ne ovet sitten aukeavat. Eikä se keskiarvo silloinkaan kaikkea sanele, itse pääsykokeilla pääpaino. Ties mikä yhteiskunnan tukipilari pojastasi aikanaan kuoriutuu. Tiedäthän että moni nuori oppii lukutekniikan vasta peruskoulun jälkeen, jolloin asia helpottuu.

Riittämättömyyden tunne vanhempien silmissä on raskas kantaa, älä äitinä puutu poikasi valintoihin äläkä päivittele asiaa keskustelupalstoilla. Valitettavan moni nuori lopettaa koulut peruskouluun, olisit ylpeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi