tiesitkö, että skitsofreniasta voi parantua psykoterapialla?
Aika uskomaton juttu. Tuossa dokumentissa kerrotaan, että nainen ei ekoihin kuukausiin puhunut psykoterapiassa mitään. Silti istunto pidettiin. Sitten lopulta nainen alkoi puhumaan. Terapiaa pidettiin 5-6 krt viikossa, olikohan se kahdeksan vuoden ajan! Ja nainen parani. Lääkitys ei olekaan sitä hyvää hoitoa, tuossa dokkarissa oli juttua siitä, että asia on ihan päinvastoin.
Tuollaista hoitoa pitäisi Suomeenkin saada, vaan taitaa olla turha toive, kun edes sitä yhtä psykoterapiakertaa on vaikea saada...Saatika että saisi monta kertaa viikossa lähes kymmenen vuoden ajan. Kuitenkin on kyse ihmisten terveydestä ja loppuelämästä. Hoidammeko psyykkiset sairaudet kuten muutkin sairaudet vai jatkammeko vähättelyä? Hirveä määrä ihmisiä joutuu eläkkeellä näiden sairauksien takia, olisihan tuo kymmenen vuoden terapai parempi kun 40 vuoden työkyvyttömyys...
Nousen näille murtuneille siiville:
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Yksi ihminen ja hänen tarinansa ei voi kumota kymmenillä tuhansilla ihmisillä tehtyjä satoja tutkimuksia.
Ei toki, mutta ei pidä myöskään uskoa lääkeyhtiöiden propagandaan. Ihanko tosissaan luulet heidän tekevät puolueettomia tutkimuksia? sen sijaan tutkimuksen mukaan lääkkeiden käyttö nimenomana estää paranemisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä väite terapiaparantumisesta yhden potilaan perusteella? Tieteellistä dataa riittävällä otannalla ei liene oikeasti olemassa.
Tieteellistä dataa on siitä (WHO:n tutkimus), että ne jotka eivät käyttäneet lääkkeitä, paranivat varmemmin, kuin ne jotka käyttivät lääkkeitä skitsofreniasta. Tästähän ei lääkeyhtiöt tykkää ollenkaan :D
Laitatko linkin tähän tutkimukseen?
katso dokkari, siinä on tutkimuksen tiedot.
En tosiaan aio uhrata tuntia yhden tutkimuksen tietojen etsimiseen, sinullahan se todistustaakka väitteen esittäjänä on.
Sitten elät omassa kuplassasi. Minulla kun ei ole mitään todistustaakkaa yhtään mistään. Olen vedonnut WHO:n tutkimukseen, jonka voit halutessasi löytää dokkarista. Jos et halua, niin ok. Ei ole multa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on eräs skitsofreenikkotuttava jolla 10v terapiaa takana. Ei käytä lääkitystä kuin suljetulle joutuessaan. 3krt vk terapia, välillä useammin. En usko hänen paranevan.
En usko, että hän ollut oikeassa psykoterapiassa 10 vuotta ja käynyt siellä 5-6 krt viikossa. Moni kutsuu terapiaksi sitä, että näkee kerran viikossa sairaanhoitajan mielenterveystoimistossa. Sairaanhoitaja ei missän määrin ole psykoterapeutti eikä ole kykenevä antamaan psykoterapiaa, josta tässä nyt puhutaan.
Ei, vaan psykoterapiassa. Arvostettu Helsinkiläinen terapeutti. Ekat 3v taisi olla kelan korvaamaa, nytemmin omakustanteista. Hänen onneksi on rikas suku joka maksaa. On päässyt jopa suljetulta sinne omakustanteiseen terapiaan kunhan pahimmat harhat on saatu pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä väite terapiaparantumisesta yhden potilaan perusteella? Tieteellistä dataa riittävällä otannalla ei liene oikeasti olemassa.
Tieteellistä dataa on siitä (WHO:n tutkimus), että ne jotka eivät käyttäneet lääkkeitä, paranivat varmemmin, kuin ne jotka käyttivät lääkkeitä skitsofreniasta. Tästähän ei lääkeyhtiöt tykkää ollenkaan :D
En katso, mutta tutkimisen lukisin mielelläni. Näköjään se on liikaa pyydetty.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei selvästikään kykene hyväksymään sitä ettei hänen omalle sairaudelleen voida mitään. Ja kyllä, siksi suhtaudut todella kiihkeästi kyseiseen dokumenttiin.
Ööö..? :D Itse asissa mun sairauden pystytään tekemään aika paljonkin :) Olen juuri aloittanut hoidon omaan sairauteeni. Ja hoito on ollut hyvää! Sen takia vihastuttaa kun kaikki eivät hoitoa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan aio uhrata tuntia yhden tutkimuksen tietojen etsimiseen, sinullahan se todistustaakka väitteen esittäjänä on.
Sitten elät omassa kuplassasi. Minulla kun ei ole mitään todistustaakkaa yhtään mistään. Olen vedonnut WHO:n tutkimukseen, jonka voit halutessasi löytää dokkarista. Jos et halua, niin ok. Ei ole multa pois.
Erikoista, ettei Google löydä tuota WHO:n tutkimusta, johon viittaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on eräs skitsofreenikkotuttava jolla 10v terapiaa takana. Ei käytä lääkitystä kuin suljetulle joutuessaan. 3krt vk terapia, välillä useammin. En usko hänen paranevan.
En usko, että hän ollut oikeassa psykoterapiassa 10 vuotta ja käynyt siellä 5-6 krt viikossa. Moni kutsuu terapiaksi sitä, että näkee kerran viikossa sairaanhoitajan mielenterveystoimistossa. Sairaanhoitaja ei missän määrin ole psykoterapeutti eikä ole kykenevä antamaan psykoterapiaa, josta tässä nyt puhutaan.
Ei, vaan psykoterapiassa. Arvostettu Helsinkiläinen terapeutti. Ekat 3v taisi olla kelan korvaamaa, nytemmin omakustanteista. Hänen onneksi on rikas suku joka maksaa. On päässyt jopa suljetulta sinne omakustanteiseen terapiaan kunhan pahimmat harhat on saatu pois.
Ja hän on käynyt 5-6 krt viikossa? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En katso, mutta tutkimisen lukisin mielelläni. Näköjään se on liikaa pyydetty.
Katso dokumentti, siinä on tutkimuksen tiedott :) Osaat varmasti itsekin etsiä dokumentin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, ettei Google löydä tuota WHO:n tutkimusta, johon viittaat.
Katso siitä dokumentista sen tutkimuksen tarkat tiedot ja etsi niillä :)
vielä kerrn dokumentin linkki! Kannattaa katsoa :)
Iloista päivänjatkoa kaikille, myös niille, jotka eivät vielä silmiään halua avata.
Ap, suoraan sanottuna vaikuttaisit hiukan asiallisemmalta tässä missiossasi, jos jättäisit hymiöt pois viesteistäsi.
Aika monen silmät ovat täällä kyllä riittävän auki, ja nimenomaan sen suhteen, mikä on taloudellisesti mahdollista tässä maassa. Myös sen suhteen, mikä on validia, tieteellistä tutkimusdataa.
Psykoterapia on täyttä huuhaata jossa viedään sairailta rahat. Oletusarvo on jo perseestä kun missään vaiheessa ei voida luvata mitään, mutta muistutetaan kyllä ahkerasti että tämä on vuosien projekti. Istnnoissa sitten puhellaan samoja juttuja mitä voi kaljapalkalla käydä läpi paikallisessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida vaan olla totta. Skitsofrenian diagnoosi on vaikea, koska on paljon oireita jotka sopivat myös muihin tiloihin. Skitsofreniasta ei "parannuta" vaan on enepi vähempi oireisia kausia. Lääkkeiden avulla oireita hillitään. Toki psykoterapiastkin apua on.
väite on aivan liian vahva ja luo harhaisen käsityksen ongelman laadusta. Kyse on pitkäaikaisesta prosessisairaudesta,joka on aivojen toimintaan liittyvä poikkeama. Vahva biologinen perusta, joka stressitekijöiden ilmetessä puhkeaa sairautena näkyviin. Monilta lääkitys vie pelottavan harhamaailman pois ja vointi on levollisempi.
Skitsofreniasta parantuu suurin osa siihen sairastuneista. 9 vuotta kyllä kuulostaa lyhyeltä ajalta, mutta tunnen itsekin kymmenessä vuodessa parantuneita. 30 vuoden jälkeen parantumisprosentti on jo huomattavan korkea. Oireiden perusteella psykiatrit toki lätkivät diagnooseja ja niitä vaihdetaan välillä.
Täysin parantumaton mielisairaus on bipolaarihäiriö. Siitä on mahdollista "parantua" vain jos diagnoosi oli alun perin väärä. Koska sekä skitsofrenia että bipolaarihäiriö ovat läheisiä minulle, olen ollut suljetulla liki 20 kertaa, niin tuli luettua aikoinaan aika paljon kummastakin mielisairaudesta.
Terapiaan en jaka uskoa lainkaan, olen sen verran kyyninen, mutta kyllähän se joitakin auttaa. Tuosta harhamaailmasta eli psykoosissa, se ei välttämättä ole lainkaan pelottavaa. Toipuminen oli, vuosi meni kun kuului epätavallista ääntä tai epätavalliseen aikaan, niin piti kysellä hieman muilta, josko hekin tuon äänen kuulevat.
AP:lla ilmeisesti jokin maaninen vaihe päällä. Enpä usko, että hän sai tyylillään kovin montaa katsojaa ihmedokumentille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skitsofreenikoilla on psykoosijaksoissa korkea suisidaalisuus ja on minusta moraalitonta levittää lääkekielteisyyttä heidän keskuuteensa.
Paras hoito on joidenkin tutkimusten mukaan lääkkeet + terapia, mutta niitä molempia ei Suomessa julkisessa terveydenhuollossa saa, vain lääkkeitä. Jos olet ap seurannut uutisia, olet ehkä huomannut että terveydenhuollossa rahaa/ hlö tulee olemaan tulevaisiudessa vähemmän ja vähenmän?
T. Omainen
Tutkimuksen mukaan juuri lääkkeet lisäävät kroonisuutta. Katso tuo dokkari ja vaadi läheisellesi kunnon hoitoa. Kai halua että hän voi parantua??
Et taida ap tuntea tosi kipeitä ihmisiä? On myös viisautta hyväksyä että kaikki eivät parane ja keskittyä toimintakyvyn parantamiseen realismin rajoissa.
Tunnen kyllä! Tunnen ihan valtavasti erilaisia ihmisiä, joilla on monenlaisia psyykkisiä sairauksia.
Iso osa saataisiin parannettua. En ole väittänytkään että "kaikki". Muttan nyt ongelma on lähinnä päinvastainen, että suuri joukko kroonistuu eikä saa hoitoa. Moni jää ilman psykoterapiaa, sellainenkin, joka ihan maalaisjärjellä saataisiin kuntoon, jos häntä hoidettaisiin. Ja sittenku nvielä on tiedossa, että vaikeista skitsofreenikoistakin saadaan terveitä psykoterapialla, niin onhan se kumma, kuinka paskaa tää nykyinen hoito on. Tiedätkö yhtään kuinka vaikeaa psykoterapiaa on saada?? Jos ei ole itsellä rahaa laittaa?? Edelleenkään, mielenterveystoimiston HOITAJA ei ole kykenevä antamaan psykoterapiaa.
Tiedän oikein hyvin. Psykoterapia 5krt/vko maksaa noin 20 400 euroa vuodessa. Esim.Helsingin kokoisessa kaupungissa se tarkoittaisi kunnalle noin 130 miljoonan euron lisämenoa VUODESSA(skitsofrenian esiintyvyys on 1%). Mistä se raha saadaan, ideoita?
T. se omainen
On olemassa myös isoja (kymmeniä tuhansia potilaita), lääkeyhtiöistä täysin riippumattomia tutkimuksia, jotka tukevat antipsykoottilääkiyyksen käyttöä skitsofreniassa. Kuten omainen täällä sanoi, on moraalisesti hyvin kyseenalaista levittää lääkekielteisyyttä. Tämä ei tarkoita että lääkkeet olisivat ongelmattomia, mutta tosielämässä kun joudutaan valitsemaan se pienempi paha.
Terapiasta: kenelle siitä nyt ei olisi hyötyä, terve sairas ei väliä, kyse on rahasta.
-kallonkutistajatar
Miten sä ap selität skitsofrenian perinnöllisyyden, jos siitä kerran voi parantua? Vai mikä sinusta sitten on skitsofrenian syy, joka periytyy? Kauhukokemuksetko, jotka terapiassa nollataan? Öööh...
Usko nyt jo, että se on elimellinen sairaus (useimmiten, ei aina) ja se periytyy se elinpoikkeavuus. Ei tarvita tällöin kovinkaan dramaattisia kauhukokemuksia sairastumiseen. Vaan alttius aivoissa, joka periytyy.
Se skitsofrenia joa ei aiheudu aivojen periytyneestä tai mutatoituneesta virheestä vaan kamalista kokemuksista, jotka tuottavat aivoihin skitsofrenian voikin varmaan parantua aivojen kokemukset terapiassa nollaamalla.
Samoin on täysin tunnettua, että perinnöllinenkin skitsofrenia voi olla joillain hyvin vähäoireinen tai oireeton.
Aivan älytöntä olettaa, että meillä olisi varaa tuollaisiin terapioihin. Ja sanon tämän itse terapiaa hyvin paljon käyneenä ja niistä apua saaneena, pelkkään masennukseen. Itse oon maksanut tai suku, valtaosan. Yhteiskunnan puolesta olisin saanut syrjäytyä.
Jos kohtaukset pysyvät poissa lääkkeillä, miksi pitäisi käydä terapiaa?
Ap: vielä uusiksi:
Terveydenhuollon resurssit eivät ole rajattomat.
Väitit aiemmin että syövät hoidetaan, mielisairauksia ei.
Ei pidä paikkaansa: jos terveydenhuollon ammatilaiset katsovat että syöpähoitojen jatkaminen on todennäköisesti turhaa, ne lopetetaan.
Tiesitkö että keskimääräinen vastaanottoaika tk-lääkärillä on 15 minuuttia? Mistä luulet että revitään ne henkilötyövuodet joilla saadaan kaikki Suomen terapiaan suostuvaiset skitsofreenikot terapoitua 5-6 kertaa viikossa, vuosien ajan?
No, niistä rahoista joilla nyt maksetaan esimerkiksi tk-lääkärien palkat.
Harmittele sinä hoidon heikkoa saatavuutta, minä puolestani iloitsen siitä että monipuolista terveydenhuoltoa saa ilman että joutuu maksamaan satasia kuussa vakuutuksesta - kuten monissa muissa Eu-maissa.
Omilla rahoila saa itse kukin ostaa juuri sen itselleen sopivan hoidon sen lisäksi mitä valtion puolesta on tarjolla.