Miksi jotkut eivät hyväksy lastensa tyttö- ja poikaystäviä?
On tullut omassa perheessä vähän liiankin konkreettiseksi. Poikani on seurustellut tyttöystävänsä kanssa jo runsaan vuoden, eikä tytön perhe vieläkään hyväksy poikaa tai heidän suhdettaan. Ei puhettakaan, että poika saisi mennä tytön luokse yökylään, saati että tyttö saisi tulla meille. Tytön kotona he eivät kuulemma saa myöskään olla kahdestaan tytön huoneessa, vaan heidän on oltava keittiössä tai olohuoneessa tai tytön sisarusten on oltava mukana. Kysyttiin kesällä muutaman kerran tyttöystävää mukaan mökille, mutta lupaa ei tietenkään tullut. Pojassa ei ole mitään sellaista vikaa, minkä vuoksi ymmärtäin vanhempien tiukkuuden. Myös perheemme on aivan normaali perhe, ei pitäisi olla mitään pelkoa että tyttö olisi huonossa seurassa. Mikä siis voisi olla syynä? Poika on 17-vuotias ja tyttö 16-vuotias.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap:n poika tarvitsee äitinsä apua tässä asiassa? Ap:n mielestähän lapsensa on jo tarpeeksi vanha seksisuhteeseen. Miksi poika ei siis ole tarpeeksi vanha hoitamaan itse asiansa tyttöystävän vanhempien kanssa? Nytkö vasta ollaan kutsumassa tytön vanhempia tutustumiskahveille? Outo järjestys.
Tiedän vain yhden parin, jonka vanhemmat olivat tekemisissä keskenään kun pariskunta itse oli vielä lapsuudenkodeissaan asuvia teinejä, ja nämäkin vanhemmat tunsivat toisensa jo ennestään. Itse aloin seurustella nykyisen mieheni kanssa kun olimme molemmat 17-vuotiaita. Vanhempamme tapasivat toisensa ensimmäisen kerran melkein kymmenen vuotta myöhemmin, kun he tulivat samaan aikaan sairaalaan katsomaan esikoistamme. Ja mitä tunnen muita teinipareja, niin heidän perheensä ovat tutustuneet vasta kun pari itse on asunut jo useamman vuoden yhdessä, ja on saatu ensimmäinen lapsi tai alettu järjestää häitä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei hyväksy? Poika on tervetullut tyttöystävän perheeseen, koska saa siellä oleskella.
Sen sijaan tytön perhe lienee näitä aika tavallisia perheitä, joissa ei yritetä usuttaa nuoria naimaan vaan lähdetään siitä, että on koko perheen vieraana, ei vain alaikäisen tyttöystävän. Kohta taas kohkataan, että voi ne nuoret naida missä tahansa, ei siihen samaa sänkyä tarvita. Selvä. Silloinhan niillä nuorilla ei ole mitään tarvetta yökyläillä toisillaan tai olla kahdestaan tytön huoneessa, koska se mahdollinen seksipuoli on jo siellä koulun vessassa hoidettu. Vierailulla voi keskittyä sen opettelemiseen, miten ollaan tyttöystävän perheen kanssa. Jos suhde jatkuu, se on yhteisö, jonka kanssa tulee olemaan aika paljon tekemisissä. Miksi siis ei siihenkin tutustuisi hyvin. Ihan housut jalassa.
Meillä on alaikäisten kanssa selkeät säännöt: tämä on lapsuudenkoti, täällä tyttö- ja poikaystävät eivät mene makuuhuoneisiin. 16v on lapsi enkä halua, että lapseni joutuu kokemaan abortin tai teinivanhemmuuden. En voi sitä estää, mutta ainakin voin estää sen, että raskaus ei saa alkuaan lapsuudenkodissa.
Naapurissa on 16v teini-isä, jonka tyttöystävä ja nyt myös lapsen äiti ei halunnut aborttia. Poikaa vauva ei voisi vähempää kiinnostaa. Naiminen oli silti kivaa. Vastuun kantaa se tyttö yksin. Minusta ei mikään mukava nuoruus.
Taas näköjään mennään seksi edellä. Eli ilmeisesti kyse on nyt sitten siitä. No, minusta seurustelevat nuoret tarvitsevat kahdenkeskistä aikaa siinä missä aikuisetkin, eikä se sulje millään tavalla pois muun perheen kanssa oleskelua. En koe, että usuttaisin nuoria harrastamaan seksiä, vaikka en menekään nykäisemään ovea auki heti kun he menevät pojan huoneeseen.
ap
Tiesitkö, että iso osa nuorista pystyy seurustelemaan, vaikka eivät pääse suljetun oven taakse olemaan kahden! Tässä maassa on tuhansia kahviloita, joissa voi olla kahdestaan. Kirjastoja, joissa voi jutella rauhassa. Miksi se nuorten kahdenkeskisyys edellyttää huoneeseen ovea? Eikö muka jutella voi muutenkin? Äläkä nyt itse mene seksi edellä eteenpäin!
Isossa osassa perheitä suljettu ovi merkitsee sitä, että ko. huoneessa tapahtuu jotain, mikä ei kuulu muille. Siksi yhdenkään aikuisen ei tarvitse lähteä siitä, että nuori voi perustaa perheen sisälle uuden yksikön, jolla on omat sääntönsä. Niin kauan kuin siellä asuu, hyväksyy vanhempien säännöt, jos ne eivät ole laittomia tai henkisesti tai fyysisesti loukkaavia.
Oman tilan puute voi hyvinkin olla henkisesti loukkaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tyttö on 15v ja poikakaverinsa täyttää ensi kuussa 17v. Tilanne on ihan sama kuin ap:lla eli tyttö ei yökyläile poikakaverilla eikä poikakaveri meillä.
Asia vaivasi pojan vanhempia, joten he kutsuivat meidät kahville. Heillä ei ollut yhtäkään perustelua sille, miksi yökyläily tulisi sallia. Ainoa, mitä äiti hoki oli se, että "kun sitä seksiä voi harrastaa vaikka missä, ei siihen yökyläilyä tarvita". Eli hänellä tuntui olevan suurin huoli siitä, että poikansa saa seksikokemuksia jossain muualla kuin peiton alla pehmeässä sängyssä.
Koko vierailu oli nolo, onneksi nuoret ei itse olleet paikalla. En halua puhua tyttäreni sukupuolielämästä minulle vieraiden ihmisten kanssa enkä näe mitään tarvetta perustella sitä, että olen alaikäisen lapseni holhooja ja hänestä vastuussa, joten minun ei tarvitse sallia asioita, jotka voivat saattaa hänet vaaraan.
Minä taas ihmettelen, mitkä ovat perusteet sille, miksi jo lähes täysi-ikäiset eivät saisi olla yökylässä. Ja hei: mitkä ovat sinun omat pelkosi siitä, mikä saattaa lapsesi vaaraan silloin, kun poikaystävä tulee yökylään? Kuulostaa vähän suojeluntarpeen liioittelulta, niin kuin toisaalta sekin, että (eräissä toisissa kommenteissa esiintynyt) nuoret eivät saisi olla suljettujen ovien takana. Herran tähden, missä yksityisyys? Kuulostaa tosi ahdistavalta, jos kaiken tekemisen pitäisi olla täysin avoimesti vanhempien silmien edessä. Enkä edes puhu seksistä enkä mistään muustakaan levottomasta, vaan vaikkapa siitä, että nuoret voisivat vaikkapa haluta jutella kahden kesken, asioista, jotka eivät kuulu pätkääkään vanhemmille (vaikka ne eivät liittyisikään mihinkään "vaaralliseen"). Kai se yksityisyys lapsille ja nuorillekin sallitaan?
Harvan tytön äiti toivoo lapsensa vahinkoraskautta, pokien äitiejä asia ei näytä huolettavan.
Kotinne kuulostaa helvetiltä, jossa ei uskalleta edes mainita seurustelua. Oletettavasti lapset kipuilevat nyt seurustelun kanssa.
Tätä keskustelua läpi lukiessani totesin, että iso osa vanhemmista on täydellisiä vajakkeja, osalla taas lienee sitten vissiin vaan *tun tyhmiä lapsia. Ei niitä nuoria teidän rajat tai säännöt kiinnosta, oikeastaan vanhempien mielipiteillä ei oo heille yhtään minkäännäköstä merkitystä. Jos naimaan pitää päästä, niin ei siihen mitään yökyläilyjä tarvita. Ja jos vaikka ihan mukavuudenhalusta tarvitaankin, niin aina voi kusettaa menevänsä vaikka jollekin kaverillensa. Nykyaikana se paras kaverikin voi paljastua lopulta seksikumppaniksi, kun eletään tätä sateenkaarisankareiden hömpänpömppää. Ei muuta kun foliopipot päähän ja kersat täyteen seurantalaitteita ja kameroita, voi sitten kunnolla kytätä.