Mikä on imetysahdistuksen perimmäinen syy?
Mä jäin miettimään että mikä siinä imettämisen näkemisessä on siitä ahdistuvien ahdistuksen syy? Pohjimmiltaan siis ja ilman pirunsarvia. Yritin itse pohtia seuraavia:
- yritetään olla seksikkäitä seuralaiselle ja imettäminen samassa tilassa (siis että näkee jonkun imettävän) rikkoo illuusion seksuaalisesta ilmapiiristä
- imetys tilanteena muistuttaa meitä eläimellisyydestämme --> jopa kuolemanpelko saattaa nousta sitä kautta esiin?
- asiasta ahdistuvat ihmiset joita ahdistaa eritteet tavattomasti?
- kontrollifiikit voivat ahdistua kun tilassa tapahtuu odottamatonta (vauvan itku, imettäminen)
Muita ajatuksia? Yritän ymmärtää ja herättää ymmärrystä.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
- lapsiviha
- naisviha - mikä olisi naisellisempaa
- omituiseksi asti menevä konservatiivisuus ja siveellisyys - ehkä kasvatuksesta johtuva
Jos en halua nähdä utareitasi julkisella paikalla , olen lapsi- ja naisvihaaja????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imetys on ällöttävän näköistä. Aikalailla samaa, kuin ulostamisen katseleminen.
Eli sinulla on juuri eritteisiin liittyvää assosiaatiota?
En ole toi edellinen mutta joo, ajatus maitoa tirskuvista tisseistä on vaan jotenkin kuvo.
Hmm. Olisiko tässä sitten jotain sellaista, että naisen seksuaalisuud saa uuden ulottovuuden, eli rinta ei olekaan vain objekti molempien sukupuolten katsomista varten vaan toimiva "elin", jonka tehtävä on miellyttämisen sijaan ruokkia elävää olentoa?
Ei vaan se erite.
Vierailija kirjoitti:
- lapsiviha
- naisviha - mikä olisi naisellisempaa
- omituiseksi asti menevä konservatiivisuus ja siveellisyys - ehkä kasvatuksesta johtuva
Imetyksellä ei ole mitään tekemistä naisellisuuden kanssa, myös miehillä on toimivat rintarauhaset, jotka aktivoituu tarpeen vaatiessa.
Ja muutenkin sä edustat naisvihaa, sitä ihan perinteistä naisvihaa, liittämällä sun emättimen toiminnot naiseuteen, naiseus on muutakin kuin olla joku kävelevä siemennyslaitos.
Vierailija kirjoitti:
Minä luulen, että syitä on yhtä monta kuin imettämisestä valittajiakin.
- oma imetys ei onnistunut
- inho pieniä vauvoja kohtaan, lapsivihamielisyys
- normista millään tavalla poikkeavan käytöksen karsastaminen
- omat, käsittelemättömät lapsuudentraumat
- heikko seksuaali-identiteetti, häpeä omaa kehoa kohtaan
- kateus muiden naisten luontevaa käytöstä kohtaan kun itse on estoinenTuossa nyt muutamia. Järjellä ajatellen naiset ovat aina imettäneet lapsiaan julkisesti, ja vauvan nälkään on tapana vastata heti eikä vasta sitten, kun on noustu vaikkapa ravintolapöydästä ja etsitty vauvanhoitohuone, joka ei välttämättä ole lähellä, riittävän kokoinen tai hygieeninen. Jokainen voi myös miettiä, miksi sen yhden ruokailijan pitäisi jättää ruoka kylmenemään pilalle, imetys kun kestää helposti vartista puoleen tuntiin. Tai jos Teri Niitin esimerkistä puhutaan: miksi imettäjän pitäisi nousta paikaltaan ja valloittaa muutenkin ruuhkainen vessa noin pitkäksi aikaa? Vai mitä TN nyt katsoikin tarpeelliseksi siinä tilanteessa, että vauva tarvitsee maitoa kesken lennon. Pitäisikö Finnairin kustantaa lennoille imetystelttoja? Miten ne tungetaan ahtaille turistipaikoille...?
Järjellä ajatellen myöskin jokainen voi katsoa toisaalle, jos ei tykkää katsella ruokailevaa lasta. Kukaan ei pakota katsomaan juuri sinne suuntaan, jossa muutaman metrin päässä vilahtaa naisen rinnasta pieni kaistale ihoa.
Järjellä ajatellen ruokailu ja paskaminen eivät ole samanlaisia asioita, vaikka ruumiintoiminnosta onkin kyse. Me aikuisetkin syömme toistemme nähden, mutta emme paskanna. Erittäin huono rinnastus siis tuolta kuutoselta, mutta kertoo siitä, miten syvällä viha imettämistä kohtaan joillakin istuu, että tuollainen rinnastus edes juolahtaa mieleen!
Häveliäisyyssyyt, tilanteen liiallinen intiimiys. Kokeile ajatusharjoitusta, mieti voisiko siihen että joku ei halua katsoa imetystä, olla jotain muuta kuin ihmisen pahuudesta / huonoudesta / heikkoudesta johtuvia syitä. Jokseenkin asenteellisen oloinen tuo sun listasi.
perimmäinen syy varmasti se, että usein ihmiset kokevat rinnat vain seksiin/seksuaalisuuteen liittyvinä asioina, ja täten joillekin on vaikeaa ymmärtää että niillä ruokitaan vauvaa.
Mua kiinnostaa pikemminkin, että miksi jotkut loukkaantuvat niin kauheasti imetyksen arvostelusta, että alkavat jakaa omia imetyskuviaan netissä jonkinlaisena primitiivisenä vastaiskuna. IL:n sivulla jokun kohua koskevan uutisen yhteydessä joku kätilö totesi, että erityisesti esikoisensa saaneet äidit ovat niin epävarmoja uudesta tilanteestaan, että ottavat kaiken äitiyteen liittyvän keskustelun henkilökohtaisesti. Sen kyllä uskon.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistus, häpeä, riittämättömyys. Lähtökohtaisesti kaikki mt-ongelmat.
Oletpa ilkeä. :/ Näistä ketjuista tulee sellainen fiilis että iso osa imetysäideistä on ihan järjettömän ilkeitä, vastenmielisiä ihmisiä. Pahaa tekee. Joskus ajattelin että äitiys tekisi ihmisestä jotenkin ... jalomman.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa pikemminkin, että miksi jotkut loukkaantuvat niin kauheasti imetyksen arvostelusta, että alkavat jakaa omia imetyskuviaan netissä jonkinlaisena primitiivisenä vastaiskuna. IL:n sivulla jokun kohua koskevan uutisen yhteydessä joku kätilö totesi, että erityisesti esikoisensa saaneet äidit ovat niin epävarmoja uudesta tilanteestaan, että ottavat kaiken äitiyteen liittyvän keskustelun henkilökohtaisesti. Sen kyllä uskon.
Äitiys vetää yleensäkin puoleensa mielenvikaisia ihmisiä, sen huomaa aina tällaisen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa ilkeä. :/ Näistä ketjuista tulee sellainen fiilis että iso osa imetysäideistä on ihan järjettömän ilkeitä, vastenmielisiä ihmisiä. Pahaa tekee. Joskus ajattelin että äitiys tekisi ihmisestä jotenkin ... jalomman.
Tälläkin palstalla puhutaan iljettävistä , luonnottomista homoista ja yksi mamma oli iskemässä Teriä tuopilla ravintolassa hampaisiin. Iltalehden facen kommenttiosiossa toivottiin Terin kuolemaa pariinkin otteeseen.
Ihanan tasapainoisia, rakastavia äityleitä. Eikö?
Toivottavasti lastensuojelu vierailee näissä perheissä jo valmiiksi.
Miksi vauvan ruokailusta keskusteleminen vetää näin paljon rinnastuksia seksiin ja ulostamiseen?
Ällöttääkö miesten paljaat rinnat myös yhtä laajalti kuin naisten? Onko sille joku erityinen syy, että juuri naisten rinnat on peitettävä (esimerkiksi uimarannalla tai vapaamuotoisissa grillibileissä) mutta miesten rinnat ja nännitkin saavat näkyä?
Nämä askarruttavat minua tällä hetkellä vallitsevassa kulttuurissamme.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vauvan ruokailusta keskusteleminen vetää näin paljon rinnastuksia seksiin ja ulostamiseen?
Ällöttääkö miesten paljaat rinnat myös yhtä laajalti kuin naisten? Onko sille joku erityinen syy, että juuri naisten rinnat on peitettävä (esimerkiksi uimarannalla tai vapaamuotoisissa grillibileissä) mutta miesten rinnat ja nännitkin saavat näkyä?
Muuta nudistikommuuniin tai mene tissibaariin töihin, niin saat esitellä tissejäsi ihan niin paljon kuin haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin palstalla puhutaan iljettävistä , luonnottomista homoista ja yksi mamma oli iskemässä Teriä tuopilla ravintolassa hampaisiin. Iltalehden facen kommenttiosiossa toivottiin Terin kuolemaa pariinkin otteeseen.
Ihanan tasapainoisia, rakastavia äityleitä. Eikö?
Toivottavasti lastensuojelu vierailee näissä perheissä jo valmiiksi.
Mistä tiedät kirjoittajan sukupuolen? Jos tietokoneesi kertoo sen sinulle, niin hae apua jo tänään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta nudistikommuuniin tai mene tissibaariin töihin, niin saat esitellä tissejäsi ihan niin paljon kuin haluat.
Nämä taitavat olla ainoita paikkoja, missä sinun kaltainen mt-potilas tissejä näkee.
Entä mikä mahtaa olla sen ahdistuksen syy, että imetetään vieraiden istuessa ruokapöydässä eikä olohuoneessa? Jonkinlainen pelko syrjäytimisestä?
Isot rinnat on vaan niin rumat. Ja varsinkin kun tursuavat maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Tissit on meidän kultuurissa seksualisoidut värkit, siksi varmaan seksirinnastukset. Pissaaminen ja kakkaaminen ovat luonnollisia juttuja joita muut ihmiset ei tässä meidän kultuurissa yleensä halua todistaa, siksi varmaan pissakakka-rinnastukset. Ja sit se eriteasia. Ajatus kaikenlaisista eriteistä etoo monia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imetys on ällöttävän näköistä. Aikalailla samaa, kuin ulostamisen katseleminen.
Eli sinulla on juuri eritteisiin liittyvää assosiaatiota?
En ole toi edellinen mutta joo, ajatus maitoa tirskuvista tisseistä on vaan jotenkin kuvo.
Hmm. Olisiko tässä sitten jotain sellaista, että naisen seksuaalisuud saa uuden ulottovuuden, eli rinta ei olekaan vain objekti molempien sukupuolten katsomista varten vaan toimiva "elin", jonka tehtävä on miellyttämisen sijaan ruokkia elävää olentoa?
Ei vaan se erite.
Miten lehmänmaito, aiheuttaako sekin erite saman reaktion? Kykenetkö katsomaan kun joku juo toisen lajin eritettä? Vai juotko sitä peräti itse? Onko sulle ok, että lentokoneessa vieressä istuva juo maitoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- kateus muiden naisten luontevaa käytöstä kohtaan kun itse on estoinenTuossa nyt muutamia. Järjellä ajatellen naiset ovat aina imettäneet lapsiaan julkisesti, ja vauvan nälkään on tapana vastata heti eikä vasta sitten, kun on noustu vaikkapa ravintolapöydästä ja etsitty vauvanhoitohuone, joka ei välttämättä ole lähellä, riittävän kokoinen tai hygieeninen. Jokainen voi myös miettiä, miksi sen yhden ruokailijan pitäisi jättää ruoka kylmenemään pilalle, imetys kun kestää helposti vartista puoleen tuntiin. Tai jos Teri Niitin esimerkistä puhutaan: miksi imettäjän pitäisi nousta paikaltaan ja valloittaa muutenkin ruuhkainen vessa noin pitkäksi aikaa? Vai mitä TN nyt katsoikin tarpeelliseksi siinä tilanteessa, että vauva tarvitsee maitoa kesken lennon. Pitäisikö Finnairin kustantaa lennoille imetystelttoja? Miten ne tungetaan ahtaille turistipaikoille...?
Järjellä ajatellen myöskin jokainen voi katsoa toisaalle, jos ei tykkää katsella ruokailevaa lasta. Kukaan ei pakota katsomaan juuri sinne suuntaan, jossa muutaman metrin päässä vilahtaa naisen rinnasta pieni kaistale ihoa.
Järjellä ajatellen ruokailu ja paskaminen eivät ole samanlaisia asioita, vaikka ruumiintoiminnosta onkin kyse. Me aikuisetkin syömme toistemme nähden, mutta emme paskanna. Erittäin huono rinnastus siis tuolta kuutoselta, mutta kertoo siitä, miten syvällä viha imettämistä kohtaan joillakin istuu, että tuollainen rinnastus edes juolahtaa mieleen!
Häveliäisyyssyyt, tilanteen liiallinen intiimiys. Kokeile ajatusharjoitusta, mieti voisiko siihen että joku ei halua katsoa imetystä, olla jotain muuta kuin ihmisen pahuudesta / huonoudesta / heikkoudesta johtuvia syitä. Jokseenkin asenteellisen oloinen tuo sun listasi.
Jaa, no kun pelkkä "musta se on ällöä" ei ole selitys sille, MIKSI maailman luonnollisin asia eli lapsen ruokkiminen on jonkun mielestä ällöä.
Lähden siis siitä perusasiasta, että imettäminen on erittäin luonnollista ja vauvaa kuuluu hoitaa mahdollisimman hyvin. Miksi nyt niin monelle tuo tuntuu olevan "ei muiden silmille tarkoitettua" "ihan kuin paskantamista" KUN se kumminkin on luonnollista ja ollut tapana maailman sivu. Ok, hyvin rikkailla ihmisillä oli aikoinaan varaa kustantaa lapselleen imettäjä ja ulkoistaa koko lastenhoito "jonnekin muualle", mutta valtaosa ihmisistä on aina imettänyt siellä, missä on sattunut työn tai sosiaalisen kanssakäymisen takia vauvan kanssa liikkumaan.
Jos keksit jonkin myönteisen syyn inhota lapsen julkista ruokailua, niin kerro toki.
Vierailija kirjoitti:
Isot rinnat on vaan niin rumat. Ja varsinkin kun tursuavat maitoa.
Täytyy sanoa, että pitää olla silmät aika lähellä sitä tissiä jotta näkee sen tursuavan maitoa. Ikinä en ole itse moista nähnyt. Toisaalta mulle on jo pienestä opetettu, että toisten tuijottaminen on rumaa. Ehkä siksi en kykene menemään siihen imettäjän viereen ja pällistelemään sitä tissiä. Minusta se olis aivan liian noloa. No, huvinsa kullakin.
- kateus muiden naisten luontevaa käytöstä kohtaan kun itse on estoinen
Tuossa nyt muutamia. Järjellä ajatellen naiset ovat aina imettäneet lapsiaan julkisesti, ja vauvan nälkään on tapana vastata heti eikä vasta sitten, kun on noustu vaikkapa ravintolapöydästä ja etsitty vauvanhoitohuone, joka ei välttämättä ole lähellä, riittävän kokoinen tai hygieeninen. Jokainen voi myös miettiä, miksi sen yhden ruokailijan pitäisi jättää ruoka kylmenemään pilalle, imetys kun kestää helposti vartista puoleen tuntiin. Tai jos Teri Niitin esimerkistä puhutaan: miksi imettäjän pitäisi nousta paikaltaan ja valloittaa muutenkin ruuhkainen vessa noin pitkäksi aikaa? Vai mitä TN nyt katsoikin tarpeelliseksi siinä tilanteessa, että vauva tarvitsee maitoa kesken lennon. Pitäisikö Finnairin kustantaa lennoille imetystelttoja? Miten ne tungetaan ahtaille turistipaikoille...?